Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-02@02:57:55 GMT

راه‌آهن خواف - هرات امروز به بهره‌برداری می‌رسد

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۷۶۱۴۱

راه‌آهن خواف - هرات امروز به بهره‌برداری می‌رسد

راه‌آهن خواف - هرات امروز با حضور رؤسای جمهور ایران و افغانستان به‌صورت ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در آستانه افتتاح راه آهن خواف- هرات در یگ گفت و گوی تلویزیونی در شبکه خبر صدا و سیمای ایران گفت: اجرای این طرح در اجلاس کمک به افغانستان در سال 1385 بین ایران و افغانستان، امضا شد که عملیات اجرایی این پروژه نیز از سال 1386 آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بازه زمانی6-7 ساله به دلیل مسائل امنیتی و شرایطی که در منطقه پیش آمد این پروژه با وقفه مواجه شد. اما از دو سال گذشته به شکل کاملا جدی با اراده قاطعی به دنبال آن رفتیم تا این پروژه را تکمیل و به بهره برداری برسانیم که خوشبختانه به سرانجام رسید.

راه‌آهن خواف- هرات به طول 222 کیلومتر است. این مسیر به 4 قطعه تقسیم شده است. دو قطعه اول در ایران و به طول 67 کیلومتر از خواف تا مرز شمتیغ در استان خراسان رضوی را شامل می‌شود. در ادامه قطعات سوم و چهارم در کشور افغانستان واقع هستند که قطعه سوم آن به طول 72 کیلومتر از مرز شمتیغ تا ایستگاه روزنک ادامه یافته است. ایران مسئولیت ساخت این 3 قطعه را بر عهده داشت. به گفته حسن سنجرانی، فرماندار خواف، 4 هزار و 200 میلیارد ریال برای سه قطعه راه‌آهن خواف هزینه شده اما با نظرداشت تحولات اقتصادی و افزایش هزینه‌ها، ارزش امروز سرمایه صرف شده برای این خط‌ آهن 20 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

قطعه 4 این مسیر از ایستگاه روزنک تا شهر هرات به طول 76 کیلومتر است. با تکمیل قطعه چهارم از سوی افغانستان این ریل به شهرک صنعتی هرات متصل خواهد شد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی ایران "راه آهن خواف – هرات مرکز ثقل اتصال کریدور جاده ابریشم و کریدورهای منطقه اکو و کریدور تراسیکا است". همچنین براساس نقشه‌های منتشر شده این راه آهن در مرزهای شرقی خراسان رضوی، کشور افغانستان را از طریق شبکه ریلی ایران و ترکیه به اروپا متصل خواهد کرد. همچنین افغانستان با اتصال به شبکه ریلی ایران علاوه بر اروپا به بنادر جنوبی این کشور و مرزهای ریلی با کشورهای آسیای مرکزی، قفقاز و حتی کشور عراق متصل می‌شود.

عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری در مشهد درباره افتتاح این راه آهن گفت: پیش‌بینی می شود با بهره‌برداری مسیر ریلی خواف در جنوب شرق خراسان رضوی به هرات در شمال غرب افغانستان سالانه یک میلیون مسافر از همین طریق بین دو کشور جابه‌جا شوند. در افق سال نخست فعالیت این خط ریلی برنامه‌ریزی لازم برای جابه‌جایی 300 هزار مسافر در مسیر راه‌آهن خواف - هرات صورت گرفته است.

ایران ظرفیت ترانزیت راه آهن خواف-هرات را 3 میلیون تن در سال دانسته است و اولین قطار به صورت آزمایشی روز دوازدهم آذر به همراه محموله 500 تنی سیمان به ایستگاه روزنک هرات وارد شد.

همچنین وزارت راه و شهرسازی ایران با انتشار یک اینفوگرافی، پوشش خدمات ترابری ریلی برای حدود یک و نیم میلیون نفر از مردم افغانستان در منطقه هرات را از اهداف ساخت این راه آهن اعلام کرده است. همچنین توسعه و تقویت روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دو کشور با تسهیل صادرات و واردات کالا و مسافرت، کاهش هزینه‌های نسبی حمل و نقل و رفع انحصار حمل کالا از حمل و نقل جاده‌ای، امکان توسعه و ایجاد کریدور ریلی از هرات به مزار شریف در شمال شرق افغانستان، افزایش ایمنی در ترابری منطقه، کاهش مصرف سوخت در مقایسه با حمل جاده‌ای، شکوفایی فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی منطقه و شمال غرب افغانستان، خروج از انزوای جغرافیایی منطقه سنگان در خاک ایران و شهر هرات افغانستان از اهداف این پروژه است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: راه آهن خواف بهره برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۷۶۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران حمله تروریستی هرات را محکوم کرد

سفارت ایران در کابل حمله مسلحانه به نمازگزاران در ولسوالی گذره هرات را محکوم کرد.

سفارت ایران در کابل در اطلاعیه‌ای نوشت سفارت جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت حادثه تروریستی مسجد امام زمان (عج) ولسوالی گذره ولایت هرات که منجر به جراحت و شهادت جمعی از نمازگزاران شد، خواستار شناسایی و مجازات مرتکبین این جنایت می‌باشد.

در این اطلاعیه آمده است ایران آمادگی خود را جهت تقویت همکاری با حکومت سرپرست افغانستان جهت مبارزه با تروریسم اعلام می نماید.

گفتنی است در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) شهرک اندیشه شهرستان گذره هرات در هنگام نماز مغرب و عشاء جمعی از نمازگزاران به شهادت رسیده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • بهسازی خط آهن افغانستان بدون ماشین‌آلات مکانیزه راه‌آهن ایران ممکن نیست
  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • اعلام مجدد آمادگی راه‌آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • کنسرسیوم ریلی افغانستان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی نیست
  • ◄ فهرست 50 اقدام بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون
  • کریدور ریلی خواف هرات گرفتار تحریم‌ های داخلی است
  • ایران حمله تروریستی هرات را محکوم کرد
  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است
  • کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، متشکل از چند شرکت خصوصی ایرانی است!
  • اعلام آمادگی مجدد راه آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه