Web Analytics Made Easy - Statcounter

"نگین کاظمیان" و "سپیده پاکپور"، دانشمندان ایرانی "دانشگاه بریتیش کلمبیا" در بررسی خود، عواملی را شناسایی کرده‌اند که با کمک آنها می‌توان از موفقیت پیوند میکروبیوتای مدفوع اطمینان یافت.

به گزارش ایسنا و به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه بریتیش کلمبیا، پژوهشگران با استفاده از تحلیل‌های ماده ژنتیکی و یادگیری ماشینی، چندین عامل اصلی را مشخص کرده‌اند که می‌توانند با کمک آنها، از موفقیت‌آمیز بودن "پیوند میکروبیوتای مدفوع" (FMT) مطمئن شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیوند میکروبیوتای مدفوع، روشی است که ثابت شده می‌تواند در درمان عفونت‌های باکتریایی روده، عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشد.
"نگین کاظمیان" (Negin Kazemian)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این درمان هنوز در مراحل ابتدایی خود به سر می‌برد اما پژوهش‌هایی از این دست می‌توانند به ما کمک کنند تا به شناسایی عوامل کلیدی موثر بپردازیم.
کاظمیان و "سپیده پاکپور" (Sepideh Pakpour)، استادیار دانشگاه بریتیش کلمبیا و ناظر این پژوهش، در حال بررسی پویایی داخلی اهداکنندگان و دریافت‌کنندگان هستند تا فرمولی برای اثربخشی درمان ارائه دهند.
"کلستریدیوم دیفیسل" (C. difficile)، یکی از عفونت‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی است که اغلب در آمریکای شمالی شناسایی می‌شود. هنگامی که بیمار به این عفونت مبتلا می‌شود، بیماری عود می‌کند و تاثیر منفی قابل توجهی بر ریزارگانیسم‌های روده بیمار می‌گذارد.
کاظمیان ادامه‌ داد: اکوسیستم روده‌ای که به شدت آسیب دیده است، بازسازی نمی‌شود. پیوند میکروبیوتای مدفوع می‌تواند با بازیابی سیستم‌های آسیب‌دیده به واسطه بازسازی اکوسیستم اصلی‌ یا ساخت یک اکوسیستم کاملا جدید و جایگزین، به این کار کمک کند.
وی افزود: ما در این پژوهش نشان داده‌ایم که موفقیت بازیابی فضای روده به واسطه پیوند میکروبیوتای مدفوع، به عوامل گوناگونی از جمله میکروبیوم روده اهداکننده، ساختار روده پیش از پیوند و عدم وجود باکتری‌ها و قارچ‌های خاص بستگی دارد.
یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که رابطه میان اهداکنندگان و دریافت‌کنندگان، بیش از حد تصور است. پاکپور گفت: هنگام پیش‌بینی نتایج به ویژه در شرایط نامتعادل مانند "کولیت اولسروز" (Ulcerative Colitis)، میکروبیوتای دریافت‌کننده می‌تواند به اندازه میکروبیوتای روده اهداکننده، مهم باشد.
وی افزود: برای نمونه، انتقال خون را در نظر بگیرید که درک کاملی از گروه‌های اصلی خون و نحوه تعامل آنها با یکدیگر وجود دارد. پژوهش‌هایی که تاکنون در مورد پیوند مدفوع صورت گرفته‌اند، وضوح قابل توجهی را در مورد تطبیق و سازگاری نشان نداده‌اند.
کاظمیان گفت: داده‌های این بررسی نشان می‌دهند که ریزارگانیسم‌های منحصر به فرد در بدن هر کس، به صورت متفاوتی عمل می‌کنند. این یافته‌ها می‌توانند تاثیر قابل توجهی بر درک عملکرد خوب یا بد پیوندها داشته باشند.
این پژوهش، در مجله "Scientific Reports" به چاپ رسید.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روده مدفوع میکروبیوتا دانشمند ايراني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۸۰۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی رابطه بین روده و آلزایمر را کشف کرد!

ایتنا - محققان توانستند با استفاده از هوش مصنوعی ارتباط بین میکروبیوم روده و بیماری آلزایمر را مورد تحقیق و بررسی قرار دهند و به نتایج قابل توجهی برسند.
این تحقیق جدید می‌تواند گامی مهم در شناخت بهتر این بیماری شایع و یافتن راه‌های درمانی جدید برای آن باشد.

دکتر فیشیونگ چنگ، از محققان مرکز ژنوم کلینیک کلیولند و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: بیماری آلزایمر یک چالش بزرگ در پزشکی است، زیرا درمان موثری برای آن وجود ندارد. با این حال، محور ارتباطی مغز و روده پتانسیل بالایی برای درمان اختلالات مغزی از خود نشان داده است.

در این تحقیق که در مجله سل ریپورتز منتشر شده، محققان ابتدا ویژگی‌های بیش از یک میلیون جفت بالقوه متابولیت و گیرنده را با استفاده از هوش مصنوعی ارزیابی کردند تا ببینند کدام یک از آنها می‌توانند به یکدیگر متصل شوند.

دکتر چنگ توضیح می‌دهد: متابولیت‌های روده کلید بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیک بدن هستند. اما مشکل این است که ما ده‌ها هزار گیرنده و هزاران متابولیت در بدن داریم. تشخیص اینکه کدام متابولیت به کدام گیرنده متصل می‌شود، بسیار دشوار است. از این رو، از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی این اتصالات استفاده کردیم.

پس از شناسایی متابولیت‌های متصل به گیرنده‌های خاص، محققان توانستند مسیرهای بیولوژیکی را که این متابولیت‌ها می‌توانند تحت تاثیر قرار دهند و همچنین اهداف برخی گیرنده‌ها را شناسایی کنند.

یکی از یافته‌های جالب این بود که دو متابولیت به نام‌های آگماتین و فنیل‌آمین که توسط باکتری‌های روده تولید می‌شوند، می‌توانند سطوح پروتئین تاو را که با بیماری آلزایمر مرتبط است، در نورون‌ها کاهش دهند.

دکتر استیو گاندرون، متخصص ایمونولوژی در توضیح این یافته می‌گوید: روده مانند یک بازار شلوغ است که در آن انواع مواد شیمیایی مبادله می‌شوند. این مواد می‌توانند از جریان خون استفاده و به مغز راه پیدا کنند. اگر این مواد نامناسب باشند، مانند مواد التهابی، احتمال زوال مغز و ابتلا به آلزایمر وجود خواهد داشت.

محققان در ادامه آزمایشات بر روی سلول‌های بنیادی بیماران آلزایمری، مشاهده کردند که این دو متابولیت می‌توانند سطوح تاو را در نورون‌ها کاهش دهند. این یافته امیدوارکننده است، زیرا تجمع پروتئین تاو با ایجاد بیماری آلزایمر مرتبط است.

دکتر چنگ در این باره می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که بهبود سلامت روده ممکن است بر سطوح تاو در مغز تاثیرگذار باشد و از بیماری آلزایمر پیشگیری یا حتی آن را درمان کند. البته برای بررسی بیشتر این فرضیه به تحقیقات گسترده‌تری در آینده نیاز است.

این تحقیق در حالی انجام شده که ۹۹ درصد آزمایشات بالینی در زمینه مداخلات دارویی برای آلزایمر تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده است. کارشناسان امیدوارند یافته‌های این مطالعه، هدف درمانی جدیدی را در زمینه آلزایمر ارائه دهد.

دیگر خبرها

  • جان کربی: اسرائیل به آمریکا اطمینان داد که عملیات رفح محدود است
  • چه عواملی در محیط کار استرس‌زا است؟
  • دلیل مهم دل درد صبحگاهی و درد معده بعد بیدار شدن
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها
  • دو ماده غذایی که انگل روده را از بین می‌برند
  • چرا بعد از دستشویی، شستشو با آب بهتر از پاک کردن با دستمال است؟
  • پیام نتانیاهو به آمریکا: نمی‌توانیم به کسانی که به ما وعده می‌دهند اطمینان کنیم
  • هوش مصنوعی رابطه بین روده و آلزایمر را کشف کرد!
  • چه عواملی در مشارکت سیاسی زنان نقش دارد؟
  • رابطه سلامت روده و سلامت مغز