Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید علیپور روز پنجشنبه در بازدید از مناطق عشایری شهرستان ابرکوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود: این مبلغ در ۲ سال گذشته از محل اعتبار بند ه تبصره چهار در مناطق عشایری به مصرف رسید.

وی  با بیان اینکه در این زمینه ۶۰۰ پروژه در حوزه آبرسانی اجرا و به بهره برداری رسید، اظهار کرد: ۱۰۰ دستگاه کامیون آبرسانی و ۱۰۰ دستگاه خودروی سبک آبرسانی علاوه بر ناوگان قبلی خریداری و به استان های عشایری برای تامین آب شرب به صورت سیار واگذار شد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرای ۶۰۰ پروژه آبرسانی در مناطق عشایری

علیپور ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ نیز هزار و ۷۰۰ پروژه مختلف در حوزه عمرانی از قبیل راه ، پل ، ابنیه فنی، منبع ذخیره آب، بهسازی چشمه، حفر و تجهیز چاه و ایستگاه های پمپاژ و شبکه های انتقال آب شرب و کشاورزی و حتی سد و بند های ذخیره آب اجرا و مورد بهره برداری قرار گرفت .

این مسوول سازمان عشایری در ادامه با بیان اینکه شاخص دسترسی آب سالم در جمعیت عشایری به ۶۲ درصد رسید،  اضافه کرد: برای این طرح ها هشت هزار میلیارد ریال از منابع مختلف ملی و استانی اختصاص یافت .

اختصاص چهارهزار میلیارد ریال برای ایل راه 

مدیرکل عمرانی و امورزیربنایی سازمان امور عشایری با اشاره به اهمیت راه های عشایری برای دسترسی بهتر به تردد ، اظهار کرد: امسال چهار هزار میلیارد ریال از منابع استانی تخصیص یافت که در راستای بازگشایی ، مرمت ، نگهداری و در مواردی ساخت جاده و نیز ایل راه ها هزینه می شود.

وی  با بیان اینکه ردیف اعتباری ملی برای راه های عشایری وجود ندارد ، خاطرنشان کرد:  رییس سازمان عشایر ایران نیز پیگیر تخصیص ردیف خاص ملی برای نگهداری ، ساخت و مرمت شبکه راه هاست.

دسترسی عشایر به ۶۶ هزار کیلومتر ایل راه ها

به گفته مدیرکل عمرانی عشایری ایران یکی از راهکارها برای توانمندسازی عشایر ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در زمینه راه دسترسی آسان به مناطق ییلاقی و قشلاقی است که تاکنون ۶۶ هزار کیلومتر ایل‌راه در کشور احداث شد.

علیپور با اشاره به اقدامات سازمان یادشده برای ساماندهی جمعیت عشایری خاطرنشان کرد: طرح ساماندهی عشایر ایران ، مبتنی بر ساماندهی عشایر کوچنده با انجام اقدامات زیرساختی در حوزه های راه ، آب، تامین جایگزین سوخت فسیلی ، تامین کالاهای اساسی و توزیع علوفه در بین عشایر در حال اجراست .

وی با بیان اینکه حدود ۱.۷ درصد از ۸۳ میلیون نفر جمعیت کشور را عشایر تشکیل می دهند، تصریح کرد: آنها در بخش ‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش بسیار تاثیرگذاری دارند.

تولید ۶ میلیون تُن انواع محصول کشاورزی و دامی از سوی عشایر 

علیپور تاکید کرد: جمعیت عشایری ایران به عنوان عوامل پدافندی در مرزهای کشور نقش بسیار زیادی دارند.

وی با بیان اینکه عشایر سالانه ۶ میلیون تُن انواع محصولات دامی، زراعی، باغی و صنایع دستی تولید می‌کنند، افزود: ۳۵ درصد صنایع دستی و ۲۵ درصد گوشت قرمز (معادل ۱۹۵ هزار تُن) را تولید می کنند.

این مسوول سازمان عشایری ایران ، تعداد دام سبک عشایر کشور را ٢٣ میلیون راس برشمرد و اظهار کرد که این تعداد ٢٨ درصد دام سبک کشور را شامل می‌شود .

به اظهار علیپور هم اکنون ٣٣٢ هزار خانوار با یک میلیون و ٣٠٠ هزار نفر جمعیت عمدتا در استان های فارس ، خوزستان ، آذربایجان‌ غربی ، چهارمحال و بختیاری و لرستان مشغول پرورش و تولید محصولات دامی وصنایع دستی هستند.

جمعیت عشایر استان یزد سه هزار خانوار با ۱۰ هزار نفر جمعیت است که در شهرستان‌های ابرکوه و خاتم زندگی می‌کنند که از ایلات بختیاری، خمسه و قشقایی هستند و در پرورش ۱۴۰ هزار رأس دام سبک و ۴۰۰  نفر شتر فعالیت دارند.

جمعیت عشایر شهرستان‌ ابرکوه هزار و ۳۰۰ خانوار با چهار هزار نفر جمعیت است که در روستاهای  هارونی ، اسفندآباد ، فراغه و ده عرب فعالیت دارند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها زندگی عشایری گوشت قرمز مرکز آمار ایران سازمان امور عشایر ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری گوشت قرمز مرکز آمار ایران سازمان امور عشایر ایران زندگی عشایری گوشت قرمز مرکز آمار ایران سازمان امور عشایر ایران اخبار کنکور میلیارد ریال جمعیت عشایر نفر جمعیت هزار نفر ایل راه راه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۸۱۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از طرح آبرسانی سد کوثر به شهرستان بهمئی تا آبان ماه


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، محسن منصوری تاکید کرد: مسئولان و عوامل اجرایی این طرح باید تمام تلاش خود را برای خدمت به مردم این منطقه بکار گیرند و بهره برداری از این طرح باید در اولویت قرار گیرد.
استاندارکهگیلویه و بویراحمد هم گفت: تا پایان آبان ماه ۱۴۰۳ این طرح به بهره برداری می‌رسد.
احمدزاده ابراز امیدواری کرد که با راه اندازی و تکمیل این طرح صنایع مختلف هم از این نعمت برخوردار شوند و این خدمت و آبرسانی به شهر ۲۷ هزار نفری لیکک و حومه باعث شکوفایی و توسعه شهرستان شود.
وی با اشاره به گرمسیری بودن شهرستان بهمئی و شرایط اقلیمی از مسئولان و دست اندرکاران طرح خواست تا پایان اجرای این طرح به صورت شبانه روزی و بی وقفه تلاش کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هم با اشاره به اینکه، با بهره برداری از این طرح آبرسانی، بالغ بر ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب به شهرستان بهمئی انتقال داده می‌شود گفت: این طرح دارای ۲ ایستگاه پمپاژ و ۴ مخزن ذخیره آب است که با توجه به افزایش جمعیت شهرستان بهمئی، از سال ۱۳۹۰ عملیات اجرایی آن آغاز شد.
آرش مصلح با بهره برداری کامل از این طرح بیش از ۹۰ درصد جمعیت شهرستان از آب آشامیدنی پایدار و سالم برخوردار می‌شوند و با توجه به رشد شهرستان نزدیک به ۳ میلیون متر مکعب برای تامین آب صنایع و خدمات شهرستان در نظر گرفته شد.
علی محمدی فرماندار بهمئی هم در این بازدید با اشاره به اینکه، پیشرفت کاری طرح انتقال آب از سد کوثر به شهرستان بهمئی بیش از ۸۰ درصد است گفت: علت تاخیرطولانی طرح، معارضات اجتماعی بوده است ولی با این وجود دولت ظرف یکسال اخیر بیش از ۳۰۰ میلیاردتومان اعتبار به این طرح تزریق کرد.

دیگر خبرها

  • بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان
  • بهره برداری از طرح آبرسانی سد کوثر به شهرستان بهمئی تا آبان ماه
  • ۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری ایلام در شهرستان آبدانان زندگی می‌کنند
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • ضعف ادارات کرمانشاه در پرداخت سهم اعتباری عشایر
  • اصلاح و بهسازی محور‌های عشایری آبدانان
  • زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی
  • خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری
  • ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان پرداخت شد
  • امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب مناطق عشایری سرایان