آرامش و امید در سایهسار امام عصر(عج)
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۸۳۵۸۵
غیبت امام زمان(عج) یکی از پدیدههای غیرقابل انکار است و بدون شک، آرامش و امید در سایهسار انتظار امام عصر(عج) تحقق مییابد. ناطقان: حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق، قائم مقام بنیاد و موسسه فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در ادامه سلسله مباحث مهدویت با موضوع جمعه های انتظار و شرح بایسته های عصر انتظار طی یادداشتی عنوان کرد:
در جمعه های قبل اشاره مختصری به لزوم معرفت امام شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
غیبت امام زمان (عج) نیز یکی از پدیدههای غیرقابل انکار است. معرفت در حوزه امامشناسی، سبب میشود تا اولاً گفتار ائمه (ع) در مورد اصل وجود امام زمان (عج) بر جان ما بنشیند و ثانیاً انتظار، شکل عبادت آگاهانه توأم با انجام وظایف به خود بگیرد.
امام صادق (ع) در روایتی میفرمایند: «اعْرِفْ إِمَامَکَ فَإِنَّکَ إِذَا عَرَفْتَ إِمَامَکَ لَمْ یَضُرَّکَ تَقَدَّمَ هَذَا اَلْأَمْرُ أَوْ تَأَخَّرَ»
امام خودت را بشناس که اگر امام خودت را شناختی، دیر یا زود شدن امر غیبت، به تو زیان نخواهد رساند.
این فرمایش امام صادق (ع) کنایه از آن است که اگر کسی امام را شناخت، چه در زمان حیات او ظهور محقق شود یا به تأخیر بیفتد، غیبت طولانی شود یا از عمر آن کاسته شود، در اعتقاد او خللی ایجاد نمی شود.
درحقیقت، شیعیان راستین، تکلیفمحور عمل میکنند و چون می دانند سرانجام کار دنیا به دست امام زمان (عج) است، با دل آرام و قلب مطمئن در مسیر ترویج و تعالی دین گام برمیدارند.
آنها اگر مفتخر به درک عصر ظهور شوند، با شعف وصفناشدنی کمر به خدمت امام خواهند بست و اگر از فیض حضور، محروم شوند و پیش از ظهور از دنیا بروند شادمان از آنند که با انجام تکالیف خود لبخند رضایت را بر لبان امام زمان (عج) نشاندهاند. این حالت در دوران ائمه (ع) هم جاری بود. برخی از یاران ائمه (ع) دور از ایشان زندگی میکردند، اما مورد تأیید آنها بودند و حضرات معصومین (ع) برای آنها دعا میکردند.
بعضی هم در کنار امام و در شهری که امام زندگی میکرد، بودند و هر روز امام زمان خودشان را می دیدند اما با ایشان مبارزه میکردند. به عنوان مثال در واقعه عاشورا، تمام لشکر کوفه و شام، امام زمان خودشان را در صحرای کربلا دیدند اما به روی ایشان شمشیر کشیدند و دست خود را به خون امام آغشته کردند. مشکل آنها این بود که نسبت به مقام امام «معرفت» نداشتند. در همان واقعه عاشورا ما تابلوی زیبای معرفت به امام را در میان اصحاب امام حسین (ع) میبینیم.
در سپاه کوچک امام، غلام سیاهپوستی مثل جُون و آن غلام ترک و اشراف زادگانی مثل حر، حبیب و نیز بنیهاشم، در صف واحد جان دادند اما دست از یاری از امام خود نکشیدند. تفاوت گروه کوفیان با اصحاب معدود و محدود امام حسین (ع) در همین معرفت بود.
معنای فرمایش امام صادق (ع) همین است. معرفت امام، وظیفهای است که همه ما بر عهده داریم. قطعاً اگر امام زمان خود را شناختیم، طولانی شدن غیبت، در ایمان و اعتقاد و رفتار ما تأثیر منفی نخواهد گذاشت.
به طور خلاصه میتوان گفت، رؤیت امام، فرع بر معرفت ایشان است. ممکن است عاشقی همچون اُویس قرنی با تمام ارادتی که به رسول خدا (ص) دارد موفق به زیارت ایشان نشود، اما قلبش چنان به معرفت نبی گرامی اسلام (ص) پیوند بخورد که در زمره یاران خاص ایشان قرار بگیرد. از آن سو، کسانی در مدینه در کنار پیامبر (ص) زندگی میکردند که لحظهای از توطئه علیه ایشان فروگذار نمی کردند.
امیرالمومنین (ع) در عبارتی، محوریت معرفت به امام را این گونه بیان می فرمایند:
«إِنَّمَا اَلْأَئِمَّةُ قُوَّامُ اَللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ عُرَفَاؤُهُ عَلَى عِبَادِهِ وَ لاَ یَدْخُلُ اَلْجَنَّةَ إِلاَّ مَنْ عَرَفَهُمْ وَ عَرَفُوهُ وَ لاَ یَدْخُلُ اَلنَّارَ إِلاَّ مَنْ أَنْکَرَهُمْ»
همانا امامان دین، از طرف خداوند تدبیرکنندگان امور مردم و کارگزاران آگاه بندگان هستند. کسی داخل بهشت نخواهد شد مگر آنکه آن را شناخته و ایشان نیز او را بشناسند و کسی در جهنم سرنگون نمیشود مگر آنکه منکر ائمه شود و ایشان هم او را نپذیرند.
نتیجه شناخت و معرفت به امام معصوم آن است که به سوی دستورات الهی سوق پیدا می کنیم. اوامر آنها را اجرا خواهیم کرد و منهیات ایشان را ترک می کنیم؛ چون اوامر آنها، دستورات الهی و آنچه نهی کرده اند را موجب غضب پروردگار می دانیم. منبع: فارس برچسب ها: آرامش و امید ، سایه سار ، امام عصر
منبع: ناطقان
کلیدواژه: آرامش و امید سایه سار امام عصر امام زمان ر امام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۸۳۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سامان قدوس از قطر متنفر است!
به گزارش ورزش سه، این یک ماجرای غمانگیز است؛ تاوان سنگینی که برگزاری یک تورنمنت ملی در میانه مسابقات باشگاهی به بازیکنان تحمیل میکند. داریم از سامان قدوس صحبت میکنیم؛ بازیکن ایرانی برنتفورد که پیش از جامملتهای آسیا به بازیکن ثابت و اثرگذار این تیم تبدیل شده بود اما غیبت بیش از یکماههاش در تمرینات برنتفورد، بهکلی وضعیت او را تغییر داد.
آمار میگوید قدوس تا پیش از جامملتها 693دقیقه در لیگ برتر برای برنتفورد بازی کرده بود. ازقضا خیز اصلی او درست در آستانه جامملتها اتفاق افتاد. این بازیکن در 7مسابقه منتهی به جامملتها فیکس شد و در 5دیدار پایانی حتی یک دقیقه هم از زمین بیرون نیامد. پس از جامملتها اما شرایط بهکلی تغییر کرد. از آن زمان تاکنون برنتفورد 13بازی برگزار کرده که قدوس در 9تای آنها بهطور کامل نیمکتنشین بوده و در 4دیدار دیگر هم مجموعا 10دقیقه مورد استفاده قرار گرفته است.
قدوس در هیچیک از 5مسابقه آخر برنتفورد بهعنوان بازیکن تعویضی هم به زمین نیامده تا روشن شود بهطور کامل از اندیشههای فنی مربیان کنار گذاشته شده است. بهنظر میرسد در دوران غیبت او، کادرفنی نسخه بازی بدون سامان را پیدا کرده و از آن راضی است.