Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ به نقل از ایسنا، رئیس شورای شهر تهران از رایزنی برای اصلاح مصوبه مجلس در مورد تعیین عوارض در شهرها توسط وزارت کشور خبر داد.

شهر تهران از رایزنی برای اصلاح مصوبه مجلس در مورد تعیین عوارض در شهرها توسط وزارت کشور خبر داد.

محسن هاشمی در مورد مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر تعیین عوارض در شهرها توسط وزارت کشور با بیان اینکه دقت داشته باشید که این مصوبه مربوط به مجلس گذشته است که با ایراد شورای نگهبان مواجه شد و برای اصلاح به مجلس جدید ارسال شد، افزود: مجلس جدید هم بدون در نظر گرفتن جایگاه و اختیارات شورا، حق قانونی شورای شهر در تعیین عوارض را نقض کرد و آن را به وزارت کشور محول کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هاشمی تاکید کرد: با توجه به اینکه این مصوبه در مجلس دهم تصویب شده بود، انتظار می رفت که اشکالات شورای نگهبان به کمیسیون شوراها ارجاع شود اما متاسفانه فقط با نظر کمیسیون اقتصادی، بلافاصله در صحن علنی به رای گذاشته شد و نمایندگان جدید هم که در جریان جزییات و سوابق نبودند، با آن موافقت کردند، البته ما طی یک هفته گذشته در حال رایزنی و استفاده از ظرفیت شورای عالی استانها، هیات رییسه مجلس و شوراها و شهرداری های کلانشهرها و مراکز استان برای حل مساله هستیم و امیدواریم این تفسیر مضیق از اصل ۱۰۰ قانون اساسی در مورد شوراها که در مغایرت با قوانین مورد تایید شورای نگهبان هم هست، تغییر کرده و مدیریت شهری را دچار بحران جدیدی نکند.

 

شورا به ماشین امضای دولت تبدیل می شود

 

وی با بیان اینکه متاسفانه این مصوبه برخلاف روح فصل هفتم قانون اساسی در جهت تقویت شوراها است، افزود: این تصمیم همچنین با سیاست های کلی نظام مبنی بر تمرکززدایی از دولت و واگذاری امور به سایر نهادهای نیز در تضاد است و اگر قرار باشد عوارض توسط وزارت کشور تعیین شود، عملا شورا به ماشین امضای دولت تبدیل می شود و همین اختیارات نصفه و نیم بندی که در حال حاضر شوراها دارند نیز اثرگذاری خود را ازدست می دهد.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی نیز هرگونه مصوبه شورا در مورد عوارض توسط هیات تطبیق در فرمانداری ها بررسی می شود، گفت: همین حالا نیز اختیار شوراها برای تعیین عوارض منوط به تایید دولت است و گرفتن همین اختیار نیم بند، دادن علامت منفی به مردم جهت مشارکت در انتخابات شوراها و تشریفاتی نشان دادن مردم نهادترین رکن قانونی کشور است.

 

عملا تصمیم گیری در حوزه عوارض شهری از دایره تاثیرگذاری شورا و نمایندگان مردم خارج می شود

 

هاشمی در پاسخ به این سوال که این تصمیم علاوه بر کاهش اختیارات شوراها، چه پیامدی برای مردم دارد؟ افزود: عملا تصمیم گیری در حوزه عوارض شهری از دایره تاثیرگذاری شورا و نمایندگان مردم خارج می شود و توسط دولت و وزارت کشور صورت می گیرد، در موضوع قیمت بنزین وحوادث پس از آن شاهد پیامدهای تصمیمات خارج از اطلاع افکار عمومی و پارلمانی بودیم و اصولا این نوع تصمیم گیری قابلیت اقناع کمتری برای مردم دارد، اما وقتی در جلسات علنی شورای شهر و با حضور موافقین و مخالفین بحث می شود همه جوانب موضوع سنجیده می شود و تصمیم قابل قبول تری گرفته می شود.

وی با اشاره به حضور شهردار اسبق تهران و نمایندگان سابق شورای شهر در مجلس گفت: اگر بخواهیم خوش بینانه نگاه کنیم، باید بگوییم مجموعه مجلس اعم از رییس مجلس که با ۱۲ سال تصدی سمت شهردار تهران همواره از مدافعین مدیریت یکپارچه شهری بودند، فراکسیون شوراها و نمایندگان تهران و کلانشهرها، در جریان جزییات و پیامدهای موضوع نبودند و غافلگیر شدند و امیدواریم موضوع با تلاش همه دوستان جبران و حل وفصل شود و از قالیباف که خود منتقد تضعیف مدیریت یکپارچه شهری و دخالت در امور شهرداری ها توسط دولت بود؛ نیز انتظار می رود تدبیری اتخاذ کنند که از تضعیف مدیریت شهری در برابر دولت جلوگیری شود.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 مجلس شورای اسلامی محسن هاشمی شوراها سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۸۳۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مشکل مجوز‌های مالکان زمین «تپه سیف جاجرود» در کمیسیون اصل نود

علی خضریان در تشریح نشست کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در خصوص تعیین تکلیف مشکل مجوز‌های مالکان زمین تپه سیف جاجرود اظهار داشت: این مجموعه صنعتی که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شرق تهران قرار دارد، دارای زمین‌هایی با موقعیت تجاری است که از سال ۱۳۷۵ به متقاضیان آن اختصاص یافته است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که شرکت بالادستی عمران پردیس از تعیین تکلیف مالکیت این زمین‌ها با استناد به مصوبه هیأت وزیران، عدول کرده از این رو شکایتی از سوی مالکان این زمین‌ها در خصوص طرز کار دستگاه‌های دولتی به ویژه وزارت راه و شهرسازی به کمیسیون اصل نود واصل شد. 

خضریان در ادامه با اشاره به نتیجه این جلسه، بیان داشت: در این جلسه ضمن بررسی جوانب موضوع و پس از استماع مشکلات نماینده مالکان و همینطور نمایندگان وزارت راه و سازمان حفاظت محیط زیست، مقرر شد گزارشی از سوی شورای عالی محیط زیست جهت تعیین تکلیف این منطقه و لکه‌های صنعتی فاصله ۱۲۰ کیلومتری تهران ارائه شود. 

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس این گزارش شورای معماری باید نسبت به بازنگری و جابجایی حدود مرزی شهر پردیس اعلام نظر کند و تصمیمات لازم در چارچوب کمک به تولیدکنندگان در سال ۱۴۰۳ که به شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» مزین شده است، اتخاذ شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • بررسی مشکل مجوز‌های مالکان زمین «تپه سیف جاجرود» در کمیسیون اصل نود
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • انتقاد استاندار گلستان از سنگ‌اندازی‌ در اجرای مصوبه رییس جمهور در آشوراده
  • ۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد
  • فرمول تعیین دستمزد کارگران تغییر می‌کند؟
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • تعیین سقف افزایش اجاره‌بها؟ | جزئیات مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی برای موجران
  • محمودزاده: موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • مصوبات ساماندهی اجاره‌بها/ تعیین محدوده افزایش
  • تصویب بیش از ۵۰ مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان