Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-30@05:28:35 GMT

تاثیر دلار بر اقتصاد ایران چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۸۵۳۴۷

تاثیر دلار بر اقتصاد ایران چیست؟

یک کارشناس امور اقتصادی اظهار کرد: نوسانات ارز خسارات جبران‌ناپذیری به بدنه اقتصاد کلان کشور وارد ساخته و زندگی مردم دچار مشکل کرده است، به نظرمی‌رسد زمان آن فرارسیده تا به سلطه دلار پایان داده شود و در سبد ارزی تنوع به وجود آید. به گزارش پول نیوز، وحید شقاقی شهری درباره اثر دلار بر اقتصاد ایران و چگونگی جلوگیری از آسیب‌های نوسانات آن بر قیمت کالا‌ها گفت: بحث ارزش پول ملی یکی از مباحث مهم به حساب می‌آید و سالیان سال در اقتصاد ایران درباره آن نظر داده می‌شود، ولی موفقیت لازم در این موضوع حاصل نشده و دلیل آن هم ارزبری ۷۰ درصد از تولیدات کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در ادامه اضافه کرد: اقتصاد ایران به درآمد‌های ارزی وابستگی دارد و دارای کسری‌های تجاری غیرنفتی است. شفافیت و اعتبار سنجی در خصوص صادرکنندگان و واردکنندگان صورت نمی‌گیرد و رشد نقدینگی موجب تورم و شکاف آن بین داخل و خارج از کشور شده است.

این کارشناس امور اقتصادی در این رابطه یادآور شد: سالانه ۱۵ تا ۲۵ میلیارد دلار به صورت غیررسمی، زیرزمینی و قاچاق تبادل کالا انجام می‌شود و این عوامل دست به دست داده تا ارزش پولی ملی حفظ، تقویت یا مدیریت نشود. چنانچه درصدد برآئیم تا دوباره از این مسیر در آینده ضربه نخوریم، نیاز است تا اصلاحات در این خصوص را مدنظر قرار دهیم و هراندازه هم در این کار موفق شویم نسبت به نوسانات ارزی ضربه‌ناپذیرتر خواهیم بود.

شقاقی شهری در ادامه تصریح کرد: جمله بالا به این معنا است که باید برای کنترل قاچاق کالا سختگیری و اقدامات جدی صورت گیرد، مقدمه این کار هم دارا بودن یک برنامه درست برای اعتبارسنجی، حکم شهرت و سابقه واردکنندگان و صادر کنندگان است. جهت توسعه صادرات غیرنفتی، مدیریت واردات و شفافیت در آن، کاهش کسری‌های تراز تجاری غیر نفتی و کنترل رشد نقدینگی هم به یک برنامه مشخص نیاز داریم.   بیشتر بخوانید: چرا بانک‌ها در فروش اموال مازاد خود خودداری می‌کنند؟
وی در این خصوص اظهار داشت: موارد اشاره شده مباحثی است که در کوتاه، میان و بلند مدت قابل انجام است، چنانچه این مسیر طی شود، در آینده دیگر شاهد نوسانات شدید ارزی در کشور و یا کاهش شدید ارزش پول ملی نخواهیم بود. در غیراین صورت مجدد همین اتفاقاتی که در سال‌های اخیر روی داد را مشاهده خواهیم کرد.

این کارشناس امور اقتصادی درباره موضوع متنوع سازی سبد ارزی کشور بیان کرد: متنوع سازی سبد ارزی موضوع مهمی است، زیرا در نتیجه آن خواهیم توانست شرکا و تنوع کالا‌های تجاری را افزایش دهیم. متاسفانه دارای نقشه ارزی بسیار ضعیفی هستیم و برای تقویت آن دیپلماسی اقتصادی باید فعال شود تا توسعه صادرات صورت گیرد.

شقاقی شهری افزود: ۶۰ تا ۷۰ درصد از تسویه ارزی ما در امارات صورت می‌گیرد که تمام عوامل مطرح شده با هم این نقشه ارزی کشور را ضربه‌پذیر می‌سازد. پیمان‌های پولی زمانی روی می‌دهد که با شرکای تجاری روابط مستحکمی داشته باشید، بدون روابط تجاری مستحکم این امکان مقدور نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: نوسانات ارز خسارات جبران‌ناپذیری به بدنه اقتصاد کلان کشور وارد ساخته و زندگی مردم دچار مشکل کرده است، به نظرمی‌رسد زمان آن فرارسیده تا به سلطه دلار پایان داده شود و در سبد ارزی تنوع به وجود آید.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: سیستم بانکی شبکه بانکی اقتصاد ایران نوسانات ارزی بانک مرکزی اقتصاد ایران سبد ارزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۸۵۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشایش‌های جدید ارزی در راه است

به گزارش خبرنگار صداوسیما، معاون بین الملل بانک مرکزی گفت: رئیس کل بانک مرکزی برای شرکت در پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی به دعوت رئیس این بانک به ریاض سفر کرد. بانک‌های مرکزی کشور‌های عضو و مقامات بین المللی در این سفر حضور داشتند، که خوشبختانه در حاشیه اجلاس مذاکرات خوبی با مقامات سازمان‌های بین المللی و بانک‌های مرکزی کشور‌هایی که طرف کاری ما هستند صورت پذیرفت.
آقای کریمی گفت: خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ما در برخی کشور‌ها که سال‌ها بود به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی میشود.
معاون بین الملل بانک مرکزی همچنین گفت: بانک مرکزی در طی ماه‌های گذشته ۴۴۵ میلیون یورو از بدهی‌های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی را از محل منابع مسدود شده تامین کرد که این باعث شد فرصت‌های جدیدی برای تامین مالی‌های جدید این بانک صورت پذیرد. چون تا زمانی که ایران بدهی داشت عملا تامین مالی جدیدی صورت نمیگرفت.
آقای کریمی خاطر نشان کرد: ما در ظرف چند روز گذشته توانستیم پرداخت حج عمره امسال را از محل منابع مسدودی خودمان به بانک‌های عربستانی منتقل کنیم و از این جهت یک نگرانی که وجود داشت برطرف شد. اما هدف اصلی در این سفر این بود که این پرداخت‌ها را تبدیل به یک رابطه پولی و بانکی با بانک‌های ذیربط در عربستان بکنیم که این بتواند برای پرداخت‌های عربستان به صورت پایدار در بیاید.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟