Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، سنای آمریکا روز جمعه بودجه دفاع ملی این کشور را تصویب کرد.

با تصویب این بودجه، مسیر برای اعمال تحریم‌ها علیه پروژه خط لوله نورد استریم 2 و همچنین تحریم ترکیه به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 از روسیه هموار می‌شود.

لایحه بودجه 740 میلیارد دلاری آمریکا شامل طرح خروج 12 هزار نظامی این کشور از آلمان و احتمال فروش تسلیحات بیشتر به اوکراین و همچنین ممنوعیت همکاری نظامی روسیه و آمریکا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود تهدید «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای رد لایحه بودجه دفاعی، اما 75 سناتور به این لایحه رای مثبت دادند. از سوی دیگر، این لایحه در مجلس نمایندگان نیز با حمایت 335 نماینده همراه بوده و تنها 78 نماینده با آن مخالفت کردند.

مجلس نمایندگان ابراز امیدواری کرده که حمایت قاطع کنگره از این لایحه پیام شفافی را به ترامپ ارسال کرده و موضع وی درباره وتوی آن را تغییر دهد.

در بخش‌هایی از این لایحه، کنگره موظف است ظرف ۳۰ روز از زمان تصویب نهایی، تحریم‌هایی را علیه ترکیه به تصویب در آورد.

این لایحه خواستار تحریم «تمامی افرادی است که از روی آگاهی در دستیابی ترکیه به سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ نقش داشته باشند».

لایحه فوق همچنین به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه می‌دهد که بعد از یکسال تحریم‌ها علیه ترکیه را لغو کند.

طبق این گزارش، مخالفت ترامپ با لایحه بودجه نظامی آمریکا به بند تحریم‌های ترکیه مربوط نمی‌شود بلکه مربوط به بخش ارائه بیمه حقوقی به شرکت‌ شبکه‌های اجتماعی و همچنین بندی می‌شود که خروج نظامیان آمریکایی از آلمان و افغانستان را محدود می‌کند.

روابط میان ترکیه و ایالات متحده سال گذشته بعد از دستیابی آنکارا به سامانه‌های اس-۴۰۰ روسیه دچار تنش‌هایی شد و واشنگتن در اقدامی، ترکیه را از پروژه جنگنده‌های «اف ۳۵» حذف کرد.

آمریکا مدعی است که روسیه احتمالاً از سامانه‌های اس-۴۰۰ برای دستیابی به جزئیات محرمانه از جنگنده‌های اف-۳۵ شرکت لاکهید مارتین بهره خواهد گرفت و با سامانه‌های ناتو ناسازگاری دارد اما ترکیه تأکید کرده است که این سامانه‌ها هیچ‌گونه ناسازگاری با سامانه‌های ناتو ندارد و تهدیدی برای همپیمانان ناتو این کشور محسوب نمی‌شود.

لایحه بودجه دفاعی آمریکا از ترامپ می‌خواهد در چارچوب قانون «مقابله با رقبای آمریکا از طریق تحریم‌ها» (CAATSA) تحریم‌هایی را علیه ترکیه در رابطه با خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ تحمیل کند.

قانون کاتسا که ترامپ در سال ۲۰۱۷ به امضا درآورد، رئیس‌جمهور آمریکا را موظف می‌کند از بین ۱۲ اقدام تحریمی، پنج مورد تحریم را برگزیند که شامل گزینه‌هایی همچون ممنوعیت صدور روادید، ممنوعیت دسترسی به بانک صادرات واردات آمریکا، اتخاذ گزینه‌های سخت همچون ممنوعیت معامله با سامانه مالی آمریکا و ممنوعیت صدور مجوز صادرات می‌شود.

در ماه اکتبر سال جاری میلادی، «کلارک کوپر» مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور فروش تسلیحات هشدار داد که ترکیه بعد از آزمایش سامانه اس-۴۰۰، خود را در معرض تحریم‌ قرار داده است.

مذاکرات پیشین میان آنکارا و واشنگتن در زمینه خرید موشک‌های پاتریوت آمریکا به دلایل مختلفی از جمله قرارداد اس-۴۰۰ روسیه و ترکیه و همچنین نارضایتی آنکارا از شروط واشنگتن، بدون نتیجه به پایان رسید و ترکیه تأکید کرده است، تنها در صورتی با پیشنهاد آمریکا برای خرید پاتریوت موافقت می‌کند که این قرارداد شامل انتقال فناوری و تولید مشترک این موشک آمریکایی باشد.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: لایحه بودجه سامانه ها تحریم ها اس ۴۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۸۹۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵ هزارمگاواتی ظرفیت تبادل برق با کشورهای همجوار

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از توانیر، مصطفی رجبی مشهدی در تشریح این خبر اظهار داشت: ما مرز مشترکی با اروپا نداریم، اما از طریق یک پست پیشرفته (بک تو بک) از طریق ترکیه تا ٦٠٠ مگاوات امکان تبادل انرژی با اروپا وجود دارد.

به گفته وی، در این خصوص پروتکل و توافقنامه‌ای بین شرکت مدیریت شبکه برق ایران و طرف ترکیه‌ای امضا شده که بر اساس آن پروتکل‌های فنی تنظیم شده تا طرح شکل اجرایی به خود گرفته و به نحو مطلوبی انجام شود. درمجموع برنامه این است که ابتدا برق به ترکیه و بعد از طریق این کشور به کشورهای اروپایی صادر و به همین طریق از اروپا به ترکیه و سپس به ایران وارد شود.

رجبی مشهدی اضافه کرد: آن چه به لحاظ مطالعاتی بررسی شده این است که ظرفیت تبادل برق با کشورهای همجوار تا ٣ هزار مگاوات وجود دارد، اما از طریق خطوط جدید که در برنامه‌های آینده مدنظر داریم، امکان تبادل برق با این کشورها تا ٥ هزار مگاوات قابل افزایش است.
وی با تاکید بر این که تبادل برق با کشورهای همجوار حتی می‌تواند به رفع ناترازی برق در فصل گرم سال از طریق واردات نیز کمک کند،

سخنگوی صنعت برق در همین زمینه خاطرنشان کرد: در چهار ماه گرم سال ما مشکل ناترازی برق داریم، اما در ٨ ماه باقیمانده امکان صادرات فراهم است، قطعاً این تبادل برق کمک می‌کند که ناترازی را هم در تابستان برطرف کنیم یعنی در تابستان برق وارد کنیم و در دوره‌هایی که کمبود نداریم برق را صادر کنیم، پس اتفاقاً تبادل و صادرات برق می‌تواند کمک کند که ناترازی را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل شرکت توانیر در پایان از فراهم بودن امکان صادرات برق سرمایه گذاران بخش خصوصی از مسیرهای انتقال برق موجود تا سقف ٣٠٠ مگاوات (٥٠ مگاوات به افغانستان، ٥٠ مگاوات به پاکستان، ١٠٠ مگاوات به عراق و ١٠٠ مگاوات به ترکیه) خبر داد و تصریح کرد: سرمایه گذاران می‌توانند ٨ ماه برقشان را به این کشورها صادر و در ٤ ماه گرم سال نیز به داخل عرضه کنند.

کد خبر 6089957 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • حواشی جلسه بودجه‌ای مجلس؛ مشکل سامانه‌ها بررسی را مختل کرد
  • زنان مجوز فعالیت در ورزش زورخانه‌ای ندارند اما می‌توانند تماشاگر باشند
  • صدور مجوز ۱۸ پروانه ساختمانی در یک ماه
  • افزایش ۵ هزارمگاواتی ظرفیت تبادل برق با کشورهای همجوار
  • کاخ سفید : پاتریوت اضافی برای ارسال به اوکراین نداریم!
  • امسال ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران صادر شد
  • صادرات بیش از ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران
  • ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران صادر شد
  • کاخ سفید مدعی شد: پاتریوت اضافی برای ارسال به اوکراین نداریم!
  • کاخ سفید: آمریکا هیچ سامانه پاتریوتی برای اوکراین ندارد