Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایتنا - افرادی که دارای اختلالی در سیستم بدنشان ایجاد شده (مثلا ناشی از استفاده از آنتی‌بیوتیک) ممکن است در نتیجه آن با مشکلاتی در خواب خود مواجه شوند. به طرز فزاینده‌ای روشن شده است که باکتری‌های روده نقشی بزرگ در سلامت فرد ایفا می‌کنند، و به طور بالقوه، بسته به رژیم غذایی فرد و فاکتورهای دیگر، آن را بهبود می‌بخشد یا به آن صدمه می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک مطالعه جدید که در ژاپن به انجام رسیده باکتری‌های دستگاه گوارش را به کیفیت خواب مرتبط تشخیص داده است، و دریافته است که افرادی که دارای اختلالی در سیستم بدنشان ایجاد شده (مثلا ناشی از استفاده از آنتی‌بیوتیک) ممکن است در نتیجه آن با مشکلاتی در خواب خود مواجه شوند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، این مطالعه برگرفته از دانشگاه Tsukuba است، که در آن پژوهشگران اثرات تغییرات باکتریهای دستگاه گوارش و آنتی‌بیوتیک‌ها بر کیفیت خواب را با استفاده از موشها مورد مطالعه قرار دادند. یک گروه از موشها به مدت یک هفته دوز آنتی‌بیوتیکی قوی دریافت کردند تا باکتریهای گواریشیشان از بین بروند؛ اما برای یک گروه دیگر از موشها، به عنوان گروه کنترل (شاهد)، چنین کاری انجام نشد.
 
مشخص شد که باکتریهای دستگاه گوارش نقشی مهم در تجزیه غذا به متابولیتها ایفا می‌کنند، و پروفایل آن دارای تفاوتی معنادار در موشهایی که آنتی‌بیوتیک دریافت کرده بودند نسبت به موشهای کنترل بود. یکی از مشخصه‌های موشهای تحت آزمایش این بود که 60 متابولیت رایج را از دست داده بودند.
  
این پژوهشگران، با تجزیه و تحلیل متابولیت‌ها و نقشی که در بدن ایفا می‌کنند، دریافتند که آنتی‌بوتیک‌ها عمدتا بر فرایندهای دخیل در تولید فرستنده‌های عصبی تاثیرگذار هستند. مشخص شد که موشهایی که آنتی‌بوتیک دریافت کردند دارای سطح پایینی از ویتامین B6، که نقشی در تولید پیام‌رسانهای عصبی ایفا می‌کند، و سطح بالایی از تریپتوفان بودند.
 
تریپتوفان یک پیشساز پیام‌رسان عصبی سروتونین است، که مشخص شد - با وجود سطح بالای تریپتوفان – در این موشها نزدیک به صفر است. این یافته‌ها نشانگر آن هستند که آنتی‌بوتیکها ممکن است تحریک‌کننده تغییراتی در بدن باشند که مسیر تریپتوفان به سروتونین را مختل می‌کنند.
 
این مطالعه خاطرنشان نموده است که تغییرات تحریک‌یافته از آنتی‌بوتیک که منتج به از دست رفتن سروتونین می‌شوند در ادامه بر خواب تاثیر منفی می‌گذارند، که منجر به مشکل خواب می‌شود. از اینرو پژوهشگران برای این دسته از افراد تغییر رژیم غذایی که پروفایل باکتریهای گوارشی را بهبود ببخشد توصیه می‌کنند.
 

منبع: ايتنا

کلیدواژه: کیفیت خواب پزشکی سلامتی دستگاه گوارش آنتی بیوتیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۸۹۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایداری هوای قابل قبول برای تهرانی‌ها در یک هفته اخیر

کیفیت هوای تهران در یک هفته اخیر در وضعیت قابل قبول قرار داشته و این وضعیت تا فردا نیز ادامه خواهد داشت. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در حال حاضر کیفیت هوای شهر تهران با شاخص 67 در وضعیت قابل قبول قرار دارد؛ این وضعیت طی یک هفته اخیر پایدار بوده و تهرانی‌ها در هوای قابل قبولی تنفس کرده‌اند. 

از ابتدای سال جاری تاکنون، تهران 33 روز هوای قابل قبول و 5 روز هوای پاک داشته اما در مدت مشابه سال گذشته 6 روز هوای پاک، 31 روز هوای قابل قبول و یک روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس به ثبت رسیده است.

سهم خودروهای پلاک شهرستان در انتشار آلودگی هوای تهراندر حال حاضر دمای هوای تهران 18 درجه سانتیگراد است و پیش‌بینی می‌شود کمینه دما در روز آینده 15 درجه و بیشینه دما 23 درجه سانتیگراد باشد.انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مواظب مصرف داروهای خواب آور باشید
  • ملزم بودن رعایت پرهیز‌های دارویی آنتی بیوتیکی طیور زنده قبل از ارسال به کشتارگاه‌ها
  • پایداری هوای قابل قبول در پایتخت
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • پایداری هوای قابل قبول برای تهرانی‌ها در یک هفته اخیر
  • اصلاح راه‌های نامناسب و خطرناک ییلاق شهرستان اهر
  • هوای تهران در وضعیت «قابل قبول»
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند؟
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند
  • با «کودک استرسی» چگونه برخورد کنیم؟