Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، توسعه و پیشرفت اینترنت اشیاء در سال‌های اخیر تاثیرات بسیار مثبتی روی زندگی افراد گذاشته است. این فناوری به افراد امکان دسترسی آنلاین و هوشمند به دستگاه‌های پشتیبانی کننده از اینترنت را می‌دهد و باعث افزایش راحتی و اتوماتیک شدن زندگی انسان‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور کلی اگر بخواهیم درباره هوشمندسازی خانه‌ها حرف بزنیم، باید گفت ساخت ترموستات باعث به وجود آمدن ایده هوشمندسازی منازل شد. هرچند ساخت ترموستات در سال‌های بسیار دور انجام شد، اما از همان زمان باعث شد ایده توسعه این فناوری و استفاده از آن در سایر قطعات منازل به وجود بیاید.

در سال‌های اخیر شرکت‌های سازنده محصولات مربوط به منازل دستگاه‌هایی را تولید کرده‌اند که می‌تواند به تمامی لوازم هوشمند موجود در خانه متصل شده و به کاربران امکان کنترل لوازم از لامپ وسایل آشپزخانه گرفته تا درب گاراژ را به صورت اینترنتی خواهد داد. از مهم‌ترین فواید موجود در سیستم‌های هوشمند منازل باید به کنترل بسیار دقیق میزان انرژی‌های مصرفی اشاره کرد که استفاده از این سرویس در منازل می‌تواند در کاهش هزینه‌های ثابت بسیار موثر واقع شود.

با شیوع ویروس کرونا در جهان سازمان‌های مختلف مجبور شدند خدمات خود را به صورت آنلاین به کاربران ارائه کنند و به نوعی محل کار کاربران خود را به منازل آن‌ها انتقال دهند. این موضوع اولین گام برای حرکت به سمت دیجتالی شدن سازمان‌ها بود که به طور اجباری پیش آمد. همین موضوع سبب شد تا تعدادی از سازمان‌های مربوط به اداره امور مسکن، به فکر اجرای طرح‌های آزمایشی برای نشان دادن مزایای استفاده از اینترنت اشیاء در منازل بیوفتند تا از این طریق زندگی افراد به سمت هوشمند شدن رود.

تاثیر خانه‌های هوشمند در زندگی مستاجران و مالکان

تجهیز خانه به محصولات هوشمند استفاده کننده از اینترنت باعث ایجاد رفاه بسیار زیاد افراد در منازل خواهد شد و مالکان و یا حتی شرکت‌های ارائه دهند خدمات منازل می‌توانند از طریق این فناوری به طور کامل روی خانه اجاره داده شده خود تمرکز داشته باشند تا از این طریق خطر آسیب رسیدن به لوازم خانه آن‌ها به حداقل برسد چرا که آن‌ها امکان رصد لحظه‌ای از وضعیت لوازم منزل خود را خواهند داشت و دیگر نیازی به مشاهده فیزیکی لوازم خانگی خود نخواهند داشت.

از دیگر فواید موجود در خانه‌های هوشمند باید به استفاده از قفل‌های هوشند اشاره کرد؛ برای مثال در صورتی که فرد در خانه خود حضور ندارد، اما فردی برای تعمیرات به منزل وی مراجعه کرده است، مالک خانه می‌تواند به صورت آنلاین و صرفا از طریق گوشی هوشمند خود درب را برای فرد باز کرده تا وی بتواند وارد خانه شود و عملکرد او را نیز از طریق دوربین‌های نصب شده در خانه خود کنترل کند؛ گفتنی است که لوازم خانگی هوشمند تا حد بسیار زیادی توانایی تشخیص وجود ایراد در هر کدام از بخش‌های خود را دارند و در صورتی که هر بخش از آن دستگاه خراب شود، کاربر می‌تواند فورا وارد بخش تنظیمات دستگاه شده و علت و محل بروز مشکل در دستگاه هوشمند خود را بررسی کند.

استفاده از سنسور‌های هوشمند

سنسور‌های هوشمند یکی دیگر از ملزومات استفاده در خانه‌های هوشمند هستند که با کنترل دقیق میزان هوای ورودی و خروجی از منزل، باعث پایین آمدن بسیار زیاد هزینه‌های برق در منازل خواهند شد. از مهم‌ترین فواید این سنسور‌ها باید به کنترل دقیق میزان رطوبت موجود در یک خانه اشاره کرد تا در صورت بروز هرگونه نشتی در سیستم آبرسانی منازل فوری دستور بسته شدن فلکه آب را بدهد؛ به این ترتیب باید گفت سنسور‌های هوشمند از بروز حوادث بسیار پرخرج برای منازل جلوگیری می‌کند.

نورپردازی‌های هوشمند خانگی

نورپردازی یکی از مهم‎‌ترین موضوعات برای هر خانه‌ای است و در صورت مناسب نبودن می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیار جبران نشدنی در بخش بینایی افراد شود، تا سال‌های پیش این موضوع روشنایی هوشمند در منازل صرفا شامل روشن و خاموش کردن لامپ‌ها می‌شد، اما در سال‌های اخیر و با پیشرفت این فناوری، نورپردازی هوشمند کمک بسیار زیادی برای افراد کم بینا و دارای معلولیت جسمی می‌کند.

افزایش بهره وری از انرژی در استفاده از فناوری خانه‌های هوشمند

آلاینده ساختمان‌ها حدود ۴۰ درصد از تولید کربن توسط بشر را به خود اختصاص داده‌اند، گفتنی است تا دهه قبل از ۱۹۷۰ میزان کربن تولیدی از ساختمان‎‌ها حدود ۹۰ درصد بود که علت آن استفاده سوخت‌های فسیلی با کیفیت بسیار پایین و یا با استاندارد حداقلی بود. از طرفی هم بزرگ‌تر شدن شهر‌ها و تجمع مردم در یک مکان بر آلودگی بیش از حد محیط زیست بی تاثیر نبوده و سهم چشمگیری در افزایش آلاینده‌های زیست محیطی داشت.

اما استفاده از لوازم هوشمند در منازل می‌تواند به کاهش چشمگیر تولید کربن در محیط زیست کمک کند چرا که سنسور‌های استفاده شده در بخش حرارتی منازل می‌تواند از گرم شدن بیش از حد خانه و تولید زیاد کربن جلوگیری کند. گفتنی است با استفاده از سنسور‌های هوشمند حدود ۲۰ درصد در هزینه هر خانه صرفه جویی می‌شود.

تغییر سیستم خانه‌های قدیمی به سیستم مدرن

با دیجیتال سازی می‌توان یک زندگی سنتی را به یک زندگی مدرن تبدیل کرد چرا که مالکان خواهند توانست به طور کامل روی وضعیت منازل خود کنترل داشته باشند و تا حد بسیار زیادی از هدر رفت انرژی جلوگیری کنند. از طرفی هم استفاده از سیستم هوشمند منازل برای خانواده‌های کم درآمد نیز بسیار کارآمد خواهد بود چرا که از این طریق بسیاری از هزینه‌های اضافی خانواده‌ها مدیریت می‌شود و با کنترل به موقع لوازم خانگی بهترین زمان برای فروش یک محصول مشخص می‌شود و به این ترتیب در هزینه‌ها تا حد بسیار زیادی صرفه جویی خواهد شد.

در حال حاضر سیستم‌های کنترل منازل زیادی در دسترس افراد قرار دارد، اما آخرین نسخه استاندارد ارائه شده برای منازل به نسخه ۳.۳ است که شامل استاندارد‌هایی نظیر خدمات کامل به مشتری، واکنش به ایرادات هر دستگاه، نگهداری و تعمیرات، مراقبت و پشتیبانی و خدمات تحویل و توسعه می‌شود. در بازار تعداد نسبتا زیادی شرکت دارای این استاندارد هستند که تعدادی از آن‌ها وارد بازار کشور ما نیز شده و افراد می‌توانند با خریداری کردن آن‌ها اقدام به هوشمندسازی منازل خود کنند.

بیشتر بخوانید

همه چیز درباره خانه های هوشمند؛ هوشمندسازی خانه چگونه صورت می گیرد؟

گزارش از علی زحمت کش

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اینترنت اشیاء خانه های هوشمند اینترنت اشیا سنسور های هوشمند خانه های هوشمند بسیار زیادی سنسور ها هزینه ها خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۰۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستیار هوشمند خانگی/ هوش مصنوعی چگونه به خانه‌داری کمک می‌کند؟

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ شرکت‌های توسعه دهنده هوش مصنوعی در سال‌های اخیر تلاش کردند این فناوری را طوری توسعه دهند که بتوان از آن در نیاز‌های روزمره زندگی استفاده کرد و باید گفت این شرکت‌ها تا حد بسیار زیادی موفق بودند. در حال حاضر بسیاری از چت بات‌ها و دستگاه‌های خانگی به هوش مصنوعی مناسب برای امور روزمره انسان‌ها مجهز شده‌اند و باید گفت بخش عمده‌ای از نیاز‌های انسان را می‌توان به کمک این فناوری برطرف کرد. در حال حاضر انسان‌ها هوش مصنوعی را بیشتر به ابزاری برای استفاده و کمک رسانی به مشاغل خود در نظر گرفته اند و کمتر کسی خبر از امکان استفاده و وجود داشتن هوش مصنوعی در برخی از ابزار‌های منازل که به صورت روزمره از آن‌ها استفاده می‌شود، دارد.

هوش مصنوعی در ابزار‌های خانگی

چند سالی است که استفاده از جاروبرقی‌های رباتیک در بین مردم جهان و ایران رونق گرفته و از آنجایی که این ربات‌ها به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت انسان دائما در حال نظافت منازل هستند، در بخش زیادی از خانه‌ها شاهد استفاده از این فناوری هستیم.

اما عملکرد این جاروبرقی‌ها صرفا به کمک فناوری هوش مصنوعی است، برای مثال این ربات‌ها به کمک سنسور‌های خود ابتدا منازل را اسکن می‌کنند و سپس با ارسال آن به پردازشگر که مبتنی بر هوش مصنوعی است محل‌های دارای مانع و یا برجستگی‌های غیر قابل نفوذ را تشخیص داده واز آن برای جارو کردن در دفعات بعدی استفاده می‌کند.

علاوه بر این برخی از این ربات‌ها به کمک هوش مصنوعی توانایی تشخیص میزان آلودگی را دارند و هوش مصنوعی برای شدت جارو یا تی کشیدن به بخش فنی ربات دستور می‌دهد. علاوه بر این ربات محیط‌هایی را که حیوانات در آن‌ها هستند را تشخیص داده و این محیط‌ها را بیشتر از سایر مناطق نظافت می‌کنند. گفتنی است که این ربات‌ها امکان اتصال به شبکه اینترنت را نیز دارا هستند و کاربر می‌تواند از خارج از خانه به روبلت دستور نظافت بدهد تا زمانی که کاربر به خانه می‌رسد، محیط خانه تمیز شده باشد.

جدا از این شرکت‌های بزرگ سازنده یخچال و لوازم خانگی نیز سعی کرده‌اند در محصولات خود از هوش مصنوعی استفاده کنند. برای مثال یخچالی توسط یکی از این شرکت‌ها تولید شده که می‌تواند به صورت خودکار محصولات قرار داده شده در یخچال را تشخیص دهد و سپس با پیدا کردن تاریخ مصرف آن‌ها در زمان نزدیک شدن به تاریخ انقضا کاربر را از آن آگاه کند.

یکی دیگر از این شرکت‌ها نیز به دنبال ساخت یخچالی است که هوش مصنوعی استفاده شده در آن پس گذشت چند هفته از استفاده کاربر، متوجه علایق و رژیم غذایی کاربر شده و از آنجایی که توانایی اتصال به موقعیت مکانی و پیدا کردن فروشگاه‌های اطراف را دارد، می‌تواند به صورت خودکار در فروشگاه‌ها سفارش ثبت کند تا کاربر کمبود مواد غذایی در یخچال خود نداشته باشد.

در سایر محصولات خانگی جدید مانند فر، ماشین لباسشویی یا ظرفشویی نیز از هوش مصنوعی استفاده شده، برای مثال ماشین لباسشویی به صورت خودکار متوجه نوع لباس‌های قرار داده شده در ماشین می‌شود و به صورت خودکار میزان شسشتو و نحوه شستشوی لباس به طوری که به لباس آسیب وارد نشود را مشخص خواهد کرد.

علاوه بر این امکان روشن و خاموش کردن ماشین لباسشویی یا هر کدام از ابزار‌های هوشمند منزل که به اینترنت متصل باشند نیز وجود دارد و کاربران می‌توانند تنظیم کنند حتی زمانی که خارج از محیط خانه هستند نیز هرکدام از این ابزار‌ها شروع به کار کنند.

کمک گرفتن از چت‌بات‌ها برای خانه‌‎داری

یکی از قابلیت‌های موجود در دستیار‌های صوتی موبایل ها، امکان کمک گرفتن از آن‌ها برای نحوه پخت و پز، نظافت، خانه داری یا تمام امورات منازل است. برای مثال کاربران می‌توانند از سیری یا گوگل اسیستنت درباره نحوه پخت یک غذای خاص یا شیوه نگهداری از یک میوه سوال بپرسند و هر دو دستیار بهترین جواب موجود در اینترنت را برای آن‌ها اعلام خواهد کرد.

جدا از این هر دو دستیار صوتی اپل و گوگل توانایی اتصال به برخی از وسایل تأیید شده منازل را دارند و به کاربران امکان کنترل لوازم با حرف زدن را می‌دهند. برای مثال کاربران می‌توانند با متصل کردن سیری به تلویزیون خود، از سیری درخواست روشن، خاموش و یا تغییر شبکه تلویزیونی را داشته باشند.

در بسیاری از موارد تخصصی این دو دستیار به طور کامل نیاز کاربران را برطرف خواهد کرد، اما گاهی اوقات اطلاعات این دستیار‌ها آن طور که باید برای رفع نیاز کاربران کافی نیست، در این شرایط کافی است کاربر با مراجعه به چت بات‌هایی مانند چت جی‌پی‌تی به‌دنبال پاسخ سوال خود بگردند.

از آنجایی که هوش مصنوعی استفاده شده در این چت‌بات قدرتمندترین هوش مصنوعی موجود در این حوزه است، کاربران می‌توانند با خیال راحت به جواب تمام سوالات خود در زمینه‌های خانه داری، مدیریت، کار‌های فنی، درمانی و حتی نحوه درست انجام کار‌های روزمره برسند.

گفتنی است که این چت بات صرفا توصیه‌های خود را به کاربران ارائه خواهد داد و طبق اعلام شرکت سازنده این چت بات، کاربران نباید اعتماد صد در صدی به این نوع توصیه‌ها داشته باشند و تصمیم گیری نهایی با کاربران است. نباید فراموش کرد که امکان از کنترل خارج شدن یا وجود ایراد فنی در تمام محصولات یا چت بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی وجود دارد و لازم است کاربران پیش از استفاده از هر کدام از ان ها، از آخرین وضعیت سلامت محصولات مربوط به این فناوری از طریق اطلاعیه‌های شرکت سازنده مطلع باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فواید و خواص آب سیب‌زمینی
  • فواید باور نکردنی مصرف روزانه پیاز
  • صنعتگران به هوشمندسازی حمل‌ونقل دوچرخه‌ای شهر مشهد کمک کنند
  • دستیار هوشمند خانگی/ هوش مصنوعی چگونه به خانه‌داری کمک می‌کند؟
  • سیگار نابودگر ظاهر و زندگی افراد؛ از آسیب‌های پوستی تا تهدید سلامتی
  • رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان
  • نصب بیش از ۷۰ هزار پلاک آبی هوشمند در منطقه ۱۰ اصفهان
  • تخصیص تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی برای سازندگان شهر هوشمند
  • فواید و خواص آب سیب زمینی
  • خواص ریواس و فواید آب ریواس برای جوانسازی و لاغری + عوارض