Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه: روز پانزدهم آذرماه بود که خبر احضار عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست به دادسرای کارکنان دولت منتشر شد. در متن این خبر آمده بود؛ «در پی انتشار اظهارات توهین‌آمیز عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در خصوص حضرت امام (ره) و ریشه‌های انقلاب اسلامی در مصاحبه با رسانه‌های مجازی، کلانتری به شعبه هفتم دادسرای کارکنان دولت احضار و در خصوص توهین به بنیانگذار انقلاب اسلامی تفهیم اتهام شده و با قرار تأمین آزاد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

اما پس از چند روز از انتشار این خبر، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری اش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عیسی کلانتری به چه علت به دادسرای کارکنان دولت احضار شده است، گفت: پرونده وی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران در حال رسیدگی است و موضوع‌های متعددی درباره وی مطرح است که یکی از این‌ها اتفاقات مربوط به تالاب انزلی و موضوع دیگر درباره برخی سخنان اوست که اخیراً در فضای مجازی مطرح شد.

عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست پیش از انجام گفت و گوی جنجالی و اظهار نظرهای موهنش در خصوص بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، در چند پرونده زیست محیطی دیگر درگیر شده بود. از جمله این پرونده‌ها اجرای طرح گردشگری در منطقه حفاظت شده آشوراده، پرونده طرح گردشگری تنگ تکاب، پرورش ماهی تیلاپیا، اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی و واگذاری هزار هکتار زمین را در قبال دریافت یک سیر نبات در زمان وزارتش در جهاد کشاورزی بوده است. اما به نظر می‌رسد براساس نحوه بیان سخنگوی قوه قضائیه تحقیقات پرونده اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی به مراحل پایانی خود رسیده است.

قرارداد ۹۰۰ میلیاردی برای اجرای طرحی که نوآوری خوانده شد

این طرح که به عنوان یک طرح محیط زیستی با رویکرد زیست‌پالایی با ماده مورد استفاده «بایوجمی» معرفی شده بود، به گفته کارشناسان محیط زیست برخلاف نامش فرایندش به هیچ وجه زیستی نبوده و با پیشوند «بایو» (به معنای زیستی) در نامگذاری آن نیز به هیچ وجه سنخیتی نداشته و با ماده شیمیایی «دی‌اکسید تیتانیوم» که در این طرح مورد استفاده قرار گرفته ندارد. این محصول توسط یک شرکت که در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان مستقر بوده به عنوان یک دست‌آورد دانشی نو معرفی شده و برای اجرای یک‌ساله طرح، ۹۰۰ میلیارد تومان قرارداد بسته شده است. در حالی که اصلاً نوآوری و اتفاق نویی در این طرح تشخصی داده نشده است، ضمن اینکه این طرح شفافیت لازم اجرایی نشده و درباره اثرات مخرب این ماده شیمیایی آن سخن گفته نشده بود.

بایوجمی سرطانزاست

اجرای پایلوت این طرح جنجالی با انتقادات صریح دادستان بندرانزلی مواجه شد و سیدرحمان سید زاده با تکیه بر اظهارات ستاد نانو و اساتید برجسته کشور اعلام کرد، این طرح نه‌تنها به جانداران بلکه به مردم و حاشیه‌نشین‌های تالاب انزلی از طریق مواد سمی آسیب وارد می‌کند چراکه در مقالات علمی اساتید دانشگاه به صراحت آمده که ماده نانو دی‌اکسید تیتانیوم مورد استفاده در طرح بایوجمی سرطان‌زا است.

پناهگاه حیات وحش «سرخانکل» که یکی از مهمترین بخش‌های تالاب انزلی است، محل اجرای به اصطلاح پایلوت این پروژه بود که با توجه به بررسی‌های انجام شده و نظرات رسمی اساتید معتبر کشور و به استناد دستورالعمل نحوه نظارت و پیگیری حقوق عامه، نهایتاً در تابستان سال گذشته با ورود دادستان بندرانزلی دستور توقف گرفته و اجرای آن به صورت موقت صادر و متعاقباً علیه خاطیان اعلام جرم شد.

رئیس سازمان محیط زیست، در مسیر دادگاه محیط زیستی

حالا پس از گذشت ۱۷ ماه، محمد داسمه وکیل چند پرونده محیط زیستی از جمله طرح بایوجمی تالاب انزلی با اشاره به اینکه مستندات علمی قابل توجهی از مخاطرات اجرای این پروژه در دادسرای رسیدگی به تخلفات کارکنان دولت ارسال شده است، گفت: آنچنان که سخنگوی قوه قضائیه درباره شرایط دیگر پرونده‌های رئیس سازمان محیط زیست گفته است، این پرونده‌ها در مرحله تکمیل اقدامات تحقیقاتی هستند و پرونده تالاب انزلی به نتایج نهایی رسیده است.

وی درباره روند قانونی پرونده‌های مذکور از جمله طرح بایوجمی توضیح داد: در صورتیکه کیفرخواست برای کلانتری صادر شود، وی برای محاکمه به دادگاه کیفری احضار خواهد شد.

این حقوقدان در پاسخ به این سوال که آیا با طولانی شدن روند رسیدگی به این پرونده‌ها و تمام شدن عمر این دولت دوازدهم، رسیدگی به آنها نیز متوقف می‌شود، اظهار داشت: کنار رفتن کلانتری و حتی بازنشست شدنش هیچ تأثیری در روند تکمیل پرونده‌ها نداشته و مانع تعقیب کیفری وی نخواهد شد.

به این ترتیب در صورت اثبات جرم در پرونده‌های عیسی کلانتری، وی به عنوان اولین رئیس سازمان محیط زیست در تاریخ ایران خواهد بود که در دادگاه به عنوان تخریب کننده محیط زیست محاکمه می‌شود.

کد خبر 5092952 سمیرا خباز

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان حفاظت از محیط زیست غلامحسین اسماعیلی سازمان محیط زیست دولت دوازدهم عیسی کلانتری بایوجمی دادگاه کیفری شهرداری تهران شورای شهر تهران ویروس کرونا شورای شهر قوه قضاییه میراث فرهنگی معلولان امداد رسانی وزارت آموزش و پرورش روح الله زم شهر تهران سیل خوزستان گردشگری وزارت کشور رئیس سازمان محیط زیست عیسی کلانتری کارکنان دولت تالاب انزلی طرح بایوجمی اجرای طرح پرونده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۲۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن

 آذر سال ۱۴۰۲ زن جوانی به نام نسرین با مراجعه به پلیس آگاهی از مردی رمال شکایت کرد و اظهار داشت وی او را مورد آزار و اذیت و تعرض قرار داده است.

این زن در تشریح ماجرا به مأموران گفت: از ۴ سال قبل به یک بیماری مبتلا شدم و به پزشکان متعددی مراجعه کردم، اما نه تنها بیماری‌ام درمان نشد بلکه قدرت عضلاتم را هم از دست دادم. به صورت عادی نمی‌توانستم راه بروم تا اینکه چند ماه قبل به واسطه یکی از دوستانم با مرد رمالی به نام سعید آشنا شدم. او ادعا می‌کرد که ظرف چند جلسه و با یک نسخه جادویی می‌تواند بیماری‌ام را درمان کند. اظهارات این مرد دوباره من را امیدوار کرد و به خانه سعید در جنوب تهران رفتم. پس از چند جلسه او گفت برای درمان کامل باید به من انرژی بدهد و با حرف هایش فریبم داد و در نهایت هم من را مورد آزار و اذیت قرار داد. حالا هم من از او شکایت دارم.

در حالی که مأموران در حال تحقیق از متهم بودند دومین شکایت مشابه به پلیس اعلام شد.

دومین شاکی دختر جوانی به نام شیرین بود که اظهاراتش با شاکی اول شباهت زیادی داشت.

در ادامه ۳ زن جوان دیگر هم با شکایت‌های مشابه به پلیس مراجعه کردند و تعداد شاکی‌های پرونده مرد رمال به ۵ نفر رسید.

به این ترتیب مأموران سعید را ردیابی کردند و بازداشت شد. وی پس از انتقال به پلیس آگاهی و در جریان بازجویی‌ها منکر اتهام وارده شد. پس از آن مأموران او را در مقابل شاکی‌ها قرار دادند که هر ۵ زن او را شناسایی کردند.

با تکمیل تحقیقات پرونده برای رسیدگی به شعبه ۱۳ دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در ابتدای جلسه پنج شاکی پرونده برای مرد رمال درخواست اشد مجازات کردند.

پس از آن نسرین به جایگاه رفت و به قضات گفت: متهم به بهانه درمان بیماری به من تعرض کرد. حالا علاوه بر بیماری جسمی به مشکلات روانی هم مبتلا شده‌ام و زندگی‌ام نابود شد. من به هیچ عنوان حاضر به گذشت نیستم.

شیرین دومین شاکی پرونده نیز به قضات گفت: من به خاطر اینکه دوست داشتم زودتر ازدواج کنم و همیشه به دنبال آن بودم که یک مرد خوب همسرم بشود از طریق یکی از دوستانم با سعید آشنا شدم.

وقتی به خانه‌اش رفتم او گفت که می‌تواند با دادن یک نسخه جادویی کاری کند که خیلی زود مرد ایده‌آلم به خواستگاری‌ام بیاید و بختم باز شود، اما این مرد شیاد من را مورد آزار و اذیت قرار داد.

سومین شاکی هم گفت: چند سالی بود که مشکلات اقتصادی، من و خانواده‌ام را آزار می‌داد و فکر کردم می‌توانم با گرفتن یک نسخه از متهم قفل مشکلات مان را باز کنم، اما سعید با ترفندی فریبکارانه به من تعرض کرد.

دو شاکی دیگر هم که با همین ترفند فریب مرد رمال را خورده بودند جزئیات شکایت شان را مطرح کردند.

پس از اظهارات شاکی‌ها، متهم ۵۰ ساله به جایگاه رفت و گفت: من منکر ارتباط با شاکی‌ها نیستم و با هر ۵ نفر ارتباط داشتم، اما من آنها را به زور به خانه‌ام نیاوردم و خودشان از من نسخه جادویی می‌خواستند و هر ۵ زنی که حالا از من شاکی هستند خودشان از من خواستند و پیشنهاد دادند که با آنها ارتباط داشته باشم. من به هیچ‌کدام از شاکی‌ها تجاوز نکرده‌ام و اتهامم را قبول ندارم.

متهم در ادامه افزود: البته من دو همسر دارم که یکی از آنها بیمار است و دیگری هم در افغانستان زندگی می‌کند. اگر هم می‌بینید که پیشنهاد شاکی‌ها را رد نکردم به خاطر دوری از همسرانم بود وگرنه با آنها ارتباط برقرار نمی‌کردم.

با اظهارات متهم قضات ادامه جلسه رسیدگی به پرونده را به تحقیقات بیشتر درباره ادعای متهم موکول کردند.

روزنامه ایران

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • ساخت پلاستیک زنده‌ای که خود را تخریب و تجزیه می‌کند
  • ساخت پلاستیک زنده‌ای که خود را تخریب می‌کند
  • جمع آوری ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی در پویش «مسیرسبز- ایران پاک»
  • جمع آوری ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی در پویش مسیر سبز ایران پاک
  • آغاز اجرای طرح پاکسازی طبیعت در استان مرکزی
  • ۹۰ تُن پسماند و نخاله ساختمانی در استان مرکزی جمع‌آوری شد
  • ساماندهی ۹۰ تن نخاله ساختمانی با اجرای یک پویش در استان مرکزی
  • محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • معرفی ۶ نفر از عاملان آلودگی محیط زیست کرج به مراجع قضایی