Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، به دنبال توافق اوپک‌پلاس برای تمدید کاهش تولید نفت و آغاز واکسیناسیون سراسری کرونا در برخی از کشورها امیدها به رشد اقتصادی و افزایش تقاضا برای نفت تقویت شد تا جایی که قیمت نفت برنت در معاملات روز پنجشنبه به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه برسد. قیمتی که از اسفند پارسال بی‌سابقه بود و رکوردشکنی در بازار طلای سیاه به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال برنت نتوانست قیمت بالای ۵۰ دلار را حفظ کند و در پایان معاملات روز جمعه به ۴۹ دلار و ۹۷ سنت در هر بشکه رسید. این عدد در مقایسه با قیمت ابتدای هفته که ۴۹ دلارو ۲۵ سنت بود، ‌رشد ۱.۵ درصدی نشان می‌دهد. نفت شاخص آمریکا نیز از ۴۶ دلار و ۹ سنت در آغاز معاملات هفتگی به ۴۶ دلارو ۵۶ سنت در معاملات روز جمعه رسید که از رشدی یک درصدی حکایت دارد.

 روند صعودی بازار نفت امیدها به بازگشت قیمت به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه  و تثبیت قیمت در این کانال قیمتی را افزایش داده است. در این بین تحلیلگران گروه بانکی ANZ در  یادداشتی نوشتند : واکسن کووید ۱۹ یک نقطه عطف مهم به شمار می رود. یکی از مزایای این واکسن برای بازار نفت، تقویت تقاضاست که از محدودیتهای وضع شده توسط دولتها آسیب دیده است. با این حال پیش از این که بازار نفت بدترین دوران معاصر خود را پایان یافته تلقی کند، موانعی وجود دارد. بسیاری از دولتها در حال حاضر محدودیتها را برای مقابله با گسترش بیماری تشدید کرده اند.

کانادا نخستین واکسن کووید ۱۹ را روز چهارشنبه تایید و اعلام کرد واکسیناسیون هفته آینده آغاز خواهد شد. عامل دیگری که از افزایش قیمتها پشتیبانی کرد، آتش سوزی در یک میدان نفتی کوچک در شمال عراق در جریان یک حمله تروریستی بود با این حال تولید آن مختل نشد.

تحلیلگران از این که بازار رشد ذخایر نفت آمریکا را نادیده گرفتند، متعجب شدند. آمار رسمی منتشره از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به چهارم دسامبر ۱۵.۲ میلیون بشکه رشد کرده است. در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز کاهش ذخایر به میزان ۱.۴ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند. این افزایش ناشی از کاهش صادرات نفت آمریکا به پایین ترین سطح از سال ۲۰۱۸ تاکنون بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا سه شنبه هفته جاری پیش بینی رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ را ۱۱۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و ۵.۷۸ میلیون بشکه در روز برآورد کرد.

در این باره محمد خطیبی - کارشناس حوزه انرژی گفت: عواملی که بر قیمت نفت اثر می گذارند دو دسته هستند؛ یک عوامل کوتاه مدت و گذرا و دوم عوامل پایدار و ثابت، عوامل کوتاه مدت همچون وقوع حادثه در یک محل است که پس از کنترل و مهار تاثیر خود را از دست می دهند.

وی با بیان اینکه برخی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت پایدار و بلند مدت هستند، به طوری که می توانند بر عرضه و تقاضا تاثیر مسقیم و پایدار داشته باشته باشند، افزود: در شرایط فعلی تاثیر آتش سوزی یک میدان نفتی در شمال عراق یک تاثیر کوتاه مدت است اما اگر واکسن کرونا بتواند موجب افزایش تقاضا شود تاثیر پایداری خواهد داشت.

این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اینکه اگر  مساله تقاضا تقویت و ویروس کرونا مهار شود، به طوری که شاهد رشد تقاضا باشیم می توان انتظار قیمت های بالاتر را نیز داشت، تصریح کرد: عوامل کوتاه مدت تنها آثار روانی برجای می گذارند اما اگر تقاضا تقویت شود و مدیریت عرضه به خوبی پیش برود می تواند بر قیمت ها اثر بلند مدت تری داشته باشد.

به گفته خطیبی باید به این مساله نیز توجه کرد که هنوز واکسن کرونا امتحان خود را پس نداده و معلوم نیست که این ویروس به طور کامل از دنیا حذف شود لذا تا مشخص شدن نتیجه قطعی نمی توان بازار را پیش بینی کرد اما در مجموع نگرش مثبتی نسبت به آینده بازار نفت وجود دارد.

پربیننده ترین دود اجرای طرح معیشتی در چشم دهک‌های پایین/ چرخه معیوب پرداخت یارانه از پیش‌بینی ۷۰هزار میلیارد تومانی تا نقش بورس در فروش نفت تولید پلوتونیوم در راکتور اراک دروغ بود طرح آب و گاز رایگان محرومان از کجا کلید خورد؟ پل مجازی به برق رایگان

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تولید نفت قیمت نفت آتش سوزی اوپک قیمت نفت نفت واکسیناسیون تولید نفت بشکه نفت اوپک پلاس بازار نفت کوتاه مدت قیمت نفت پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۵۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خودروهای برقی وارداتی چند ؟ / برای ثبت‌نام مرحله اول تا فردا فرصت دارید

به گزارش پارس نیوز ، روز گذشته (یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه) مدیر سامانه یکپارچه خودروها از آغاز نخستین مرحله ثبت‌نام خودروهای وارداتی در سال جدید و البته ا ولین دور از فروش خودروهای برقی از عصر روز یکشنبه خبر داد.  

بر اساس اعلام این مقام مسئول "چهار خودروی وارداتی" که شامل دو خودروی برق، یک خودروی هیبریدی و یک خودروی بنزینی، از عصر روز یکشنبه تا پایان روز سه‌شنبه و صرفاً برای ثبت‌نام‌کنندگان مرحله اول خودروهای وارداتی عرضه شده است.  

حال بر اساس اطلاعیه سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی در رابطه با این مرحله از عرضه‌ خودروها، یک خودروی برقی دیگر در این مرحله عرضه شده است؛ بدین ترتیب متقاضیان از میان پنج خودروی عرضه شده که سه خودروی هیوندای ENS۱، لونا و  هونگچی EQM۵EV  برقی هستند.

همچنین نیسان سانی (بنزینی) و لاماری‌ایما هیبریدی در این دور از فروش خودروهای وارداتی عرضه شده‌اند.

از این محصولات عرضه شده سه خودروی سانی، لاماری‌ایما و هونگچی دارای قیمت قطعی در مبادی ورودی و دو خودروی هیوندای ENS۱ و لونا دارای قیمت فروش علی‌الحساب در مبادی ورودی هستند.

متقاضیانی که در مرحله‌ اول ثبت‌نام خودروهای وارداتی در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ ثبت‌نام کرده و نوبت‌دهی شده بودند، از عصر روز یکشنبه (۱۶ اردیبهشت ماه) تا پایان روز  سه‌شنبه (ساعت ۲۳ و ۵۹ دقیقه ۱۸ اردیبهشت ماه) فرصت دارند تا از طریق سامانه عرضه خودروهای وارداتی به نشانی https://saleauto.ir برای انتخاب یک اولویت از سبد محصولات عرضه شده اقدام کنند.

تاکید می‌شود که هیچگونه ثبت‌نام جدیدی در این مرحله صورت نمی‌پذیرد.

منبع : ایسنا

دیگر خبرها

  • صف خرید فورس ۶ تن در بورس کالا
  • پلی‌استیشن ۵ پرو چه مشخصاتی دارد؟
  • عدم همخوانی میزان کشفیات با ارزش بازار قاچاق پوشاک
  • تقاضا جهانی برای بنزین کاهشی است
  • رشد تقاضای جهانی برای بنزین نصف می‌شود
  • قیمت خودروهای برقی وارداتی چند ؟ / برای ثبت‌نام مرحله اول تا فردا فرصت دارید
  • قیمت خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • عرضه روایت ترس سربازرس مگره در بازار نشر
  • بازار فروش صنایع‌ دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود