Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام مجتبی مهدوی ارفع، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان؛ به بهانۀ رهنمود اخیر نمایندۀ ولیّ فقیه در استان خراسان و امام جمعۀ مشهد، آیت الله علم الهدی در خصوص عفاف و حجاب یادداشتی را نوشته است که در ادامه می‌خوانید:

حیا و عفاف، از مکارم اخلاقی و صفات نیکوی انسانی و به منزلۀ درختی تناور و پرثمر است که ریشه در سرزمین ایمان و عقل سلیم بشر داشته و با ایجاد ملکۀ شرم و پرهیز، از ارتکاب گناهان جلوگیری کرده و یکی از میوه‌های ارزشمند آن، حجاب فاخر و پوشش اسلامی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حقیقت، به هر میزان که باورمندی فرد به اصول مسلّم اعتقادی قوی‌تر باشد، بُن‌مایه‌های حیا و آزرم در قلب وی راسخ‌تر شده و این نورانیت معنوی، در پرهیزگاری و حجاب تجلّی می‌یابد. حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام فرمودند: إِنَّ الْإِیمَانَ یَبْدُو لُمْظَةً فِی الْقَلْبِ؛ کُلَّمَا ازْدَادَ الْإِیمَانُ، ازْدَادَتِ اللُّمْظَةُ، ایمان چون نقطه‌اى سپید در دل پیدا مى‌شود، هر چه ایمان زیاد شود آن نقطه سپید زیادتر مى‌شود. 

همچنین برخی اندیشمندان، «حیا» را به مثابۀ نفس لوّامه، عامل نظم‌دهنده و سامان‌بخش سبک زندگی انسان بر اساس «عقل» و «شرع» دانسته و پرهیز از شهوت‌مداری و افسارگسیختگی نفس انسان را از برکات آن می‌دانند.

از سوی دیگر، سبک زندگی مؤمنانه و رعایت بایسته‌های شرعی و پرهیز از منکرات، زمینۀ استواری و تقویت باورهای اعتقادی را داشته و این تأثیر متقابل ایمان و عمل، زمینۀ رشد حقیقی انسان را فراهم می‌آورد.

اتّصال و تأثیرگذاری حیا و ایمان در حدّی است که مطابق آموزه‌های اهل بیت علیهم‌السّلام، کسی که حیا ندارد، ایمان هم ندارد و پیوستگی ایمان و حیا چنان مستحکم است که با رفتن یکی، دیگری نیز از میان می‌رود. 

یکی از شؤونات و رسالت‌های اساسی حکومت اسلامی، از میان بردن موانع هدایت و رشد و نیز هموار کردن مسیر تعالی روحی و معنوی آحاد جامعۀ اسلامی است که یکی از ابعاد آن، نهادینه کردن حیا در جامعه به عنوان «کلید همۀ خوبی‌ها» است. 

از ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و در طول سالیان پرحادثۀ گام اوّل، اندیشمندان و نظریه‌پردازان جبهۀ انقلاب اسلامی با تأسّی از تفکّرات امامین بصیر انقلاب بر ضرورت «فرهنگ‌سازی» برای نهادینه‌کردن اصل عفاف و حجاب تأکید کرده‌اند؛ لیکن در عرصۀ سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، تدوین راهکارهای واقع‌بینانه و اجرایی برای آن اقدام اساسی و موثری صورت نگرفته است و تصمیم‌سازان صرفاً به تقنین مقرّرات بسنده کرده‌اند.

تجربیّاتی موفّق همچون فراگیری فرهنگ مواسات، همدلی، خدمت‌رسانی جهادی و حضور مردم در عرصه‌های گوناگون دینی و فرهنگی از جمله حرکت عظیم میلیونی اربعین، نمونه‌های عینی برای این واقعیّت هستند که توده‌های مردم در هر سطح و قشر فکری و فرهنگی، چنانچه در معرض تبلیغ مناسب و توأم با رویکرد اقناعی مناسب قرار گیرند، سینۀ گشاده‌ای برای پذیرش حقّ داشته و برای همراهی با آموزه‌های شرعی، عقلی و منطقی آمادگی دارند؛ پس عدم توفیق در عرصۀ ترویج عفاف و حجاب، متأثّر از عواملی است که بایستی به دقّت بررسی شده و پس از کشف ایرادات، چالش‌ها و آسیب‌های مسیر طی‌شده، ادامۀ آن مسیر اصلاح و روش‌ها و روندها به‌سامان شود.

در گام دوم انقلاب اسلامی، توجّه بیشتر به گفتمان برتر حیا و حجاب با تکیه بر رویکرد اقناعی و فرهنگ‌سازی مناسب، برای پالایش جامعۀ اسلامی از مظاهر گناه‌آلود ضروری می‌نماید که این امر نیازمند نظریه‌پردازی و گفتمان‌سازی نخبگان انقلابی، همکاری و هم‌افزایی تمامی نهادهای مسؤول و نیز حضور و مجاهدۀ همۀ دلسوزان دین و فرهنگ جامعه است.

مساجد مقدّس نیز که از صدر اسلام تاکنون، مهم‌ترین کانون رشد و هدایت مسلمین و مایه حیات و قلب تپنده جامعه اسلامی بوده‌اند می توانند بیشترین نقش را در تحقق این امر داشته باشند مشروط بر اینکه موانع و مشکلات پیش روی آنها مرتفع و زمینه اثرگذاری بیشتر آنها در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی فراهم شود.

انتهای پیام/ 70071

منبع: فارس

کلیدواژه: حجاب و عفاف حیا مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۷۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی: ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند/ گروسی به ایران می‌آید

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه جریان مخرب و صهیونیستی در حال القای صلح آمیز نبودن برنامه هسته ای ایران است، یادآور شد که رافائل گروسی گفته نشانه ای از برنامه تسلیحاتی ایران وجود ندارد.   به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هفته آینده اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای برگزار می‌شود، اظهار کرد: حدود ۴۷۷ مقاله ارائه شده، ۱۸۰ ارائه خواهیم داشت که توسط شرکت کنندگان غیرایرانی ارائه خواهند شد. گروسی مدیرکل آژانس نیز به عنوان مهمان ویژه در این کنفرانس حضور خواهد داشت و سخنرانی می‌کند.   وی ادامه داد: در المپیاد مخترعین جهان در سوئیس، از مدارس انرژی اتمی ما شرکت کرده بودند و ۵ دانش آموز ما ۵ مدال به دست آوردند و ایران مقام اول را کسب کرد.   رئیس سازمان انرژی اتمی، درباره حل مسائل پادمانی با آژانس اظهارکرد: همواره در حال تعامل و گفت‌وگو درباره مسائل پادمانی هستیم. تاکنون ۲ مکان باقی مانده و ۲ مکان حل و فصل شده درباره دو مکان در حال گفت و گو هستیم،  بیانیه اسفند ۱۴۰۱ از نظر ما پابرجاست و براساس آن تعامل داریم. اما این بیانیه توسط جریان مخربی که در غرب علیه ایران اقدام می کند، زیرسوال رفته است، ما اما بر این بیانیه تاکید داریم.   وی همچنین تاکید کرد : آقای رافائل گروسی اعلام کرده است در ایران دیدارهایی خواهند داشت و من هم با وی دیدار دارم و مطمئن هستم که ابهامات برطرف می شود و در چارچوب پادمان و ان پی تی روابط خود را با آژانس تقویت می‌کنیم.   اسلامی درباره همکاری با آژانس در خصوص بازرسان آژانس تصریح کرد: ما ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند. بازدید آنها در حال انجام است. استفاده از حقوق مسلم هر عضو آژانس طبیعی است و این مساله سیاسی نیست و ما در فرایندهای همکاری با آژانس این موضوع را مکرر اثبات کرده و آنها هم به آن اذعان دارند.   وی درباره اظهارات گروسی درباره برنامه تسلیحاتی ایران نیز تصریح کرد: این ها موضعگیری نیست و سوال خبرنگار است و جریان مخرب و صهیونیستی در حال القای این است که برنامه ایران صلح آمیز نیست. گروسی گفته نشانه ای از برنامه تسلیحاتی ایران وجود ندارد. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کریمی قدوسی : برای تولید اورانیوم ۹۰ درصد، «نصف روز» زمان لازم داریم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر «گروسی» به ایران را تأیید کرد

دیگر خبرها

  • ترویج آموزه‌های اخلاقی در اولویت فرهنگیان باشد
  • اسلامی: ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند/ گروسی به ایران می‌آید
  • سبک زندگی ایرانی اسلامی باید ترویج شود/لزوم معرفی دختران موفق کرد
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب
  • دشمن چگونه سعی در عرفی‌سازی بی‌حجابی در جامعه‌ دارد؟
  • لزوم تبیین گفتمان وعده صادق توسط اساتید دانشگاه 
  • دهه کرامت فرصت مناسبی برای برگزاری جشن‌های مردمی است
  • آیت‌الله علم‌الهدی:تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود/ ترویج حجاب، نیازمند مزج اجتماعی و منطق تبیین
  • برنامه‌های دهه کرامت در اصفهان تشریح شد
  • گذشت و بخشش باید در جامعه تبدیل به فرهنگ شود