Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارگردان «در لباس سربازی» معتقد است ساخت مستند آرشیوی همچون تولیدی، دشوار است. او می‌گوید: آرشیو در داخل کشور مهجور واقع شده است و متأسفانه نگاه سطحی‌نگری به تولید آثاری از این دست وجود دارد.

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مهدی نقویان مستندسازی است که با فیلم «در لباس سربازی» در بخش بلند چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» حضور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
او درباره مضمون این فیلم گفت: مستند «در لباس سربازی» فعالیت‌های یک سال اول جنگ تحمیلی به روایت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب است که با محور خاطرات شفاهی ایشان روایت می‌شود. دلیل انتخاب این سوژه این بود که تاکنون آثار چندانی در مورد سال‌های ابتدایی جنگ به جز فتح خرمشهر تولید نشده است و از طرفی روایت دفاع مقدس با استفاده از خاطرات رهبر انقلاب که تاکنون سابقه نداشته هم جذابیت‌های خاص خود را دارد.

وی با اشاره به چالش‌هایی که در تولید این اثر با آن مواجه شده است، عنوان کرد: پرداختن به موضوعات حساس نیازمند دقت است، زیرا باید تاریخ را بی‌عیب و نقص و صد درصدی روایت کرد و، چون فیلم براساس روایت‌هایی از رهبر انقلاب است، حساسیت‌های خود را دارد که روایت نادرستی انجام نشود. از طرفی کار آرشیوی به اندازه کار تولیدی، سختی‌های خاص خود را دارد. این طور نیست که اگر کسی چند کار آرشیوی تولید کرده باشد، بتواند به راحتی به آرشیو دسترسی داشته باشد. پیگیری و جمع‌آوری آرشیو دشواری‌های خاص خود را دارد.

نقویان درباره این دوره از جشنواره سینماحقیقت که به صورت مجازی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: تجربه برگزاری مجازی آنلاین جشنواره، بسیار هیجان‌انگیز و از منظر تاریخی اتفاق خاصی است. نام فیلم‌هایی هم که در این دوره از جشنواره به نمایش گذاشته می‌شوند در تاریخ ثبت می‌شود. از طرفی برگزاری برخط می‌تواند به جذب مخاطب گسترده‌تر کمک کند. اگر تبلیغات مناسبی هم صورت گیرد اتفاق ویژه‌ای رخ می‌دهد.

کارگردان «در لباس سربازی» یادآور شد: من فکر می‌کنم نماینده طیف وسیعی از فیلمسازان آرشیوساز هستم. آرشیو در داخل کشور مهجور واقع شده و نگاه سطحی‌نگری به تولید آثاری از این دست وجود دارد. گاهی حتی در جشنواره‌ها و توسط داوران و هیات انتخاب‌های مختلف جدی گرفته نمی‌شود. مایه خوشحالی است که امسال توجه‌ها بیشتر به سمت این ژانر جلب شده است. اتفاقات خوبی در حوزه کار‌های آرشیوی می‌افتد که گاهی از چشم جشنواره‌ها دور می‌مانند و یا هیات انتخاب‌ها رغبت چندانی به این دست فیلم‌ها ندارند، اما در دنیا آثار تاثیرگذاری در حوزه آرشیو ساخته می‌شود.    
کارگردان «گزارش اقلیت» از لزوم توجه به سینمای مستند گفت: در سینمای داستانی رقابت سختی در دنیا وجود دارد، اما سینمای مستند ایران در بسیاری از مواقع از سینمای مستند دنیا پیشی می‌گیرد، زیرا به ابزار و تکنولوژی پیچیده و سختی نیاز ندارد؛ بنابراین سینمای مستند ایران در رقابت با سینمای مستند جهان وضعیت خوب و حرفی برای گفتن دارد. در سینمای مستند می‌توان تاریخ یک کشور یا ملت، انقلاب را برای قشر وسیعی از مخاطبان مطرح کرد.

نقویان افزود: متاسفانه در کشور ما فیلمسازان کمتر سراغ موضوعات تاریخی می‌روند و با این موضوعات فیلم می‌سازند. در مقابل رسانه‌های معاند در تولید اثر مستند در این زمینه به شدت فعال هستند و روایت خود از تاریخ معاصر ما را ارائه می‌دهند. از این منظر اهمیت دادن به سینمای مستند بسیار اهمیت دارد و باید فکر اساسی‌تری در مورد این نوع فیلم‌سازی کرد. در پایان از برگزارکنندگان جشنواره تشکر می‌کنم که در وضعیت کنونی اقدم به برگزاری این جشنواره کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی تیزر مستند در لباس سربازی
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از ۲۵ آذر تا دوم دی ۱۳۹۹ به صورت برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: رهبر معظم انقلاب 8 سال دفاع مقدس 8 سال جنگ تحمیلی لباس سربازی سینمای مستند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۷۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو

چهل و ششمین جشنواره بین‌الملی فیلم مسکو به کار خود پایان داد و فیلم «آه سرد» موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی شد و جایزه بهترین مستند هم به «رُخ» رسید.

به گزارش ایسنا، چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو از ۱۹ تا ۲۶ آوریل (۳۱ فروردین تا ۷ اردیبهشت) در روسیه برگزار شد و در شب اختتامیه فیلم «آه سرد» به کارگردانی ناهید عزیزی صدیق جایزه سنت جورج نقره‌ای بهترین کارگردانی بخش مسابقه اصلی، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و تقدیرنامه نتپک (شبکه ارتقای سینمای آسیا و اقیانوسیه) شد و همچنین جایزه بهترین مستند این رویداد سینمایی هم به «رُخ» ساخته سام کلانتری رسید.

در جشنواره مسکو امسال هم جایزه سنت جورج طلایی بهترین فیلم این رویداد سینمایی نیز به فیلم مکزیکی «شرم» ساخته «میوئل سالگادو» رسید.

«آهو» ساخته هوشنگ گلمکانی، «رُخ» ساخته سام کلانتری در بخش مسابقه آثار مستند، «سرد روشن» ساخته علی دارایی و «تاکسیدرمیست» ساخته سوسن سلامت و بهزاد علوی در بخش مسابفه فیلم های کوتاه و انیمیشن کوتاه «پیچ تاریخی» به کارگردانی میلاد محمدی و سریال «پوست شیر» برادران محمودی دیگر آثار ایرانی جشنواره مسکو امسال بودند.

چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو در بخش ویژه‌ای نیز به مرور آثار داریوش مهرجویی کارگردان فقید ایرانی پرداخت و فیلم‌های «هامون»، «گاو»، «درخت گلابی»، «لیلا»، «پری» و «اشباح» از جمله آثار این کارگردان فقید ایرانی به نمایش گذاشته شد.

جشنواره مسکو امسال طی هشت روز برگزاری میزبان نمایش ۲۴۰ فیلم از ۵۶ کشور بود. این جشنواره در سال ۱۹۳۵ تأسیس شد که آن را به دومین جشنواره قدیمی فیلم جهان پس از ونیز تبدیل می‌کند. جشنواره مسکو در ابتدا به صورت دوسالانه برگزار می‌شد اما از سال ۱۹۹۵ رویدادی سالانه شد، اگرچه در سال های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۸ برگزار نشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ چیزی جز گوشی لازم نیست
  • «شتر و آسیابان» به کازابلانکا رسید
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای فیلمساز ایرانی
  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای سام کلانتری
  • روایت سازنده مستند «مشتی اسماعیل» از شالیکاری
  • مرور زندگی «آقای خاص» کشتی با روایت فرزاد حسنی
  • فرزاد حسنی «آقای خاص» را روایت می‌کند
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»