Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@13:44:19 GMT

کتاب سبک زندگی کارمندی به بازار نشرآمد

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۹۹۱۶۲

کتاب سبک زندگی کارمندی به بازار نشرآمد

به گزارش خبرگزاری مهر، سیاست‌گذاری در یک تقسیم ابتدایی با «اهداف» و تعیین «فرآیند» شناخته می‌شود. قدرت سیاست‌گذاری بیش از آنکه در بیان آرمان‌ها، چشم اندازها و اهداف خلاصه شود، وابسته به ظرفیت‌ها و سازوکارهایی است که تحقق آن اهداف را ممکن می‌سازد. مسئله اصلی این است که فرآیندها چنان قدرتی پیدا می‌کنند که اهداف، برنامه‌ها و بلکه انسان متناسب با خود را ایجاد خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درک این مسئله نقطه پیوند سیاست‌گذاری و سبک زندگی است. اینکه چگونه سیاست‌گذاری به جای اینکه با آرمان‌ها و اهداف پیش رود با سازوکارهای خود، زندگی جامعه انسانی را شکل می‌دهد. سیاست‌گذار با ایجاد سازوکارها نحوه‌ای از زندگی را تسهیل کرده و عملاً اهداف متناسب با خود را ایجاد می‌کند.

مهمترین دستاورد بشر مدرن در طراحی این سازوکارها، خلق «سازمان» بوده است. سازمان که در ابتدا به عنوان ابزاری برای اهداف پیشین شناخته می‌شد به تدریج چنان قدرتی یافت که سبک زندگی انسان متجدد را ایجاد کرد. سازمان دیگر نه به عنوان یک اختراع در کنار سایر تأسیسات مدرن که به عنوان اساس توسعه مدرن جایگاه محوری پیدا کرد، طوری که گری همل بزرگترین پیشرفت بشر در سده بیستم را نه شکافت انرژی هسته‌ای و نه تسخیر فضا بلکه ابداع organization می‌داند و معتقد است سایر پیشرفت‌های جهان غرب نیز با کمک این ابزار ممکن شده است.

فهم «سازمان» مانند سایر مفاهیم، ساختارها و پدیده‌های اجتماعی مدرن، نیازمند درک تاریخی است. چرا که این امور در نوعی از شرایط تاریخی «امکان» ظهور پیدا کرده‌اند و تاریخِ خود را پیش برده‌اند. در مقابل این فهم تأویلی، درک منطقی است که به شناخت صورت و ماده پدیده‌ها اکتفا کرده و پدیدها را از جایگاه تاریخی- تمدنی آن‌ها جدا می‌کند. درک سازمان بدون درک تاریخ سازمان منجر به تعریف منطقی آن می‌شود که عبارت است از: تقسیم کار برای تحقق اهداف جمعی! چنین تعاریف کلی و فراگیری، کلمات را از معنا خالی کرده و منجر به نوعی اشتراک لفظی می‌گردد. کما اینکه با این نوع از تعاریف، تاریخ سازمان‌ها، تاریخ حیات جمعی انسان‌ها بوده و انواع کار جمعی مانند خانواده، دیوان و بوروکراسی مدرن را شامل می‌شود.

درک تاریخی سازمان نشان از پیوند این سازه تمدنی با نوعی از زندگی انسانی دارد. بر اساس این رویکرد، سازمان به عنوان راهکار رفع یک نیاز انسانی مورد توجه قرار می‌گیرد. سازمان ایجاد می‌شود تا نیازی را رفع کند که پاسخی توسط نهادهای موجود دریافت نکرده است، به تعبیر دیگر می‌توان گفت پاسخ کافی و مناسبی برای آن نیاز داده نشده است.

مثلاً نیاز تربیتی کودکان در خانواده و مکتب‌خانه پاسخ داده شده است، جهان مدرن وقتی پاسخ‌ها را کافی نمی‌داند سازمان آموزشی برای تربیت بهتر کودکان «تأسیس» می‌کند. سوال ابتدایی این است که آیا نیازهای جامعه ما توسط نهادهای سنتی پاسخی مناسب دریافت نکرده است؟ آیا بر فرض کارآمدی پایین نهادهای سنتی، موجودی به نام «سازمان» جایگزینی مناسب بوده است؟ و مسئله مهم‌تر اینکه آیا اساساً سازمان پاسخگوی نیازهای جامعه است و یا اینکه سازمان نیازهای جدیدی را به رسمیت شناخته و پاسخ می‌دهد؟

به عبارتی نیاز، سازمان می‌آورد و یا سازمان، نیاز جدید با خود خلق می‌کند؟ اینکه جای خالی سازمان در جوامع سنتی احساس نمی‌شده است ناشی از عدم نیاز به سازمان بوده است ویا توان ابداع آن وجود نداشته است؟ باید به این پرسش اندیشید که رفع نیازهای جامعه دینی، تأسیس سازمان را ضروری کرده است؟ و یا ورود سازمان به جامعه دینی یک تصمیم سیاسی بوده است؟ البته تصمیم سیاسی نمی‌تواند بی‌ارتباط با خواست اجتماعی باشد، ولی میان خواست اجتماعی با نیاز واقعی تفاوت وجود دارد.

کد خبر 5093679

منبع: مهر

کلیدواژه: پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی سبک زندگی معرفی کتاب معرفی کتاب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کتاب و کتابخوانی تازه های نشر جایزه جلال آل احمد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انتشارات سروش ترجمه آیت الله یزدی درگذشت چهره ها مد و لباس رایزنی فرهنگی علوم انسانی سیاست گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۹۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت‌ صادرات برق به اروپا در شرکت‌های دانش‌بنیان‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، تفاوت قابل توجه میان ظرفیت تولید و مصرف در دو فصل زمستان و تابستان از ویژگی‌های مهم صنعت برق در کشور است که همین موضوع زمینه را برای تبادل برق با کشور ترکیه به عنوان یکی از همسایه‌های راهبردی کشور توجیه پذیر می‌کند و به گفته نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با توجه به ۹۰ هزار مگاوات نیروگاه نصب‌شده در کشور این فرصت وجود دارد تا از ظرفیت تولید برای صادرات در زمان‌های غیرپیک استفاده شود.

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا، اظهار کرد: ۹۰ هزار مگاوات نیروگاه نصب‌شده در کشور وجود دارد و در زمان‌های غیرپیک می‌توان صادرات داشت. در زمستان مصرف برق کشور به ۴۰ هزار مگاوات می‌رسد.

نیاز به بهبود شبکه‌های توزیع برق برای افزایش صادرات

صالحی گفت: در تولید و چرخه توزیع برق، شرکت‌های ایرانی توانسته‌اند کمبود‌ها را جبران کنند و در بحث تبادل با کشور‌های دیگر نیاز است که بخشی از شبکه‌های توزیع بهبود یافته و خط انتقال ایجاد شود.

نیاز شبکه برق به ایجاد خطوط انتقال جدید در سمت کردستان عراق، پاکستان و افغانستان

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: خطوط انتقال جدیدی باید در سمت کردستان عراق، پاکستان و افغانستان ایجاد شود که نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

وی ادامه داد: دولت منابع مالی چندانی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید ندارد و بخش خصوصی برای انجام سرمایه‌گذاری پیشنهاد انجام صادرات را مطرح کرده است.

صالحی عنوان کرد: البته صادرات انرژی اکنون در انحصار دولت است و این شرایط اجازه نمی‌دهد تا نواقص و کاستی‌های موجود در شبکه کاهش یابد. دولت باید در کنار شرایطی که خود دارد از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت‌های صاحب ایده‌های نوین افزایش راندمان تولید را برای صادرات برق استفاده کند و این بخش امکان بالایی برای کمک به توسعه صادرات برق دارد.

ترکیه کانال صادرات برق ایران به اروپا

وی درباره الزام‌های قانونی برای صادرات برق، خاطرنشان کرد: ترکیه یکی از کشور‌های مهمی است که مصرف بالای برق دارد و علاوه بر صادرات برق به ترکیه می‌توان از وجود این کشور برای صادرات برق به اروپا استفاده کرد.

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: باید اراده ملی بر این موضوع شکل بگیرد که بسترسازی مناسبی برای ایجاد خطوط انتقال جدید صورت گیرد تا بتوان تهاتر یا صادرات برق را افزایش داد.

صالحی تصریح کرد: از سه کشور شمالی آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان واردات و به سه کشور عراق، پاکستان و افغانستان صادرات برق انجام می‌شود. همچنین با کشور ترکیه تبادل دوطرفه یعنی هم صادرات و هم واردات انجام می‌شود.

وی با تاکید براینکه صادرات برق تهدیدی برای مصرف داخلی نیست، گفت: بخشی از تولید برق کشور در زمستان به دلیل مازاد تولید صادر می‌شود. درقرارداد‌های فروش یا تهاتر برق با کشور‌های همسایه قید شده که در زمان‌های پیک مصرف یا مورد نیاز برق در داخل می‌تواند صادرات را کاهش داده یا متوقف کرد و اولویت تامین در داخل است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جلوه‌ای از شکوه زندگی امام صادق(ع)
  • روایت مرحوم آیت‌الله نجفی تهرانی از زندگی اش
  • فرصت‌ صادرات برق به اروپا در شرکت‌های دانش‌بنیان‌
  • راه اندازی نخستین ایستگاه مدرن لرزه نگاری برخط کشور در قشم
  • ایجاد نخستین ایستگاه مدرن لرزه‌نگاری در قشم
  • رونمایی از کتاب هزار و چهارصد و خیلی زود در شیراز
  • کتاب «معجزه شکرگزاری» کلید رضایت خاطر درونی را بیان می‌کند
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه
  • فرزندآوری باید ضرورت ملی و اولویت زندگی جوانان باشد
  • درباره پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی/ تراژدی پست مدرن