Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام کندری گفت: نقطه مطلوب در باب پژوهش در حوزه علمیه همان بحث پاسخگویی به تمام نیازها است، هر نیازی که در هر روز و در هر جامعه ای رخ می دهد از منظر اسلامی، حوزه باید پاسخگو باشد.

خبرگزاری شبستان - مشهد - مرضیه وحدت؛ پژوهش در حوزه های علمیه، سابقه ای بیش از هزار سال دارد و می توان گفت پژوهش، همزادِ تدریس و تحصیل در حوزه های علمیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین مفسران، فقیهان، متکلمان و فیلسوفان بزرگ شیعه و اهل سنت در طول تاریخ اسلام به پژوهش اهمیت داده اند؛ ولی این سابقه طولانی با فراز و نشیب هایی همراه بوده است که لازم است علل و عوامل آن بررسی شود و نتیجه آن، چراغ راه آیندگان گردد.حجت الاسلام «حسین کندری» معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان به مناسبت هفته پژوهش با خبرگزاری شبستان گفتگو داشته است:

 

وضعیت پژوهش را در حوزه علیمه چگونه ارزیابی می کنید؟

 

بحث پژوهش در حوزه به عنوان یک نقطه محوری در مباحث تولید علم بوده است و از قدیم این موضوع پیگیری می شده است که شاهد این موضوع تولیدات علمی فراوانی  است که در حوزه های مختلف علمی توسط اساتید و علمای گذشته به دست ما رسیده و الان با این حرکت جدی که اتفاق افتاده حوزه خود را موظف می داند در قسمت های نیازهاییش پاسخگو باشد که این نیازمند کار پژوهشی است و باید گفت که اکنون کار پژوهشی در حوزه در حال انجام است.

 

نقطه مطلوب در باب پژوهش در حوزه علمیه کجاست و ما چقدر با آن فاصله داریم؟

 

نقطه مطلوب همان بحث پاسخگویی به تمام نیازها است، هر نیازی که در هر روز و در هر جامعه ای رخ می دهد از منظر اسلامی، حوزه باید پاسخگو باشد چون مسائلی که نظر اسلام نسبت به آن چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی درخواست شود، جایگاهی که آن را بخواهد پاسخ دهد حوزه علمیه خواهد بود و این را باید انجام دهد.

 

مطمئنا با این بودجه محدود و با این تعداد اندکی که داریم ممکن است فاصله زیاد باشد اما آن مقداری که توان علمی، اجرایی و هزینه ای بوده، سعی شده در این مسیر صرف شود تا بتوانیم آن مقداری که برای ما امکان دارد در این مسیر انجام دهیم و خوب بوده است.

 

به گونه ای که ما 47 اثر از ابتدای سال تاکنون به عنوان کتاب به چاپ رسانده است که نشان می دهد پژوهشگران گام های محکمی در راستای این پاسخگویی برداشتند. فقط در یک فراخوان 3800 اثر از طلاب به دست ما رسید که ما بهترین ها را با ارزیابی ها توسط اساتید مجرب را چاپ می کنیم.

 

با چه راهکاری می توان طلبه ها را با مجموعه های مختلف پژوهشی ارتباط داد و در بدنه امور پژوهشی جامعه ورود  پیدا کرد؟

 

این موضوع دارای دو جنبه است، یک نهادینه سازی پژوهش در ذهن طلبه و دوم بحث ارتباط گیری با نهادهای پژوهشی کشوری است، بیشترین زحمت را در قسمت ابتدایی که بحث نهادینه سازی فرهنگ پژوهش در ذهن طلبه و در مسیر زندگی علمی او باشد، اساتید و مدارس می کشند که این فرهنگ پژوهش را در ذهن طلبه نهادینه کنند.

 

آن قسمت دوم که بحث ارتباط گیری با نهادهایی که نیازها و درخواست های متعددی شاید داشته باشند که حوزه به آنها پاسخ دهد، آن ارتباط گیری را از سمت و سوی ستاد که همان مرکز مدیریت حوزه علمیه است در حال پیگیری هستیم و پیگری های خوب و مطلوبی صورت گرفته و تفاهم نامه های متعددی امضا شده است که توسط پژوهشگران ما در قسمت پژوهشی آن اجرا و انجام می شود.

 

برای تقویت و ترویج کرسی های نظریه پردازی و مناظرات چه کارهایی باید انجام داد؟

 

اولا باید فرهنگ پژوهش نهادینه شود و ثانیا این بحث نوآوری علمی مستدل پیگیری شود لذا ما در این راستا کارهایی که انجام دادیم از جمله بحث برگزاری نشست هایی که در سطح حوزه علمیه خراسان از سمت معاونت پژوهش انجام شده و حمایت هایی که از نشست های علمی درسطح مدارس داشتیم.

 

برای همین موضوع بوده است که بحث نشست های علمی، کرسی های نقد و مناظره اتفاق افتاده که موجب برگزاری های کرسی های نقد و مناظره و نظریه پردازی در آینده خواهد بود. ما از ابتدا باید این کار را انجام دهیم و ممکن است اگ چه ممکن است مدتی طول بکشد تا این نهادینه شود ولی این حرکت شروع شده و امیدواریم این ادامه دار باشد و به آن مرحله های عالی رشد پیدا کند.

 

چقدر از پژوهش های حوزه چاپ می شود؟

 

آن مقداری که ما خودمان چاپ می کنیم مطلع هستیم اما آثاری که به اینجا می آید وارزیابی انجام می شود و جزو آثار فاخر نیست، قسمت عمده ای از اینها در انتشاراتی های دیگر به چاپ می رسد و ما اطلاع دقیقی نداریم که بخواهیم بگوییم چند درصد از اینها چاپ شده است ولی تعداد زیادی به مرحله چاپ می رسد، یک قسمت توسط انتشارات حوزه و یک قسمت دیگر توسط انتشارتی های دیگر در استان و کشوری به مرحله چاپ رسیده است.

 

پژوهش های حوزه چقدر می تواند در مسیر شعار سال قرار بگیرد؟

 

نکته ای که در بحث شعار سال و یا بیانیه گام دوم انقلاب وجود دارد این است که اینها به عنوان سیایست های اصلی حوزه علمیه خراسان دنبال می شود و به عنوان اولویت های پژوهشی ما اعلام شده است. بخش عمده ای از موضوعات فراخوان ما همان شعار سال و یا بیانیه گام دوم بوده است و حتی در بحث بیانیه گام دوم انقلاب با توجه به اهمیتی که داشت فراخوانی مجزا داشتیم.

 

همچنین در موضوع بحث دیگری با عنوان الگوی پیشرفت اسلامی کارگروه اقتصادی توسط هیات اندیشه ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه خراسان با مدیریت دکتر عامدی تشکیل شد. که ان شالله تا پایان سال بتوانیم پیشنهادات حوزه را جمع بندی و ارائه کنیم.

 

شما چند پژوهش تاکنون انجام داده اید؟

 

پژوهش های ما با توجه به گرفتاری های اجرایی که داشتیم به مرحله چاپ نرسیده است ولی مقالات متعددی در موضوعات متعددی از جمله در مباحث ادبیات عرب تنظیم شده و پایان نامه من نیز در موضوع زبان شناسی بوده است من سردبیر نشریه جستارهای ادبی هستم و مدیر گروه پژوهشی ادبیات عرب هستم.

 

پایان پیام/648

منبع: شبستان

کلیدواژه: حوزه علمیه خراسان طلاب و روحانیون پژوهش حوزه علمیه خراسان پژوهش در حوزه نقطه مطلوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۳۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیران برای برنامه‌‌ریزی استان تهران نیازها و ضروریات را شناسایی کنند

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا فخاری در جلسه شورای برنامه ریزی استان تهران که با حضور مدیران ادارات تشکیل شد، با تاکید بر برنامه محوری مسؤولان اظهار کرد: باید همه اقدامات منطبق بر برنامه باشد و در ارائه از زیاده گویی ها خودداری و بدون محاسبه منابع و محدودیت‌ها برآورد انجام ندهیم.

استاندار تهران با تاکید بر ضرورت انعطاف پذیری در برنامه‌ها گفت: با رعایت اصول و چارچوب ها و با توجه به اسناد بالادستی می‌توانیم به یک برنامه منعطف دست یابیم.

فخاری با تاکید بر ارزیابی مدیران بر اساس عملکرد برنامه‌ها عنوان کرد: برنامه‌های ارائه شده باید طبق واقعیت‌ها باشند و برای مشارکت در برنامه ریزی استان نیازمند ادبیات مشترک میان همه مسؤولان هستیم.

وی با اشاره به برنامه ریزی و آینده پژوهی دستگاه‌ها و سازمان‌ها بیان کرد: برای برنامه ریزی باید انتقادها را شنید و یک برنامه عملیاتی، اجرایی و واقع گرایانه تنظیم کرد و نتیجه کار را در قالب عملکرد دستگاه‌ها به قضاوت مردم بگذاریم، چرا که در این صورت سطح پاسخگویی به مردم با کیفیت بیشتری انجام می‌شود.

استاندار تهران با تاکید بر اینکه برنامه مورد ارائه توسط مدیران باید در بستر اتفاقات تنظیم و تهیه شود گفت: در این صورت است که نیازها و ضروریات شناخته می‌شود و می توان برای آن برنامه ریزی صحیح انجام داد، زمانی که مدیری در تعامل با مردم باشد نیازمندی‌ها و ضرورت‌ها را شناسایی و برای آها برنامه ریزی می‌کند.

وی با اشاره به همسو شدن افکار در مدیران بر ضرورت نظام برنامه ریزی تاکید و اظهار کرد: برای اداره کردن استان باید نسبت به میزان ظرفیت‌ها و محدودیت‌ها شناخت دقیق داشته باشیم.

فخاری در خصوص انتظارات از سازمان برنامه و بودجه در حوزه برنامه ریزی عنوان کرد: ضروری است که سازمان برنامه و بودجه از رخوت حضور در صحنه و توزیع کنندگی پول خارج و ناظر بر اقدامات اجرایی دستگاه‌ها در جهت تحقق برنامه شود و برای ارزیابی پروژه‌ها به میدان بیاید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است
  • اژه‌ای: وضع بنادر و انبار گمرکات با نقطه مطلوب فاصله دارند
  • با نقطه مطلوب وضعیت بنادر ،‌گمرکات و انبارها فاصله داریم
  • چرا کمتر شاهد خبرنگاری تحقیقی و پژوهشی هستیم؟
  • مدیران برای برنامه‌‌ریزی استان تهران نیازها و ضروریات را شناسایی کنند
  • مدیران برای برنامه‌ ریزی در استان تهران نیازها را شناسایی کنند
  • یاوری: دانش‌آموزان در نمایشگاه پژوهشی سمپاد ظرفیت نهفته خود را آشکار می‌کنند
  • یاوری: دانش آموزان در نمایشگاه پژوهشی سمپاد ظرفیت نهفته خود را آشکار می‌کنند
  • دومین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی سمپاد آغاز می‌شود
  • ورزش خوزستان با طرح ملی آمایش سرزمینی به نقطه مطلوب می‌رسد