Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی هویج منبع خوبی از بتاکاروتن، پیش ماده ویتامین A است؛ اما برای دریافت همه مزایای این ابر غذای سلامتی، به یک آنزیم فعال برای تولید این ویتامین نیاز است.

به گزارش یاهو، بتاکاروتن یک ترکیب فعال زیستی است که باعث رنگ نارنجی هویج می‌شود. نتیجه تحقیقات انجام‌شده بر روی انسان‌ها و موش‌ها نشان می‌دهد که تبدیل بتاکاروتن به ویتامین A باعث کاهش کلسترول «بد» در خون می‌شود؛ بنابراین، بتاکاروتن می‌تواند در برابر ایجاد تصلب شرایین که منجر به تجمع چربی‌ها و کلسترول در عروق می‌شود، نقش محافظتی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمنگوال، استادیار تغذیه و علوم غذایی دانشگاه ایلینوی ایالات‌متحده می‌گوید: بیماری قلبی عروقی آترواسکلروز (تصلب شرایین) علت اصلی مرگ‌ومیر انسان‌هاست. وی و همکارانش برای درک بیشتر تاثیرات بتاکاروتن بر سلامت قلب و عروق دو تحقیق انجام دادند.

بتاکاروتن با کمک آنزیمی به نام بتاکاروتن اکسیژناز ۱ (BCO۱) به ویتامین A تبدیل می‌شود و تنوع ‌ژنتیکی تعیین‌کننده وجود نسخه کم‌وبیش فعال BCO۱ در افراد است. افراد دارای آنزیم فعال کمتر به منابع دیگر ویتامین A در رژیم غذایی خود نیاز دارند.

در این تحقیق نمونه‌های خون و ۷۶۷ نمونه دی‌ان‌ای (DNA) فرد جوان سالم ۱۸ تا ۲۵ ساله تجزیه‌وتحلیل شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت محققان ارتباطی بین فعالیت BCO۱ و سطح کلسترول بد پیدا کردند.

آمنگوال گفت: «اولین مشاهدات ما حاکی از این بود، افرادی که تنوع ژنتیکی مرتبط با فعال‌سازی آنزیم BCO۱ داشتند، کلسترول کمتری نیز در خون داشتند». نتایج این تحقیق در مجله تغذیه منتشر شد.

برای پیگیری این یافته‌ها، آمنگوال و همکارانش تحقیق دیگری را که در مجله تحقیقاتی لیپید منتشر شد را با استفاده از موش‌ها انجام دادند.

وی گفت: «در تحقیقات انسانی مشاهده کردیم که کلسترول در افرادی که ویتامین A زیادی تولید نمی‌کنند، بیشتر است. برای مشاهده این تاثیرات در درازمدت، باید ۷۰ سال صبر کنیم تا شاهد تغییرات قلبی عروقی باشیم که در زندگی واقعی، این کار عملی نیست. به همین دلیل از حیوانات برای مطالعات خاص استفاده کردیم تا بتوانیم روند کار را تسریع کنیم.»

آمنگوال اظهار کرد: «نتایج اصلی تحقیق روی موش‌ها همان چیزی بود که در انسان یافتیم. ما دیدیم وقتی به موش‌ها بتاکاروتن می‌دهیم، سطح کلسترول آن‌ها پایین است. این موش‌ها ضایعات آترواسکلروز یا پلاک‌های کوچک‌تری در عروق خود ایجاد می‌کنند. این بدان معنی است که موش‌هایی که از بتاکاروتن تغذیه می‌کنند نسبت به کسانی که با رژیم غذایی بدون این ترکیب زیست فعال تغذیه می‌شوند در برابر تصلب شرایین محافظت می‌شوند.»

در تحقیق دوم، محققان مسیرهای بیوشیمیایی این فرآیندها را بررسی و تعیین کردند که این تاثیر در کجای بدن رخ می‌دهد.

محقق این تحقیق بیان کرد: «ما این اثر را در کبد به‌عنوان عضوی که مسئول تولید و ترشح لیپوپروتئین‌ها در جریان خون است، ازجمله لیپوپروتئین‌های معروف به کلسترول بد، بررسی و مشاهده کردیم که در موش‌هایی که دارای مقادیر بالای ویتامین A هستند، ترشح لیپیدها در جریان خون کند می‌شود.»

درک نحوه ارتباط آنزیم BCO۱ با کلسترول پیامدهای مهمی دارد. به‌طورمعمول، سطح بالای بتاکاروتن در خون با فواید سلامتی مرتبط است، اما می‌تواند نشانه‌ای از آنزیم BCO۱ کمتر فعال باشد که بتاکاروتن مصرفی ما را به ویتامین A تبدیل نمی‌کند.

آمنگوال در ادامه افزود: حداکثر ۵۰ درصد از مردم نوع کم‌فعال این آنزیم را دارند. این بدان معناست که بدن آنان در تولید ویتامین A از یک منبع گیاهی کندتر عمل می‌کند و ممکن است لازم باشد که این ماده مغذی را مستقیما از یک منبع حیوانی مانند شیر یا پنیر دریافت کنند. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: هویج بتاکاروتن استانی اجتماعی ویتامین A موش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۴۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غذای پزشکی تولید شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، اصغر خسروشاهی اصل در توضیح طرح پژوهشی خود با عنوان «تهیه و تعیین ویژگی امول ژل‌های خوراکی حامل لیپاز پانکراسی» گفت: موضوع تحقیق یکی از نیازهای جامعه است که در بیماری نارسایی پانکراس کاربرد دارد؛ چرا که در این بیماری، پانکراس به تدریج توانایی تولی آنزیم‌های پانکراتیک را از دست می‌دهد. در این صورت جذب چربی و پروتئین مختل می‌شود.

خسروشاهی افزود: لیپاز پانکراس یکی از آنزیم‌های بسیار مهم برای هضم چربی‌ها است و از ناپایدارترین آنزیم‌های پانکراتیک به شمار می‌رود. مهمترین مشکل افرادی که نارسایی پانکراس دارند، کمبود یا فقدان آنزیم لیپاز است.

این پژوهشگر حوزه سلامت بیان کرد: کمبود هضم لیپولیتیک پانکراسی غیر قابل جبران است و چون منبع عمده انرژی چربی است احتمال سوء تغذیه افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن فقر ویتامین و ریزمغذی‌ها ایجاد می‌شود. همین امر موجب نارسایی پانکراس آنزیم لیپاز به بدن می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه، ژلان قادر به تشکیل هیدروژل‌های وابسته به دما و مقاوم به اسید است؛ می‌توان از آن در تهیه غذاهای پزشکی که داروی مورد نظر را از معده به سلامت عبور می‌دهند استفاده کرد.

این دانش آموخته دکتری تخصصی علوم و صنایع غذایی دانشگاه Reading انگلستان در ادامه به تعریف غذاهای پزشکی پرداخت و گفت: غذاهای پزشکی، نسل جدیدی از غذاها هستند که با غذاهای متداول و نیز غذاهای فراسودمند متفاوتند و هدف از تهیه و مصرف این دسته از غذاها کمک به درمان بیماران است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ژلان قادر به تشکیل هیدروژل‌های وابسته به دما و مقاوم به اسید است، می‌توان در تهیه غذاهای پزشکی از آن استفاده کرد تا داروی مورد نظر را از معده به سلامت عبور دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • چه کسانی نباید آب زرشک بخورند؟
  • چه کسانی نباید آب زرشک بخورند؟ | آب زرشک را چه زمانی بخوریم بهتر است؟
  • سپاه حضرت ولیعصر به وجود افراد فعال و جهادی نیازمند است
  • غذای پزشکی تولید شد
  • واحد‌های بزرگ پرورش مرغ گوشتی در قم احداث می‌شود
  • ۵ روش از مؤثرترین درمان‌های مکمل در بهبود سرطان
  • طرز تهیه سوپ گوشت و هویج؛ یک سوپ متفاوت و مقوی (فیلم)
  • مکمل‌های ورزشی فقط باید در داروخانه‌ها عرضه شود
  • آموزش نمادین رای گیری با صندوق مکانیزه الکترونیکی در سیمرغ