Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@23:56:01 GMT

افزایش ۳۰۰ درصدی مهاجرت پرستاران

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۰۵۰۵۸

افزایش ۳۰۰ درصدی مهاجرت پرستاران

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موضوع مهاجرت پرستاران به کشور‌های خارجی اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل نبود وضعیت مناسب برای شغل پرستاری مانند نبود حقوق، سختی کار به دلیل کمبود نیروی پرستار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی؛ برخی از پرستاران اقدام به مهاجرت می‌کنند؛ این مسئله باعث شده است تا موضوع کمبود نیروی پرستار در کشور نسبت به سال‌های گذشته به چشم بخورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به شیوع بیماری کرونا و نیاز بیشتر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به نیروی پرستاری ادامه داد: در حال حاضر پرستاران در خط مقدم مراقبت از بیماران کرونایی هستند، اما کمبود نیروی پرستار باعث به خطر افتادن وضعیت سلامتی بیماران در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها می‌شود.

دبیرکل خانه پرستار ایران تاکید کرد: در کشور‌های توسعه یافته در دوران شیوع بیماری کرونا برای جذب بیشتر پرستاران در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و بالا بردن سطح انگیزه این قشر، حقوق آنها افزایش پیدا کرد اما متاسفانه در ایران کمبود نیروی پرستار به شدت دیده می‌شود و وضعیت پرداختی‌ها اصلاً خوب نیست.

شریفی مقدم بیان کرد: طبق آمار سنجش سلامت در جهان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۰ پرستار باید به کار گرفته شود که این میزان در کشور‌های اروپایی بین ۸ الی ۱۰ پرستار است در حالیکه در کشور ما ۱.۰۱ پرستار برای این تعداد از افراد به‌کار گرفته می‌شود که این امر از حداقل‌های در نظر گرفته در استاندارد جهانی، خیلی کمتر است.

او در خصوص مهاجرت پرستاران تصریح کرد: بر اساس آمار سازمان نظام پرستاری کشور، سالانه حدود ۵۰۰ پرستار جهت دریافت معرفی‌نامه برای مهاجرت به خارج از کشور، به این سازمان مراجعه می‌کنند. اما اکنون این آمار ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرده که علت اصلی آن ایجاد انگیزه‌های مختلف در کشور‌های توسعه یافته است.

دبیرکل خانه پرستار ایران گفت: در حال حاضر به ازای هر تخت بیمارستانی کمتر از یک پرستار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، خدمات مراقبتی را به بیماران و مراجعه کنندگان ارائه می‌دهند، این درحالی است که استاندارد آن به طور متوسط دو و نیم پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی است.

شریفی مقدم گفت: کمبود نیروی پرستار ارتباط مستقیمی با میزان مرگ و میر‌های ناشی از بیماری‌ها دارد، امروزه با شیوع بیماری کرونا کمبود این نیرو بیشتر از گذشته به چشم می‌خورد، زیرا بیماری کرونا به تعداد بیشتری نیروی پرستار نیازمند است.

بیشتر بخوانید

میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به بالای ۸۰ درصد رسیده است ارائه خدمات پرستاری به بیش از ۴۵ هزار بیمار کرونایی در منزل

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماران کرونایی پرستاران بیمارستانی ویروس کرونا مهاجرت پرستاران کمبود نیروی پرستار بیمارستان ها بیماری کرونا مراکز درمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۵۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای سه درصدی سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور

احمد راستینه با اشاره به اهمیت تقویت زیرساخت‌های فرهنگی در کشور، اظهار داشت: ارتقای سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور از نیم به سه درصد از مهمترین دستاورد‌های مجلس یازدهم بود.

وی افزود: با توجه به اهمیت مساله فرهنگ تلاش می‌شود این سهم از بودجه عمومی به پنج درصد ارتقا یابد در این صورت است که می‌توان ادعا کرد حداقل‌های تحول نظام فرهنگی کشور فراهم شده است.

راستینه اضافه کرد: تا قبل از مجلس یازدهم به غیر از اعتبارات جاری و حقوقی، هیچ اعتباری برای تحول فرهنگی و تولید محتوا پیش‌بینی نمی‌شد، اما امروز در یک جدول از مجلس شورای اسلامی اعتبار برای این بخش مصوب شد.

وی گفت: از این مبلغ سهم فعالیت‌های پرورشی، فرهنگی و ورزشی دانش‌آموزان ۳۶ هزار میلیارد ریال و ۲۵ هزار میلیارد ریال هم برای ترویج فرهنگ ازدواج، حجاب، عفاف و برنامه‌های فرهنگی موثر در دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید

فرهنگ زیربنای پیشرفت و توسعه کشور است

راستینه با اشاره تصویب قانون خانواده و جوانی جمعیت در مجلس یازدهم، بیان داشت: ۲۷ صدم مالیات بر ارزش افزوده سهم ورزش دانش‌آموزی است و در این ارتباط ۷۰ هزار میلیارد ریال از محل بودجه در این بخش مصوب شده است.

وی افزود: یکی از کارکرد‌های مجلس یازدهم انجام کار تحولی برای پویانمایی است که برای تولید محتوای ویژه کودک و نوجوان اعتبار ویژه مصوب شده است.

راستینه با تاکید بر اینکه کمبود معلم تنها مختص یک استان نیست، گفت: نظام آموزش و پرورش در ۱۰ سال گذشته نسبت به امر جذب معلم کوتاهی بسیاری داشت و ردیف استخدامی برای جذب معلمان داده نشد و همین امر موجب شد تا امروز با مشکل کمبود معلم روبرو شویم.

وی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نشست‌های نظارتی مجلس شورای اسلامی، تلاش براین است که در سال تحصیلی جدید مشکلات کمتری در خصوص تامین معلم وجود داشته باشد.

راستینه ادامه داد: افزایش ظرفیت جذب و استخدام معلمان از سوی سازمان امور استخدامی و افزایش سهمیه دانشگاه فرهنگیان از جمله راهکار‌های در نظر گرفته شده برای کاهش مشکل کمبود معلم است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • فاجعه در بیمارستان‌های دولتی؛ مهاجرت پرستاران به بخش خصوصی
  • مهاجرت کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی
  • کادر درمان از بیمارستان‌های دولتی به بخش خصوصی مهاجرت می‌کنند
  • فاجعه در بیمارستان‌های دولتی/ مهاجرت کادر درمان به بخش خصوصی
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • کوچ پرستاران از بخش دولتی به خصوصی
  • مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی/ مشکلات پابرجاست
  • ارتقای سه درصدی سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور
  • ریشه‌های نارضایتی‌ها پرستاران؛ اضافه‌کار اجباری بر خلاف قانون
  • بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد