Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@17:18:15 GMT

بیماران سرطانی چه زمانی واکسن بزنند؟

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۰۶۶۹۱

بیماران سرطانی چه زمانی واکسن بزنند؟

ایسنا/مازندران یک متخصص آنکولوژی و رادیوتراپی به تشریح زمان دریافت واکسن آنفلوآنزا و یا واکسن احتمالی کرونا از سوی بیماران مبتلا به سرطان پرداخت.

محمدحسن عمران‌پوردر گفت ‌وگو با ایسنا با اشاره در بیماران سرطانی سیستم ایمنی به دلیل سرکوب شدن به واسطه اثربخشی داروهای شیمی‌درمانی، واکسن آنفلوآنزا نمی‌تواند در پیشگیری از ابتلای به این بیماری موثر باشد، گفت: واکسن‌های حاوی ویروس ضعیف شده در بیمارانی که حین شیمی درمانی هستند بسیار مضر و خطرناک می تواند باشد و منجر به عفونت شدید شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: واکسنی مانند سرخک، نباید در دوران شیمی درمانی استفاده شود چرا که حاوی ویروس زنده است و برای بیماران سرطانی بسیار خطرناک محسوب می‌شود؛ بنابراین ۴ هفته پیش از شیمی درمانی و سه ماه پس از پایان درمان، می‌توانند این واکسن‌ها تزریق شود.

این متخصص آنکولوژی و رادیوتراپی با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا به دلیل زنده نبودن ویروس‌ها، مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند اما کارآیی خاصی نخواهد داشت، گفت: هم سرطان و هم داروهای شیمی درمانی تضعیف ‌کننده سیستم ایمنی هستند و این واکسن نمی‌تواند اثربخشی خاصی داشته باشد.

عمران‌پور با اشاره به اینکه برای کسانی که شیمی درمانی نمی‌شود و یا بهبود پیدا کرده‌اند، بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا، دو هفته فاصله نیاز است، تشریح کرد: تزریق واکسن آنفلوآنزا در بیمارانی که درگیر شیمی درمانی هستند، باید دو هفته قبل و یا دو هفته پس از آن باشد.

وی افزود: اینکه می‌گویند باید ۲ تا ۵ سال از بهبودی بیماری سرطان در بیماران سرطانی بگذرد تا واکسن آنفلوآنزا تزریق شود کاملا اشتباه است و دو هفته زمان مناسبی است.

این متخصص آنکولوژی و رادیوتراپی در پاسخ به این سوال که در صورت دسترسی به واکسن کرونا آیا بیماران سرطانی (چه درگیر درمان و چه بهبود یافته در هر سطحی) می‌توانند از آن استفاده کنند یا خیر، گفت: باید به این نکته اشاره کرد که دستگاه ایمنی بدن بسیار کارآمد است و اگر افرادی به هر دلیلی سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشند و یا دچار بیماری زمینه‌ای شوند، چنانچه در معرض واکسن زنده ضعیف شده قرار بگیرند، این واکسن می‌تواند برای آنها بسیار خطرناک باشد.

عمران‌پور تاکید کرد: هنوز داده‌ها در خصوص تزریق واکسن احتمالی کرونا برای بیماران شیمی درمانی کم بوده اما اگر بیمار در حال شیمی درمانی باشد، به دلیل قدرت دفاعی ضعیف بدن، بهتر است واکسن کرونا حاوی ویروس زنده را استفاده نکنند.

وی افزود: اگر واکسن از اجزای یک ویروس باشد و این واکسن از ویروس زنده ایجاد نشده باشد، می‌توانند در یک فاصله زمانی مناسب بین شیمی درمانی و استفاده از واکسن کرونا در نظر گرفته شود که البته باید منتظر خروجی داده‌هایی باشیم که در آینده استخراج خواهد شد.

عمران‌پور در پایان گفت: افرادی که از سرطان بهبود پیدا کرده‌اند و ایمنی آنها به اندازه یک فرد سالم است، می توانند همانند یک فرد عادی از واکسن کرونا استفاده کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی همه باهم علیه کرونا سرطان واکسن آنفلوآنزا بیماران سرطانی واکسن کرونا شیمی درمانی دو هفته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۶۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه ۳هزار بیمار به بیماران صعب العلاج گلستان اضافه می شود

به گزارش خبرنگار مهر، فاطمه اسفندیاری ظهر سه شنبه به مناسبت روز بیماری‌های خاص و صعب العاج در جمع خبرنگاران از وجود ۱۷ هزار بیمار صعب العلاج در استان گلستان خبر داد و اظهار کرد: طبق آمارهای اعلام شده سالانه ۳ هزار نفر به تعداد این بیماران در استان اضافه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیماران هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی و سرطانی در ذیل بیماران خاص هستند، افزود: در حال حاضر ۲۲۶ بیمار هموفیلی، ۴۱۴ بیمار تالاسمی، و هزار و ۱۶۰ نفر بیمار دیالیزی در استان وجود دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه این بیماران برای درمان از خدمات دولتی بهره مند می‌شوند، گفت: بسته خدمتی که در بیمه سلامت تعریف شده است در اختیار این بیماران قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: این بسته سلامت خدماتی چون تخفیفات دارویی، ام آر آی، سی تی اسکن و سونوگرافی شامل می‌شود.

اسفندیاری با اشاره به اینکه این بیماران می‌توانند از تسهیلات درمانی ۵۰ میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد بهره مند شوند، اظهار کرد: این بیماران اقساط خود را با بازپرداخت پنج ساله می‌توانند انجام دهند که امسال هم در صورت ابلاغ بودجه به بانک‌ها معرفی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته توانستیم به سه هزار و ۷۰۰ بیمار صعب العلاج و خاص تسهیلات پرداخت کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: اکنون تمامی تجهیزات و امکانات تشخیصی و درمانی برای این بیماران در مراکز درمانی گرگان وجود دارد.

کد خبر 6099351

دیگر خبرها

  • سالانه ۳هزار بیمار به بیماران صعب العلاج گلستان اضافه می شود
  • نخستین مرکز شیمی‌درمانی فرهنگیان کشور در ارومیه افتتاح شد
  • اولین مرکز شیمی درمانی فرهنگیان کشور در ارومیه افتتاح شد
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • یک آموزگار هدایای روز معلم را به کودکان سرطانی اهدا کرد
  • درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان است/ نشان‌دار شدن بیش از دو میلیون بیمار خاص
  • (ویدئو) زیباترین دختر ایران در استادیوم آزادی؛ ندا نویدی‌نسب بانوی پرسپولیسی کیست؟
  • سل تراپی معجزه نمی کند/ حداقل دو سوم سرطانی ها در ایران حتماً زنده می مانند
  • تسهیل تأمین دارو و واکسن مورد نیاز دامداران و مرغداران لرستانی
  • استقبال اوسمار از زنی که قبل از شیمی درمانی به دیدن بازی پرسپولیس رفت+ ویدئو | صحبت های احساسی در تمرین سرخ ها