Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم زیادی در ونزوئلا که رئیس جمهوری این کشور را مقصر اصلی فروپاشی سیاسی و اقتصادی می‌دانند، در یک همه‌پرسی نارضایتی‌شان را اعلام کردند.

 به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این همه پرسی به اصطلاح "رایزنی مردمی" با حمایت خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، ونزوئلایی‌های ساکن این کشور و خارج از آن از طریق برنامه‌ای در تلفن همراهشان رای خود را ثبت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی نیز در حوزه‌های رای گیری در شهرهای مختلف این کشور و سایر کشورهای آمریکای لاتین، ایالات متحده و اروپا رای خود را ثبت کردند.

گوآیدو کمی پیش از اعلام نتایج این "همه‌پرسی مردمی" گفت:‌ امید در ونزوئلا بسیج شده است. ما باید به مردم قهرمانی که در سراسر این کشور و جهان در دفاع از حقوق خود بسیج شده‌اند، ارج نهیم.

رهبران اپوزیسیون ونزوئلا گزارش داده‌اند که نزدیک به ۶.۵ میلیون نفر در این همه پرسی شرکت کردند. خبرگزاری آسوشیتدپرس به صورت مستقل اعتبار این آمار را به رسمیت نشناخته است و حتی برخی از کارشناسان انتخابات اپوزیسیون این آمار را زیر سوال برده‌اند.

در گزارش اپوزیسیون آمده که بیش از ۳.۲ میلیون نفر شخصا در ونزوئلا و قریب به ۸۵۰ هزار نفر در خارج از این کشور رای دادند، در حالیکه بیش از ۲.۵ میلیون نفر دیگر هم آرای خود را به صورت دیجیتالی ثبت کردند.

در این همه پرسی از مردم خواسته شده بود که آیا می‌خواهند به حکمرانی نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا پایان داده و انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی جدید برگزار شود و همچنین خواستار فشار بیشتر از سوی متحدان بین‌المللی برای انجام این مساله شده بود.

اپوزیسیون ونزوئلا در ادامه آورده است،‌ اگرچه این همه‌پرسی ضمانت اجرایی و حقوقی ندارد، اما رهبران اپوزیسیون می‌گویند، این همه‌پرسی نیروهای مخالف مادورو را متحد کرده است که شامل پنج میلیون ونزوئلایی است که بابت تورم فزاینده و فقدان خدمات اولیه نظیر آب آشامیدنی، برق و بنزین از این کشور گریخته‌اند.

یکی از شرکت کنندگان در این رایزنی مردمی گفت: اگر فرصتی برای جلب توجه بین‌المللی به وضعیت ونزوئلا و اقدامی در راستای پایان حکمرانی مادورو باشد، ما این فرصت را مغتنم می‌شماریم.

وی ادامه داد: ما از این وضعیت که چیزی جز فقر برای کشور نداشته، خسته شده‌ایم. دخترم به اسپانیا فرار کرده و خواهرم در شیلی است و بسیاری دیگر از اعضای خانواده‌ام نیز گریخته‌اند.

این همه‌پرسی چند روز پس از آن برگزار شد که حزب حاکم سوسیالیست مادورو خود را پیروز انتخابات کنگره اعلام کرد که ائتلاف گوآیدو آن را بایکوت و مساله متقلبانه بودن آن را مطرح کرده بود.

ایده برگزاری این همه‌پرسی در اوت سال جاری میلادی توسط گوآیدو مطرح شد که از سوی ده‌ها کشور از جمله ایالات متحده به عنوان رئیس جمهوری مشروع ونزوئلا به رسمیت شناخته می‌شود.

روز پنجشنبه، مادورو اعلام کرد:‌ همه‌پرسی‌های اینترنتی هیچ جایگاهی در قانون اساسی ندارد و کسی نمی‌تواند فکر کند که اینچنین همه‌پرسی‌هایی ارزش حقوقی دارند.

در همین حال، بلانکا مارمول، قاضی سابق دیوان عالی ونزوئلا که در برگزاری این رایزنی مردمی کمک کرد، در یک نشست خبری گفت: می‌خواهم تاکید کنم که این آخرین منابعی است که در قانون اساسی داریم.

سازمان دهندگان این رای گیری روز شنبه در ۱۱ استان از ۲۴ استان ونزوئلا رویدادهایی را گزارش کردند که مربوط به تعطیلی حوزه‌های این رای گیری غیررسمی اپوزیسیون توسط حامیان مادورو و پلیس می‌شود./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: اپوزیسیون ونزوئلا همه پرسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۸۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای سان: تن‌هاخ آخر فصل اخراج می‌شود

مدیران باشگاه منچستریونایتد قصد دارند در پایان فصل جاری مسیر خود را از سرمربی هلندی‌شان جدا کنند. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جایگاه اریک تن‌هاخ در منچستریونایتد با توجه به عملکرد پرفراز و نشیب این تیم در فصل جاری متزلزل به نظر می‌رسد. نشریه انگلیسی «سان» با انتشار گزارشی مدعی شد؛ تن‌هاخ در آستانه اخراج از سمت سرمربیگری منچستریونایتد در پایان فصل جاری است.

طبق این گزارش؛ حتی در صورت قهرمانی شیاطین سرخ در رقابت‌های جام حذفی انگلیس، خیلی بعید است که این مربی هلندی بتواند جایگاهش در این تیم را حفظ کند.

پیشتر نشریه «کیکر» آلمان با انتشار خبری مدعی شده بود؛ سِرجیم رتکلیف رئیس گروه INEOS (گروهی که اخیراً 25 درصد سهام باشگاه من‌یونایتد را خرید و بر بخش ورزشی آن کنترل پیدا کرد) با توماس توخل تماس گرفته و احتمال حضور او روی نیمکت منچستریونایتد برای فصل آینده در صورت اخراج تن‌هاخ را جویا شده است. این مربی آلمانی در پایان فصل جاری با توافقی دوجانبه که اخیراً حاصل شد، از سمت سرمربیگری بایرن کنار‌ه‌گیری خواهد کرد.

تماس رتکلیف با توخل برای حضور در منچستریونایتد

منچستریونایتد که یکشنبه شب در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی انگلیس پس از تساوی 3-3 مقابل کاونتری در جدالی 120 دقیقه‌ای، در ضربات پنالتی با نتیجه 4 بر 2 به برتری رسید و حریف منچسترسیتی در فینال این رقابت‌ها شد، در لیگ برتر انگلیس وضعیت چندان خوبی ندارد و در حال حاضر با 50 امتیاز در رده هفتم جدول رده‌بندی لیگ برتر انگلیس جای دارد و به نظر شانسی برای کسب سهمیه حضور در یکی از رقابت‌های اروپایی فصل آینده را ندارد.

تن‌هاخ 54 ساله تابستان 2022 بود که هدایت منچستریونایتد را برعهده گرفت و در همان فصل اول این تیم را به قهرمانی در جام اتحادیه انگلیس رساند و تا فینال جام حذفی انگلیس هم پیشروی کردند. او تا پایان ماه ژوئن 2025 با این باشگاه انگلیسی قرارداد دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ببینید | ادعای جدید ابراهیم رئیسی در حضور مردم درباره ساخت مسکن
  • مادورو: کشورهای ائتلاف بولیواری خواهان جهان چندقطبی هستند
  • اظهار امیدواری امام جمعه ورامین برای حضور پرشور مردم در انتخابات
  • آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • فن‌پرسی در آستانه نخستین تجربه سرمربیگری
  • خشم مسلمانان و اپوزیسیون هند از اظهارات اسلام‌ستیزانه مودی
  • ادعای سان: تن‌هاخ آخر فصل اخراج می‌شود
  • مادورو: آمریکا به توافقنامه امضا شده احترام نمی‌گذارد
  • تأکید قاطع «مادورو» بر مخالفت با قیمومیت آمریکا و تحریم‌های جدید