Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهار تورم؛ از توسعه صادرات تا کوچک شدن بدنه دولت، پرتفوی صنعت بیمه ۴۳ هزار میلیارد تومان اعلام شد، هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۳۴ هزار تومان، چک‌های جدید از ۲۰ دی توزیع می‌شود برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۲۳ آذر شبستان به شرح زیر است:

حل مشکل نقدینگی نیاز به اراده جمعی دارد

احمد مجتهد، استاد دانشگاه و کارشناس امور اقتصادی در رابطه با رفع مشکل نقدینگی در اقتصاد ایران گفت: منشا رشد نقدینگی به کسری بودجه دولت مربوط می‌شود زیرا به دلیل شرایط اقتصادی و مخصوصا تحریم‌ها از درآمد نفت محروم شده و این مسئله در شرایط فوق برهزینه‌ها تاثیر گذارده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این موضوع تنها مربوط به کشور ما نیست. دولت‌های اروپایی، آمریکا و چین نیز با آن مواجه هستند، اما از آنجا که این مسئله با انتظارات تورمی و به دنبال آن افزایش تورم همراه می‌شود، مشکل‌ساز خواهد بود. 

 

این استاد دانشگاه در این رابطه تصریح کرد: کسری بودجه به طور کلی در کشور ما ناشی از هزینه‎های پرداختی آن است. رقم یارانه‎ای که دولت می‌پردازد بین ۳۰تا ۴۰ درصد است، یعنی پرداختی انجام می‌شود که در ازای آن دریافتی وجود ندارد. بر فرض از گندم کار، گندم را به قیمت ۵۰ هزار ریال مورد خریداری قرار می‎دهند و وقتی به آرد و نان تبدیل شد به ۳۰ هزار ریال می‌فروشند یعنی ۲۰ هزار ریال برای هر کیلو یارانه داده می‎شود. کمک‌های بلاعوض دولت به سازمان‌های بهزیستی، امدادی و کمکی هم  از جمله موارد تاثیرگذار در این زمینه است.

 

مجتهد ضمن اشاره به دیگر عوامل موثر بر رشد نقدینگی افزود: با توجه به تحریم‌ها کانال‌های ارتباطی با بانک‌های خارج برای استفاده از منابع ارزی ایران وجود ندارد. در این شرایط متاسفانه حتی از حق خودمان که استفاده از منابع صندوق بین‌المللی پول است هم نمی‌توانیم بهره ببریم، بنابراین انتظارات تورمی و نگرانی‌هایی که بابت آن به وجود می‌آید، سیل نقدینگی را به بازار ارز، مسکن، بورس، اوراق  بهادارو طلا سرازیر می‌کند که با افزایش قیمت شدید در این بازارها روبرو می‌شود.

 

وی درباره وجود مشکل نقدینگی از سال‌های گذشته ابراز کرد: چند عامل در اقتصاد کشور مرتبط با رشد نقدینگی را همواره باید مد نظر داشت. بدهی دولت و دارایی‌های خارجی از جمله این موارد است. به این معنا زمانی که درآمدهای نفت بالا می‌رود، اما امکان استفاده از آن وجود ندارد، متورم می‌شود و بانک مرکزی در این شرایط ریال دارایی خارجی یا ارز را در اختیار دولت قرار می‌دهد، اما واردات آن صورت نمی‌گیرد. این اتفاق در کشورهای نفت‌خیز و صادرکننده‌های مواد اولیه افزایش قیمت کالاها را به همراه می‌آورد و  بحث صندوق توسعه ملی به میان می‌آید. پس نباید منابع ارز را تبدیل به ریال کنیم، بلکه جهت حفظ آن برای استفاده در شرایط حاد باید کوشش شود. این کار در کشورهای نروژ، عربستان و دیگر کشورها صورت می‌گیرد.

 

مهار تورم؛ از توسعه صادرات تا کوچک شدن بدنه دولت

سید جلیل جلایی‌فر با بیان اینکه بیشترین عامل اثرگذار در افزایش تورم، نرخ ارز است اظهار کرد: اگر موانع صادرات برداشته شود و بتوانیم پیوندهای اقتصادی با کشورهای همسایه را توسعه دهیم به طور قطع مشکلات و نوسانات بازار ارز نیز تعدیل خواهد شد.

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه تصریح کرد: در این شرایط ما قادر خواهیم بود ارز بیشتری وارد کشور کرده و نهایتا موجب کاهش نرخ ارز شویم.

وی با اشاره به راهکارهایی برای کاهش یا ثبات نرخ تورم در اقتصاد تاکید کرد: حمایت جدی از تولید داخلی در کشور باید در دستور کار قرار گیرد چرا که رونق تولید نیز خود به خود انتظارات تورمی را کاهش خواهد داد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که فرآیند کوچک کردن بدنه دولت را باید آغاز کرد که در این مسیر برای اینکه جامعه دچار افزایش آمار بیکاران نشود و افراد جداشده از دولت به مشاغل غیرتخصصی روی نیاورند باید این فرآیند به صورت هدفمند دنبال شود. به عنوان نمونه برخی سازمان‌ها می‌توانند با واگذاری زیرساخت ملکی خود به کارکنان بازنشسته، به امر تولید صادرات محور بپردازند و با این کار ضمن ایجاد اشتغال موجب کاهش هزینه دولت به افزایش منابع مالیاتی و درآمدی برای دولت هم منجر خواهد شد.

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه با تاکید براینکه انجام این سیاست ها که اجرای همزمان مواد ۱۰ و ۱۶ اقتصاد مقاومتی را هم به دنبال خواهد داشت می تواند ما را نسبت به تحقق هدفگذاری تورمی نیز امیدوار کند؛ اما آیا به راستی در برنامه سال آینده از کوچک کردن دولت هم صحبتی شده و می شود؟ این امر می تواند تاثیر بسزایی در کاهش هزینه های دولت و به دنبال آن کاهش تورم داشته باشد.

 

پرتفوی صنعت بیمه ۴۳ هزار میلیارد تومان اعلام شد

فرهاد دژپسند در همایش ملی بیمه و توسعه با عنوان "ریسک های نوظهور در صنعت بیمه، فرصت ها و چالش ها" افزود: صنعت بیمه باید ریسک پذیر باشد و در بازارهایی که ریسک و در عین حال بازدهی بالاتری دارند، سرمایه گذاری کند.

به گفته وی، بهترین و کارآمد ترین شرکت بیمه، شرکتی است که بتواند با استفاده از نوسازی و هوشمندسازی سیستم ها و تخصیص بهینه منابع حاصله، بیشتر از سایرین، مشتری را راضی نگاه دارد

وزیر اقتصاد افزود: پیمودن سه مسیر « تعریف رشته فعالیت‌های بیمه‌ای جدید »، « هوشمندسازی صنعت بیمه به منظور کمک به توسعه خدمات بیمه‌ای و کارآتر کردن سیستم » و « گشودن باب‌های جدید برای صنعت بیمه در تامین مالی اقتصاد»، متضمن ریسک پذیری و برداشتن گام‌های بلند صنعت بیمه با هدف نقش آفرینی در اقتصاد کشور است.

وی اظهار داشت: صنعت بیمه در سال های اخیر، به لحاظ برنامه ریزی، سیاست گذاری، مدیریت و عملکرد، دارای یک روند رو به تکامل بوده و گام های بزرگی بر داشته است.

 

هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۳۴ هزار تومان/دلار ۲۶ هزار تومان

امروز (یکشنبه ۲۳ آذر) هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۳۴ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۳۹ دلار، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۵۱۳ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۲۰۱ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان است.

 

امروز (یکشنبه ۲۳ آذر) در بازار ارز دلار ۲۶ هزار تومان، یورو ۳۱ هزار و ۵۲۵ تومان، پوند ۳۴ هزار و ۵۹۸ تومان، درهم امارات ۷۱۴۹ تومان، یوان چین ۳۹۸۰ تومان و لیر ترکیه ۳۳۰۰ تومان است.

 

این در حالی است که روز گذشته (شنبه ۲۲ آذر) هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۵۲ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۳۹ تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان ارزشگذاری شده بود. همچنین سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۸۹۸ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۴۲۲ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان بود.

 

روز گذشته (شنبه ۲۲ آذر) در بازار آزاد ارز دلار ۲۶ هزار و ۶۵ تومان، یورو ۳۱ هزار و ۵۵۱ تومان، پوند ۳۵ هزار و ۲۰ تومان، درهم امارات ۷۱۸۲ تومان، یوان چین ۴۰۱۰ تومان و لیر ترکیه ۳۳۲۰ تومان بود.

 

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمام ارزها نسبت به روز گذشته ثابت ماند.

 

چک‌های جدید از ۲۰ دی توزیع می‌شود

آمنه نادعلی زاده معاون اداره نظام پرداخت بانک مرکزی در ارتباط تصویری با استودیو پخش خبر ۲۱ شنبه شب شبکه یک سیما افزود: این طرح به تعویق نیفتاده بلکه بانک مرکزی تصمیم به اجرای تدریجی این طرح دارد و باید فرهنگ سازی انجام شود و زیرساخت‌ها آماده و مردم بتوانند با سامانه‌ها ارتباط برقرار کنند.


وی ادامه داد: زمان‌های تعیین شده با مجوز قانونی صادر شده است مثلاً برای چک الکترونیک با دستورالعمل بانک مرکزی یک زمان مشخص اعلام شده و همچنین برای راه اندازی سامانه صیاد که نقل و انتقال چک در آن ثبت می‌شود زمان دو ساله را مد نظر قرار گرفته است.


نادعلی زاده گفت: بانک مرکزی برای اجرای این طرح از زمانی که مد نظر قانون گذار می‌باشد آماده است، ولی اجرای طرح در سامانه صیاد مستلزم تغییرات در دسته چک‌ها می‌باشد تا متفاوت از گذشته شود و مردم نگران چک‌های قدیمی خود نباشند.


وی با بیان این که سامانه در تاریخ ۲۲ آذر ماه آماده بوده است هم افزود: اپلیکیشن‌های بانکی هم آماده رونمایی بودند که امروز بانک مرکزی این رونمایی را انجام داده است.


معاون اداره نظام پرداخت بانک مرکزی تصریح کرد: قرار است چک‌هایی را در سامانه صیاد ثبت کنیم که تفاوتی با چک‌های قبلی دارد یعنی روی این چک‌ها تاریخ اعتبار ثبت می‌شود و توزیع این چک‌ها از طریق بانک‌ها مستلزم زمان خواهد بود و همچنین اطلاع رسانی‌ها کامل شود و مردم بیشتر آگاه شوند و از تاریخ ۲۰ دی بتوانند چک‌هایی که از ویژگی‌های جدید برخوردار هستند و دارای تاریخ اعتبار می‌باشند را دریافت کنند.


نادعلی زاده با اشاره به این که در حال حاضر چک‌های جدید در شبکه بانکی توزیع نشده است گفت: چک‌های جدید از تاریخ ۲۰ دی ماه در اختیار مردم قرار می‌گیرد.


وی افزود: در چک‌های جدید تا تاریخ مشخص، قابلیت صدور وجود دارد و این تاریخ هم سه سال بعد از دریافت دسته چک است و این چک‌ها باید در سامانه صیاد ثبت شوند. چک‌های جدید دارای بارکد، کد صیادی ۱۶ رقمی و تاریخ اعتبار می‌باشد.

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون سکه بهار آزادی طرح چک های جدید سامانه صیاد بانک مرکزی هزار تومان صنعت بیمه اعلام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۹۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع مهربانی در نانوایی | ببینید

به گزارش همشهری آنلاین، در واقع در مملکتی زندگی می‌کنیم که هر کسی، تا جایی که از دستش بر می‌آید برای کمک دریغ نمی‌کند؛ یک نمونه زیبا که این روزها در فضای مجازی حسابی وایرال شده، همین تصویری است که مشاهده می‌کنید. بنر تحسین‌برانگیز یک نانوا بالای ورودی مغازه‌اش که روی آن نوشته: «هیچ‌کس نباید گرسنه بخوابد. اگر به هر دلیل پول همراه ندارید، یک عدد نان رایگان هدیه بگیرید.» دمتان گرم و کاسبی‌تان پر برکت آقای نانوا!

بیشتر بخوانید: ابتکار جالب نانوایی ها برای حذف صف های طولانی | عکس نظارت بر نمک نان ها جدی تر شد کد خبر 847587 برچسب‌ها نیکوکاری خبر مهم نان فضاى مجازى

دیگر خبرها

  • وزیر کار : لایحه امنیت شغلی کارگران به مجلس می‌رود
  • بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند
  • ۵۵۵ میلیارد ریال در صنعت برق میامی سرمایه‌گذاری شد
  • شروع طوفانی هفته دوم معاملات برق در بورس انرژی
  • تغییر رویکرد مدیران و ایجاد ساختار مناسب؛ گام مهمی در پیاده سازی مبارزه با پولشویی در صنعت بیمه است
  • توزیع مهربانی در نانوایی | ببینید
  • تعیین تکلیف چای سنواتی باید مدبرانه‌ باشد
  • ۴.۵ میلیون زوج نابارور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند
  • ضرورت تعیین تکلیف چای سنواتی/ دغدغه کشاورزان برطرف شود
  • سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت