Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، رجبعلی اسفندیار پیش از ظهر یکشنبه در ابتدای هم اندیشی فرصت‌ها و چالش‌های ارتباطات بین الملل در حوزه پژوهش و فناوری در وضعیت کرونا با تشریح فعالیت‌های مرکز همکاری‌های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه در مقابله با کرونا باید خود را آماده کنیم که از این وضعیت بهتر استفاده کنیم و این نشست برای همین ترتیب داده شده بود، گفت: برای فعالیت‌های بین المللی نیازمند همکاری‌های گسترده هستیم تا در شوراهای تخصصی بحث‌ها به صورت جدی و شفاف بیان شود و ما هر مقدار که توان داشته باشیم، پیشنهادات را دنبال می‌کنیم و امیدواریم تلاش دانشگاه و پژوهشگاه دفتر توآمان بتواند منجر به دستاوردهای بیشتر و بهتری در عرصه بین الملل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود موسوی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با بیان اینکه در دانشگاه باقرالعلوم (ع) فعالیت‌ها در حوزه بین الملل رشد داشته است و نمی‌دانیم چه میزان عوامل انسانی در این ماجرا دخیل است اما بسته به اینکه ماهیت قضیه چه باشد، فرصت‌ها و چالش‌های آن متفاوت است، افزود: اگر کرونا هشداری از سوی خدا باشد و علل و عواملی در آن دخیل نباشد، عجز انسان باعث می‌شود که قدری از غرور بشر کاسته و آمادگی بیشتری برای ورود به عرصه الهیات و مواردی از این قبیل ایجاد شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با بیان اینکه کرونا را نعمت و نقمت توآمان می دانم ادامه داد: در کرونا انبوهی از پایگاه‌ها و نشریات محصولاتشان را سخاوتمندانه در اختیار دانشجویان قرار دادند که در بسیاری از موارد بی سابقه بود و می‌توان آن‌را جزو مزیت‌های این پدیده برشمرد، اما در عین حال چالش‌هایی هم ایجاد کرده و فرصت‌های مطالعاتی که اساتید پیش از این به راحتی در اختیارشان قرار می‌گرفت متأسفانه پدیده کرونا این فرصت‌ها را سلب کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی افزود: در گذشته برای بسیاری از شخصیت‌های علمی که می‌خواستند به ایران سفر علمی داشته باشند موانعی از سوی آمریکا و دولت‌های غربی ایجاد می‌شد، که با توجه به این مساله باید با ارتباط با نخبگان خارجی بصورت محدود، باب همکاری را باز کنیم و همکاری‌های بین المللی در این زمینه آغاز شود.

سید هادی ساجدی کارشناس مسئول همکاری‌های علمی و روابط بین الملل دانشگاه باقرالعلوم (ع) نیز در این نشست با تشریح بخشی از فعالیت‌های بین المللی دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات در حال برنامه ریزی و برگزاری نشست‌های مجازی در ایام کرونا هستیم و البته باید بپذیریم که برخی از اوقات، نشست‌های ما رنگ و بوی محلی دارد و باید بحث در فضای بین الملل، رنگ و بوی بین المللی داشته باشد تا بتوانیم حرف‌هایمان را به مخاطب برسانیم و حداقلش این است که می‌تواند باب گفت وگو را باز کند.

کارشناس مسئول همکاری‌های علمی و روابط بین الملل دانشگاه باقرالعلوم (ع) در ادامه با اشاره به اینکه این نشست‌ها در واقع صدور دانش از قم است و بخش دیگری از فعالیت‌ها ما در همین راستا ارتباط با دانشگاه‌هایی است که در حوزه اسلام شناسی فعال هستند و مراکز اسلامی دارند و این آمادگی را اعلام کردیم که بتوانیم گفت وگوهایی بین اندیشمندان آنها و داخلی برگزار کنیم، افزود: از دیگر اموری که در حال دنبال کردن هستیم، پروسه جذب دانشجوی خارجی است که بیش از یکسال است شروع کرده‌ایم و البته نیاز به مجوز داشتیم که یکسری مراحل طی شده که همچنان منتظر صدور مجوز توسط وزارت علوم هستیم.

ساجدی افزود: با حوزه نجف هم ارتباطاتی گرفته شده و دوره‌های مجازی برای طلاب آنجا در نظر گرفته شد و با حضور اساتیدمان در استودیو برنامه‌هایی ضبط می‌شود که بخشی ارسال شده و بازخوردهای خوبی تاکنون گرفته شده است.

احمد شاکرنژاد عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در نشست فرصت‌ها و چالش‌های ارتباطات بین الملل در حوزه پژوهش و فناوری در وضعیت کرونا با اشاره به اینکه فضای علم در جهان معاصر فضای بین المللی است و نمی‌تواند کسی عالم باشد اما بین المللی نباشد، گفت: اگر کسی بین المللی می‌خواهد کار کند، باید بین المللی اندیشه کند افزود: عملاَ دانشگاهی‌ها امروز سفیران فرهنگی ایران هستند و قبلاَ بازرگان‌ها و هنرمندان و روابط دیپلماتیک این کار را انجام می‌داد اما اگر کشور ما می‌خواهد امروزه جایگاه بین المللی خود را حفظ کند باید از ظرفیت دانشگاهی‌ها استفاده کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه کشورهای رقیب در مجامع بین المللی مهم عضو می‌شوند و در نشریات بین المللی عضو هیئت تحریریه‌ها شده‌اند و بنده خودم تجربه کردم که در اکثر نشریات یکی دو نفر عضو هیئت تحریریه نشریات از رقبا و دشمنان ما هستند، ادامه داد: هرچقدر دیر اقدام کنیم، رقبای ما آن کرسی‌ها را اشغال می‌کنند و قطعاَ برای ما دردسرهایی را ایجاد می‌کنند.

شاکرنژاد با تاکید بر توسعه بانکداری الکترونیکی در کشور و ذکر این نکته که کرونا فرصت‌های بی بدیلی ایجاد کرد که اگر استفاده کنیم می‌توانیم موانع را پشت سر بگذاریم و ظرفیت خودمان را بالا ببریم، گفت: آنها ضرورت را درک کرده‌اند و ما هم اگر آن ضرورت را درک کرده باشیم باید به سراغ ارتباط بین المللی در بستر فضای مجازی برویم و فضای مجازی می‌تواند به فعالیت‌ها ما سرعت ببخشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه برخی اوقات هم ضعف‌های آئین نامه‌ای داریم مثل اینکه isc می‌گوید همایش‌ها باید حضوری باشد که این باید اصلاح شود و نکته دیگر عدم استفاده درست از فیلترینگ است که ما راه‌های ارتباط خارجی که با آنها داشتیم مثل ظرفیت فیس بوک و یوتیوب را به نحوی فیلتر کرده‌ایم، افزود: می‌شود شماره موبایل اساتید روی برخی سایت‌ها آزاد باشد که بتوانند با اساتید بین المللی مشارکت علمی داشته باشند و البته برخی از درگاه‌های ارتباطی را هم خودشان بسته‌اند که به عنوان مثال می‌توان به یکی از سایت‌های بین المللی اشاره کرد که کرسی‌های بین المللی را برگزار می‌کرد و اکنون سایت خود را بر روی ایرانی‌ها بسته است.

رسول نوروزی فیروز عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نشست با بیان اینکه ما دچار فقدان ایده مرکزی هستیم و در مجموعه‌های مختلف می‌بینیم که دچار رفتار سنتی در ارتباطات بین المللی هستیم که می‌خواهیم در تماس چهره به چهره‌ای قرار بگیریم که تبدیل به یک زینت شده است، گفت: کرونا می‌تواند فرصتی به ما بدهد و ما باید بتوانیم لیست آدم‌هایی که با آنها ارتباط داریم را جامع‌تر کنیم و به عنوان مثال توقع ما از بخش بین الملل دانشگاه و پژوهشگاه این است که یک لیست هزار نفری به ما بدهد که زمانی که می‌خواهیم ارتباطی بگیریم از این لیست استفاده کنیم و این ایده‌ای است که باید دنبال کرد و مدام این لیست‌ها را در اختیار یکدیگر بگذاریم و آن‌را به روز کنیم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید بر این نکته که هیچکدام از اساتید پژوهشکده ما در همین عراق هم که تحریم نیستیم عضو هیئت تدریس نیست و این را باید بین الملل پژوهشگاه و دانشگاه شروع کند و ما نیز باید از حوزه‌های نزدیک به خودمان شروع کنیم، افزود: نهادهایی که می‌خواهند بین المللی شوند باید به نهادهای پایین دست خدماتی را ارائه کنند و این لازمه بین المللی شدن سازمان هاست تا فردی که آموزش ندیده و به خارج از کشور می‌رود دچار غرب زدگی نشود و این بدین خاطراست که نظام بین الملل را به درستی برای او تبیین نکرده‌ایم.

کد خبر 5094748

منبع: مهر

کلیدواژه: قم دفتر تبلیغات اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نشست علمی ویروس کرونا شیراز آمار کرونا بوشهر آیت الله یزدی شیوع کرونا کرمانشاه گرگان شهرکرد شهرستان کرج مجلس شورای اسلامی تبریز محدودیت های کرونایی عکس استانها علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دانشگاه باقرالعلوم ارتباطات بین الملل بین المللی عضو هیئت علمی فعالیت ها فرصت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۲۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میدان شهرت در ایران

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، کتاب «میدان شهرت در ایران» اثر پژوهشی احسان شاه‌قاسمی (عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران) است. این پژوهش به بررسی نقش سلبریتی‌ها در جامعه ایران می‌پردازد و به جنبه‌هایی از این صنعت نوپدید در کشورمان اشاره دارد که تاکنون دیده نشده‌ است. 

 این کتاب با مقدمه آرتور آسابرگر که یکی از بزرگ‌ترین استادان و پژوهشگران زنده علم ارتباطات در دنیا است، از سوی انتشارات پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شده است. کتاب «میدان شهرت در ایران» در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی در محور رسانه و ارتباطات به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

 سه فصل اول کتاب به توضیح تاریخچه شهرت در ایران، شالوده‌های شهرت، نقش صنعت شهرت در سلبریتی‌سازی و... اختصاص دارد.

در سه فصل دوم، به مسائلی همچون فمنیسم شهرت، نیکوکاری سلبریتی‌ها و شهرت و دین پرداخته شده است.

 در فصل ششم نشان داده می‌شود صنعت شهرت چگونه از عناصر دینی برای سلبریتی‌سازی استفاده می‌کند و چگونه مخاطبان و کاربران به مسیری کشانده می‌شوند که احساس کنند با سلبریتی‌ها روابط صمیمانه شخصی و دوسویه دارند.

در فصل هفتم، نویسنده به مسأله مصرف‌گرایی و رابطه آن با شهرت پرداخته و نشان می‌دهد چگونه سلبریتی‌ها به‌صورت آشکار و نهان، مصرف‌گرایی را تبلیغ می‌کنند و چگونه این کار آنها در تضاد با ادعا‌های زیست محیطی آنها قرار می‌گیرد.

فصل هشتم این کتاب به توصیه‌هایی برای مدیریت فرهنگ شهرت اختصاص یافته است. این کتاب تلاش دارد به این سوالات پاسخ گوید:

فرهنگ شهرت از کجا پیدا شد و در ایران چه روندی را طی کرده است؟ رابطه شهرت و پول چیست؟ فضای مجازی چه کمکی به سلبریتی‌ها کرده است؟ چرا نیکوکاری سلبریتی‌ها زیانبار است؟ شهرت چه ارتباطی با فمنیسم پیدا می‌کند؟

آسابرگر در مقدمه کتاب «میدان شهرت در ایران» می‌نویسد: این کتاب به جنبه‌هایی از این صنعت نو پدید در ایران اشاره می‌کند که تا کنون دیده نشده‌اند. مطالب این کتاب کمک می‌کند که حتی مخاطب غیرایرانی هـم به جنبه‌هایـی از شهرت در کشور خودش آگاه شود کـه تا کنون در پیش چشم او بوده و نمی‌دیده است، و شاید این را بتوان مهم‌ترین امتیاز کتاب دانست.

شاه‌قاسمی، نویسنده کتاب می‌گوید از حدود ده سال پیش که مطالعه روی شهرت را آغاز کرده است، هر روز افراد بیشتری متوجه شده‌اند مسأله شهرت مسئله‌ای مهم در فرهنگ ماست. اوایل کار، حتی جامعه‌شناسان بسیاری به او می‌گفتند مسأله شهرت در ایران چندان مهم نیست که ارزش پژوهش‌های گسترده و ژرف را داشته باشد. رسانه‌های رسمی و غیررسمی ایران چندان مسأله شهرت را جدی نمی‌گرفتند و دانشجویان علوم انسانی کمتر این حوزه را حوزه مهمی برای انجام پژوهش و نگارش پایان‌نامه و رساله می‌دانستند. امروز که میلیون‌ها نوجوان ایرانی عملا برای سلبریتی‌های داخلی و خارجی بردگی می‌کنند، پژوهش‌های بسیار بیشتر و بهتری در این حوزه انجام می‌شود.

بریده‌ای از کتاب «میدان شهرت در ایران» که گوشه‌ای از این ابعاد ناپیدا را ملموس‌تر بیان می‌کند به این شرح است:

«سلبریتی‌های ایرانی معمولاً از اصطلاح «خراب شده» در توصیف کشورشان استفاده می‌کنند انگار این کشور ویرانه‌ای است که لیاقت آنها را ندارد و آنها با بازگشت به این کشور یا ماندن در آن باید بر سرش منت بگذارند. هر وقت چنین اظهار نظر‌هایی را می‌شنوم سه نکته به ذهنم می‌رسد، نخست باید از دوگانه حکومت ملت پرهیز کرد حکومت هم بخشی از ملت است و برعکس. نمی‌توان تصور کرد نیرویی اسرارامیز تعدادی غیرایرانی را از کشوری دیگر آورده است تا در جایگاه‌های مؤثر حکومتی قرار بگیرند و ایران را خراب کنند. دوم سلبریتی‌ها هرگز نمی‌گویند که این خراب شده باعث بالیدن و موفقیت آنها شده است. سوم و از همه مهم‌تر، سلبریتی‌ها هرگز توضیح نمی‌دهند که اگر ایران شایستگی آنها را ندارد چرا حاضر نیستند در جایی کار کنند که شایستگی آنها را دارد.»                     

احسان شاه‌قاسمی در سال ۱۳۵۷ در شهرستان رستم به دنیا آمد. کودکی را در نورآباد ممسنی، شیراز و تهران گذراند. در سال ۱۳۸۱ با مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه شیراز فارغ التحصیل شد و بعد از گذراندن دوره سربازی، در سال ۱۳۸۴ وارد دوره کارشناسی ارشد ارتباطات در دانشگاه تهران شد و تحصیلات خود را تا سطح دکتری در این دانشگاه ادامه داد. شاه‌قاسمی از سال ۱۳۹۴ به عنوان عضو هیات علمی در گروه ارتباطات دانشگاه تهران مشغول کارشد.

وی در دو دهه گذشته بیش از پنجاه کتاب را از انگلیسی به فارسی ترجمه کرده و دست کم چهار کتاب را به زبان‌های فارسی و انگلیسی منتشر نموده است. مقاله‌های او در مجلات مهم منتشر شده است. از سال ۱۳۹۹ شاه‌قاسمی برای اولین بار درس مطالعات شهرت و هواداران را در ایران ارائه کرد. او پیش از آن یک دهه را صرف مطالعه و تحقیق درباره شهرت و رابطه آن با رسانه‌ها کرده بود. در سال ۱۴۰۲ پژوهش‌های او در قالب کتابی به نام «میدان شهرت در ایران» به وسیله پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شد و به عنوان مهم‌ترین منبع تدریس مطالعات شهرت در اختیار دانشگاه‌های مختلف قرار گرفت.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس هاب بین‌المللی تعاملات علمی با کشورهای دیگر
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • میدان شهرت در ایران
  • کرمانشاه صاحب «سرزمین اقتصاد دیجیتال» می‌شود
  • استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران