Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملیی یونسکو- ایران، اولین شب از هفته هنر افغانستان با عنوان «جان پدر کجاستی؟» به میزبانی کمیسیون ملی یونسکو ایران با موضوع ادبیات و فرهنگ مشترک دو کشور ایران و افغانستان، شنبه شب 22 آذرماه به‌صورت مجازی و با همراهی تنی چند از چهره‌های ادبی افغانستان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران در ابتدای این برنامه گفت: در درجه اول به فرزندان معنوی پیر هرات (مردم افغانستان) سلام می‌کنم و می‌گویم این روزهای سخت می‌گذرد این چراغ روشن است. برای من و همکارانم باعث خوشحالی است که امروز در چهلمین روز درگذشت این لاله‌های پرپر با زبان هنر، شعر ادبیات و موسیقی این تعزیه را بر پا کردیم و باهمه وجودمان معتقدیم چراغ امید در افغانستان روشن است. ده سال پیش وقتی نمایشگاه هنرمندان افغانستان در ایران برگزار شد دیدیم که چقدر دستان هنرمندی دارند. از سفارت محترم افغانستان، رئیس دانشگاه کابل و از هنرمندان افغانستان تشکر می‌کنم که با اوج اخلاص با ما همکاری کردند. ما در یونسکو برنامه‌های فراوانی می‌گذاریم ولی این برنامه را با عشق انجام دادیم، این کار دل است. تصور ما این بود نمایشگاهی با هفتاد اثر خواهیم داشت ولی چیزی حدود ۴۰۰ اثر زیبا به دست ما از سوی هنرمندان افغانستان رسیده است. من با بزرگان فرهنگ و سیاست ایران وقتی صحبت کردم و خواستم پیامی بفرستند با عشق و علاقه این کار را کردند. ما نمی‌توانستیم پذیرای پیام تمام همه علاقه‌مندان باشیم ولی به هر عزیز و بزرگی پیام دادیم و درخواست کردیم با کمال میل پذیرفتند؛ این نشان می‌دهد پیوند این دو ملت پایدار است. ریشه‌ها به هم متصل هستند. وقتی وارد افغانستان می‌شویم، هیچ‌گاه احساس نمی‌کنیم در کشور دیگر و غریبه هستیم. من خودم این توفیق را داشتم که زودتر از همه آثار را دیدم و دیدم که آثار خوبی خلق شده است. پیوند هنرمندان افغانستان با ایران دلی و قلبی و طولانی است. ما هم نسبت به شعرا و شخصیت‌های بزرگ افغانستان چنین حسی داریم آن‌هایی که تلاش می‌کنند این دو ملت را از هم جدا کنند، بسیار اشتباه می‌کنند. ما وقتی به افغانستان سفر می‌کنیم رگ‌ و ریشه خود را پیدا می‌کنیم. هویت ما از کوچه‌پس‌کوچه‌های یکدیگر می‌گذرد. این هفته هنر افغانستان برای این است که دشمنان قسم‌خورده این دو ملت بدانند آینده از آن ماست و این روزهای تلخ می‌گذرد. ای‌کاش عزیزان افغانستان ما بیایند و سروده‌های ما را ببینند. «جان پدر کجاستی» این روزها در ایران تبدیل به یک نماد شده است ما با ملت افغانستان یکی هستیم و این هفته هنر افغانستان این پیام را دارد که این چراغ روشن و شکوفاست.

مسیر توسعه و آبادی از دانشگاه می‌گذرد

در ادامه عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در ایران گفت:  از برگزاری این برنامه به نمایندگی از دولت افغانستان تشکر می‌کنم حمله به دانشگاه کابل حادثه تلخی بود که نشان داد تروریست‌های سیاه‌دل تا چه حد علیه دانشجو و دانشگاه عقده به دل دارند و نمی‌خواهند افغانستان با نور دانش، روشن باشد. در سال‌هایی هستیم که بیشترین تعداد از نسل جوان در مدرسه و مکتب و دانشگاه حضور دارند و می‌خواهند آینده افغانستان را روشن کنند و این هرگز برای تروریست‌ها و دشمنان منطقه قابل‌تحمل نیست آن‌ها هرگز مسیر توسعه و آبادی را در افغانستان قبول ندارند و می‌دانند این مسیر از دانشگاه می‌گذرد و به همین دلیل به دانشگاه کابل حمله کردند و معصوم‌ترین فرزندان کشور را به خاک و خون کشیدند. ولی اراده استوار نسل جدید افغانستان به حدی بود که با شجاعت، فردای روز حمله تروریستی، درهای دانشگاه باز شد و درس دوباره آغاز شد. جا دارد از ملت و مقامات و اهل خرد ایران تشکر کنم که با همدردی بسیار با ما در این غم شریک شدند. از سوی روسا، استادان و دانشجویان دانشگاه‌های ایران با ما همدردی شد. بسیاری از هنرمندان و مسؤولان ایرانی با ما در این غم شریک شدند‌ از همه این عزیزان سپاسگزارم. هنرمندان ایرانی از هر راهی با ما همدردی کردند. واکنش‌های گسترده در ایران بیانگر روابط عمیق ایران و افغانستان است و باعث تسلی مردم کشور ما شد تا باهم در مقابل موج تروریست ایستادگی کنیم. هنرمندان افغانستانی در این هفته هنر آثارشان را به نمایش می‌گذارند. اتاق فرهنگ و تمدن افغانستان در داخل سفارت افغانستان در ایران افتتاح خواهد شد که در آنجا منابع افغانستان شناسی، آثار هنری افغانستان و... گذاشته خواهد شد. ما همچنان در راستای تحکیم روابط فرهنگی با ایران برنامه‌های دیگری در دست داریم.

* هنر پالایشگر روح انسانی است

محمدعثمان بابری رئیس دانشگاه کابل سخنران بعدی بود که در ابتدای صحبت‌های خود گفت: به نمایندگی از دانشگاه کابل از اقدام کمیسیون ملی یونسکو- ایران در برگزاری هفته هنر افغانستان با عنوان «جان پدر کجاستی؟» به مناسبت چهلمین روز شهادت دانشجویان و کارمندان این دانشگاه صمیمانه تقدیر می‌کنم. این حادثه غم‌انگیز نه تنها خانواده‌ها و نزدیکان این شهیدان و سایر دانشگاهیان و اهل قلم را در کشورهای دوست مانند ایران متألم و محزون کرد، که همه بشریت را محزون کرد.

وی در ادامه این جنایت را جنایتی بی‌سابقه در تاریخ افغانستان توصیف کرد و ضمن ارائه آماری از شهیدان و مجروحان این حادثه گفت: مایه تسلی جامعه دانشگاهی و خانواده داغ‌دیدگان این حادثه است که کمیسیون ملی یونسکو- ایران، با برگزاری این برنامه، گوهر برتر «هنر» را آینه‌دار یاد و خاطره قربانیان خرد و اندیشه کرده است. بی‌هیچ تردید هنر یکی از پالایشگران روح انسانی است که در طول بشریت التیام‌بخش درد و زخم آدمی بوده است. جای تشکر است که آفرینش‌گران هنری امروز با دست پرمهر و عاطفه خود، دانه‌های محبت را در دل خونین داغ‌دیدگان می‌کارند.

رئیس دانشگاه کابل در ادامه گفت: این هفته هنری فرصتی است برای تقویت هم‌دلی و دوستی بین دو ملت برادر یعنی ایران و افغانستان. من به نمایندگی از دانشگاه کابل با احترام از همه مراجع علمی، اجتماعی و  سیاسی همه جهان به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران، که با پیام‌ها و برنامه‌های یادبود، خود را در این غم شریک دانستند، سپاسگزاری می‌کنم و آرزو می‌کنم دیگر مراکز آموزشی کشور ما و دیگر کشورها شاهد چنین فاجعه‌ای نباشند.

وی افزود: همان‌طور که دکتر ایوبی تأکید کردند ما با امید برای فردای بدون جهل کار می‌کنیم و بدون شک باهم دوستی می‌ورزیم و نهال هم‌دلی را بارور می‌کنیم.

بابری در پایان با اشاره به اینکه جزو اولین افراد حاضر در صحنه این جنایت هولناک بوده است گفت: تلفن همه قربانیان در حال زنگ خوردن بود و برای ما دشوار بود که پاسخگوی خانواده‌ها باشیم. می‌خواهم تأکید کنم، نه فقط یک پدر که تماس‌هایش مشهور شد، بلکه همه پدران و مادران در آن روز تماس‌های متواتر داشتند و این شرایط بسیار غم‌انگیز بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: افغانستان جان پدر کجاستی هفته هنر افغانستان کمیسیون یونسکو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۳۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی وزارت خارجه : معاهده حقابه ایران و افغانستان در حال اجراست

نشست سخنگوی وزارت خارجه دقایقی پیش در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) آغاز شد.   به گزارش برنا، کنعانی خاطرنشان کرد: جنایت جنگی در نوار غزه با حمایت مستقیم و تمام عیار دولت آمریکا و انگلیس رخ داد و اقدامات نمادینی در چارچوب ایجاد اسلکه برای ارسال کمک‌های انساندوستانه و انجام مانور‌های تبلیغی و رسانه‌ای در این خصوص به هیچ وجه تصویر نفرت انگیزی که این دسته از کشور‌ها نزد افکار عمومی جهان با حمایت از جنگ جنگی در فلسطین ایجاد کردند را اصلاح نخواهدکرد.   سخنگوی وزارت خارجه خطاب به این کشور‌ها و از جمله آمریکا بیان کرد: این کشور‌ها از ارسال سلاح به این رژیم جلوگیری و صادرات تسلیحاتی خود را سریعا متوقف کنند و بر رژیم صهیونیستی برای توقف فوری جنگ اعمال فشار کنند و اجازه دهند معابر شناخته شده برای ارسال کمک‌ها استفاده شود.   کنعانی اضافه کرد: به نظر می‌رسد اهداف دیگری در این راستا وجود دارد.   وی در پاسخ به سؤالی درباره خط لوله صلح بیان کرد: اجرای خط لوله گاز به پاکستان در چارچوب موافقتنامه امضا شده بین دو کشور از جمله موضوعات مهم اقتصادی دو کشور است و در سفر رئیس جمهور مورد اهتمام بوده است و مذاکرات کارشناسی و سطح عالی انجام شده قبلی زمینه ساز آغاز اجرای فاز اجرایی هشتاد کیلومتری اجرای این خط لوله در داخل خاک پاکستان بوده و طرف پاکستانی بر عزم خود برای اجرای این پروژه تأکید کرده است.   وی گفت: انتظار داریم این پروژه مهم راهبردی مبتنی بر منافع مشترک دو کشور به نتیجه برسد و شاهد تبادل همکاری ایران و پاکستان در حوزه مهم و راهبردی انرژی باشیم.   کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره حق‌آبه ایران از هیرمند بیان کرد: ۱۱۲ میلیون متر مکعب وارد مرز‌ها و خاک ایران شده است جریان آب همچنان ادامه دارد اطلاعات حاکی است ارسال آب از سد کجکی آغاز شده است. امیدواریم سطح این آب به آب سد کمال‌خان اضافه شود. در طول سال گذشته هم هیأت حاکمه افغانستان در ارتباط با سد کمال‌خان اقدام به برخی عملیات مرمت و بازسازی و اصلاح کرد.   سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران انتظار دارد طرف افغانستانی به تعهد خود براساس معاهده موجود عمل کند و شاهد تامین حق‌آبه ایران باشیم. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • از سرگیری پروازهای ترکیش ایرلاین به افغانستان
  • کابل: به کسی اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را نمی‌دهیم
  • سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد
  • اخبار جعلی از سر و کول هنرمندان بالا می‌رود
  • ایران حمله تروریستی هرات را محکوم کرد
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • سخنگوی وزارت خارجه : معاهده حقابه ایران و افغانستان در حال اجراست
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود