Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، با افزایش موارد ابتلا و بستری بیماران کرونایی از تابستان امسال در کشور و استان اصفهان و اوج گیری آمار در آبان، محدودیت های جدیدی برای مهار آن از ابتدای آذر اعمال شد و از طرفی با مجموعه تمهیدات اندیشیده شده مانند افزایش عرضه ماسک به بازار و اطلاع رسانی و آموزش صورت گرفته، میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی نیز در میان مردم بهبود یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش در آبان امسال که با شتاب گیری بی سابقه آمار کرونا در استان اصفهان مواجه بودیم تعداد بیماران دارای علائم کرونا که در بیمارستان ها بستری بودند به بیش از ۲ هزار نفر رسید و در آستانه مرز شکنندگی بخش درمان قرار گرفت و از ۲۴ شهرستان، ۱۴ شهرستان در وضعیت قرمز و حاد همه گیری کووید ۱۹ قرار داشتند.

در روزهای منتهی به پایان آبان بیم آن می رفت که تعداد بیماران کرونایی بویژه بیماران بدحال و از طرفی میزان مرگ و میر افزایش بیشتری یابد و بخش درمان را از رسیدگی به همه موارد ناتوان کند بطوریکه خبرهای زیادی به گوش می رسید که کادر درمان و پرستاری نیز در این مدت بسیار خسته و از نظر نیروی کاری فرسوده شدند و نیاز به استراحت دارند.

با پیگیری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همراهی مردم، اصناف و سایر بخش ها، مصوبه های جدیدی در ستاد ملی مقابله با کرونا برای آذر ماه امسال ابلاغ و فعالیت های مختلف و ترددها در شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی محدود یا ممنوع شد از طرف دیگر با هشدارها و اطلاع رسانی های فراوانی که برای مردم صورت گرفت، اقشار مختلف برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی اهتمام بیشتری دارند و شاهد بهبودی آن بویژه در کلانشهر اصفهان هستیم.

اکنون که سه هفته از آغاز محدودیت های جدید می گذرد، آمار ابتلا و بستری کرونایی در استان اصفهان روند کاهشی امیدوار کننده ای به خود گرفته است و بر اساس آخرین رنگ بندی منتهی به ۲۳ آذر، دیگر هیچیک از شهرستان ها در وضعیت قرمز و بحرانی قرار ندارد و ۲۲ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲ شهرستان خورو بیابانک و چادگان در وضعیت زرد قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به شیب کاهشی آمار بستری و ابتلا در چند روز اخیر گفت: از جمله موارد قابل توجه کاهش موارد مرگ و میر و بیماران بدحال است بطوریکه تعداد بیماران بدحال و بستری در بخش مراقبت های ویژه ( ICU ) بیمارستان ها از حدود ۳۹۰ به زیر ۳۰۰ نفر رسیده است.

آرش نجیمی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه امروز آمار تعداد بیماران بدحال کرونایی در استان اصفهان به ۲۹۱ نفر رسید، افزود: به تبع آن نیز میزان مرگ و میر کاهش یافته و از محدوده ۴۰ به حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه بستری بیماران دارای علائم ابتلا به کرونا که به بیش از ۲ هزار و یکصد نفر در آبان امسال رسید نیز امروز به حدود یکهزار نفر کاهش یافت، اظهار داشت: امید است فردا و روزهای آینده تعداد بیماران بستری به زیر یکهزار نفر برسد.

نجیمی، یکی دیگر از آمار امیدوار کننده را کاهش میزان شیوع ویروس کرونا خواند و توضیح داد: میزان ابتلا و نتایج مثبت آزمایش های کرونا در استان اصفهان نیز بسیار کاهش یافته و از حدود ۷۰ به ۲۰ درصد رسیده است که کاهش ۵۰ درصدی در این آمار را نشان می دهد.

استراحت خوبی به کادر درمان و پرستاران داده شد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه در چند روز اخیر تعداد بیماران کرونایی در بیمارستان های استان به شدت کاهش یافته است، تصریح کرد: همین امر باعث شد تا استراحت خوبی به کادر درمان و پرستاران داده شود و بتوانند کمی تجدید قوا کنند.

نجیمی با اشاره به اینکه تعداد بیماران کرونایی در بزرگترین بیمارستان مرجع استان اصفهان یعنی الزهرا (س) به حدود ۶۰۰ نفر در آبان امسال رسید، افزود: در زمان حاضر تعداد بیماران بسیار کاهش یافته و به حدود ۲۰۰ نفر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد که بدلیل روند صعودی بستری بیماران کرونایی در آبان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در صدد بود تا تعداد تخت های بخش کرونای بیمارستان الزهرا (س) را به ۷۵۰ تخت برساند که دیگر نیازی به آن نیست و لغو شد.

نجیمی همچنین با بیان اینکه تعداد بیماران بستری در بیمارستان شریعتی اصفهان نیز از ۲۵۰ به یکصد نفر و در بیمارستان عیسی بن مریم (ع) به نصف رسیده است، اظهار داشت: طبق برنامه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مقرر بود با توجه به روند افزایشی بیماران کرونایی چند بیمارستان تخصصی از جمله فیض، سوانح سوختگی و شهید چمران اصفهان نیز در آذر به جمع بیمارستان های مرجع کرونا بپیوندند که این برنامه نیز متوقف شد.

نقش طرح حافظان سلامت محله محور در بهبود شرایط

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه این روند کاهشی در شهرستان های استان نیز برقرار است و با کاهش مشهود تعداد بستری مواجه هستیم، تاکید کرد: اجرای طرح حافظان سلامت محله محور (شهید سردار سلیمانی) نیز نقش بسزایی در بهبود شرایط شیوع بیماری کووید ۱۹ داشت.

وی با بیان اینکه این طرح با قوت در حال اجراست و تا پایان سال نیز ادامه دارد، اضافه کرد: حدود سه هزار تیم در یکهزار و ۱۹۳ پایگاه با همکاری ناظران بهداشت در این طرح در حال غربالگری مردم از نظر ابتلا به کرونا یا در معرض ابتلا به آن هستند و تا کنون موفق به پوشش حدود ۳۵ درصد جمعیت استان شدند.

نجیمی با اشاره به اینکه بیشترین پوشش طرح حافظان سلامت محله محور در شهرستان های اردستان، نطنز و مبارکه بوده است، خاطرنشان کرد: بیشترین بیماران شناسایی شده نیز در نجف آباد و نطنز بودند.

غربالگری کرونایی یک میلیون و ۸۵۷ هزار نفر در استان اصفهان

طرح " حافظان سلامت محله‌ها" در اصفهان از هفته نخست آذر امسال با همکاری سپاه حضرت صاحب‌الزمان (عج) و با هدف غربالگری و شناسایی زود هنگام مبتلایان به کووید ۱۹ و جلوگیری از هدر رفتن فرصت طلایی در رسیدگی و درمان این افراد و کاهش آمار بستری و مرگ و میر آغاز شد.

در این طرح تیم‌های محله محور با مراجعه به منازل به اطلاع رسانی و شناسایی این قبیل افراد می پردازند و دارای پوشش مخصوص و کارت شناسایی با نشان دانشگاه علوم پزشکی و سپاه هستند.

بر اساس گزارش قرارگاه شهید سلیمانی و غربالگری سلامت محله در اصفهان، یک میلیون و ۸۵۷ هزار نفر از جمعیت این استان از یکم تا بیست و دوم آذر جاری درباره ابتلا به کرونا غربالگری شدند که حدود ۱۳۷ هزار نفر در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ در میان آنها شناسایی شدند.

بر این اساس، تیم های حافظان سلامت محله‌ها در سراسر استان اصفهان از حدود ۵۳۵ هزار خانوار بازدید کردند و علاوه بر آموزش و راهنمایی به این افراد حدود ۲۵۰ هزار بسته بهداشتی و چهار میلیون ماسک بین خانواده ها توزیع شده است.

همچنین به حدود ۳۰ هزار واحد صنفی در استان سرکشی و حدود ۱۸۰ هزار توصیه و ارشاد برای رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی در این مدت انجام شد.

سلامتی عزیزانمان با مهمانی شب یلدا به خطر می‌افتد

درحالیکه مسوولان و پزشکان از شیب نزولی همه گیری بیماری کووید ۱۹ در آذر جاری خبر می دهند اما تاکید دارند که دورهمی ها و مهمانی ها نقش بسزایی در شیوع ویروس کرونا دارد و با توجه به در پیش بودن شب یلدا که سنتی دیرینه در کشورمان هست از مردم می خواهند که امسال این آیین را بصورت غیر حضوری گرامی بدارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در آذر برای سومین بار در روند کاهشی بیماری کووید ۱۹ قرار گرفت، اظهار داشت: این کنترل نسبی به شدت شکننده است و اگر قرار باشد مردم به بهانه شب یلدای امسال همه محدودیت ها و توصیه های بهداشتی را نادیده بگیرند دوباره آمار روند صعودی به خود می گیرد، بیمارستان ها شلوغ می شوند و محدودیت های بیشتری اعمال خواهد شد.

نجیمی از مردم خواست تا سلامت پدران، مادران و عزیزانمان را با مهمانی های شب یلدا به خطر نیندازیم و قرار مردم برای یلدا در سال های آینده باشد.

کارشناسان مسائل اجتماعی نیز تاکید دارند که لازم است مسوولان برای شب یلدا اقدامات ویژه ای در نظر بگیرند و علاوه بر اطلاع رسانی گسترده درباره خطرهای ناشی از دورهمی های یلدایی در سال جاری، برنامه های مناسبی را برای جایگزینی آن در نظر بگیرند از جمله ارایه طرح های مخاطب پسند و تشویقی مانند تخصیص اینترنت رایگان به خانواده ها.

در زمان حاضر ۲۲ شهرستان استان اصفهان در وضعیت نارنجی و ۲ شهرستان چادگان و خور و بیابانک در وضعیت زرد است.

بر اساس مصوبه های ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان، محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد در این استان برای مناطق نارنجی برقرار و ورود خودروها با پلاک‌های غیربومی به شهرهای نارنجی ممنوع است.

در شهرستان‌های نارنجی از جمله کلانشهر اصفهان علاوه بر مشاغل گروه یک، پاساژها، بازارها، آرایشگاه‌های مردانه، مراکز فروش فرش و پوشاک و مراکز تهیه غذای بیرون‌بر و قنادی‌ها و شیرینی‌پزی‌ها و آبمیوه و بستنی‌فروشی‌ها فعالیت خواهند داشت و دیگر مشاغل اجازه کار ندارند.

در مناطق زرد به جز مشاغل گروه چهار سایر مشاغل می‌توانند فعالیت کنند.

استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت ۲۴ شهرستان دارد و از ابتدای شیوع ویروس کرونا از اسفند پارسال تا یازدهم آذر امسال ۶۳ هزار و ۵۰۰ نفر بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان ها بستری شدند که از این تعداد ۶ هزار و ۷۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون بیش از یک میلیون نفر بطور قطعی در کشور به کووید ۱۹ مبتلا شدند و بیش از ۵۰ هزار نفر بر اثر این بیماری از دنیا رفتند.

برچسب‌ها ویروس کرونا اصفهان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اصفهان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ویروس کرونا اصفهان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اخبار کنکور سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان حافظان سلامت محله تعداد بیماران بیماران کرونایی استان اصفهان بیماران بدحال بیمارستان ها اطلاع رسانی ویروس کرونا شهرستان ها کاهش یافته محدودیت ها ۲ شهرستان محله محور روند کاهش مرگ و میر نفر رسید کووید ۱۹ هزار نفر بر اساس شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۳۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا روند کاهش وزن به نقطه «ثابت» می‌رسد؟

ایتنا - چه در حال وزن کم کردن به کمک داروهای جدید باشید، چه برای لاغری سراغ جراحی رفته‌اید یا اینکه برای کاهش وزن، کالری مصرفی را کاهش و ورزش روزانه را افزایش داده‌ باشید، حتما مقطعی را تجربه کرده‌اید که عدد روی ترازو هیچ تغییری نمی‌کند و پایین نمی‌آید و به مانع سخت «وزن ثابت» برخورد می‌کنید.
در پژوهشی جدید، کوین هال، محقق موسسه ملی بهداشت که در اندازه‌گیری سوخت‌وساز و تغییر وزن تخصص دارد، به این موضوع پرداخت که روند کاهش وزن، با توجه به روشی که افراد انتخاب می‌کند، چه موقع متوقف می‌شود و وزن ثابت می‌ماند.

او با استفاده از داده‌های حاصل از کارآزمایی‌های بالینی باکیفیت درباره روش‌های مختلف کاهش وزن، برای تجزیه و تحلیل رفتار وزنی افراد در طول کاهش وزن مدل‌های ریاضی تهیه کرد تا متوجه شود که چرا روند کاهش وزن ثابت می‌ماند و بدون تغییر می‌شود.

به گزارش سی‌ا‌ن‌ان این گزارش روز دوشنبه در مجله «چاقی» (Obesity) منتشر شد.

او به این نتیجه رسید یکی از دلایل تاثیر بیشتر جراحی معده و همچنین مصرف دارو‌هایی مانند «اوزمپیک» و «ویگووی» بر کاهش وزن این است که در این روش‌ها زمان فرارسیدن نقطه ثابت ماندن وزن دو برابر می‌شود و آن‌ها در مقایسه با افرادی که کالری مصرفی‌شان را کاهش می‌دهند، مدت زمان طولانی‌تری وزن کم می‌کنند.

بدن با حفظ تعادل بین کالری‌‌های دریافتی و کالری‌ که می‌سوزانیم، وزن را تنظیم کند. هنگامی که کالری می‌سوزانید یا دریافت کالری را کاهش می‌دهید، بدن استفاده از ذخایر انرژی (کالری) را شروع می‌کند و اشتها فرمان می‌دهد که بیشترغذا بخوریم. 

طبق تحقیق هال، هرچه فرد بیشتر وزن از دست بدهد، اشتها قوی‌تر می‌شود، تا جایی که گاه این چنان زیاد می‌شود که ممکن است تمام تلاش‌هایی که برای کاهش وزن انجام داده‌اند، ناکام بماند یا به‌کل از بین برود.

این سازوکار پاسخ و واکنش (بازخورد) برای اجداد شکارچی‌ ما ارزشمند بود اما برای انسان امروزی که به‌راحتی به غذاهای فوق‌فراوری‌شده با کالری زیاد دسترسی دارد، چیز خوبی نیست.

 

هال با استفاده از محدود‌کردن کالری به‌تنهایی، کاهش وزن مشاهده‌شده در «مطالعه کالری» را مدلسازی کرد. برای این کار، ۲۳۸ بزرگسال به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند که یک گروه باید کالری مصرفی‌اش را به مدت دو سال ۲۵ درصد کم می‌کرد و یک گروه به غذا خوردن معمولش ادامه می‌داد. این مطالعه با حمایت سازمان ملی بهداشت و سلامت بریتانیا از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ انجام شد.

طبق این تحقیق، گروه بزرگسالانی که کالری مصرفی را کاهش داده بودند، حدود هفت کیلو وزن کم کردند و گروهی که به روال همیشگی غذا خوردند، حدود یک کیلو‌ وزن اضافه کردند. با وجود آنکه افراد شرکت‌کننده تلاششان را دو سال ادامه دادند، کاهش وزن‌ این افراد تقریبا پس از ۱۲ ماه ثابت شد، زیرا اشتهای آنان برای مقابله با آن افزایش یافت.

دکتر کریستوفر از مرکز تحقیقاتی استنفورد، در توجیه این سطح ثابت وزن می‌‌گوید، کاهش کالری دریافتی ابتدا به کاهش وزن کمک می‌کند، اما سازوکار پاسخ و واکنش (بازخورد) بدن در ادامه مانع کاهش وزن می‌شود، زیرا بدن به آن واکنش نشان می‌دهد و از نظر سوخت‌وساز کارآمدتر می‌شود. بر همین اساس همان میزان کالری کاهش‌یافته هم دیگر به کم‌ کردن وزن کمکی نمی‌کند و وزن همچنان در همان نقطه ثابت می‌ماند.

هال می‌‌گوید این مطالعه نشان می‌دهد که داروهایی مانند اوزمپیک و ویگووی یا مداخلاتی مانند جراحی کاهش وزن زمان رسیدن به «وزن ثابت» را طولانی‌تر کنند، اما نمی‌توانند به طور کامل مانع آن شوند و آن‌ها نیز با از دست دادن وزن بیشتر، با افزایش اشتها مواجه خواهند شد.

هال توصیه می‌کند هر روشی را که انتخاب می‌کنید باید بدانید که پایدار ماندن بر آن برای حفظ روند کاهش وزن ضروری است. بنابراین از خود بپرسید آیا می‌توانید آن را به مدت طولانی ادامه دهید یا خیر.

به گفته او، افرادی که در مسیر لاغر‌شدن به «وزن ثابت» می‌رسند، می‌توانند با بیشتر کم کردن کالری مصرفی یا اضافه‌ کردن ورزش از این مرحله بگذرند، اما باید بدانند که این روند تا آخر عمر باید ادامه داشته باشد و نوعی تغییر سبک زندگی به شمار می‌رود. در غیر این‌ صورت، فایده چندانی نخواهد داشت.  

دیگر خبرها

  • پایان کار امیدهای بوکس با کسب ۳ مدال برنز در قهرمانی آسیا
  • چند نفر از تهران به حج می‌روند؟
  • وضعیت جاده‌ها/ کندوان یک‌طرفه شد
  • کندوان یک‌ طرفه شد
  • واکنش آلونسو به پیروزی تیمش مقابل رُم
  • آلونسو: هنوز کار زیادی برای انجام دادن باقی مانده است
  • تورم آلمان دوباره افزایش یافت
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور
  • چرا روند کاهش وزن به نقطه «ثابت» می‌رسد؟
  • محور کندوان یکطرفه شد