Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-27@09:14:19 GMT

پایان سفر سه روزه عراقچی به افغانستان

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۱۶۸۴۰

پایان سفر سه روزه عراقچی به افغانستان

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، در این سفر معاون وزیر خارجه کشورمان با عبدالله عبدالله، رئیس شورایعالی مصالحه ملی افغانستان، حنیف اتمر، وزیر امور خارجه، حمداله محب، مشاور امنیت ملی، حامد کرزای، رئیس‌جمهور سابق افغانستان و میرویس ناب، معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان ملاقات کرد.

در این ملاقات‌ها مسائل روابط دوجانبه، روند صلح در افغانستان، مسائل و مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی و نگرانی‌های مشترک دو طرف از جمله تروریسم، مواد مخدر و مشکلات ناشی از بیماری کرونا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان در ملاقات با همتای افغان خود، حملات تروریستی راکتی صبح روز شنبه به شهر کابل را محکوم کرده و ضمن تسلیت به مناسبت شهید و مجروح شدن جمعی از مردم بیگناه در این حمله، ابراز امیدواری کرد با برقراری صلح در افغانستان امنیت و آرامش در این کشور برقرار شود.

در جریان این سفر آخرین بخش‌های باقیمانده از سند جامع همکاری‌های راهبردی دو کشور بین دو معاون وزیر خارجه مورد مذاکره قرار گرفت و به مرحله نهایی خود نزدیک شد.

قرار است این سند پس از نهایی شدن به امضای روسای جمهور دو کشور برسد.

درگفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی افغانستان، عراقچی با اشاره به اشتراکات فراوان و به هم پیوستگی دو ملت ایران و افغانستان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران صلح و امنیت در افغانستان را به مثابه صلح و امنیت در ایران می‌داند و با توجه به پیشرفت‌های مقدماتی حاصله در گفتگو‌های بین‌الافغانی ضمن تاکید بر موضع دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حمایت از این گفتگو‌ها با مشارکت تمام گروه‌های سیاسی آن کشور، به شمول طالبان، آمادگی کشورمان برای کمک به اجماع سازی و کمک به پیشبرد و موفقیت تلاش‌های صلح را اعلام کرد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد: شرکت کنندگان در گفتگو‌های بین‌الافغانی بتوانند با حفظ دستآورد‌های مردم افغانستان بعد از سال ۲۰۰۱، به ویژه قانون اساسی و ساختار سیاسی برآمده از آن، حق تعیین سرنوشت مردم افغانستان از طریق انتخابات، حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی و... در کشورشان، به توافقی پایدار برای حل اختلافات و برقراری صلح دست پیدا کنند.

دو طرف افتتاح راه آهن خواف- هرات به دست روسای محترم جمهور دو کشور در روز ۲۰ آذرماه را یک تحول تاریخی مهم و تعیین کننده در جهت تسهیل و افزایش تجارت دوجانبه و اتصال اقتصاد افغانستان به بازار‌های جهانی دانسته و بر لزوم سرمایه گذاری جهت امتداد این خط آهن در مسیر جاده ابریشم با هدف تقویت ارتباطات منطقه‌ای و گسترش آن در سراسر افغانستان به عنوان یک پیش نیاز برای بهره برداری از منابع طبیعی و رشد و شکوفایی اقتصادی آن کشور تاکید کردند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فنی راه آهن جمهوری اسلامی ایران طرف افغان را به بهره گیری از این ظرفیت‌ها در اجرای قطعه چهارم راه آهن خواف – هرات که ساخت آن بر عهده دولت افغانستان است و همچنین اجرای سایر پروژه‌های خط آهن دعوت کرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: لایحه بودجه 1400 اردوغان روح الله زم نشان نصر رود ارس واکسن فایزر افغانستان سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه عبدالله عبدالله لایحه بودجه 1400 اردوغان روح الله زم نشان نصر رود ارس واکسن فایزر جمهوری اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۶۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از مبارزه حق طلبانه فلسطین حمایت می کنیم

وزارت خارجه طالبان در بیانیه‌ای به کشف گورهای دسته‌جمعی در محوطه بیمارستان ناصر در شهر خان یونس فلسطین واکنش نشان داد.

در این بیانیه وزارت خارجه طالبان آمده است: پیدا شدن اجساد شهدا از محوطه این بیمارستان که در میان‌شان زنان و کودکان نیز هستند، بیانگر مظلومیت مردم بی‌دفاع فلسطین، عدم پایبندی رژیم اشغالگر صهیونیستی به قوانین و مقررات بین‌المللی و همه ارزش‌های انسانی و بی‌تفاوتی و چشم‌پوشی جامعه بین‌الملل به جنایات هولناک رژیم غاصب صهیونیستی است.

وزارت خارجه طالبان ضمن محکومیت این جنایات تصریح کرد افغانستان از مبارزه حق‌طلبانه مردم فلسطین حمایت کرده و از انسان‌های آزاده در سراسر جهان می‌خواهد تا برای جلوگیری از جنایات رژیم صهیونیستی تلاش کنند.

پیش از این نیز «هبت‌الله آخندزاده» رئیس طالبان در پیامی درباره فلسطین گفته بود: «قضیه فلسطین، قضیه تمام امت اسلامی می‌باشد، ما بار دیگر تجاوز و اشغالگری اسرائیل بر غزه را شدیداً محکوم می‌کنیم».

وی تاکید کرده بود: «ما از تمام کشورهای اسلامی حتی جهان می‌خواهیم که هرچه زودتر دست ظلم رژیم اسرائیل را کوتاه سازند تا در آنجا تجاوز پایان یابد، به ویژه امت اسلامی مسئولیت دارد که از داعیه فلسطینیان مظلوم حمایت کامل نماید و با یک صدا در محدوده امکانات خویش در کنار فلسطینی‌ها بایستند».

آخندزاده اعلام کرده بود: جای تأسف است که مدعیان حقوق بشر جهان، نظاره‌گر ظلم بر فلسطین هستند و تاکنون هیچ جناح بین‌المللی گام عملی در راستای توقف این ظلم‌ها برنداشته و مسئولیت خویش را در قبال این اندوه بزرگ ادا نکرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • دیدار و گفت‌‌وگوی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران با نماینده ویژه پوتین
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • شرط حماس برای خلع سلاح : تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 67 و پایان اشغال
  • تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده اسرائیل است
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • معاون سیاسی وزیر امور خارجه: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • پایان کار تیم فوتسال افغانستان در جام ملت های آسیا + فیلم
  • از مبارزه حق طلبانه فلسطین حمایت می کنیم
  • حضور هیأت بلندپایه کوالالامپور در کابل