Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان حوزه سیاسی و بین الملل در گفتگوهای جداگانه در رابطه با سخنان جاه‌طلبانه اردوغان به موضوعات مهمی نظیر "تخیلات شاعرانه اردوغان بدون پشتوانه علمی و تاریخی"، "خلا موضع قدرت در دستگاه دیپلماسی" و "نامگذاری آذربایجان بعد از سال 1918" اشاره کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایلام بیدار، یکی از مهمترین رویدادها در طی چند روز گذشته مربوط به حاشیه های مربوط به شعر حاشیه سازی بود که رئیس جمهور ترکیه آن را در یک مراسم خوانده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز جمعه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که در مراسم رژه ارتش جمهوری آذربایجان در باکو شرکت کرده بود، در سخنرانی خود به یک بیت از شعری که به زبان آذری سروده شده بود اشاره کرد، با این مضمون که «ارس را جدا کردند و آن را با میله و سنگ پُر کردند / من از تو جدا نمی‌شدم، به زور جدایمان کردند»!

این شعر با واکنش های فراوانی در داخل ایران همراه شد، تا جایی که هنوز این واکنش ها ادامه دارد. اردوغان از ابیاتی از این شعر، تمامیت ارضی کشور را نشانه گرفته بود.همین موضوع واکنش مقامات سیاسی کشور را در پی داشت تا جایی که پای فرا خواندن سفرای دو کشور برای تذکر و اعتراض نیز به میان آمد.

در همین راستا ایلام بیدار به منظور بررسی بیشتر و اهداف پشت پرده این اظهارات فرافکنانه رئیس جمهور ترکیه میزگردی با حضور کارشناسان سیاسی و بین المللی بصورت مجازی برگزار کرده است.

کارشناسان حوزه سیاسی و بین الملل در گفتگوهای جداگانه به موضوعاتی مهمی در رابطه با سخنان جاه‌طلبانه اردوغان به موضوعات مهمی نظیر "تخیلات شاعرانه اردوغان بدون پشتوانه علمی و تاریخی"، "خلا موضع قدرت در دستگاه دیپلماسی" و "نامگذاری آذربایجان بعد از سال 1918" اشاره کردند.

در ادامه میزگرد ایلام بیدار با کارشناسان و تحلیلگران ارشد حوزه سیاسی و بین المللی را با هم در زیر می خوانیم.

*به نظر شما سخنان مداخله جویانه رئیس جمهور ترکیه علیه ارضییت کشورمان از کجا نشأت می گیرد؟

تخیلات شاعرانه اردوغان بدون پشتوانه علمی و تاریخی

"قدرت اله نیا صادق"، تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی و بین المللی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار در این خصوص گفت: در خصوص اظهارات اردوغان باید گفت این گونه اظهارات نسنجیده و مداخله جویانه و تفرقه افکنانه وی حاکی از عدم پختگی دیپلماتیکی و تخیلات شاعرانه که نشانه ی دم دمی مزاج بودن سیاستهای احساسی و بدون پشتوانه ی علمی و تاریخی آقای اردوغان است، چرا که وی در مواضع سیاسی خود در مورد رژیم غاصب و کودک کش اسرائیل که ای بسا پشت پرده اظهارات نابخردانه ی وی، سیاستهای مروزانه اسرائیلی باشد که همواره در حال توطئه چینی بر علیه کشور عزیز و مقتدر جمهوری اسلامی ایران بوده و می باشد.

وی اظهار کرد: اردوغان قبل از هر اظهار نظری باید اولا توان دفاعی و امنیتی کشور عزیز ایران اسلامی را خصوصا در چند دهه ی اخیر را ملاحظه کنند که چگونه با اقتدار در مقابل همه ی ابر قدرت های جهانی مخصوصا آمریکای جنایتکار از همه ی جغرافیای پهناور کشور عزیزمان دفاع کرده به گونه ای که در طول هشت سال دفاع مقدس در مقابل بیش از چهل و هشت کشور همیار دولت بعثی صدام ایستادگی کرد و حتی یک وجب از خاک کشور مقتدر جمهوری اسلامی ایران را نتوانستند اشغال کنند.

ثانیا از خواب غفلت امپراطوری کشور گشایی با شعر خوانی که حاکی از احساسات و تخیلات شاعرانه است، بیدار شوند و دست از اختلاف و تفرقه انگیزی اسرائیلی بردارند که این گونه موضع گیرهای مداخله جویانه آب در هاون کوبیدن است.

خلا موضع قدرت در دستگاه دیپلماسی

نیا صادق تصریح کرد: پشت پرده تمام اقدامات رئیس جمهور ترکیه قطعا آمریکا و به خصوص اسرائیل است که در پی اهداف شوم خود می خواهند جو روانی علیه مردم ایران ایجاد کنند و این اظهارات حاکی از چراغ سبز نشان دادن اردوغان برای رفقای اسرائیلی اش است که در پشت پرده با آن ها توافق کرده است.

این تحلیلگر ارشد مسائ بین الملل افزود: ترکیه و امثال بزرگ تر از آن هم امروز در خواب هم نخواهد توانست وجبی از خاک ایران را تصرف کند واین اظهارات نشانه نابخردی و ایجاد جو روانی که اگر این کشور خواب کشورگشایی ببیند مانند سایر مستکبران با ناکامی به زباله دان تاریخ خواهد پیوست.

وی گفت: از مسئولین ارشد وزارت امور خارجه کشورمان می خواهیم به گونه ای عمل نمایند که هیچ کسی و کشوری هرگز جرات این گونه اظهارت را نداشته باشد و همواره از موضع قدرت در مقابل هر گونه یاوه سرایی، فعالانه و مقتدرانه بر اساس اصول عزت،حمکت و مصلحت که رهبری بر این اصول خصوصا در عرصه مسائل بین المللی تاکید فراوانی دارند، عمل نمایند.

 

*آیا موارد مطروحه توسط اردوغان در قالب شعر از پیشینه تاریخی برخوردار است؟ 

نامگذاری آذربایجان بعد از سال 1918

"علی اسماعیلی"، فعال سیاسی نیز در گفتگو با ایلام بیداربا اشاره به اظهارات مداخله جویانه رییس جمهور ترکیه در ارتباط با ایران گفت: متاسفانه در رژه پیروزی کشور آذربایجان در قره باغ اشعار و سخنانی بر زبان جاری شد که سیادت و وحدت اراضی کشور ما را هدف گرفته بود.

وی با اشاره به مواضع رییس جمهور ترکیه ادامه داد: شاید اسرائیل در پشت پرده بخواهد عادی سازی پنهانی داشته باشد اما در واقع این جهت گیری ها از سوی این رژیم است.

این فعال سیاسی افزود:اردوغان سخنانی بیان کرده که سبب ناراحتی مردم ‎ایران شده است. بهتر است تاریخ هشت سال دفاع مقدس ما از سرزمین‌مان ایران را کامل مطالعه کند.

اسماعیلی ادامه داد: مناسب است آقای اردوغان تاریخ منطقه را یکبار دیگر مرور کند و مشاورانش به او بگویند که تا قبل از 1918 منطقه آذربایجان مطرح نبوده و بعد از جدایی از ایران این نام گذاری صورت می گیرد.

توطئه اختلاف افکنی اسرائیل با همسایگان ایران

همچنین مناسب است در دولت ترکیه مشاوران دلسوز و کسانی که به آینده ترکیه علاقه مند هستند اردوغان را از بازگویی این حرف های نادرست و توهم گونه که به نوعی بزرگتر از دهانشان است، بازدارند.

این فعال سیاسی با بیان این که ایران باید در ارتباط با حرف های اردوغان به صورت آشکارا و رسمی موضع بگیرد، خاطر نشان کرد: درست است که ما با ترکیه در برخی از حوزه ها همکاری داریم ولی باید در برابر زیاده خواهی‌های ارضی رییس جمهور این کشور در حوزه جغرافیایی که خط قرمز ماست واکنش صریحی داشته باشیم.

اسماعلی گفت:همه باید بدانند که حسن همجواری و همکاری با همسایگان و بلکه با تمام ملت‌های مسلمان از اصول خطیرانقلاب اسلامی است و این موضوع همیشه مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است از این‌رو ما از تمام مسلمان‌ها مخصوصا در ایران، آذربایجان و ترکیه می‌خواهیم در شرایط حساس منطقه بسیار هوشیار باشند و ابزار توطئه‌های پیچیده اختلاف افکن دشمن قرار نگیرند.

*دلیل انتخاب ترکیه برای این منازعات چیست؟

فرار اسرائیل از تبعات ترور با فرافکنی و پادویی اردوغان

"حبیب انوری"، کارشناس مسائل بین الملل نیز در گفتگو با ایلام بیدار در این خصوص گفت: کینه توزی رژیم صهیونیستی، آمریکا و کاسه لیسان آنها در منطقه علیه ایران بر کسی پوشیده نیست و همچنین اقدامات جنایتکارانه این رژیم جعلی علیه بشریت به ویژه جمهوری اسلامی ایران خشم و نفرت آحاد مردم سراسر جهان را به دنبال داشته است.

وی اظهار کرد: از این رو مستکبرین به ویژه رژیم غاصب صهیونیستی جهت رهایی از این باتلاق های تا خرخره فرو رفته و تبعات سنگین ترور ناجوانمردانه دانشمند هسته ای کشورمان در مجامع بین المللی که دل هر آزاده ای را در پهنای گیتی به درد آورده است، دست به هر اقدامی برای پاک سازی جنایت های خود می زند.

در همین راستا رژیم صهیونیستی در تلاش است تا با تفرقه اندازی میان همسایگان در منطقه این تنش به راه افتاده علیه خود را کاهش دهد و در این بین چه کشوری بهتر از ترکیه که در ماجراهایی مانند حمایت از تروریستهای داعش در بحران سوریه بارها علیرغم مواضع شفاهی علیه اسرائیل عملا حمایت خود را از این رژیم نشان داده و به سان یک پادو در حال خدمت گزاری است و با اظهارات نسنجیده و مداخله جویانه اردوغان در باکو علیه تمامیت ارضی ایران در پی ایجاد تنش میان کشورهای آذربایجان، ترکیه و ایران است.

اردوغان، عروسک خیمه شب بازی صهیونیست ها

استکبار جهانی در هر زمینه ای در رویارویی با ایران به مشکل برخورده اند و تقدیم هزاران شهید به این مرز و بوم گواه این موضوع است. دلیل این عزت و اقتدار، یکپارچگی و همدلی میان تمامی اقوام ترک، کرد، لر، بلوچ و عرب است که با شجاعت و میهن پرستی گره خورده و بدون شک این نقطه قوت ما توسط دشمن مورد هدف و تعرض قرار می گیرد.

در همین راستا جمهوری اسلامی ایران بارها در کلام و عمل خود ثابت کرده است که تعرض به تمامیت ارضی کشورمان خط قرمز ماست و آمادگی پاسخ به هر سطحی از تعرض را به خاک، پیشینه و تمدن خود را داریم، البته برای مقامات کشورمان پر واضح است که این لفاظی ها و توهین ها به کشورمان نقشه شوم اسرائیل است و اردوغان مانند یک عروسک خیمه شب بازی مجری این نقشه است.

اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که آنها (رژیم صهیونیستی) در تلاش هستند تا با کمک این عروسک های خیمه شب بازی و آلت دست های گوش به فرمان، خشم و نفرت ایران از اسرائیل را به خاطر جنایت های اخیر به خصوص در ترور شهید فخری زاده را تقلیل دهد و آن را به تفرقه میان کشورهای همسایه تبدیل کنند که البته توییت هدفمند "ابراهیم داروغه زاده" معاون سابق سازمان سینمایی سندی محکم برای اثبات طراحی گرفتار کردن ایران در مواجهه با اختلافات منطقه ای با همسایگان و کاهش فشار به رژیم صهیونیستی بعد از بحث انتقام ایران از جانیت های اخیر بود، غافل از آنکه ملت ما همواره هوشیار و گوش به فرمان ولایت هستند و هرگز اسیر این بازی های سیاسی نمی شوند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران سیاسی و بین الملل رئیس جمهور ترکیه رژیم صهیونیستی مداخله جویانه علمی و تاریخی بدون پشتوانه موضع قدرت ایلام بیدار بین المللی پشت پرده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۸۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد

به گزارش صدای ایران از انتخاب، اردوغان که در یک گردهمایی ابراز همبستگی با فلسطینیان از طریق ویدیو سخن می‌گفت، افزود: «مرکز راداری در کورجیک [استان ملطیه]هیچ ربط، ارتباط، و پیوندی با هیچ کشوری بجز امنیت کشورمان و متحدانمان ندارد و نمی‌تواند داشته باشد.»

رئیس جمهوری ترکیه در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد کشورش روابط دیپلماتیک و تجاری با اسرائیل را کاهش داده و محدودیت‌های تجاری بیشتری علیه اسرائیل وضع خواهد کرد.


به گفته او، از منظر تجاری، ترکیه تنها کشوری است که در ۵۴ گروه کالایی محدودیت علیه اسرائیل وضع کرده است.

رئیس جمهوری ترکیه شنبه این هفته با یک هیئت حماس به سرپرستی اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در استانبول دیدار کرد.

به گفته عباس ولی، استاد علوم سیاسی، ترکیه تحت رهبری اردوغان حماس را بر تشکیلات خودگردان فلسطینی ارجح می‌داند.

آلومینیوم، فولاد، محصولات ساختمانی، سوخت جت، و کود‌های شیمیایی از جمله محصولاتی هستند که ترکیه صادرات آنها به اسرائیل را محدود کرده است.

اسرائیل نیز در واکنش به این اقدام ترکیه، برخی محصولات این کشور را ممنوع کرده است.

دیگر خبرها

  • اردوغان: رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است
  • اردوغان: نام نتانیاهو به عنوان قصاب غزه در تاریخ ثبت شده است | کسی که می‌خواهد فرعون امروز را ببیند، راه دور نرود ...
  • اردوغان: حفاظت از قدس وظیفه ماست/ نام نتانیاهو به عنوان قصاب غزه در تاریخ ثبت شده است
  • اسرائیل با اطلاعات پایگاه ترکیه، موشک‌های ایران را زد
  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم
  • اسرائیل با اطلاعات پایگاه ترکیه، موشک های ایران را زد
  • اردوغان: نباید اجازه مخفی کاری اسراییل در جنایات غزه را داد
  • اربکان: اسرائیل با اطلاعات پایگاه ترکیه موشکهای ایران را زد
  • تصمیم مهم اردوغان درباره رژیم صهیونیستی ؛ روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد