Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، حامد عادل روز دوشنبه به رسانه ها افزود: تا کنون بخش قابل توجهی از اعتبارات ملی و استانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صرف مرمت این مجموعه شده است.

وی با تاکید بر اینکه مرمت و سامان‌دهی مجموعه تاریخی بسطام و خرقان نیاز به مشارکت اوقاف دارد، گفت:  ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار مشارکتی اوقاف در این مجموعه برای مرمت مسجد بایزید هزینه شده که تنها بخش کمی از هزینه‌های اجرایی را پوشش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عادل بیان کرد: با توجه به اهمیت مجموعه بسطام و خرقان ، پایگاه میراث‌فرهنگی بسطام از چند سال گذشته راه اندازی شد و فعالیت‌های پایگاه‌ها شامل مطالعه و اجرا، باید قبل از آغاز به تایید هیات راهبردی پایگاه برسد و این موضوع باعث می‌شود در پروژه‌های پایگاه‌ها زمان بیشتری صرف امور اجرایی و مطالعاتی شود.

وی گفت: با توجه به حساسیت موضوع مسجد بایزید بسطامی و به دلیل آسیب‌های موجود در پوشش چوبی و همچنین آسیب‌های احتمالی طاق ضربی در هنگام وقوع زلزله، مطالعات اولیه آن توسط متخصصان سازه و مرمت انجام و گزارش آن در هیات راهبردی ارائه شد.

عادل ادامه داد: بهترین گزینه در بین گزینه‌های مطرح شده توسط مشاور بازگرداندن پوشش مسجد به حالت اولیه خود و یکپارچه کردن ساختار اثر بود که مورد تایید اعضا قرار گرفت و اجرایی کردن این طرح نیازمند تامین هزینه بالا و اجرا در زمان مناسب است.

وی بیان کرد: فصل پاییز و زمستان زمان مناسبی برای اجرای این طرح نیست و میراث‌فرهنگی به علت نبود ایمنی لازم پوشش موجود، در اولین گام تیرهای چوبی را جمع‌آوری و تیرهای چوبی سقف را خریداری کرد.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان گفت: پیشنهاد دوم مشاور که راهکار تقویتی موقت است پس از تائید اعضای شورای فنی اجرایی می‌شود.

شهر بسطام در فاصله ۶ کیلومتری شمال شرقی شاهرود قرار گرفته و مجموعه آثار تاریخی باقیمانده در این شهر از دوره سلجوقی به بعد است و در کنار آن آرامگاه متعلق به «ابویزید طیفور بن عیسی بن سروشان بسطام» ملقب به «سلطان العارفین » و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن سوم هجری قمری قرار دارد.

مجموعه تاریخی بایزید بسطامی شامل خانقاه بایزید، رواق صفوی، منار بسطام، مسجد بایزید بسطامی، مسجد بسطام، امامزاده محمد، برج کاشانه، گنبد غازان خان و مدرسه شاهرخیه است.

برچسب‌ها گردشگری سمنان شاهرود وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی مرمت میراث فرهنگی ایرانگردی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری سمنان شاهرود وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی مرمت میراث فرهنگی ایرانگردی گردشگری سمنان شاهرود وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی مرمت میراث فرهنگی ایرانگردی اخبار کنکور میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۸۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی مربوط به سال ۱۳۹۸است

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحسن حسینی صبح امروز سه شنبه در گفت و گویی رسانه ای اظهار کرد: با صدور مجوز فصل پنجم کاوش از سوی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور، هیأت باستان‌شناسی به منظور کاوش علمی و نجات‌بخشی در محل محوطه تاریخی جوبجی حضور یافت که به دنبال آن، کاوش کاملاً علمی باحضور کارشناسان متخصص باستان‌شناس و مرمت‌گر انجام شد که حاصل این کاوش‌ها کشف تعدادی تابوت بود که در بعضی از آن‌ها بقایای اسکلت انسانی وجود داشت.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان ادامه داد: از همین‌رو، با حضور کارشناس مرمت‌گر در هیأت، اقدامات علمی و مرمتی اولیه روی تابوت‌ها و اسکلت‌ها انجام شد و سپس با ساماندهی اصولی، همه تابوت‌ها به منظور اقدامات بعدی از جمله مستندنگاری و مرمت، به کارگاه و آزمایشگاه پایگاه میراث‌جهانی منتقل شدند که در محیط آزمایشگاهی و کاملاً علمی مطالعات و اقدامات حفاظتی انجام شد و در حال حاضر نیز این تابوت‌ها در انبار قرار دارند و به محض راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی رامهرمز، همه اشیاء و تابوت‌ها به موزه رامهرمز انتقال خواهند یافت.

او افزود: از آغاز کار دولت سیزدهم، حفظ و حراست از اموال و اشیای ملی در اولویت کار میراث‌فرهنگی قرار گرفته و در سال جدید هم به منظور ساماندهی این تابوت‌ها و نیز اشیا و اموال فرهنگی پنج شهرستان دیگر، تأمین اعتبار انجام داده‌ایم.

حسینی با اشاره به ویدیوی منتشر شده در خصوص نابودی اسکلت های کشف شده در جوبجی گفت: بعد از گذشت پنج سال دوباره این فیلم که در زمان خود پاسخ داده شده بود را بازپخش شده است.

او افزود: در هر هیأت کاوش باستان‌شناسی حداقل یک نفر مرمت‌گر و یک نفر استخوان‌شناس وجود دارد که اقدامات و موارد حفاظتی اولیه را روی اشیاءِ مکشوف انجام می‌دهند.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان بیان کرد: اشیا و اموال حاصل از کاوش‌های جوبجی در محل استاندارد و مخزن امن قرار دارند، بخش از کشفیات هم در مجهزترین آزمایشگاه‌های میراث‌فرهنگی کشور توسط کارشناسان مرتبط و مجرب در دست بررسی هستند.

کد خبر 6092965

دیگر خبرها

  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی مربوط به سال ۱۳۹۸است
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه