Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمانشاه 10 ماهی می شود که کرونا نبض فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... را به شماره انداخته و خیلی از مشاغل را با گرفتاری زیادی مواجه کرده است.

هنرمندان صنایع دستی هم از جمله این مشاغل هستند که از زمان شیوع بیماری کرونا تاکنون با مشکلات بی‌شماری دست و پنجه نرم می‌کنند. بسیاری از این هنرمندان سرمایه مالی چندانی ندارند و تنها منبع درآمدشان هنری است که از دستان جادویی شان فرو می ریزد و به خلق یک اثر بی نظیر می‌انجامد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غبار رکودی که کرونا بر بازار صنایع  دستی کرمانشاه انداخته، باعث شده تا این روزها بسیاری از هنرمندان یا خانه نشین شوند و یااینکه به مشاغل دیگری روی بیاروند.

محمدرضا ابوطالبیان یکی از این هنرمندان صنایع دستی استان است که تا دیروز صادر کننده البسه محلی کرمانشاه به دیگر استانها و اقلیم کردستان بود و اکنون برای کسب روزی مسافرکشی می‌کند.

این تولید کننده صنایع دستی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: اواخر سال گذشته با وامی که گرفتم، مطابق سالهای گذشته تولیداتمان را زیاد کردیم تا برای ایام نوروز آن را به بازار عرضه کنیم، چرا که این ایام اوج روزهای فروش هنرمندان صنایع دستی است.

وی تصریح کرد: متاسفانه یک ماهی مانده به تعطیلات عید نوروز بیماری کرونا فراگیر شد و نتوانستیم هیچ فروشی داشته باشیم و حجم بالایی از تولید با وامی که گرفته بودم روی دستمان ماند.

این تولید کننده البسه محلی که 27 سالی است شغل پدریش را ادامه می دهد، افزود: تا پیش از شیوع کرونا حدود 100 نفر که عمده‌شان زنان بی سرپرست بودند، بصورت خانگی برایم کار می کردند و در کارگاه هم حدود پنج تا شش نیرو داشتم.

وی بااشاره به علاقه مردم مناطق مختلف کشور به البسه محلی کرمانشاه، ادامه داد: عمده تولیداتی که داشتیم از شمال تا جنوب کشور پخش می شد و بخشی از آن هم در داخل استان عرضه و بخشی هم به اقلیم کردستان عراق صادر می شد.

ابوطالبیان یادآور شد: با شیوع بیماری کرونا حوزه گردشگری و به تبع حوزه صنایع دستی هم دچار رکود شد، چراکه دیگر گردشگری نبود تا تولیدات ما را خریداری کند. همچنین دیگر مراسم شادی و عروسی به دلیل قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا برگزار نمی شود که مردم برای حضور در آن لباس محلی بخرند.

وی افزود: رکودی که در بازار فروش صنایع دستی بوجود آمد باعث شد تا کارگاه را تعطیل کنیم و همه نیروهایی که برایمان کار می کردند، بیکار شوند.

این تولید کننده صنایع دستی اضافه کرد: شرایط در هفته های اخیر بگونه ای پیش رفته که برای خرج خانه لنگ مانده ام وبه مسافر کشی روی آورده ام. این درحالی است که قبل از کرونا وام زیادی گرفته ام که باید قسط آنها را نیز پرداخت کنم.

این هنرمند صنایع دستی با بیان اینکه هنرمندان صنعتگر زیادی در استان این روزها حال و روزی مشابه او دارند، اضافه کرد: هرچند مسئولین میراث فرهنگی استان وعده هایی برای حمایت های مالی داده اند، اما  هنوز محقق نشده که امیدوارم زودتر این وعده ها عملی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری صنایع دستی ركود كرمانشاه کروناویروس همه باهم علیه کرونا لباس محلي صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۱۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یازدهمین جشنواره شکوفه‌های بهاری در رامسر برگزار می‌شود

نادر سحرخیز رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان رامسر گفت: یازدهمین جشنواره شکوفه‌های "بهارنارنج" با هدف معرفی و جذب گردشگران در ۲۹ اردیبهشت ماه در پردیس موزه‌ای بنیاد رامسر برگزار می‌شود.

او افزود: هدف از برگزاری این جشنواره، شناساندن بیشتر فواید شکوفه‌های بهار نارنج، شادی‌آفرینی برای مردم بومی و شناخت پتانسیل‌های محلی است.

سحرخیز فراهم سازی شرایط مناسب برای تولید و استفاده از تجربه‌های موفق چشنواره‌های از این دست در نقاط مختلف استان و کشور را از دیگر اهداف این جشنواره برشمرد و گفت: نمایشگاه لوازم قدیمی کشاورزی، صنایع و ماشین‌آلات کشاورزی، تولیدات عمومی دفع آفات، نمایشگاه کتاب نویسندگان رامسر، طراحی و گرافیک دانشجویان و دانش‌آموزان، نمایشگاه عکس، اجرای موسیقی سنتی، سرنانوازی، دهل و نقاره، عرضه و تولید مربا و عرق بهار نارنج، طبخ غذا‌های محلی و شیرینی سنتی تولید شده از بهار نارنج، ارایه صنایع‌دستی رامسر، از جمله برنامه‌هایی است که در یازدهمین چشنواره شکوفه‌های بهاری برنامه‌ریزی شده است.

او افزود:در این مراسم از افراد موفق و فعال در سه حوزه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تقدیر خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • تولید منحصر به فرد گندم در گلستان / صنایع آردی که در رکود به سر می‌برند
  • تأیید بیمه تأمین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد مقدس
  • ۱۳۰۰ هنرمند صنایع دستی مشهد بیمه شدند‌
  • راه‌‌اندازی آنلاین‌شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در طبس
  • یازدهمین جشنواره شکوفه‌های بهاری در رامسر برگزار می‌شود
  • فروشگاه مجازی صنایع دستی و سوغات محلی در طبس راه اندازی شد
  • راه اندازی آنلاین شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در شهرستان طبس
  • حمایت از تولید راه تحقق شعار سال جهش تولید
  • تقویت ارتباط هنرمندان صنایع‌دستی با پلتفرم‌های معروف چین
  • بازار فروش صنایع‌ دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود