Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیوان محاسبات با بررسی کارشناسی منابع بودجه و با فرض تحقق صادرات 1.5 میلیون بشکه نفت در روز، کسری لایحه بودجه 1400 را حداقل 195 هزار میلیارد تومان پیش بینی کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دیوان محاسبات کسری لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت را در خوشبینانه ترین حالت ۱۹۵ هزار میلیارد تومان براورد کرد. کل رقم منابع عمومی بودجه ۸۴۱ هزار میلیارد تومان است بنابراین ۲۳ درصد منابع امکان تحقق در شرایط موجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برآورد کارشناسی از عدم تحقق منابع عمومی دولت برای بودجه سال آینده ۷۷ درصد ذکر شده که رقمی بالغ بر ۶۴۶ هزار ۶۹۰ میلیارد تومان امکان وصول دارد.   در بخش درآمدها ۲۴ هزار میلیارد تومان بیش برآورد منابع مشاهده می‌شود که سهم درآمد مالیاتی و گمرکی ۲۴ هزار میلیارد تومان است.   در بخش واگذاری دارایی‌های مالی که بیشترین ابهامات در خصوص فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت و میعانات از سوی کارشناسان مطرح شده ۸۷ هزار میلیارد تومان کسری دارد. از این میزان ۶۳ هزار میلیارد تومان مربوط به صادرات نفت و خام و میعانات گازی می‌شود.   اموال منقول و غیر منقول نیز با تحقق ۱۰ درصدی روبرو خواهد شد و نهایتا امکان فروش ۲۵۰۰ میلیارد تومان از این ردیف عایدی برای دولت دارد.  

در بخش واگذاری دارایی‌هایی مالی نیز با ۸۳ هزار میلیارد تومان عدم تحقق منابع روبرو هسیتم که پیش فروش نفت یا اوراق ۱۴ هزار میلیارد تومان کسری، فروش سهام شرکت‌های دولتی با ۵۳ درصد تحقق کسری ۴۵ هزار میلیارد تومانی خواهد داشت.   به دلیل محدودیت در صادرات نفت و میعانات گازی، سهم صندوق توسعه ملی نیز کاهش می‌یابد از این رو حداکثر برداشت ۶۸ درصدی برای سال آینده امکان پذیر بوده و ۲۴ هزار میلیارد تومان عدم تحقق منابع مشاهده می‌شود.   با عنایت به وضعیت حاکم بر فضای اقتصاد کلان کشور و آثار بیماری کرونا بر فعالیتهای اقتصادی و همچنین اظهارنظر رسمی مقامات مرتبط با حوزه‌های مالیاتی و گمرکی، با فرض شرایط و زیرساختهای موجود برای سازمان امور مالیاتی و گمرک حداکثر ۲۳۰،۵۸۹ میلیارد تومان وصول خواهد شد. از روند تحقق این بخش در سال سایر درآمدها برای پیشبینی تحقق ۱۳۹۸ و هشت ماهه سال جاری استفاده شده است.   برای محاسبه نفت فرض شده که دولت قادر باشد روزانه ۱،۵۰۰،۰۰۰ بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر می‌کند. در صورتیکه سناریوی سوم صادرات ۱،۰۰۰،۰۰۰ بشکه در روز در نظر گرفته شود میزان عدم تحقق منابع حاصل از نفت از ۶۳،۷۷۲ میلیارد تومان به ۱۰۳،۶۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد. بنابراین عدم تحقق منابع عمومی دولت حدوداً ۲۳۴،۰۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.   با توجه به عملکرد دولت در سنوات گذشته در خصوص واگذاری اموال منقول و غیرمنقول و طرحهای تملک داراییهای سرمایهای، در حالتی خوشبینانه دولت میتواند ۱۰ درصد از منابع پیش‌بینی شده در این بخش را وصول نماید.   با توجه به عملکرد دولت در فروش اوراق مالی اسلامی طی سنوات اخیر، به نظر میرسد دولت در تحقق این بخش مشکل چندانی نداشته باشد.   منابع حاصل از صندوق توسعه ملی در سناریوی صادرات ۱،۵۰۰،۰۰۰ بشکه نفت خام و میعانات گازی و صادرات ۲.۹ میلیارد دلار خالص صادرات گاز در سال آینده به میزان ۲۴،۱۶۰ میلیارد تومان با عدم تحقق مواجه خواهد شد.   پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم تحقق صادرات ۲،۳۰۰،۰۰۰ بشکه در روز، امکان پیش‌فروش نفت خام میسر نمی‌شود و در صورت فروش اوراق مالی سلف نفتی پیش‌بینی این است که ۸۰ درصد این ردیف محقق می‌شود.   با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و وضعیت فعلی بازار سرمایه به نظر میرسد در وضعیت خوشبینانه دولت بتواند حداکثر حدود ۵۰،۰۰۰ میلیارد تومان از پیش‌بینی انجام شده در خصوص فروش شرکتهای دولتی در سال آینده را محقق کند.  

انتهای پیام

منبع: دانا

کلیدواژه: هزار میلیارد تومان عدم تحقق منابع میعانات گازی سال آینده بشکه نفت پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۲۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوش شورای نگهبان برای بازنشستگان | افزایش چشمگیر حقوق بازنشستگان از این ماه

سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه مجلس برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان توضیحاتی ارائه کرد.

طحان نظیف درباره مصوبه مجلس برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: ما نسبت به این موضوع ایرادی نداشتیم و تایید آن را قبلاً اعلام کردیم، اما ما درباره لایحه برنامه هفتم ایرادات و ابهامات دیگری داشتیم که در حال رفت و آمد میان مجلس و شورای نگهبان است و پس از رفع این ایرادات لایحه به طور کامل ابلاغ می‌شود.

وی گفت: طبق مفاد این مصوبه نیز قانون برنامه هفتم از ابتدای سال ۱۴۰۳ لازم‌الاجرا خواهد بود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: هر ساله محاسبات افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در فروردین ماه انجام می‌گیرد و امسال نیز همین روند ادامه می‌یابد و متناسب با افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران، مستمری بازنشستگان نیز به همین میزان افزایش پیدا می‌کند.

به گفته حسن ایزدان، بازرس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران، افزایش مستمری بازنشستگان کارگری تابع قوانین مشخص خود است و می‌تواند از افزایش مزد کارگران شاغل که در شورایعالی کار مصوب شده، بیشتر باشد.

براین اساس مستمری بازنشستگان در فرودین‌ماه مطابق سال گذشته پرداخت می‌شود، اما حقوق اردیبهشت بر اساس نرخ جدید اعمال می‌شود و مابه‌التفاوت حقوق فروردین مستمری‌بگیران نیز در اردیبهشت پرداخت می‌شود.

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری گفت: حکم برنامه هفتم در خصوص متناسب سازی حقوق بازنشستگان خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و ظرف سه سال بازنشستگان باید ۹۰ درصد از حقوق شاغلین را دریافت کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ این کمیسیون ۷۰ همت برای تامین اعتبارات همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه سال ۱۴۰۳ پیش بینی کرد.

رحیم زارع در گفتگو با خانه ملت، در تشریح جزییات جلسه عصر (یکشنبه ۱۷ دی ماه) کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳، گفت: کمیسیون در جلسه عصر امروز خود تبصره ۶ لایحه بودجه را مورد بررسی قرار داد.

نماینده مردم آباده و بوانات در مجلس شورای اسلامی گفت: در بند (س) تبصره ۶ لایحه بودجه به موضوع افزایش یک واحد درصدی مالیات بر ارزش افزوده اشاره شده بود و مباحث زیادی در این رابطه در کمیسیون صورت گرفت مطرح شد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: نهایتاً کمیسیون تلفیق با افزایش یک واحد درصدی مالیات بر ارزش افزوده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ موافقت کرد؛ از این رو ۷۰ همت از محل فوق و سایر منابع بودجه ای، برای تامین اعتبارات همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه سال ۱۴۰۳ پیش بینی شد.

در لایحه دولت آمده بود؛ «درسال ۱۴۰۳ نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده ۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ به میزان یک واحد درصد افزایش می‌یابد. متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در سقف منابع حاصل از این بند انجام می‌شود.».

زارع ادامه داد: همچنین کمیسیون مصوب کرد که مالیات واردات خودروی آمبولانس با حقوق ورودی و عوارض گمرکی با نرخ صفر محاسبه شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین کمیسیون در مصوبه دیگری، ۲۸ همت برای مباحث فرهنگی اعم از جوانی جمعیت و توانمند سازی بانوان منابع پیش بینی کرد. همچنین مصوب شد که زمین‌های فاقد اعیانی که ارزش آنها بیش از ۳۵ میلیارد تومان است، نسبت به مازاد آن دو در هزار مالیات اخذ شود.

وی با اشاره به مصوبه کمیسیون درباره ۲۷ صدم مالیات بر ارزش افزوده بیان کرد: در این بخش کمیسیون مصوب کرد که ۲۰درصد از منابع حاصله از این بخش برای اشتغال و ازدواج جوانان، ۸۵ درصد باقی مانده در اختیار وزارت ورزش و ۱۵ درصد هم در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.

 

tags # بازنشستگان ، افزایش حقوق سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟
  • خبر خوش شورای نگهبان برای بازنشستگان | افزایش چشمگیر حقوق بازنشستگان از این ماه
  • کاخ سفید برای تأمین کسری بودجه دست به دامن افزایش مالیات می شود؟
  • کارگران شهرداری رودبار به عدم تحقق مطالبات خود اعتراض دارند
  • چگونه می‌توان با بیماری هلندی مقابله کرد؟
  • یک کارشناس انرژی : موفقیت دولت در تقویت شبکه فروش نفت کشور در شرایط تحریم
  • ۱۵۰ شرکت دولتی در نیمه اول ۱۴۰۲ زیان‌ده بودند
  • پیشنهاد انتقال اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی به جهاد دانشگاهی
  • ایرادات شورای نگهبان به جداول بودجه چه زمانی بررسی می‌شود؟
  • تصویب اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی فوق‌العاده کارکنان سلامت