Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس تحریمهای اقتصادی با بیان اینکه وام ۵ میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول عدد بزرگی برای اقتصاد ایران نخواهد بود، گفت: با توجه به تورم موجود در اقتصاد اگر این وام فتح بابی برای استقراض‌های خارجی بعدی باشد، خطرناک خواهد بود. - اخبار اقتصادی -

مسعود براتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در خصوص درخواست وام 5 میلیارد دلاری ایران از صندوق بین المللی پول گفت: آخرین باری که آقای همتی در این مورد اظهار نظر کردند، گفتند که به دلیل مخالفتهای آمریکا این وام محقق نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص احتمال موافقت با این وام در دولت جدید آمریکا گفت: یکی از مهمترین پیشنهادهایی که مراکز فکری برای مجاب کردن ایران به مذاکره برای بایدن در نظر گرفتند، همراهی او با گرفتن این وام از سوی ایران است. بنابراین امکان دارد چنین اتفاقی رخ دهد که این موضوع دلایل خود را دارد.

این کارشناس حوزه تحریم‌های اقتصادی با اشاره به دلایل موافقت برخی مجامع فکری در آمریکا با این مساله، گفت: اولین مورد این است که این وام رقم بزرگی برای اقتصاد ما محسوب نمی‌شود و موضوع دیگر این است که این وام تنها مربوط به موضوعات بشردوستانه و مسائل مربوط به بیماری کروناست و به همین دلیل کاملاً تحت نظر کانال‌های تجاری صندوق بین المللی پول انجام می‌شود که احتمالاً همان اینستکس اروپا باشد.

* پشت‌پرده وام 5 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول به ایران چیست؟

وی در ادامه تاکید کرد، قطعاً صندوق بین المللی پول به واسطه این وام ایران را مجبور به انجام برخی از سیاست های مد نظر خود می‌کند و توصیه‌هایی را انجام می‌دهد که شاید در ظاهر الزام‌آور نباشد اما در باطن آن یک معادله را قرار می‌دهد که این سیاست‌ها توسط ایران انجام شود و این موضوع برای جریان غرب مهم است.

براتی افزود: چراکه از این طریق می‌توانند اشراف اطلاعاتی خود را بر اقتصاد ایران افزایش دهند و اقتصاد ایران را تضعیف کنند، لذا به نظر می‌رسد که این موضوع جزو گزینه‌های محتمل باشد و در واقع برای آمریکا یک تیر و چند نشان است.

* خطر فتح باب استقراض خارجی

این کارشناس اقتصادی در خصوص استقراض خارجی و تبعات مربوط به بازپرداخت آن گفت: بدهی خارجی همیشه جزو یکی از نگرانی‌های اقتصاددانان ما بوده است چرا که ما در دهه هفتاد این تجربه را داشته‌ایم و بحران بدهی خارجی برای ما در دوران سازندگی شکل گرفت که منجر به نوسانات ارز در آن دهه شد.

وی افزود، این مسئله بسیار جدی است چرا که بدهی خارجی کاملا ارزی بوده و به این دلیل که تورم در اقتصادی ما حل نشده، بدهی ارزی بحث نگران کننده است و باتوجه به این دیدگاه، بیشتر اقتصاددانان بدهی خارجی را به خصوص برای اقتصاد ایران خطرناک می‌دانند.

این کارشناس معتقد است، دولت از این نظر به موضوع نگاه نمی‌کند و بیشتر علاقه‌مند است که یک مسکّن خارجی را دریافت کند. البته طبق آماری که مشاهده کرده‌ایم ایران به واسطه سهم خود در صندوق بین‌المللی پول تقریباً 3 میلیارد دلار سهام دارد. اگر حتی در نظر بگیریم که تمام این 5 میلیارد را اختصاص دهند بازهم عدد بزرگی نخواهد بود اما اگر فتح بابی برای استقراض‌های خارجی بعدی باشد، خطرناک خواهد شد.

وی در توضیح خطر این وام‌ها گفت: متاسفانه منابع حاصل از این استقراض‌ها به درستی استفاده نمی‌شود و سرمایه‌گذاری‌های درستی شکل نمی‌گیرد.استقراض پنج میلیارد دلاری فعلی نیز که قرار است برای موضوعات مصرفی بهداشتی و تهیه واکسن استفاده شود. در نتیجه زمانی که شما وام‌ها را به این شکل مصرف کنید در زمان بازپرداخت کاملاً اسیر خواهید شد و در تاریخ پنجاه سال گذشته کشورهای در حال توسعه، بحران استقراض خارجی یکی از بحران‌های مهم بوده است. به نظر می‌رسد این موضوع یکی از ابزارهای مهم کشورهای سلطه گر برای کنترل کشورهای در حال توسعه است.

اویل پرایس: فروش 2.3 میلیون بشکه نفت در بودجه یعنی دولت ایران از بهبود رابطه با آمریکا مطمئن استگفتگو| استدلال رد کلیات بودجه 1400 چیست؟خاندوزی: با این بودجه 50سال به عقب برمی‌گردیم/رد کلیات تقابل سیاسی با دولت نیست

* دولت واکسن‌های خارجی دیگر را به طور جدی بررسی کند/تنها واکسن آمریکایی مدنظر دولت است

براتی در پاسخ به سوالی در مورد چرایی اصرار دولت برای گرفتن این وام با توجه به تبعات احتمالی آن گفت: برای تهیه واکسن خارجی انتخاب‌های دولت محدود است، به خصوص در این مورد که دولت اصرار به خرید واکسن آمریکایی دارد. با وجود آن که واکسن های چینی و روسی نیز در حال حاضر وجود دارند اما به نظر می رسد دولت به صورت جدی موضوع آنها را بررسی نکرده است.

وی افزود، مسئله دولت کوتاه مدت است و چندان به بلندمدت توجهی ندارند خصوصاً آنکه امسال آخرین سال حضور دولت است و این هم مزید بر علت می شود و کلاً دولت ما و جریان حاکم بر دولت، به مجامع بین المللی خیلی مثبت نگاه می کند و یک خوشبینی مفرطی نسبت به آنها دارند لذا این وضعیت طبیعی است.

این کارشناس حوزه تحریم‌های اقتصادی در مورد موضوع تهیه واکسن تاکید کرد، اگر بخواهیم واکسن خارجی را را تهیه کنیم باید گزینه های دیگری را به غیر از واکسن آمریکایی در نظر بگیریم، در غیر اینصورت باید منتظر به نتیجه رسیدن واکسن داخلی باشیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صندوق بین المللی پول اقتصاد بین الملل صندوق بین المللی پول اقتصاد بین الملل صندوق بین المللی پول میلیارد دلاری اقتصاد ایران بدهی خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۳۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط جدید ورود وسایل نقلیه اتباع خارجی به ایران

ورود موقت وسایل نقلیه موتوری مسافران و گردشگران خارجی با پلاک بین‌المللی به ایران و تردد در داخل مرزهای کشورمان، با همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و پلیس راهور فراجا، بلامانع اعلام شد.

به گزارش ایسنا، امید شریفی ـ مدیر روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و سخنگوی کمیته تسهیل تردد زمینی ایران با کشورهای همسایه ـ که صدور پلاک بین‌المللی وسایل نقلیه توسط آن صورت می‌گیرید، با اعلام این خبر، گفت: الزام دریافت و نصب «پلاک گذر موقت» به عنوان یکی از عوامل معطلی و سرگردانی مسافران و گردشگران در مرزهای ورودی کشورمان بود. این مشکل، سالیان متمادی نارضایتی گردشگران را موجب شده بود که خوشبختانه پس از پیگیری‌ها و هماهنگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با مقامات و مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط در کشور با تأیید معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، موضوعِ بلامانع بودن ورود وسایل نقلیه با پلاک بین‌المللی به کشور در فروردین ماه ۱۴۰۳ توسط رئیس پلیس راهور فراجا به تمام واحدهای ذیربط ابلاغ و به اجرا گذاشته شد.

او ادامه داد: در پی اجرای این طرح، از ین پس بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی و قانون الحاق ایران به‌ کنوانسیون عبور و مرور جاده‌ای (۱۹۶۸ وین)، ورود موقت وسایل نقلیه موتوری مسافران و گردشگران خارجی با پلاک بین‌المللی به ایران و تردد در داخل مرزهای کشور، بلامانع است و فقط خودروهایی‌ که بدون پلاک بین‌المللی قصد ورود به‌ کشور را دارند به نصب فوری پلاک گذر موقت در تمام مبادی ورودی به کشور ملزم خواهند بود.

سخنگوی کمیته تسهیل تردد زمینی ایران با کشورهای همسایه گفت: این طرح در راستای تحقق اهداف «سند انتظار» دولت سیزدهم درباره «اولویت‌های تحولی حوزه گردشگری» و تأکید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر تسهیل ورود مسافران و ‌گردشگران دیگر کشورها با وسایل نقلیه شخصی به ایران، انجام شد و برای به نتیجه رسیدن آن، در دو سال اخیر اقدامات مؤثری از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با همکاری سایر سازمان‌های مسئول انجام شده است.

او ادامه داد: از آنجایی که گردشگری و سفر با استفاده از وسایل نقلیه شخصی موجب کاهش هزینه‌های سفر، افزایش سرعت تردد، افزایش تعداد گردشگران و همچنین رونق کسب‌وکار تمام صنوف و اقشاری که در مسیرهای گردشگری فعالیت دارند می‌شود، طرح روان‌سازی و تسهیل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه شخصی مسافران و گردشگران خارجی به کشور از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ارائه و پیگیری شده است.

شریفی یادآور شد: سفر زمینی با وسایل نقلیه شخصی یکی از عناصر مورد علاقه و انگیزه‌های گردشگران دنیا است. این نوع سفر در سال‌های اخیر طرفداران بیشتری در جهان پیدا کرده است. از این‌رو، تسهیل تردد بین‌المللی وسایل نقلیه مسافران و گردشگران خارجی می‌تواند به رشد گردشگری ورودی و افزایش سهم آن در شاخص‌های اشتغال‌زایی و اقتصادی به‌ویژه تولید ناخالص داخلی کشور مؤثر عمل کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عضو انجمن اقتصاددان ایران: سنگینی بار عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی‌ها بر دوش مردم است
  • عضو انجمن اقتصاددان ایران: سنگینی بار عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی ها بر دوش مردم عادی است
  • کمک ۱.۱ میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول به پاکستان
  • پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها
  • تروریست ها از خارج از مرزها وارد ایران می شوند /جریانات تروریستی داخل ایران و پاکستان هدایت شده سرویس های اطلاعاتی خارجی هستند
  • شرایط جدید ورود وسایل نقلیه اتباع خارجی به ایران
  • با موافقت رهبر انقلاب؛ حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟