Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@11:51:31 GMT

مسجدی در دل «بین الحرمین» شیراز

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۲۴۴۵۳

مسجدی در دل «بین الحرمین» شیراز

مسجد «طاهریه» از مساجد دوران صفویه است در شیراز است که در «بین الحرمین» و جنب مدرسه «مقیمیه» قرار دارد.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

مسجد «طاهریه» از مساجد دوران صفویه است در شیراز است که در «بین الحرمین» و جنب مدرسه «مقیمیه» قرار دارد.

«بین الحرمین» شیراز، مسیر زیارتی است که حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) را به حرم مطهر حضرت سید علاالدین حسین (ع) (آستانه) متصل می کند و در دل بافت تاریخی شیراز آثار تاریخی دیگری را در دل خود جای داده است که مساجد تاریخی بخشی از آنها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدرسه «مقیمیه» شیراز نیز یکی از مدارس دوران صفوی است که در این مسیر قرار دارد و مسجد «طاهریه» را نیز در جوار خود دارد، مسجدی که در محله «بازار مرغ» قرار ارد.

مدرسه «مقیمیه» در ضلع غربی مسجد «طاهریه» در میان خیابان بین الحرمین و توسط شخصی به نام «حاجی محمد مقیم» ساخته شده است و در سال 1269 هجری قمری وقوع زلزله این بنا را تخریب کرد اما در سال 1402 هجری قمری از نو ساخته شد.

برای رسیدن به این مدرسه باید به خیابان احمدی و بعد خیابان بین الحرمین رفت و در اواسط این خیابان و در پشت حرم مطهر شاهچراغ (ع)  این مدرسه باشکوه به چشم می خورد که در کنار گنجینه های تاریخی همچون مسجد «طاهریه» واقع شده است.

 

 

شبستانی با سقف عرقچین

یک راهنمای گردشگری با اشاره به کتیبه ایبر فراز سر در ورودی مسجد «طاهریه» می گوید: بر روی این ساخت مسجد به شخصی به نام «طاهر» در زمان «سلطان حسین صفوی» نسبت داده می شود و مسجد در  زمان «معتمدالدوله نواب فرهاد میرزا»، فرمانفرمای فارس مجددا تجدید بنا می شود.

«سعیدرضا شکوهی» ادامه می دهد: بنای فعلی مسجد متلق به دوره قاجار است و در آن یک‌طاق با 2 سکو به چشم می خورد که در 2 طرف آن ورودی مسجد را تشکیل می دهند.

وی اضافه می کند: دور تا دور حیاط ‌مسجد با طاق نماهایی پوشیده شده و سکوی مسجد نیز با ۱۳ متر ارتفاع ۵۰ سانتی متر حیاط مسجد را به 2 قسمت تقسیم کرده است.

وی با توصیف شبستان مسجد «طاهریه» بیان می کند: پس از سکوی حیاط شاهد شبستان مسجد هستیم که سه ستون سنگی مربع شکل دارد.

این راهنمای گردشگری می افزاید: عنصر معماری به کار رفته در سقف شبستان، عرقچین است که دور تا دور آن را طاق نمایی با طاقچه تشکیل داده و داخل شبستان نیز ساده و بدون تزیین است.

شکوهی تاکید می کند: طاق نماهای حیاط نیز به صورت قرینه هستند و در قسمت شمالی و جنوبی و شرقی و غربی حیاط نیز پنج طاق نما قرار گرفته است و شاهد اجرای عنصر معماری آبچک دور تا دور دیوار حیاط مسجد هستیم.

مصالح به کار در ساخت این مسجد تاریخی، سنگ و آجر و ملات و گچ و گل بوده و تزیینات آن نیز شامل کاشی معقلی است که در سر در ورودی و بالای طاق نماهای حیاط مورد استفاده قرار گرفته است و رنگ فیروزه ای کاشی ها چشم نواز است و همچنین مسجد «طاهریه» در سال 81 و با شماره ۶۰۲۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

آنچه مساجد تاریخی را به نگینی ارزشمند در دل بافت تاریخی شیراز تبدیل کرده است، ترکیب عناصر و هنرهای معماری و فضای معنوی و آرامبخشی است که در مساجد همواره به چشم می خورد و موجب می شود تا گردشگران خارجی به بازدید از این مساجد تمایل ویژه داشته باشند.

گزارش: محسن تورع

پایان پیام/130

منبع: شبستان

کلیدواژه: مساجد تاریخی فارس معرفی مساجد تاریخی مساجد تاریخی مساجد تاریخی ایران شیراز بین الحرمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۴۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) وقتی آوازه «نون خ» در حیاط هیئت دولت می‌پیچید!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • «مقرأة الحرمین» خدمتی برای تصحیح قرائت، یادگیری تجوید
  • «مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • (ویدئو) وقتی آوازه «نون خ» در حیاط هیئت دولت می‌پیچید!
  • ثبت میراثی از جهان اسلام در بروجرد
  • وقتی آوازه نون خ در حیاط هیئت دولت می‌پیچید! + فیلم
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش
  • حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان
  • مقرأة الحرمین؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • گذری به بازار تاریخی وکیل در شهر شیراز + فیلم
  • تصاویر استقبال ویژه مسلمانان سریلانکا از رئیسی در مسجد تاریخی کالپیتی + ویدئو