Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@18:52:27 GMT

کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد آسیا و اقیانوسیه

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۲۵۹۱۰

کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد آسیا و اقیانوسیه

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، بانک توسعه آسیا در جدیدترین گزارش خود در خصوص وضعیت اقتصادی کشورها در این قاره اعلام کرده است که تا پایان سال جاری شاهد انقباض چهار درصدی رشد اقتصادی در این منطقه خواهیم بود.

بر اساس گزارش این بانک، چنانچه منطقه آسیا بتواند بر این بیماری مرگبار فائق آید، میزان رشد اقتصادی کشورهای آسیایی در سال ۲۰۲۱ به ۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ درصد خواهد رسید.

بانک توسعه آسیا همچنین بر این باور است که میزان رشد اقتصادی  آسیا در مناطق مختلف پس از پایان کرونا متفاوت خواهد بود.

بر اساس این پیش‌بینی، اقتصاد آسیای شرقی امسال با افزایش روبرو می شود ولی روند اقتصادی در سایر مناطق در قاره کهن کاهشی خواهد بود.

بانک جهانی نیز در گزارشی پیش‌بینی کرده است که شیوع ویروس کرونا سبب ثبت کمترین رشد در منطقه جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه شده است.

همچنین پیش بینی شده است که این منطقه کمترین میزان رشد را از سال ۱۹۶۷ خواهد داشت.

از دیگر سو، آمارهای کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه نشان می‌دهد خسارات اقتصادی ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا در آسیا کمتر از بحران جهانی اقتصادی نخواهد بود.

این گزارش نشان می‌دهد به سبب شیوع بیماری کرونا شمار زیادی از افراد در این منطقه از  بیکار  شده‌اند.

در حال حاضر با شروع موج جدید بیماری کرونا و نزدیک شدن به فصل سرما در این منطقه، اکثر مشاغل بزرگ، متوسط و کوچک به سبب اعمال قرنطینه در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

در میان کشورهای آسیایی، هند از نظر شمار مبتلایان و جانباختگان در منطقه آسیا و اقیانوسیه در جایگاه نخست قرار دارد.

بنابراعلام سازمان بهداشت جهانی تاکنون بیش از ۹ میلیون و ۸۵۷ تن در هند به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد بیش از ۱۴۳ هزار تن جان باخته‌اند.

بنابر اعلام  کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه، میزان مبتلایان به بیماری کرونا در مقایسه با سایر نقاط جهان روند کاهشی دارد.

آمارها نشان می‌دهد به سبب شیوع  بیماری و اعمال قرنطینه در این منطقه رستورانها، هتل‌ها، بخش زیرساخت و حمل و نقل متحمل بیشترین خسارات مالی شده‌اند و بسیاری از افراد شاغل در این بخشها تعدیل نیرو شده اند.

زمین گیرشدن صنعت گردشگری:

یکی از بخشهایی که به سبب شیوع بیماری کرونا در منطقه آسیا و اقیانوسیه متحمل بیشترین خسارت شد، صنعت گردشگری است.

آمارها نشان می‌دهد آسیا و اقیانوسیه رتبه نخست را با کاهش  ۷۲ درصدی ورود گردشگر خارجی به خود اختصاص داده اند که این مساله سبب شده است ۶۳ میلیون نفر خانه نشین شوند.

بنابر اعلام سازمان جهانی گردشگری، در سال ۲۰۲۰ صنعت گردشگری با کاهش ۷۰ درصدی روبرو می‌شود.

تأثیر کرونا در همه مناطق جغرافیایی قاره کهن نیز یکسان نبوده است.

شمال شرق آسیا با ۸۳ درصد بیشترین کاهش و پس از آن به ترتیب جنوب شرق آسیا با ۶۴ و اقیانوسیه و جنوب آسیا به ترتیب با ۵۸ و ۵۵ بیشترین کاهش ورود گردشگر خارجی را داشته اند.

در سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۹ میلیون نفر از کارمندان و کارگران چینی به طور مستقیم در صنعت مسافرت و گردشگری اشتغال دشته‌اند. چین از این نظر بالاترین رتبه را در جهان دارد.

البته این کشور بالاترین تعداد مسافران را به کشورهای جهان و از جمله هشت اقتصاد برتر آسیا نیز داشته است.

 بنابراین، محدودیت‌های اعمال شده بر مسافرت شهروندان چینی ضربه بزرگی به مقاصد گردشگری در سراسر آسیا وارد کرد.

کشور هند نیز دست کمی از چین نداشته و دارای ۲۷.۵ میلیون نفر کارمند و کارگر در بخش گردشگری و مسافرت است.

 فیلیپین  با ۵ میلیون و ۷۹۷ هزار و اندونزی با ۴ میلیون و ۷۴۹ هزار شاغل در بخش گردشگری در رتبه‌های بعدی آسیا قرار دارند.

کاهش ۷۲ درصدی  ورود گردشگران خارجی بیانگر از بین رفتن درصد قابل توجهی از این شغل‌ها و خانه نشین شدن شاغلان است. برای مثال تنها در تایلند اشتغال در بخش هتل داری ۴۰ درصد کاهش داشته است.

 مالزی نیز  سالانه حدود ۳۰ میلیون گردشگر خارجی دارد که درآمد حاصل از آن قریب به ۲۰ میلیارد یورو (۲۱. ۵ میلیارد دلار) برای دولت بوده که با گسترش کرونا بیشتر این درآمد از بین رفته است.

تاثیر کرونا بر بورس:

با افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران از روند افزایشی موارد ابتلا به کووید-۱۹ در جهان، بازارهای سهام آسیایی شاهد رشد فروش و افت قیمت بودند.

به عنوان مثال در بازارهای آسیایی شاهد بیشترین افت قیمت در استرالیا بودیم به نحوی که در اوایل مهرماه بازارهای استرالیا کمترین رقم در۳ سه ماه گذشته را تجربه کردند.

این افت در معاملات بازارهای سرمایه کره جنوبی، چین و هنگ‌کنگ روند مشابهی را طی کرد و بازار سهام توکیو هم در آستانه ورشکستی قرار گرفت.

کم کم انتشار گزارشهای مربوط به پیشرفت دارویی با هدف جلوگیری از شیوع بیماری کرونا سبب شده معامله گران نسبت به آینده اقتصاد جهانی خوش بین شوند  و اکثر شاخص های بورس روند افزایش به خود گرفتند.

برچسب‌ها سازمان ملل متحد فیلیپین اقیانوسیه چین تایلند بانک جهانی سازمان جهانی بهداشت کره‌ جنوبی هند هنگ کنگ استرالیا مالزی اندونزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان ملل متحد فیلیپین اقیانوسیه چین تایلند بانک جهانی سازمان جهانی بهداشت کره جنوبی هند هنگ کنگ استرالیا مالزی اندونزی سازمان ملل متحد فیلیپین اقیانوسیه چین تایلند بانک جهانی سازمان جهانی بهداشت کره جنوبی هند هنگ کنگ استرالیا مالزی اندونزی اخبار کنکور آسیا و اقیانوسیه بیماری کرونا نشان می دهد شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۵۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر کتاب " اقتصاد در هیاهوی انتظارات " منتشر شد. برای اولین بار در ایران یک کتاب تخصصی در رابطه با اثرات انتظارات تورمی در اقتصاد ایران توسط موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز به رشته تحریر درآمد.

کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» با موضوع نگاهی جامع به اثرات انتظارات تورمی در اقتصاد ایران با الهام از ۳۰ نشست تخصصی توسط انتشارات موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز گردآوری شده است.

این کتاب شامل ۳۰ فصل بوده و به موضوعاتی مانند: نقش انتظارات تورمی در تورم و نرخ ارز، نظریه‌های تعیین نرخ ارز و نحوه شکل‌گیری انتظارات، رابطه انتظارات تورمی و بازار سرمایه، بازار مسکن و نقش انتظارات در آن، نقش رسانه در انتظارات تورمی پرداخته است.

کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» دارای ۶۵۶ صفحه می باشد و مقدمه آن توسط محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی نوشته شده است. در این کتاب از بیش از ۲۶۰ جدول و نمودار برای فهم بیشتر موضوع انتظارات استفاده شده است.

در بخشی از مقدمه که به قلم محمدرضا فرزین نوشته شده آمده است " امروزه بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که علیت در پدیده‌های اقتصادی در بسیاری از موارد ماهیت متقابل دارد؛ یعنی روایت‌ها خود می‌توانند موجب رخدادهای اقتصادی شوند و رخدادهای اقتصادی علت تغییر روایت‌ها.

جنگ‌های اقتصادی کنونی بین کشورها عموماً با تمرکز شکل‌گیری شایعات، ناامید سازی مردم به آینده و ارائه تصویری تاریک از آینده کشور توسط حرفه‌ای ترین رسانه‌ها و خبرگان عملیات روانی صورت می‌پذیرد و بخش عمده‌ای از هزینه جنگ را به خود اختصاص می‌دهد.

اقتصاد ایران دهه هاست که با این پدیده روبروست و متاسفانه در حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی نتوانسته نهادسازی و برنامه‌ریزی لازم برای مقابله با این پدیده را انجام دهد.

به قول یکی از اقتصاددانان، آنچه که باید از آن ترسید، خود ترس است و این موضوع محوری عملیات روانی علیه هر کشوری است. اقتصاددان مک کالی، این لحظه را لحظه کایوت می‎‌نامد. کایوت شخصیت کارتونی قهرمانی است که از روی پرتگاه‌های می‌پرد و تا زمانی که به زمین نگاه نکند سقوط نخواهد کرد و طبق قانون کارتون هر وقت به زمین نگاه کند، سقوط خواهد کرد. "

گفتنی است برای تهیه کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» می توانید با شماره تلفن ۰۹۱۹۶۱۶۲۲۴۴ (انتشارت موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز) تماس بگیرید

کد خبر 6093029 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • پنجمی جوانان هاکی روی یخ ایران در قهرمانی آسیا
  • صعود یک پله‌ای ایران در هاکی روی یخ جوانان آسیا و اقیانوسیه
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • پنجمی تیم هاکی روی یخ جوانان ایران در مسابقات آسیا-اقیانوسیه
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد
  • مقایسه اقتصاد چین با ایالات متحده در بخش‌های مختلف
  • مقایسه اقتصاد چین با ایالات متحده در بخش های مختلف
  • موافقت وزیر اقتصاد عربستان با ۵ پیشنهاد ایران
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟