Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@23:13:17 GMT

۸۰ محوطه باستان شناسی در حوزه سد سردشت شناسایی شد

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۲۶۳۶۹

۸۰ محوطه باستان شناسی در حوزه سد سردشت شناسایی شد

جلیل جباری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حوزه مطالعات باستان‌شناسی و موضوع حفاظت از آثار و محوطه‌های باستان‌شناسی از وظایف مهم و ذاتی میراث فرهنگی است به خصوص این امر در محدوده‌های مهم اجرای طرح‌های عمرانی همچون طرح‌های سدسازی و اجرای شبکه‌های زهکشی به طور مستمر انجام می‌گیرد.

وی افزود: در حوزه تعیین حرایم و شناسایی محوطه‌های واجد ارزش در سال ۱۳۹۹ باید محوطه‌های واجد ارزش در فهرست آثار ملی به ثبت برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: به همین منظور کار مطالعاتی خیلی مهمی در محدوده سد سردشت با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور آغاز شده است که همچنان تداوم دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی بیان کرد: در این راستا مطالعات ۱۵ هزار هکتار از اراضی محدوده سد سردشت با مشارکت هیات‌های باستان‌شناسی آغاز شده که در این محدوده بر اساس بررسی‌های اولیه نزدیک به ۸۰ مورد از محوطه‌های مهم با ارزش باستان شناسی شناسایی شده است.

وی گفت: تلاش خواهیم کرد که این محوطه های باستان شناسی را با سازوکارهای قانون حفاظت و مراقبت کنیم و از تخریب و از بین رفتن این محوطه‌ها جلوگیری کنیم.

به گزارش ایرنا، عملیات تعیین حریم ۲ محوطه باستانی در روستاهای این شهرستان نیز تابستان امسال با حضور کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی آغاز شد؛ این ۲ تپه تاریخی شامل تپه "گرد هلیشه" واقع در روستای "ساوان جدید" و تپه "گردحجم" در روستای "نیچوان" است که با هدف حفظ، صیانت و جلوگیری از تجاوز و یا تخریب آثار تاریخی آنها انجام می‌شود.

شهرستان مرزی سردشت دارای ۳۳ اثر تاریخی و ۲ اثر طبیعی ثبت شده در آثار ملی دارد؛ این شهرستان در جنوب استان آذربایجان‌غربی واقع شده که دارای ۴ شهر ، ۲ بخش، ۶ دهستان و ۲۴۶ روستا و جمعیت ۱۲۰ هزار نفر است.

آذربایجان‌غربی دارای بیش از هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل «قره‌کلیسای چالدران» و «تخت‌سلیمان تکاب» است.

برچسب‌ها آذربایجان غربی سردشت میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان غربی سردشت میراث فرهنگی آذربایجان غربی سردشت میراث فرهنگی اخبار کنکور آذربایجان غربی باستان شناسی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۶۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره‌های ویژه گردشگری در اردبیل برنامه‌ریزی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن محمدی ادیب در دیدار با معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: رویدادهای ویژه در حوزه گردشگری استان اردبیل با توجه به فرا رسیدن فصل گردشگری برای روزها و ماه‌های آینده تدوین شده است.

وی با اشاره به پیگیری اعتبارات حوزه گردشگری استان اردبیل در وزارت میراث‌فرهنگی خاطرنشان کرد: از معاونت گردشگری انتظار داریم در راستای پیشبرد اهداف و توسعه گردشگری استان تامین اعتبارات مورد نیاز را تسهیل کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل ادامه داد: اقدامات زیرساختی و زیربنایی متعددی نیز در دستور کار اداره کل میراث‌فرهنگی استان اردبیل قرار دارد که در این راستا نیز نیازمند همراهی وزارتخانه هستیم.

محمدی ادیب با بیان اینکه اقدامات آموزشی و توانمندسازی نیروهای شاغل در تاسیسات گردشگری استان یکی از اهداف ما است، تصریح کرد: در این راستا با هماهنگی مدیرکل آموزش گردشگری وزارتخانه، دوره‌های آموزشی لازم با تامین اعتبار برای این دسته از نیروهای شاغل در حوزه گردشگری برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تکمیل زیرساخت‌های گردشگری و پرداخت تسهیلات حمایتی برای سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری را در اردبیل پیگیری می کنیم تا با همکاری اداره کل و وزارتخانه و تامین اعتبارات لازم انجام شود.

کد خبر 6092847

دیگر خبرها

  • کارکرد انتقادی و راهبری فیلم های مستند کمرنگ شده است
  • برگزاری جشنواره‌های ویژه گردشگری در اردبیل برنامه‌ریزی می‌شود
  • تابوت‌های باستانی ‌محوطه‌ «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  • تدوین رویدادهای فصل گردشگری در استان اردبیل
  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی مربوط به سال ۱۳۹۸است
  • تدوین رویدادهای مهم گردشگری در استان اردبیل
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت