Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ــ مدیر پایگاه جهانی چغازنبیل و هفت تپه با اشاره به دستور انتقال محل کارخانه قند به خارج از حریم چغازنبیل از سوی استاندار خوزستان در تیرماه سال جاری گفت: قرارداد واگذاری زمین برای احداث این کارخانه در حریم چغازنبیل فسخ شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز جهانی چغازنبیل و هفت تپه، عاطفه رشنویی اظهار داشت: طبق قانون عرصه و حریم‌های میراث جهانی چغازنبیل در صورت فسخ قرارداد، در مرحله مکان یابی و امکان سنجی دوباره باید از میراث فرهنگی استعلام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آماده است درصورت نیاز برای تولیدکنندگان یا واگذارکنندگان استعلام لازم صورت گیرد تا نقاط بر روی خطوط پیاده و براساس ضوابط اعلام ‌شود نقطه جدید برای احداث کارخانه مجاز است یا خیر.

رشنویی با بیان اینکه خط ضوابط حریم و حریم حفاظتی چغازنبیل روشن و مشخص است، اظهار داشت: احداث کارخانه صنایع سنگین و یا شهرک‌های صنعتی در حریم درجه یک و 2 ممنوع است لذا باید در مکان‌یابی جدید محل احداث به خطوط حریم‌های میراث جهانی دقت کافی صورت گیرد.

لزوم انتقال کارخانه قند به خارج از حریم پایگاه "چغازنبیل"میراث فرهنگی: احداث کارخانه در محوطه چغازنبیل ممنوع است/ مرجع قضائی منع تعقیب صادر کرد!خوزستان| کمبود اعتبار عامل از بین رفتن چغازنبیل استبازدید سفیر اتریش از "مقبره ‌دانیال نبی(ع) و معبد‌ ‌زیگورات چغازنبیل"+تصاویر

وی با تاکید بر لزوم احترام به قانون افزود: طبق قانون باید در مرحله امکان سنجی و مکان‌یابی به منظر میراث فرهنگی و منابع طبیعی توجه و مجوزهای لازم اخذ شوند.

مدیر پایگاه جهانی چغازنبیل و هفت تپه گفت: واگذار کردن هر قطعه زمین برای هر کاری قبل از اینکه از میراث فرهنگی مجوزی گرفته شود محکوم به شکست است.

وی از سرمایه گذاران استان خوزستان خواست قبل از اینکه به فکر واگذاری زمین باشند برای جلوگیری از هدر رفت زمان و برای اینکه ضرری متوجه کسی نشود قبل از هرگونه مکان یابی استعلام‌های مورد نظر را انجام دهند.

گفتنی است چندی پیش عملیات ساخت یک کارخانه قند در حریم چغازنبیل خبرساز شد؛ میراث فرهنگی به استعلام انجام شده از سوی این کارخانه جواب منفی داد و مجوز جهاد کشاورزی برای احداث باطل شد. معبد زیگورات چغازنبیل که نخستین اثر باستانی ثبت جهانی ایران در فاصله 40 کیلومتری جنوب شرقی شوش و 20 کیلومتری هفت تپه در شمال خوزستان واقع است. این سازه در سال 1979 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت. محوطه باستانی هفت‌تپه در بخش جنوب شرقی شهرستان شوش و در فاصله 15 کیلومتری آن واقع شده است.

انتهای پیام/341/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جهانی چغازنبیل میراث فرهنگی مکان یابی هفت تپه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۸۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی

هم‌زمان با روز معلم، بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی برای معلمان و اساتید رایگان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از میراث آریا، با موافقت سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اماکن فرهنگی‌تاریخی در روز ۱۲ اردیبهشت برای معلمان و استادان دانشگاه، رایگان است.

بر اساس این خبر، روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه، معلمان، آموزگاران و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی مرتبط می‌توانند از موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور، به‌صورت رایگان بازدید کنند.

ساعت کاری اماکن فرهنگی‌تاریخی در شش‌ماهه نخست سال جاری در طول ایام هفته از ۹ تا ۱۸ است و در روزهای پنجشنبه و جمعه، تا ساعت ۲۰ افزایش می‌یابد.

علاقه‌مندان به بازدید از هر موزه، پایگاه میراثی یا محوطه تاریخی، با مراجعه به تارنما یا صفحه آن در فضای مجازی، از ساعات دقیق فعالیت آن اطلاع حاصل کنند.

کد خبر 748660

دیگر خبرها

  • توقف عملیات عمرانی احداث شهرک جدید در حاشیه شهر تاریخی جیرفت
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • دریافت تسهیلات درجاسازی واحد‌های فرسوده روستایی واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی
  • ۳۴ باند حفاری اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی منهدم شد
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی