Web Analytics Made Easy - Statcounter

شریعتی با بیان اینکه مصرف فست فودها در خوزستان بالا و مصرف میوه و سبزیجات پایین است گفت: زنگ خطر چاقی، کم تحرکی و مصرف فست و فودها باعث بیماری های غیرواگیر در استان شده که زنگ خطر آن به صدا در آمده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «غلامرضا شریعتی» شامگاه (دوشنبه ۲۴ آذر) در شورای سلامت خوزستان، با اشاره به کالاهای آسیب رسان اظهار کرد: انتظار می‌رود تا دانشگاه ها این کالاها را لیست گذاری و مشخص کنند که کدام کالاها آسیب رسان هستند و با یک برنامه مدون به تولید کننده و مصرف کننده اطلاع رسانی شود که دانشگاه های استان این مهم را باید برعهده بگیرند و این وظیفه را انجام بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استاندار خوزستان با بیان اینکه دانشگاه ها باید رسما و جامع این کالاها را اعلام کنند افزود: در تبلیغ کالاهای آسیب رسان علاوه بر ممنوعیت قانونی که به صراحت در قانون به آن اشاره شده باید به محدودیت های اخلاقی، انسانی، ممنوعیت این کالاها و آثار منفی و سلبی حاصل از مصرف آن ها هم توجه شود.

 

وی با تاکید بر اینکه باید چنان تبلیغ گسترده ای انجام شود تا به یک ضد ارزشی در جامعه مثل مواد مخدر تبدیل شود تصریح کرد: به نحوی که افراد به سمت آن نروند که باید دانشگاه‌ها با همکاری صدا و سیما، رسانه ها، فضای مجازی، بیلبردهای تبلیغاتی و ... بر این موضوع اقدام کنند تا تقاضا کم شود که در این مسیر بر عهده دانشگاه‌ها، شهرداری ها و صدا وسیما است.

 

رئیس شورای سلامت خوزستان اضافه کرد: انتظار می‌رود که ارشاد، پلیس فتا به مسئولیت های قانونی خود عمل کنند و اگر رسانه ای بدون رعایت شاخص های بهداشتی و محدودیت های قانونی به تبلیغ کالای آسیب رسان می‌پردازند، با آن‌ها برخورد شود اما ابتدا باید اقناع جامعه صورت پذیرد که اقناع در این زمینه از طریق عملکرد دانشگاه است.

 

وی با بیان اینکه طبق گزارش مراکز بهداشتی مصرف برخی از موادغذایی مثل فست فودها در استان بالا و مصرف دیگر موادغذایی مثل سبزیجات و میوه ها پایین و در حد استاندارد نیست عنوان کرد: این موضوع باید تبلیغ شود و مردم را به مصرف غذای مفید در وسع و شرایط خرید آنها تشویق کنیم و آنها را از مواد غذایی مضر بر حذر بداریم؛ تاکنون تبلیغ و اقدامی در این زمینه مشاهده نشده و تنها در جلسات و محیط های درمانی گفته می‌شود که اثربخشی ندارد.

 

شریعتی ابراز کرد: باید جامعه بیش از پیش از این مساله مطلع شود و برنامه‌های تلویزیونی در خصوص این موضوع پر شود، البته برنامه هایی را تلویزیون ملی و بین المللی پخش کرده که باید سیمای استانی هم به ساخت همچین برنامه هایی بپردازد.

 

وی با اشاره به اینکه باید در این زمینه از تجربه کشورهای توسعه یافته استفاده شود بیان کرد: کشورهای توسعه یافته در مقطعی با گسترش این موضوع مواجه بودند و مصرف فست فودها در این جوامع بالا رفت و عواقب و عوارض آنها را مشاهده کردند وارد عمل شدند و در محدود کردن و عدم مراجعه به سمت فست فودها و کم کردن آنها دستاوردهای مهمی را به دست آوردند که می طلبد ما هم در این زمینه اقدام کنیم.

 

استاندار خوزستان ادامه داد: نمی‌توانیم در جلسه از بیماری هایی عوارض دار صحبت کنیم ولی اقدامات اصلی پیشگیری را تبلیغ نکنیم؛ گسترش دیابت، کم تحرکی، چاقی زیاد، مباحث فست فودها و استفاده آنها همه و همه موثر هستند و زنگ خطر را برای ما به صدا در آورده که باید در این زمینه کمیته ای متشکل از دانشگاه، ورزش و جوانان، سمن ها، اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل امور اجتماعی تشکیل و تصمیماتی اتخاذ شود.

 

وی تاکید کرد: شهرداری و امورکل شهری تصمیماتی را اتخاذ کنند تا آگاهی بخشی شود چراکه این امر بسیار مهم است و باید‌ در دستور کار قرار بگیرد؛ شدت و حدت ورزش و تغذیه سالم را باید تبلیغ کرد تا مردم باورشان شود که تحرک داشتن، تغذیه سالم در پیشگیری از بروز بیماری دیابت موثر و اثربخش است.

 

شریعتی خاطر نشان کرد: در آگاهی بخشی عمومی در مورد تبعات عدم توجه به هشدارها برنامه مشخصی تبیین و به مردم گفته شود که عدم توجه به هشدارهای حوزه سلامت متحمل هزینه های سنگینی می‌شوند و باید شورای سلامت حتما به این موضوع اهتمام بورزد، بالاخره پدیده چاقی یکی از پیامدهای زندگی دیجیتالی دنیای امروز است میزان آن در کشور ما در حال بالا رفتن است و به کودکان دانش آموز رسیده است.

 

وی کرونا و آموزش غیرحضوری را یکی از علل تشدید چاقی دانست و اذعان کرد: همه دستگاه ها باید به مسئولیت های خود عمل کند و آموزش و پرورش باید از ظرفیت سامانه شاد و تمام ظرفیت های خود در این امر استفاده کند و در دستور کار خود قرار دهد؛ دستگاه ها زمانی را برای ورزش اختصاص دهد و دوره های آموزشی برای تمام طبقات جامعهاز خانواده تا کارکنان ادارات گذاشته شود.

 

استاندار خوزستان به علل و عوامل، کنترل موانع ابتلا بیماری دیابت اشاره کرد و گفت: معاونت بهداشتی کسانی را آماده کند تا برای دستگاه، کارمندان، کارکنان جلسه بگذارند و در این خصوص به آن ها توضیح بدهند و یا صدا و سیما برنامه های تلویزیونی را فراهم کند تا در زمانی که خانواده از تلویزیون استفاده میکنند برای آن‌ها توضیح داده شود.

 

وی با اشاره به تقاضای سمن ها متقاضی برای ورزش در شهر برای شهروندان ابراز کرد: اینکه هیئت ورزش همگانی و شهرداری از این امر ممانعت می‌کند اشکال است و اتفاقا باید در این امر از آن ها حمایت شود و شرایط را فراهم کند تا این امر گسترش پیدا کند؛ جمعه های ورزشی با رعایت فاصله گذاری در اهواز انجام شود.

 

شریعتی تصریح کرد: طبق گزارش ها اهواز، کارون، ماهشهر، مسجدسلیمان شهرستان‌هایی هستند که مرگ و میر های ناشی از دیابت و بیماری های غیرواگیر در آنها زیادتر است که باید فرمانداران آنها دعوت شوند و این موارد را به آ‌نها تذکر دهند تا آنها هم اقداماتی را در شهرستان های خود انجام دهند بلکه بتوانند مداخله ای انجام شود.

 

شریعتی بر تشکیل کمیته پژوهشی برای آنالیز و رصد آمار و علت ها اشاره کرد و افزود: تا ما بتوانیم دقیق تر موضوع را بررسی کنیم و محل آسیب را نسبت به متوسط کشور در استان پیدا کنیم چراکه راه مقابله با هر بیماری متفاوت است که باید آنالیز شود و نتیجه را به اعلام کنند.

 

وی دیابت را بیماری خاموش دانست و اذعان کرد: و مرگ ومیر ناشی از آن در دنیا بالا است اما این بیماری با درصد بالا قابل درمان و کنترل است و علم بشری هم نسبت به گذشته پیشرفت داشته اما اصل در پیشگیری است یعنی تغییر سبک و روش زندگی مساله مهمی است که می تواند در کنترل و پیشگیری نقش مهمی ایفا کند و اطلاع رسانی در این زمینه در دستور کار قرار بگیرد.

 

استاندار خوزستان به سندملی سلامت اشاره کرد و افزود: در این سند وظایف همه دستگاه ها مشخص شده اما در این میان دستگاه هایی مثل شهرداری ها، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و ... وظایف سنگین تری را در این زمینه بر عهده دارند؛ ورزش و تغذیه خاکریز اول کنترل بیماری است و در نتیجه دستگاه ها در صف نخست اجرای این سند هستند که باید در دستور کار خود قرار دهند و به این امر اهتمام بورزند و به آنچه لازم است توجه و عنایت شود.

 

وی ادامه داد: با توجه به کنترل بیماری کرونا اگر بیش از پیش و تسلط ما بر آن بهتر شود ما می‌توانیم به مسائل غیرواگیر بپردازیم، اما برای بررسی سند ملی سلامت باید زمان زیادی را گذاشت و به وظایف دستگاه های اصلی و درجه دو تاکید شود و در شهرستان ها هم تسری پیدا کند.

 

شریعتی در پایان در خصوص کنترل بیماری کرونا استان یاد آور شد: کنترل این بیماری باید با جدیت دنبال شود و طبق آمار میزان بروز بیماری در استان، میزان مرگ و میر و ابتلا به بیماری کرونا در کشور رتبه ۲۸ یا ۲۹ را داریم که امیدواریم این مسیر ادامه پیدا کند.

 

پایان پیام/679

منبع: شبستان

کلیدواژه: شورای سلامت غلامرضا شریعتی خوزستان استاندار خوزستان فست فودها دستور کار دانشگاه ها آسیب رسان دستگاه ها مصرف فست زنگ خطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۹۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط دانشگاه علوم پزشکی ایران، ناهید آریائیان افزود: چاقی زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، در نتیجه با «کاهش دریافت میزان کالری» و «افزایش فعالیت‌های فیزیکی» می‌توان از بروز چاقی و بیماری‌های وابسته به آن پیشگیری کرد.

وی اظهارداشت: در سال‌های اخیر میزان شیوع چاقی افزایش یافته و آمار افراد چاق از سال ۱۹۸۰ در جهان بیش از دو برابر شده است. در ایران تقریبا نیمی از افراد دارای اضافه وزن یا چاق هستند.

آریائیان با اشاره به افزایش کودکان مبتلا به چاقی، اظهار کرد: چاقی، زمینه‌ساز بروز بسیاری از بیماری‌های شایع همچون بیماری‌های قلبی عروقی، پرفشاری و چربی خون، دیابت، انواع سرطان‌ها، برخی بیماری‌های زنان و ناباروری، کبدی (مانند کبد چرب)، کلیوی، مفاصل و اتوایمیون، تنفسی، اختلالات خواب، روحی و روانی و ... است. به علاوه چاقی باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد به ازای هر ۱۰ درصد کاهش وزن، ۲۰ الی ۲۵ درصد خطر مرگ و میر وابسته به چاقی کاهش می‌یابد؛ در واقع چاقی زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های مزمن به شمار می‌رود و با کاهش حتی ۱۰ درصد از وزن می‌توان به اندازه قابل توجهی از ابتلا به بیماری‌های متابولیک و غیرواگیر پیشگیری کرد.

وی افزود: چاقی، افزایش درصد چربی بدن است و چاقی در کودکی، زمینه بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن در دوران بزرگسالی را افزایش می‌دهد.

آریائیان با اشاره به شاخص توده بدنی، خاطرنشان کرد: هر چه BMI (وزن به کیلوگرم تقسیم به مجذور قد به متر) بالاتر رود، میزان مرگ و میر هم بیشتر می‌شود. BMI بالاتر از ۲۵ تا ۲۹.۹ اضافه وزن و بالاتر از ۳۰ به عنوان چاقی تعریف می‌شود.

وی افزود: علت چاقی افزایش دریافت انرژی بیشتر نسبت به مصرف آن است؛ بنابراین برای پیشگیری از اضافه وزن باید میزان دریافت کالری را کنترل کنیم.

به گفته وی، یکی از علل کاهش مصرف انرژی، کاهش فعالیت فیزیکی است و چاقی، خود زمینه ساز کم تحرکی است.

این متخصص تغذیه با تاکید بر افزایش فعالیت فیزیکی، اظهار کرد: برخی افراد از رژیم غذایی نامناسب پیروی کرده و مواد غذایی خاصی را استفاده و یا برخی از گروه‌های غذایی را حذف می‌کنند؛ ولی باید توجه داشت که لازم است همه گروه‌های غذایی به میزان مورد نیاز استفاده شوند و گروه‌های سبزی‌ها (دارای فیبر بالا باشند و مصرف آن‌ها به صورت خام و آب پز به حس سیری کمک می‌کند)، میوه‌ها، غلات سبوس‌دار، لبنیات کم چرب، گروه گوشت‌ها مانند انواع گوشت بدون چربی یا کم چرب، حبوبات و تخم‌مرغ در برنامه روزانه گنجانده شوند.

وی تاکید کرد: همچنین مصرف غذا‌های پرکالری و کم ارزش مانند فست فودها، غذا‌های سرخ کردنی، شیرینی‌ها و چربی‌های اشباع شده کاهش یابد و از روغن‌های مفید مانند روغن زیتون و کلزا در مقدار مورد نیاز استفاده و آب کافی مصرف شود.

به گفته آریائیان، از نشستن‌های طولانی، خوردن غذا هنگام تماشای تلویزیون، خوردن سریع غذا و مصرف غذا‌های شیرین و پرچرب خودداری کنید و به جای آن، تغییر سبک زندگی، پیاده‌روی مستمر، انجام ورزش‌های هوازی (به منظور کاهش چربی) به همراه غیر هوازی (برای افزایش متابولیسم بدن) و استفاده از مواد غذایی در حد نیاز را مورد توجه قرار دهید.

وی افزود: همچنین برای کنترل اشتها در فاصله وعده‌های اصلی می‌توانید از میان وعده‌های مغذی مناسب نظیر میوه‌ها (در حد مورد نیاز)، سبزی‌ها و آجیل بدون نمک (در میزان کم) استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هیچ وعده غذایی به خصوص صبحانه نباید حذف شود.

آریائیان تصریح کرد: منافع فیزیولوژیک وزن مناسب بسیار بالا است و وقتی وزن ایده‌آلی داریم علاوه بر حفظ سلامت بدن، حال و روحیه بهتری هم داریم و سیستم ایمنی بدن هم قوی‌تر است، در نتیجه کمتر به بیماری‌های جسمانی و روانی مبتلا می‌شویم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ذخیره‌سازی ۱۵۰۰ تن مرغ منجمد در لرستان
  • ذخیره سازی ۱۵۲۰ تن گوشت و مرغ منجمد در لرستان
  • هشدار به سیگاری ها؛ مرگ بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار
  • کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند
  • چگونه به فاسیولا مبتلا می شویم؟
  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • این ۴ عادت به تدریج جان شما را می‌گیرد
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • فشار خون عامل مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان