Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تفریح و نشاط خبرگزاری فارس، آفرین امامی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: مرحوم شهریار عدل عضو موسسه ملی تحقیقات علمی فرانسه، بنیان‌گذار ثبت جهانی در ایران و از برجسته‌ترین پژوهشگران حوزه قاجار بوده که در سال ۱۳۶۱ بررسی سه قطعه فیلم کوتاه مظفرالدین شاه شامل ۳۸ حلقه ۱۶ و ۳۵ میلی‌متری را که در یکی از مخازن کاخ گلستان پیدا شده بود، آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این فیلم‌ها با تلاش و پیگیری‌های او در ۲۲ بهمن ۱۳۸۱ به سفارت ایران در پاریس تحویل داده می‌شود و در مرکز ملی سینمای فرانسه مورد بازیافت و مرمت قرار گرفت. حاصل این تلاش و تفاهم فرهنگی، فیلم دیجیتالی ۵۶ دقیقه‌ای است که در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۲ از گمرک جمهوری اسلامی ایران ترخیص و به کاخ گلستان بازگردانده شد.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان تصریح کرد: بخش‌هایی از این فیلم از نخستین سفر مظفرالدین شاه به فرنگ در سال ۱۹۰۰ میلادی توسط میرزا ابراهیم عکاس‌باشی و مشارکت شرکت فیلمبرداری گومون فرانسه (Gaumont) گرفته و ضبط شده و بخش‌هایی دیگری از آن نیز در ایران و کاخ گلستان که شامل مراسم رژه، مراسم بندبازی، عبور کالسکه مظفری در میدان مشق، جشن گل، صحن حضرت معصومه (س) و ... بوده، فیلمبرداری شده است.

وی ادامه داد: در این فیلم برپایی جشن گل در اوستاند بلژیک که در  ۱۸ اوت ۱۹۰۰ برگزار شده به نمایش در آمده است و به طور قراردادی به عنوان مبدا تاریخ سینمای ایران شناخته می‌شود، زیرا نخستین اشاره صریح به فیلمبرداری توسط یک ایرانی (میرزا ابراهیم عکاسباشی) دارد.

امامی گفت: این فیلم ساعت ۱۳ روز سه‌شنبه ۲۵ آذر ۹۹ بر روی سایت مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان به آدرس http://www.golestanpalace.ir/ بارگذاری و بر روی اینستاگرام این مجموعه به آدرس https://instagram.com/golestanpalace معرفی و نمایش داده می‌شود.

دومین همایش ملی «یلدا آیینه فرهنگ و تمدن کهن ایران» برگزار می‌شود

علیرضا حسن‌زاده عضو هیأت‌علمی و رییس پژوهشکده مردم‌شناسی با اعلام این خبر گفت: با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا از تمامی مردم ایران دعوت می‌کنیم آیین یلدای امسال و سنت‌های آن همچون تفأل به دیوان حافظ و در کنار هم جمع شدن را به صورت مجازی برگزار کنند.

وی تصریح کرد: دومین همایش ملی یلدا آیینه فرهنگ و تمدن کهن ایران به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به صورت مجازی در ۲۹ و ۳۰ آذر ماه برگزار و در آن ۱۰ پنل علمی در قالب ۳۴ سخنرانی با حضور محققان و اساتید دانشگاه و پژوهشگاه‌های کشور ارائه خواهد شد.

حسن‌زاده افزود: حضور علاقه‌مندان به عنوان مهمان در این همایش که در فضای اسکای روم به آدرس‌های https://www.skyroom.online/ch/richt.dtp/yalda ، https://www.skyroom.online/ch/richt.dtp/yalda۲ ، https://www.skyroom.online/ch/richt.dtp/yalda۳  و https://www.skyroom.online/ch/richt.dtp/yalda۴ برگزار می‌شود، آزاد است.

دومین همایش ملی «یلدا آیینه فرهنگ و تمدن کهن ایران» با مشارکت و همکاری معاونت فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مدیریت اداره کل ثبت معرفی و احیای میراث‌معنوی و طبیعی معاونت میراث‌فرهنگی، مرکز میراث ناملموس تهران، ایکوم، هسته پژوهشی مردم‌شناسی دانشگاه مازندران، مرکز اسناد آسیا، موسسه سپندار جاودان خرد و سایر مراکز علمی و پژوهشی برگزار می‌شود.

پنجمین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر به صورت مجازی برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار تفریح و نشاط خبرگزاری فارس، ویدا توحدی مدیرکل توسعه و ترویج معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: پنجمین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر بهمن ماه امسال به صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه تمهیدات قابل توجهی به‌منظور برگزاری پنجمین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر در بهمن ماه سال جاری دیده شده است، تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونا و عدم امکان برگزاری جشنواره فجر به صورت حضوری، برنامه­‌ریزی‌­های گسترده‌­ای انجام شده که از طریق نگاه متفاوت به صنایع‌دستی، جذابیت‌های بصری قابل توجهی در این رویداد که به صورت مجازی برگزار خواهد شد، ایجاد شود.

توحدی اضافه کرد: تغییر فرآیند، به ویژه در انتخاب اولیه آثار انجام می‌شود اما چیدمان و داوری نهایی آثار حتمی است و حتی از طریق ادغام برنامه‌­های پرمخاطب و مسابقات هنری و فرهنگی با این جشنواره، انتظار می‌­رود با وجود شیوع کرونا، این رویداد با استقبال مجازی چشمگیری روبه‌رو شود.

مدیرکل توسعه و ترویج معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، خاطرنشان کرد: این جشنواره از سال ۱۳۹۵ به‌طور مستمر برگزار شده و هدف از برگزاری آن ارتقای کیفی صنایع‌دستی فاخر و امکان دریافت ایده در یک فضای سالم رقابتی است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فیلم فرانسه شاه گلستان صنایع دستی و هنرهای سنتی صورت مجازی برگزار برگزار می شود میراث فرهنگی کاخ گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۲۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد فروشگاه‌های صنایع‌ دستی استان سمنان به ۱۹باب رسید

سلطانی‌پور گفت: مجوز فعالیت یک فروشگاه صنایع‌ دستی در بازار سرپوشیده شهر شاهرود صادر شد. 

وی  ادامه داد: براساس ابلاغ دستورالعمل صدور مجوز فروشگاه‌های صنایع‌ دستی، متقاضیان می‌توانند با ثبت درخواست در درگاه ملی مجوزها و پس از بررسی درخواست توسط اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، مجوز خود را بگیرند.

وی افزود: اکنون شش فروشگاه صنایع‌ دستی در سمنان، ۹ فروشگاه صنایع‌ دستی در شاهرود، دو فروشگاه صنایع‌ دستی در دامغان و دو فروشگاه صنایع‌ دستی نیز در مهدیشهر تحت مجوز اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان فعالیت می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌ دستی استان سمنان به ۱۹باب رسید
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود