Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-28@23:54:42 GMT

رکوردهای عجیب و غریب آخرین بودجه روحانی +نمودار

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۳۲۴۱۲

رکوردهای عجیب و غریب آخرین بودجه روحانی +نمودار

خبرگزاری تسنیم: لایحه بودجه ۱۴۰۰ درحالی به ادعای دولت با کاهش وابستگی به نفت و براساس واقعیت‌ها تدوین و به مجلس تقدیم شده که مروری به جزئیات دخل و خرج و درآمد‌های پیشنهادی نشان می‌دهد که نسبت هزینه‌ها به درآمد‌های بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سال‌های قبل افزایش چشم گیر داشته است.

بررسی جزئیات درآمد‌های پیشنهادی دولت در بودجه ۱۴۰۰ بیانگر وابستگی حداقل ۵۰ درصدی بودجه به نفت است؛ همچنین کسری تراز عملیاتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۱۷ درصد نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۹ رشد داشته و کسری تراز عملیاتی از ۱۴۷ هزار میلیارد تومان به ۳۱۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه مروری به بررسی روند بودجه سالانه کشور، منابع و مصارف، درآمد‌ها و هزینه‌ها طی ۱۰ سال گذشته و چگونگی افزایش ۱۱۷ درصدی کسری بودجه در سال ۱۴۰۰ بر اساس گزارش دیوان محاسبات خواهیم داشت.

مروری به درآمد‌های ۱۰ ساله بودجه‌ای نشان می‌دهد که درآمد‌ها در لایحه ۱۴۰۰ نسبت به قانون ۱۳۹۹ حدوداً ۱۰ درصد رشد داسته است که یکی از کمترین رشد‌های دهه اخیر می‌باشد. طی این سال‌ها فقط در بودجه سال ۹۱ شاهد رشد ۷ درصدی درآمد‌ها بودیم و در بقیه سالها، نرخ رشد درآمد بالاتر از ۱۰ درصد بوده است.

بالاترین نرخ رشد درآمد به میزان ۳۹ درصد در بودجه سال ۹۲ اتفاق افتاده است.

اما برخلاف درآمدها، روند اعتبارات هزینه‌ای با رشد چشم گیر همراه بوده است، در نمودار پایین مشاهده می‌کنید که رشد هزینه‌ها در لایحه پیشنهادی دولت نسبت به قانون بودجه ۹۹ بالغ بر ۴۶ درصد بوده است که بیشترین نرخ رشد در طی دهه اخیر است.

رکوردشکنی رشد هزینه‌ها در بودجه ۱۴۰۰ با نرخ رشد ۴۶ درصد در حالی است که طی ده سال گذشته بالاترین نرخ رشد هزینه‌ها در بودجه ۹۲ با نرخ ۲۷ درصد بوده است.

برهمین اساس و همانطور که در نمودار زیر مشخص است، روند افزایش اعتبارات هزینه‌ای طی دوره زمانی ۹۰ تا ۹۹ تصاعدی بوده و رشد درآمد‌ها تقریباً روندی خطی را تجربه کرده است.

بررسی روند ۱۰ ساله منابع و مصارف بودجه‌های کشور نشان میدهد، در حالی طی سال‌های ۹۰ تا ۹۹ کسری بودجه سالانه بین ۵ تا ۴۶ درصد رشد داشته که در بودجه ۱۴۰۰ این عدد به شکل ناباورانه‌ای به رشد ۱۱۷ درصد رسیده است.

جالب است که کسری بودجه از سال ۹۰ تا ۹۹ از ۲۸ هزار میلیارد تومان تا ۱۴۷ هزار میلیارد تومان افزایش داشته، ولی در بودجه سال ۱۴۰۰ به یکباره شاهد رشد کسری بودجه به عدد ۳۱۹ هزار میلیارد تومان هستیم.

بررسی متوسط نرخ رشد کسری بودجه طی سال‌های ۹۰ تا ۹۹ نشان می‌دهد، طی این سال‌ها به طور متوسط کسری بودجه رشد ۲۱ درصدی داشته است، این در حالی است که رشد ۱۱۷ درصدی کسری بودجه در لایحه ۱۴۰۰ نشان از افزایش حدود ۵.۵ برابری کسری بودجه دارد.

در ادامه روند ۱۰ ساله منابع و مصارف عمومی دولت با عملکرد را مشاهده می‌کنید:

به گزارش تسنیم، دیوان محاسبات سه سناریو برای فروش نفت در سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته که عبارتند از: سناریوی اول: صادرات ۲/۳ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی مطابق با مفروضات لایحه بودجه ۱۴۰۰؛ سناریوی دوم:فروش یک و نیم میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی با دید بهبود و سناریوی سوم: فروش ۱ میلیون بشکه نفت متناسب با واقعیت‌های فعلی.

در صورت عدم تحقق یکی از رویکرد‌های فوق، به صورت دومینو وار تمامی منابع با کاهش شدیدی مواجه خواهد شد و از طرفی با عدم تحقق فروش نفت ۱۸ درصد سهم صندوق توسعه ملی از بخش نفت نیز با کاهش مواجه شده و منجر به کسری منابع خواهد شد که در این صورت عملاً مانند سال ۱۳۹۹ پیش فروش نفت به مشکل خورده و در بازار داخلی نیز با استقبال مواجه نخواهد شد و باید از این منابع هم چشم پوشی کرد.

منبع: فردا

کلیدواژه: آخرین بودجه روحانی کسری بودجه بودجه 1400 هزار میلیارد تومان بودجه ۱۴۰۰ کسری بودجه بودجه سال درآمد ها ۱۱۷ درصد هزینه ها سال ۱۴۰۰ ۹۰ تا ۹۹ نرخ رشد سال ها ۱۰ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۲۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۶۰ درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل

علیرضا حسین‌نژاد در دیدار با منتخب مردم مشگین‌شهر در مجلس دوازدهم، اظهار داشت: ۴۶ سال از عمر با برکت کمیته امداد به عنوان مولود انقلاب سپری شده و در این مدت تلاش بر این بوده تا طعم خدمت بی منت برای اقشار مستضعف و نیازمند جامعه به شایستگی تمام چشانده شود.

او تصریح کرد: کمیته امداد در تولید فقر دخیل نبوده بلکه این تفکر غلطی است که اعلام کنند، کمیته امداد فقیرپرور است در حالی که در این ۴۶ سال کارکرد غلط برخی نظامات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به تولید فقر منجر شده و باید این رویه اصلاح شود.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل گفت: با توجه به اینکه مددجویان کمیته امداد و نیازمندان جز ولی نعمتان انقلاب هستند باید در حل مشکلات و دغدغه معیشتی آنها تلاشی مضاعف انجام شود تا بیش از گذشته این خانواده‌ها از رفاه و آسایش برگرفته از برقراری نظام جمهوری اسلامی ایران بهره بگیرند.

حسین‌نژاد افزود: در استان اردبیل ۴۴ هزار خانوار در قالب ۸۹ هزار نفر از خدمات کمیته امداد بهره‌مند هستند که ۱۱.۵ درصد خانوار‌ها و ۷.۲ درصد جمعیت استان را مددجویان تحت پوشش کمیته امداد تشکیل می‌دهند.

او به پایین بودن سرانه درآمدی مردم این استان اشاره کرد و ادامه داد: با وجود اینکه سرانه درآمدی مردم این استان نصف سرانه کشوری است، اما مردم این خطه با مناعت طبع و عزت نفس سعی می‌کنند تا زندگی شایسته‌ای را سپری کرده و کمترین وابستگی‌ها را به نهاد امداد کشور داشته باشند.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل رویکرد این نهاد را در سال‌های اخیر توانمندسازی اعلام کرد و گفت: در کنار بهبود معیشت خانواده‌ها، بحث توانمندسازی و تأمین سرپناه از دیگر رویکرد‌ها است که در کنار خدمات فرهنگی، مهارت‌آموزی، بهداشتی و درمانی و سایر حوزه‌ها کمیته امداد استان سعی می‌کند تا در خدمت خانواده‌های نیازمند باشد.

حسین‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ۷۸۰ میلیارد تومان سال گذشته برای اشتغال مددجویان به ۱۶ بانک استان ابلاغ شد که ۶۰ درصد این میزان تسهیلات با همراهی بانک‌ها پرداخت شد و مابقی نیز در مراحل پرداخت در سال‌جاری است.

او اشتغال کمیته امداد را مهارت‌محور همراه با تولید شغل با ثبات و مولد اعلام کرد و افزود: به غیر از سالمندان و بیماران، برای سایر مددجویان که امکان اشتغال وجود دارد، امکان پرداخت این تسهیلات فراهم شده و حتی برای دهک‌های پنجم و ششم خانوار‌ها نیز امکان پرداخت تسهیلات اشتغالزا از طریق کمیته امداد مهیا است.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل اضافه کرد: ما با بهره‌گیری از ظرفیت راهبران شغلی سعی می‌کنیم در حرف و صنف مختلف اشتغال مولدی را ایجاد کنیم که قطعا راهبری اساسی در این زمینه می‌تواند گره‌گشا باشد.

حسین‌نژاد بیان کرد: سالانه ایجاد فرصت اشتغال برای چهار هزار و ۶۰۰ نفر فضای خوبی را فراهم می‌کند که تا ۹۶ درصد راست‌آزمایی در اشتغال و به حداقل رساندن انحرافات را در پرداخت تسهیلات شاهد هستیم تا جامعه هدف بتواند به مرز توانمندسازی و خودکفایی برسند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • پرداخت ۶۰ درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل
  • هدفم شکستن رکوردهای استقامت ایران است
  • شمش طلا با چه دلاری حراج شد؟‌ + نمودار
  • شلوار عجیب و غریب کیم جونگ اون سوژه رسانه‌های جهان شد + تصاویر
  • قزوین قعرنشین جدول تامین بارش استان‌ها
  • اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان به حوزه رسانه در سال جاری
  • کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور
  • جزییات بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • اصلاح احکام رتبه بندی ۱۰۰ معلم بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲