Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-26@10:33:20 GMT

تشکیل کمیته فنی برای حل مشکلات تالاب میانکاله

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۳۲۵۸۶

مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان محیط زیست بیان کرد: یک کمیته فنی متشکل از صاحب‌نظران و فرمانداران شهرستان‌های مجاور پناهگاه حیات‌وحش و ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله در گلستان و مازندران تشکیل شده است.

به گزارش میزان، مسعود باقرزاده‌کریمی مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان محیط زیست در خصوص ضرورت تشکیل کمیته فنی و متخصص برای خلیج گرگان و تالاب میانکاله، گفت: اقدامات پیگیری و اجرایی در خصوص میانکاله و خلیج گرگان در ستاد تالاب‌ها تصویب شد که مواردی را بررسی و رفع مشکل کند که به قسمت مجاری خلیج گرگان و دریا تاکید شده است که با تشکیل یک گروه متخصص در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی مشکلات برای مطالعات لازم و نحوه اجرای طرح‌ها در این منطقه را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی اظهار کرد: بحث بسیاری در مورد خلیج گرگان و میانکاله مطرح شده است که برخی معتقدند که لایروبی انجام شود و برخی معتقدند که لایروبی صورت نگیرد ستاد تالاب‌ها فضای مطالعات پژوهشگاه را کاملا باز گذاشت تا بررسی‌های لازم را انجام دهند و نظرات متخصصین را در این خصوص شنیده شود؛ و ستاد تالاب‌ها به پژوهشگاه فرصت داد تا مطالعات و بررسی‌های خود را انجام دهد و به یک نتیجه قابل قبولی برای رفع مشکل میانکاله و خلیج گرگان برسند.

باقرزاده‌کریمی توضیح داد: خلیج گرگان با خطر خشکیدن و زیست محیطی مواجه است و به همین دلیل دستگاه‌های ذیربط موظف به اختصاص بودجه و اقدامات اجرایی فوری برای نجات این پهنه آبی کرد.

وی تاکید کرد: یک کمیته فنی متشکل از صاحب‌نظران و فرمانداران شهرستان‌های مجاور پناهگاه حیات‌وحش و ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله در گلستان و مازندران که عضو این کمیته هستند به منظور جلوگیری از تغییر کاربری، خشک شدن آب تالاب و ریختن فاظلاب‌های شهری به این تالاب تشکیل شده است.

مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان محیط زیست عنوان کرد: پناهگاه حیات‌وحش و ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله در جنوب دریاچه خزر و در محدوده جغرافیایی استان‌های گلستان و مازندران واقع شده است، تالاب بین‌المللی میانکاله دارای ۴۰ هزار هکتار مساحت آبی است که از دهستان میانکاله در شهرستان بهشهر تا آشوراده در استان گلستان گسترده است.

باقرزاده‌کریمی در خصوص مشارکت استان‌های گلستان و مازندران درباره تالاب میانکاله عنوان کرد: از سویی استان گلستان با پژوهشگاه قرارداد لازم را در خصوص خلیج گرگان و میانکاله بسته‌است و پژوهشگاه مطالعات مربوط به اقیانوس شناسی را در این خصوص شروع کرد و، چون مطالعات از سال‌های قبل آغاز شده بود سریع‌تر به نتیجه مطلوب رسید.

باقرزاده‌کریمی توضیح داد: پایش‌های میدانی انجام شد مدل‌هایی را برای رفع مشکلات این منطقه طراحی کردند گزارش نهایی که پژوهشگاه‌ها برای ستاد فرستادن با راهکار‌های لازم در جلسه چهارم ستاد طرح، بررسی و مصوب خواهد شد که این اقدامات در قالب بند‌هایی که مهمترین بخش مطالعات بود طراحی شده‌است.

مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان محیط زیست اظهار کرد: این بند‌های طراحی شده نیاز به مطالعه گسترده داشتند یکی از موارد آن که مربوط به اقدامات تخصصی و اجرایی درخصوص خلیج گرگان و میانکاله بود به مطالعه دقیق و بررسی بیشتری نیاز داشت بررسی‌هایی در این خصوص در حال برنامه‌ریزی برای اجرا است در جلسه چهارم این اقدامات بررسی خواهد شد و با رسیدن به نتیجه کلی در خصوص تالاب میانکاله و خلیج گرگان، مرحله اجرایی در دستور کار خواهدبود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: لایحه بودجه 1400 روح الله زم نشان نصر رود ارس واکسن فایزر الیگیتور فیش میانکاله اکوسیستم تالابی سازمان محیط زیست لایحه بودجه 1400 روح الله زم نشان نصر رود ارس واکسن فایزر الیگیتور فیش گلستان و مازندران باقرزاده کریمی تالاب میانکاله خلیج گرگان کمیته فنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۲۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در پی بارش‌های خوب و سیلابی شدن رودخانه سیمینه‌رود، آبگیری تالاب «قره‌گُل» که جزو تالاب‌های فصلی این شهرستان به شمار می‌رود آغاز شده است و هم اکنون بیش از نود درصد آن آبگیری شده است تا از پرندگان مهاجر و بومی میزبانی کند.

 رحیم عبدالکریمی با بیان اینکه از سال گذشته تخصیص حقابه تالاب قره گل محقق شده است افزود: با آغاز احیای این تالاب فصلی در حال حاضر پرندگان آبزی و کنارآبزی مانند فلامینگو، چنگر، مرغابی کله سبز، کاکایی صورتی و خاکستری و پرستوی دریایی به آن وارد شده اند.

اهالی روستای قره گل بوکان نیز در کنار اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان، برای احیا و ماندگاری بیشتر این تالاب فصلی پای کار آمدند و  در این باره کمال بادی عضو شورای روستای قره گل از مشارکت اهالی روستا در ساماندهی و لایروبی و بهسازی کانال‌های ورودی آب از سیمینه رود به این تالاب خبر داد و گفت: این اقدام در سه مرحله اجرا شد.

تالاب قره گُل در ۴۰ کیلومتری جاده بوکان به میاندوآب و در مجاورت روستایی به همین نام این روز‌ها یکی از مقاصد طبیعت گردی علاقمندان محیط زیست و گردشگران است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه+فیلم
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • استقبال تعاونی ها از مجموعه پرورش ماهی در قفس خلیج گرگان
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • ‌اجرای طرح تأمین امنیت بوستان‌ها در محلات کم برخوردار شیراز
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت آب اصفهان
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی