Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@18:41:31 GMT

کمربند سبز حفاظتی برای جنگل های گلستان

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۳۴۱۸۷

کمربند سبز حفاظتی برای جنگل های گلستان

معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه تاکنون ۲۷ هزار هکتار از عرصه‌های اراضی شیبدار استان زیر کشت انواع درختان مثمر و گیاهان دارویی رفته است، گفت: امسال ۴۰۰۰ هکتار دیگر از این عرصه‌ها نهال‌کاری می‌شود.

نوید رضا فراهانی با اشاره به طرح‌های جهاد کشاورزی در اراضی شیبدار، اظهار کرد: با توجه به ویژگی‌های مناسب اقلیمی گلستان و پتانسیل بالای این استان در تولید محصولات زراعی و باغی، از سال ۱۳۸۲ طرح کاشت درختان مثمر در ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی شیبدار مستعد در استان آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: طی ۱۷ سال گذشته اعتباری بالغ‌بر ۴۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص یافت که با این اعتبار، ۲۷ هزار هکتار از عرصه‌های موردنظر زیر کشت انواع درختان مثمر و گیاهان دارویی رفت.

فراهانی بیان کرد: امسال با توجه به اعتبارات تخصیصی و توان کارشناسی مجموعه، کشت در سطح ۴۰۰۰ هکتار دیگر از عرصه‌های زراعی شیبدار در دستور کار قرار گرفت که قرارداد آن با کشاورزان منعقد شده است. امروز نیز آیین متمرکز عملیات اجرایی طرح اراضی شیبدار در سال جاری با حضور استاندار برگزار می‌شود.

وی، هدف از اجرای این طرح را حفظ خاک و حاصلخیزی آن، ایجاد کمربند سبز حفاظتی برای جنگل های بالادست، کمک به تامین روغن خوراکی در کشور، افزایش محصولات خشکبار صادراتی و حفظ و ایجاد اشتغال مولد و پایدار عنوان کرد.

معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به حمایت‌های دولت از کشت درختان مثمر و گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار، گفت: سالانه اعتبار ملی در این بخش به استان اختصاص می‌یابد که با توجه به این مبلغ، سطح لازم مشخص می‌شود و سپس پیمانکار ما کار کاشت و آبیاری را تا مدت ۲ سال به‌صورت رایگان انجام می‌دهد.

فراهانی با اشاره به موضوع به بار ننشستن برخی باغات زیتون استان در سال‌های گذشته، گفت: طرح طوبی در اوایل دهه ۷۰ به‌منظور کشت نهال در اراضی شیبدار اجرا شد و در قالب آن اراضی شیبدار نهال‌کاری می‌شد. با توجه به اینکه در آن زمان نهالستان‌های مجوز دار و نهال‌های شناخته شده در استان نداشتیم، نهال‌های موردنیاز بدون مشخص بودن پایه و پیوندک، از خارج از استان تأمین می‌شد و همین مسئله باعث شد بعضاً باغات دچار عدم باردهی شدند.

وی افزود: در ادامه روند اصلاح شد و در استان نهالستان‌های مجوز دار خصوصاً در گونه زیتون ایجاد شد که نیاز استان را برطرف می‌کنند. با توجه به اینکه نهال‌های تولید شده در این مراکز فرایندهای مختلف اخذ مجوز را از موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر طی می‌کنند، از آنها اطمینان داریم. از سال ۸۲ که طرح اراضی شیبدار آغاز شده، دیگر این مشکل در استان وجود ندارد.

معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به گلایه برخی از باغداران که ۱۵ تا ۲۰ سال نهال مجوز دار کشت کرده اما عملکرد خوبی ندارند، گفت: باغی که در اراضی شیبدار احداث می‌شود مجزا از باغات پایین‌دست نیست و همان رسیدگی و مدیریتی که در اراضی پایین‌دست نیاز است باید در این اراضی نیز در دستور کار قرار گیرد. اگر کشاورز باغ را رها کند، به نتیجه نمی‌رسد.

فراهانی در ادامه با اشاره به اینکه در صورت رسیدگی، زیتون پس از ۵ سال به بار اقتصادی می‌رسد، تصریح کرد: با توجه سیاست‌های کشور در خودکفا شدن تولید روغن، باید به سمتی برویم که ۹۰ درصد زیتون ما روغنی باشد. در حال حاضر ۶۰ درصد زیتون تولیدی در استان کنسروی و ۴۰ درصد روغنی است.

وی با اشاره به اینکه امسال حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن زیتون در استان تولید شد، بیان کرد: در حال حاضر ۱۸ واحد صنایع تبدیلی زیتون در گلستان با ظرفیت اسمی ۱۴ هزار و ۶۰۰ تن مشغول به فعالیت هستند./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جهاد کشاورزی اراضی شیبدار درختان مثمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۴۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توجه به توسعه باغات زیتون در شهرستان رودبار

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله عباسی ظهر در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه شهر رستم آباد با اشاره نقش حضور مسؤولان در بین مردم به منظور رسیدگی به حل مشکلات آنان اظهار کرد: بنده به عنوان خادم مردم گیلان همواره در بین مردم بوده و تمام تلاشم برای برای حل و رفع مشکلات مردم است.

وی با اشاره به حملات ایران به اسرائیل و تحقق وعده مقام معظم رهبری با نام «عملیات وعده صادق» افزود: اسرائیل با جنایات‌ها و کشتار بیشمار زنان و کودکان در رژیم اشغالگر قدس زمینه نابودی خود را روز به روز نزدیک تر می‌کند.

عباسی با تاکید بر اینکه ندای مظلومیت فلسطین به گوش جهانیان رسیده است، ادامه داد: اعتراضات دانشگاهیان در اروپا و آمریکا نشان می‌دهد بیداری اسلامی ایجاد شده و نابودی رژیم اشغالگر قدس نزدیک است.

استاندار گیلان تحقق شعار سال یکی از اهداف دولت سیزدهم و در اولویت کاری قرار دارد، اضافه کرد: مردمی سازی اقتصاد از سیاست‌های دولت است که برای اجرایی شدن این مهم شبانه روز در تلاش هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در تأمین کالاهای اساسی استان هیچ مشکلی وجود ندارد، ادامه داد: با توجه به سرمایه گزاری ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در اقتصاد در توزیع عادلانه ثروت اقدامات خوبی انجام شده است.

استاندار گیلان با تاکید بر کاهش نرخ بیکاری در گیلان در ۲ و نیم سال گذشته افزود: بر اساس آمار نرخ بیکاری در گیلان یک و نیم درصد از میانگین کشوری پایین‌تر است و در مشارکت اقتصادی چهار درصد بالاتر از میانگین کشوری هستیم.

وی زیتون را یکی از محصولات استراتژیک و مهم کشور برشمرد و بیان کرد: در سفر به روسیه زیتون رودبار را معرفی کردیم و یک قراردادهایی در این خصوص نوشته شده و صادرات در حال انجام است.

وی با بیان اینکه دولت جهادی سیزدهم با تکیه بر رهنمودهای مقام معظم رهبری و آرمان‌های شهدا و امام شهدا در راه حل مشکلات کشور گام برمیدارد، گفت: در ۲ سال اخیر ما توانستیم در بسیاری از زمینه‌ها رشد و پیشرفت داشته باشیم.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم توجه به توسعه باغات زیتون در شهرستان رودبار گفت: تولید و صادرات در رودبار باید افزایش پیدا کند و در کنار آن به زنجیره عرضه نیز باید توجه شود زیرا این مهم منجر به ایجاد اشتغال و توسعه پایدار می‌شود.

عباسی با بیان اینکه از حیث دیپلماسی خارجی دولت سیزدهم بسیار فعال بوده است، تصریح کرد: طی ۲ سال گذشته جمهوری اسلامی عضو اتحادیه‌های مختلف اقتصادی شامل شانگهای و بریکس شده که این امر نشان‌دهنده شرایط مطلوب جمهوری اسلامی در این حوزه دارد.

وی با بیان اینکه با افزایش تولید مسکن روستایی که در اولویت نهضت ملی مسکن قرار دارد مساله باز آفرینی شهری مورد تاکید است، بیان کرد: در حوزه مسکن همه سعی و تلاش ما این است متناسب با نیاز مردم مسکن را ایجاد کنیم.

عباسی با اشاره به بازدید از سد دیورش رستم آباد بیان کرد: شبکه آبرسانی در رستم آباد و رودبار باید تجهیز شود و امروز در این راستا بازدیدی از سد دیورش خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در روزهای آینده کانال‌های غرب و شرق آبرسانی می‌شود، گفت: نیاز آبی گیلان یک میلیارد متر مکعب است ولی از سال ۱۴۰۰ این مقدار کاهش پیدا کرده و به ناچار باید تقویم زراعی را اجرایی کنیم.

کد خبر 6095769

دیگر خبرها

  • نهال‌کاری در ۵۰ هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز
  • اهمیت بستن کمربند ایمنی در خودرو مخصوصا صندلی عقب (فیلم)
  • رتبه دوم هرمزگان در تولید نهال مرکبات در کشور
  • آبگرفتگی اماکن مسکونی در خوی/ امکانات شهرداری بسیج شد
  • ۱۰ مصدو بر اثر برخورد ۲ سواری در جاده جنگل گلستان
  • لزوم توجه به توسعه باغات زیتون در شهرستان رودبار
  • انعقاد قرار با روس‌ها برای صادرات زیتون رودبار
  • کمربند انسانی معترضان آمریکایی برای دفاع از غزه/«ما آزاد نیستیم!»
  • کمربند انسانی معترضان آمریکایی برای غزه/ «ما آزاد نیستیم!»
  • رئیسی: حفاظت از محیط‌زیست باید مردمی شود