Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ساعت ۷:۲۰ دقیقه صبح روز شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ بود که خبر اعدام «روح‌الله زم» در رسانه‌ها منتشر شد، اما با وجود گذشت چند روز، افکار عمومی هنوز نتوانسته خود را از شوک سرعت اجرای حکم این پرونده مهم و حساس خارج کند. بسیاری از کانال‌ها و سایت‌های ضد انقلاب و بعضا برخی سیاست‌ورزان و سلبریتی‌های داخلی هم از همین موضوع استفاده کردند و از همان لحظات اولیه انتشار این خبر، ایجاد ابهام و شبهه درباره این اتفاق را کلید زدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ تا الان کمتر از دو سال از ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی بر قوه قضاییه می‌گذرد، اما ایشان در همین مدت کوتاه توانسته است با ایجاد تحول در این دستگاه، بارقه‌های امید را در دل بخشی از جامعه زنده کند. تلاش برای ایجاد شفافیت و اطلاع رسانی، یکی از ویژگی‌های مورد تأکید حجت‌ الاسلام و المسلمین رئیسی در مقایسه با دوره‌های قبلی قوه قضاییه بوده است، اما به نظر می‌رسد بخش‌های مختلف قوه، توان و ظرفیت همراهی با گام‌های بلند رئیس قوه را ندارند.

یک‌ سال پیش (۲ آذر ۱۳۹۸) رئیس دستگاه قضا در جمع ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از دانشجویان بسیجی در تهران، با تأکید بر اینکه به تمامی پرونده‌هایی که دغدغه افکار عمومی است رسیدگی خواهیم کرد، تصریح کرد: "ما مردم را محرم می‌دانیم و معتقدیم در بسیاری از تصمیمات بزرگ، اگر موضوع با مردم در میان گذاشته شود، تبیین شود و با اقناع افکار عمومی و اجماع نخبگانی همراه باشد، بزرگ‌ترین حامی ما مردم خواهند بود ".

اما احکامی که طی روز‌ها و هفته‌های اخیر در خصوص برخی متهمان صادر شد، دامنه این عدم همراهی را توسعه داده است. به عنوان نمونه، در پرونده اکبر طبری معاون اجرایی سابق قوه قضاییه موج هیجانی این پرونده در رسانه‌ها تا جایی پیش رفت که کمتر کسی احتمال صدور حکم اعدام برای وی را منتفی می‌دانست، اما حکمی که در نهایت صادر شد با انتظاری که در اذهان عمومی ایجاد شده بود هیچ گونه تناسبی نداشت.

در مقابل، در پرونده روح‌الله زم، با وجود جرایم سنگینی که از هر حیث مرتکب شده بود، اقناع افکار عمومی آن گونه که باید مورد توجه قرار نگرفت و از سوی دیگر، به رغم طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده، سرعت اجرای حکم پس از تأیید در دیوان عالی کشور نیز باعث مظلوم جلوه کردن یک متهم امنیتی در ذهن بخشی از جامعه شد.

بیشتر بخوانید

پایان روح الله زم؛ اتاق فرماندهی جریان ضد انقلاب در آمد نیوز برای همیشه بسته شد

اعاده دادرسی درباره حکم محکومان فتنه آبان ۹۸ هم همین روند را داشت. حتی در پرونده‌ای مثل سحر تبر فعال اینستاگرامی نیز احکام صادره جنبه اقناعی برای بخش‌هایی از جامعه نداشت تا جایی که حکم صادره علیه نامبرده "غیرقطعی" عنوان شد. اما این سوال همچنان در ذهن برخی مطرح است که آیا این مجازات در قیاس با جرم متهمان دیگر متناسب بوده است و آیا قوه قضاییه این روند را اصلاح خواهد کرد؟

حال انتظار مردم از تیم رسانه‌ای قوه قضاییه، عملی کردن همین دغدغه ریاست دستگاه قضا است، دغدغه‌ای که در واقع خواسته رهبر معظم انقلاب است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ۶ تیر ۱۳۹۷ در دیدار رئیس و مسئولان وقت قوه قضاییه اقناع افکار عمومی را ضروری خواندند و تأکید کردند: "ما باید در مقابل دشمن و بدخواه و توطئه‌گر و تهمت‌زن با قاطعیت عمل کنیم. امروز در دنیا با پروپاگاندا و شیوه‌های پیچیده تبلیغاتی، سیاه را سفید و باطلِ مطلق را حق جلوه می‌دهند، اما متأسفانه بسیاری از دستگاه‌های ما کار‌های رسانه‌ای دقیق و هنرمندانه و موضوع جلب اعتماد عمومی را دست‌کم گرفته‌اند. وقتی مفسدی را محاکمه و مجازات کردید، روشن و مستدل و هنرمندانه برای مردم تبیین کنید تا مردم صحت عملکرد شما را احساس کنند و تهدیدات به فرصت تبدیل شود. جلب اعتماد افکار عمومی، یکی از آن اساسی‌ترین کار‌ها است برای قوه قضاییه. "

بیشتر بخوانید

نام‌های پشت پرده تأسیس آمدنیوز از زبان زم/ سنگین‌ترین تیم حفاظتی بعد از رئیس جمهور فرانسه برای یک ایرانی در پاریس

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: روح الله زم جاسوسی قوه قضاییه حکم اعدام اقناع افکار عمومی قوه قضاییه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۴۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل پرونده قضایی برای سریال افعی تهران

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، در پی توهین به جایگاه معلم در یکی از سکانس های قسمت هشتم سریال افعی تهران و در راستای صیانت از حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم و به منظور حفظ حقوق معلمان و کارکنان نظام آموزش و پرورش کشور، غلامعباس ترکی، معاون حقوق عامه دادستان کل کشور در نامه ای از دادستان عمومی و انقلاب تهران خواست ضمن تشکیل پرونده قضایی جهت رسیدگی به تخلفات سازندگان و عوامل تولید سریال «افعی تهران»، چگونگی صدور مجوز و نحوه نظارت بر تولید و پخش مجموعه مذکور از سوی ساترا به عنوان متولی قانونی موضوع نیز در دستورکار قرار گیرد.

صبح امروز امید رضاوند مدیرکل حقوقی، املاک و معاضدت قضایی وزارت آموزش و پرورش از شکایت و اعلام جرم رسمی دفتر حقوقی و قضایی وزارت‌ آموزش و پرورش علیه دست اندرکاران اصلی یکی از سریال‌های نمایش خانگی خبر داده بود.

وی با اشاره به شأن و جایگاه رفیع و والای معلم در جامعه، اظهار کرد: با اینکه این مهم که معلّم به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین رکن نظام تعلیم و تربیت، از نقش و جایگاه منحصر به فردی در جامعه برخوردار بوده و نقش وی در هدایت آینده سازان این جامعه غیرقابل انکار است؛ چندی پیش در یکی از سریال‌های نمایش خانگی نسبت به این قشر فرهیخته، توهین و اهانت و هتک حرمتی صورت گرفته که این رفتار ناشایست موجب جریحه دار شدن احساسات عمومی جامعه به ویژه فرهنگیان شده است.

بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی با تاکید بر اینکه وزارت‌آموزش و پرورش اولین مدافع حقوق معلمان است و یکی از وظایف دفتر حقوقی و واحدهای حقوقی تابعه در سراسر کشور نیز معاضدت قضایی از جامعه یک میلیونی فرهنگیان است اعلام کرد: در جهت برخورد با این اقدام ناشایست و غیر اخلاقی نویسنده و کارگردان و عوامل سریال یاد شده، شکایت و اعلام جرم رسمی وزارت آموزش و پرورش به دادستان عمومی و انقلاب ارائه و توقف پخش سریال مورد اشاره و برخورد قانونی لازم تقاضا شده است.

 منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • رئیس قوه قضاییه: برخی قضات گله می‌کنند که پرونده‌ها با ابهامات زیاد به اجرای احکام می‌روند
  • تشکیل پرونده قضایی برای سریال افعی تهران
  • هفتمین تور نظارتی قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه در استان هرمزگان/ طراحی سامانه‌های الکترونیک قضایی در حوزه های اعسار، انحصار وراثت و.../ ابتکار جالب توجه در خصوص پرداخت دیه تصادفات بدون تشکیل پرونده قضایی/ تشریح آسیب‌های قاچاق سوخت در استان هرمزگان
  • فراجا مظلومانه و بااقتدار در خط مقابله با بی‌حیایی‌ها ایستاده است
  • مختومه شدن ۲۹۰ هزار پرونده در دادگستری چهارمحال و بختیاری
  • وزیر کشور: مسئول رسیدگی به پرونده کشتی پرتغالی توقیف شده قوه قضاییه است
  • دولت توپ کشتی پرتغالی را به زمین اژه‌ای انداخت/ مسئول رسیدگی به این پرونده قوه قضاییه است
  • مظلومیت حقوق بشر نزد افکار عمومی جهان مشخص شد
  • دانشجویان در آمریکا و اروپا بیداری افکار عمومی را رقم زدند
  • دغدغه بیماران قلبی؛ کمبود وارفارین داریم؟