Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیر توسعه کسب و کار پارک علم و فناوری خراسان گفت: در حوزه فناوری به یک کارگزار یا به عبارتی دلال نیاز داریم، چون فرد یا شرکتی که در این حوزه فعالیت می‌کند باید کاملا متخصص باشد.

دکتر ایمان شریعتی در نشستی تحت عنوان «همکاری‌های فناورانه» که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در قالب نمایشگاه مجازی برگزار شد در خصوص صندوق‌های تامین مالی حوزه همکاری‌های فناورانه، اظهار کرد: یکی از اجزاء مهم در ارتباط با کنسرسیوم‌ها صندوق‌های تامین مالی هستند، صندوق‌های تامین مالی به عبارتی در این بخش صندوق‌های خطرپذیر یا ریسک پذیر از جنس همکاری‌هایی هستند که می‌تواند در حوزه فناوری از آن‎ها استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به معنی قطعی و روشن شاید ما صندوق‌های زیادی نداشته باشیم و سال‌ها است که این موضوع در کشور به صورت جدی دنبال می‌شود، اما در خراسان رضوی داستان کمی متفاوت است و این استان صندوق‌هایی را در اختیار دارد و البته راه‌های زیادی در این حوزه برای پیمودن وجود دارد.

وی افزود: ما در این حوزه به یک سری مجموعه‌هایی که باید پروتکل‌های مشخص ارتباطی در ارتباط با سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های فناورانه داشته باشند، نیاز داریم. یک صندوق و یک مجموعه مالی در این حوزه نباید بحث‌های خطرپذیری را در اولویت چندم خود قرار دهد و به دلیل جدید بودن بحث مسلما ورود به این حوزه کمی سخت است و کسی نمی‌تواند به صورت جدی به آن ورود کند.

مدیر توسعه کسب و کار پارک علم و فناوری خراسان خاطرنشان کرد: این موضوع باید در یک مسیر حرفه‌ای دنبال شود، ما کمبود این مورد را در برخی از کنسرسیوم‌ها حس می‌کنیم که اگر یک صندوق مالی با این ادبیات ورود کند و کارشناسان زبده‌ای در بحث ارزش‌گذاری داشته باشد این کمبود رفع خواهد شد. در حال حاضر ظرفیتی که در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور وجود دارد بیشتر از این توقع دارند که منابع مالی این بخش در این حوزه استفاده شود.

شریعتی ادامه داد: ما در خراسان رضوی صندوق پژوهش فناوری استان و صندوق پژوهش فناوری در حوزه سلامت ثامن را در اختیار داریم، همچنین در این حوزه صندوق‌هایی وجود دارند که در این بخش بسیار با تجربه هستند. اما باید این موضوع توسعه پیدا کند تا صندوق‌های خصوصی نیز که بهتر می‌توانند کمک کنند به این حوزه ورود کرده؛ چراکه بخش خصوصی راه‌های چابک‌تری را در این مسیر طی می‌کند.

وی ابراز کرد: در سال‌های اخیر یکی از بازیگران جدید که در حوزه این اکوسیستم به عنوان همکار جدی حوزه فناوری خود را نشان داده، کارگزارها است، که با این ادبیات وارد شده‌اند تا بتوانند نیازها را از حوزه‌های دولتی یا حوزه کارفرمایی بزرگتر دریافت کنند و از این طرف نیز ظرفیت‌هایی را که در مراکز علمی و آموزشی وجود دارد، شناسایی کنند.

مدیر توسعه کسب و کار پارک علم و فناوری خراسان اضافه کرد: باید گفت که در حوزه فناوری نیز به یک دلال نیاز داریم؛ شرکت‌های واسطه فناوری در پارک نیز به عنوان شرکت‌های ارائه دهنده خدمات فناوری و واسطه‌های موضوع شناخته می‌شوند البته نمی‌خواهیم در این مورد با دید منفی به ماجرا بنگریم، چون فردی که در این حوزه فعالیت می‌کند باید کاملا متخصص باشد. این واسطه ادبیات این حوزه را می‌شناسد و می‌داند که برای مثال چه فناوری در دانشگاه می‌تواند کمک کننده باشد. البته لازم به ذکر است که در این حوزه خلاء‌های فراوانی حس می‌شود.

شریعتی بیان کرد: در پارک علم و فناوری خراسان این تجربه وجود داشته است و به این نقطه رسیده‌ایم که این خلاء باید پر شود و باید به سمت پرورش آن سوق پیدا کرد، البته نیاز داریم که یک سری بروکرهای جوان را که در کنار فعالیت‌های خود تجربیاتی از ارتباط با شرکت‌های فناور بدست آورده‌اند استفاده کنیم و آن‌ها را رشد داده و تقویت کنیم.

وی در خصوص همکاری‌های فناوری در منطقه خراسان تشریح کرد: در این حوزه نباید نگاه‌ منطقه‌ای داشت و گفت که تنها یک فرهنگ عرف در یک منطقه وجود دارد بلکه باید همه چیز را در کنار هم دید، ما در کنار هر تهدید می‌توانیم فرصتی خلق کنیم که این خود نیازمند کمی دانش، اطلاعات و ارتباطات است؛ در این حوزه نباید تنها از یک راه پیگیر مسائل و خواسته‌ها بود.

مدیر توسعه کسب و کار پارک علم و فناوری خراسان افزود: نباید مسرانه یک مسیر را تنها از طریق یک معاونت، یک حوزه و یک دریچه پیگیری کرد که در نهایت اتفاقی نیز رخ ندهد، البته در این حوزه نیازمند فرهنگ سازی هستیم تا شرکت‌های داخلی نیز به این همکاری‌های فناورانه اعتماد کنند و فعالیت‌های خود را به گروه‌های مربوطه بسپارند.


حضور کارگزاران فناوری باعث تقویت حوزه همکاری‎های فناورانه خواهد شد

در ادامه این نشست مدیر اداره توسعه بازار پارک علم و فناوری خراسان نیز در خصوص همکاری‌های فناورانه در اکوسیستمی که در بخش فناوری و نوآوری کشور بنا شده است و تجربه‌ای که در منطقه خراسان رضوی در خصوص این حوزه وجود دارد، اظهار کرد: مزیت‌های رقابتی حال حاضر و آن چیزی که در بنگاه‌ها و موسسات و در بازار امروز مشاهده می‌شود، کافی نیست. همکاری فناورانه که برگرفته از نوآوری باز است و به عنوان یک عنصر اساسی شناخته می‌شود و برای ایجاد مزیت‌های رقابتی جدید و حفظ بقا در این بازار است؛ البته نرخ شکست در این همکاری‌ها همچنان بسیار بالاست و بر اساس اعلام برخی از منابع ۷۰ تا ۸۰ درصد نرخ شکست را داریم، اما این یک مسیر ناگزیر است و در هر صورت به این سمت پیش خواهد رفت.

در ادامه این نشست ساناز حسینیان‌نژاد، مدیر اداره توسعه بازار پارک علم و فناوری خراسان، گفت: در خراسان و در سطح کشور به صورت کلی برای اجزاء مختلف این همکاری‌های فناورانه ابزارهای مختلفی از مراحل ابتدایی ایده گرفته مانند ثبت اختراع، فروش اختراع تا همکاری‌های فناورانه دیگر و... وجود دارد.

 وی در خصوص یکی از مدل‌های همکاری‌های فناورانه ادامه داد: برای مثال دانش فنی در مورد بهبود دهنده رنگ دونات تولید می‌شود، این دانش فنی ثبت اختراع شده، قیمت‌گذاری می‌شود و به یک کارخانه که در حال حاضر تولید دونات دارد فروخته می‌شود.

مدیر اداره توسعه بازار پارک علم و فناوری خراسان خاطرنشان کرد: به هر حال پارک علم و فناوری خراسان و تمام پارک‌های کشور یک سری همکاری‌های تکنولوژیکی را به این صورت استارت می‌زنند که با دستگاه‌های دولتی بهره‌بردار در بحث نیرو، انرژی و بحث‌های مختلف برخی از ارتباطات را به شکل دولتی شکل می‌دهند و از ابزارهای این ارتباطات در قالب رویدادهای تخصصی که برگزار می‌شود، استفاده می‌کنند، اما به عقیده من برای انسجام این ارتباط حضور بخش خصوصی توانمند نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

حسینیان‌نژاد در خصوص بروکر یا کارگزار در حوزه فناوری تصریح کرد: کارگزار فناوری در چند سال اخیر در کشور به واسطه پشتیبانی‌های وزارت علوم و همکاری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری بسیار پررنگ شده است و در حال حاضر به معنای واقعی بروکر فناوری داریم که البته در استان‌های مختلف این مورد کم‌رنگ و پررنگ می‌شود، اما هر چقدر که قسمت انسجام‌بخشی کار از سمت بدنه دولتی به سمت بخش خصوصی سوق پیدا کند منجر به همکاری‌های تکنولوژی واقعی می‌شود.

وی گفت: در کشور ما هنوز این موضوع به قوت خودش راه پیدا نکرده است، با اینکه در سال‌های اخیر گام‌های خوبی برداشته شده اما هنوز به آن شکل ایده‌آل درنیامده است، برای مثال در برخی از صنعت‌ها مانند صنعت نفت که قوی‌تر کار شده بحث بروکر و کارگزاری بهتر شکل گرفته است.

مدیر اداره توسعه بازار پارک علم و فناوری خراسان در خصوص توسعه کارگزارها در استان و کشور تشریح کرد: زمانی که از همکاری‌های فناورانه صحبت می‌کنیم و معتقدیم که باید بروکر فناوری برای تقویت وارد این حوزه شود باید به تمام اجزاء این همکاری نگاه بیندازیم. در این حوزه برخی از بروکرها می‌توانند خود شرکت‌های فناور بزرگ و رشد یافته باشند، به عنوان مثال شرکتی دوره‌های پیشرو را طی کرده، جزو موسسات همکار پارک است و به جایی رسیده که می‌تواند نقش بروکه‌ای را اجرا کند.

حسینیان‌نژاد ادامه داد: البته این مورد چند ویژگی دارد که این شرکت‌ها این حوزه را بسیار خوب می‌شناسند، این شناخت خوب نیز به این دلیل است که خود در این مسیر رشد، تمام پستی و بلندی‌های این مسیر را کاملا حس کرده‌اند و با آن‌ها آشنایی دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی پژوهش پارك علم و فناوري هفته پژوهش پارک علم و فناوری خراسان پارک علم و فناوری همکاری های فناورانه حوزه فناوری خراسان رضوی نیاز داریم همکاری ها حال حاضر شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۶۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای

اکبر قنبرپور مشاور وزیر و سرپرست پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات در سفر اخیرشان به کرمانشاه حامل خبر‌های خوبی در حوزه دیجیتال برای استان کرمانشاه بود.

اول اینکه اجرای دو پروژه عمده در حوزه اقتصاد دیجیتال استان کرمانشاه و به‌ویژه شهر کرمانشاه دنبال خواهد کرد که یکی از این پروژه‌ها ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال بوده و شامل تجهیز دو مرکز نوآوری در پارک فناوری استان و دانشگاه رازی است.

 قنبرپور برنامه‌ در دست پیگیری بودن توانمندسازی اقتصاد دیجیتال در استان و آغاز فعالیت در حوزه دانش‌آموزی و هم در بعد تربیت نیروی متخصص کاری در استان کرمانشاه را خبر خوب دیگرش در سفر به استان برای دنبال کردن بررسی میزان پیشرفت این برنامه‌ها بود.

مشاور وزیر و سرپرست پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات اولین مرکز تولید بازی‌های رایانه‌ای در پارک فناوری کرمانشاه از ماه آینده با ۲۰ تیم راه‌اندازی و فراهم شدن آمادگی لازم برای اینکه این تیم‌ها تا پایان سال به ۵۰ تیم افزایش پیدا کند و در صورت لزوم مراکز دیگری برای توسعه این صنعت ایجاد شود خبر خوب سومش به مردم کرمانشاه بود.

خبر خوب دیگر در جریان این سفر به پیگیری ایجاد یک شهرک اقتصاد دیجیتال در کرمانشاه بود که قرار است شعبه‌ای از پارک توسعه فناوری و نوآوری اقتصاد دیجیتال را که تحت عنوان پارک فاوا در استان فعالیت کند و در آینده تبدیل به یک پردیس علم و فناوری شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • انتصاب رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • همکاری ۴۲ گانه برنامه آبادیران و بهزیستی برای رفع چالش‌های حوزه معلولین
  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای
  • شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند
  • ایجاد شهرک فناوری در خراسان شمالی با همکاری پارک علم و فناوری
  • حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • ضرورت ورود شرکت‌های فناور به صنعت کردستان
  • حضور پارک فناوری و نوآوی نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور