Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - با افزایش قیمت‌ آجیل در بازار مردم امسال باید در شب یلدا بجای حافظ و شاهنامه در بلندترین شب سال قصه گرانی بخوانند و آجیل را از دورهمی در این شب حذف کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، فرا رسیدن ایامی همچون شب یلدا همواره برای صاحبان فروشگاه‌های آجیل، فرصتی مطلوب و درآمدساز است اما در فاصله کمتر از یک هفته مانده به آغاز فصل زمستان و طولانی‌ترین شب سال که بازار خشکبار و تنقلات طبق سنت هر ساله آماده تأمین تقاضای این ایام است اما مغازه‌های آجیل فروشی شهرکرد گویا فقط به ویترینی برای تماشای مردمی مبدل شده که قدرت خرید ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال با توجه به شرایط ویژه اقتصادی و کرونا در کشور، شاهد گرانی عجیبی در بازار اقلام شب یلدا به ویژه آجیل و خشکبار هستیم که سبب شده بسیاری از خانواده‌ها قدرت خرید نداشته باشند.

زمزمه‌های گرانی 100 و 200 درصدی انواع آجیل و خشکبار و قیمت‌های سرسام‌آور و خیره‌کننده نسبت به مدت مشابه سال گذشته سبب شده که رهگذران حتی گوشه چشمی به ویترین مغازه‌های آجیل فروشی شهر نداشته باشند و قشر متوسط و ضعیف جامعه را از خرید و خوردن آجیل محروم کرده و بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند شب یلدای خود را بدون دورهمی و بدون خوردن آجیل سپری کنند.

برای اطلاع از قیمت‌ها و استقبال مردم از خرید آجیل برای شب یلدا سری به بازار شهرکرد زدیم.به خیابان سعدی شهرکرد که تعدادی آجیل فروشی معروف فعالیت می‌کنند، رفتیم.

نارضایتی مصرف‌کننده و تولید‌کننده از گرانی‌های سرسام‌آور

مریم حسینی خانم جوانی که برای خرید آجیل آمده بود در گفت وگو با تسنیم گفت: وقتی قیمت آجیل‌ها را دیدم مات و مبهوت شدم و توان خرید آجیل زیاد را ندارم اما به رسم عادت یک مقدار خیلی کم از آجیل‌هایی که قیمت کمتری نسبت به پسته و فندق دارند خرید کردم.

وی گفت: در این شرایط کرونا امکان برگزاری دورهمی نیست اما اگر حتی کرونا هم نبود با این قیمت‌های نجومی آجیل و میوه امکان دور هم جمع شدن هم نبود. مردم واقعا با این گرانی‌ها دیگر شوقی برای دور هم جمع شدن ندارند.

الله‌یار موسوی پدر میانسالی که برای خرید آجیل مراجعه کرده است در گفت وگو با تسنیم می‌گوید: وضعیت قیمت‌ها بشدت اسفبار و تاسف برانگیز است هیچکس قدرت خرید ندارد و ظاهراً هیچ نظارتی هم بر بازار صورت نمی‌پذیرد.

وی ادامه داد: من به رسم هر سال و تنها برای آنکه بچه‌هایم را ساکت کنم آمده‌ام که کمی تخمه و شکلات بخرم اما توان خرید پسته و فندق و ... ندارم.

در میان راه از خانمی که همراه فرزندش در گذر از خیابان بودند، پرسیدم که آجیل شب یلدا خریده‌اند یا خیر که در پاسخ گفت: ما توان خرید یک کیسه برنج برای وعده‌های غذاییمان را نداریم آجیل که جای خود دارد.

وی گفت: خیلی سال است که شب یلدا و شب عید برای ما معنا ندارد، در میان این همه گرانی‌ و سختی همین که زنده مانده‌ایم جای شکر دارد.

در طی مسیر سری هم به آجیل‌‌فروشی‌های واقع در میدان انقلاب و 12  محرم زدیم. یکی از آجیل‌فروشان در گفت وگو با خبرنگار تسنیم گفت: وضعیت فروش اصلا خوب نیست از طرفی کرونا و از طرفی درآمد پایین مردم اجازه خرید آجیل نمی‌دهد.

وی گفت: با این وضع کرونا بسیاری از چک‌هایمان برگشت خورده و فروش هم نداریم که بتوانیم بدهی‌هایمان را پرداخت کنیم.

"کرونا" شیب تند گرانی آجیل شب یلدا را متوقف نکردیلدای پایانی قرن با طعم "کرونا"؛ گرانی‌ها زمینه‌ساز برگزاری ساده مراسم طولانی‌‎ترین شب سال استرئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد: عمده‌ترین نگرانی در حال حاضر دورهمی‌های شب یلدا است

این فروشنده آجیل ادامه داد: از مردم انتظار خرید نداریم چون مردم هم در فشار اقتصادی هستند اما مسئولان هم که می‌توانند نظارتی ندارند که این مشکلات فروشنده‌ها و مردم را حل کنند.

یکی دیگر از فروشندگان آجیل در شهرکرد گفت: همه مردم در فشار و سختی به سر می‌برند اما هیچ مسئولی هم درد مردم را نمی‌بیند که کاری انجام دهد.

وی افزود: بنده یک کار و کاسبی راه انداختم و چند نفر هم مشغول بکار شدند اما در این شرایط بصرفه نیست که نیروها را نگه دارم اما بیکار کردن آن‌ها هم کار درستی نیست.

کاهش 60 درصدی فروش آجیل در بازار

خدارحم مرادی رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان شهرستان شهرکرد در گفت وگو با خبرنگار تسنیم اظهارداشت: در حال حاضر قیمت پسته، مغز بادام، بادام محق در بازار 100 درصد و فندق 200 و برنجک 200 درصد نسبت به مدت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قیمت داشته است.

وی افزود: امروز پسته در بازار شهرکرد از 200 تا 250 هزار تومان، نخودچی از 30 تا 35 تومان، تخمه مشهدی از 60 تا 75 هزارتومان و بادام محق از 150 تا 170 هزار تومان و فندق حدود 140 الی 150 هزار تومان به فروش رسید.

رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان شهرستان شهرکرد بیان کرد: صادرات و افزایش قیمت دلار از مهم‌ترین علت‌های گرانی‌ آجیل در بازار می‌باشد در همین راستا باتوجه به  درآمدهای پایین مردم تقاضا برای خرید آجیل هم کاهش یافته است.

مرادی ادامه داد: هرسال نزدیک به شب یلدا مردم مقداری خرید آجیل داشتند اما امسال نسبت به پارسال فروش آجیل حدود 60 درصد افت داشته است.

وی با اشاره به آسیب کرونا به صنف آجیل‌فروشان گفت: تعطیلات و محدودیت‌های کرونایی‌ سبب شد تا تعدادی از آجیل‌فروشان تعدیل نیرو داشته باشند و تعدادی چک‌هایشان برگشت خورده و ورشکست شدند.

مرادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر  حدود 60 آجیل‌فروشی در شهرستان فعال می‌باشد. 

انتهای پیام/7540/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گفت وگو آجیل فروشی خرید آجیل گرانی ها قیمت ها شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۸۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف ماهانه شکر به ۲۴۰ هزار تن رسید

غلامحسین بهمنی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قیمت کنونی هر کیلو شکر درب کارخانه ۳۶ تا ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان و در مغازه های خرده فروشی برای مصرف کننده ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان است.

به گفته او، با توجه به پیک مصرف شکر تا شهریور، قیمت شکر با نوساناتی در بازار روبروست که در این ایام با واردات می توان بازار را کنترل کرد.

بهمنی با بیان اینکه سالانه ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن شکر مورد نیاز است، افزود: بنابر آمار ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن شکر در تابستان باید وارد شود چراکه در ۶ ماهه نخست سال ۲۴۰ هزار تن در هر ماه مصرف می شود.

دبیر اسبق انجمن تصفیه کنندگان شکر گفت: شورای قیمت گذاری نرخ مصوب چغندر قند را ۳ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد که بر این اساس شکر تولید داخل ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان باید قیمت گذاری شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • ساخت ۱۰ بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری
  • دلار به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشت / خریداران دست نگه داشته‌اند
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • معاون وزیر ارتباطات : شبکه اپراتور مدعی نارضایتی مردم از کیفیت شبکه به دلیل استفاده از مودم بومی قابل بررسی است
  • مصرف ماهانه شکر به ۲۴۰ هزار تن رسید