Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ــ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه "در بیرون از مرزها پیام دلخوش‌کننده‌ای دریافت نخواهیم کرد" گفت: اعتماد به متخصصان و فناوران داخلی و اتکا به دانش داخل نقطه قوت ما در کشور محسوب می‌شود و این تنها راه غلبه بر مشکلات است. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، سعید نمکی ظهر امروز در مراسم مجازی رونمایی از طرح‌های فناورانه دانشگاه‌های علوم پزشکی که افتتاح خط تولید داروی رمدسیویر در شرکت دانش‌بنیان روناک در شهر صنعتی کاوه واقع در شهرستان ساوه هم یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها بود اظهار داشت: بحث پژوهش از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین مولفه‌ها و فاکتورها برای حرکت یک کشور در راستای توسعه است، اما متاسفانه در برخی از کشورها از جمله ایران تصور بر این است که مبدا اندیشه پژوهشگری باید دانشگاه‌ها باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به اعتقاد بنده لازمه نهادیه شدن پژوهش، تقویت روحیه پژوهشگرانه و جست‌وجوگرانه در کودکان از دوران مدرسه است، گرچه تحجر و تعصباتی که در برخی از فرهنگ‌ها از جمله فرهنگ کشور ما وجود دارد مانع از این کار شده به طوری که در فرهنگ ما می‌گویند کودکان نباید فضولی ‌کنند در حالی که به اعتقاد بنده بچه‌ها باید فضولی کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: مبنای تغییر و تحول در رویکرد پژوهشگری تقویت فرهنگی است که اعتقاد دارد کودکان باید کاوشگرانه و جستجوگرانه حرف بزنند و سوال بپرسند.

نمکی بیان کرد: بنابراین نخستین درخواست ما از مسئولان و سیاست‌گذاران نظام کشور این است که مدرسه را به نخستین پایگاه جست‌وجوگری و کاوشگری و تقویت این روحیه در کودکان تبدیل کنند.

وی با اشاره به نقش پژوهش در توسعه کشورها ادامه داد: اگر کشورهایی مانند چین و جنوب شرقی آسیا در توسعه، امروز از کشورهای غربی پیشی گرفته‌اند برای این است که در روزهای بسیار سخت اقتصادی، تمرکز و انرژی خود را صرف تحقیقات و گسترش بخش‌های تحقیق و توسعه مراکز تحقیقاتی کردند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: کشورهای غربی به سبب فشارهایی که در اثر کرونا متحمل شدند، وقت کمتری را صرف پژوهش کردند و این درحالی است که کشورهای چین و آسیای جنوب شرقی بیشترین فعالیت خود را در پیک بدترین روزهای اقتصادی به تحقیق و پژوهش اختصاص دادند.

نمکی افزود: بنابراین نخستین گامی که باید در سیاست‌های کلان کشور برداشته شود، توجه ویژه به امر تحقیقات و بودجه‌ریزی ملی است.

وی تصریح کرد: همچنین از تمامی دانشگاه‌ها انتظار داریم که تحقیقات را به سمت تولید محصولاتی سوق دهند که در راستای برطرف کردن مشکلات مردم و توسعه و اعتلای کشور مفید باشند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: قدردان محققان هستیم که با تولید مقاله به دنبال ارتقای رتبه کشور در رتبه‌بندی‌های جهانی هستند اما هرگز صرف تولید مقاله نمی‌توان مسائل و مشکلات کشور را برطرف کرد و این راه حل مشکلات کشورهای در حال توسعه نیست.

نمکی ادامه داد: بلکه مقاله باید یک محصول جانبی برای رسیدن به تولید ملی و حرکت در مسیر خودکفایی باشد، از این رو با توجه به منابع محدود ملی باید تحقیقات را به سمت راهکارهایی برای رفع مشکلات کشور سوق داد.

خبر خوش وزیر بهداشت/ موج سوم کرونا مهار شد/ ‌آینده بسیار روشن‌تری در مقابله با کرونا خواهیم داشت معاون وزیر بهداشت در گفت‌وگو با تسنیم: از مردم عاجزانه درخواست داریم از برگزاری دورهمی در شب یلدا پرهیز کنند معاون وزیر بهداشت: تمام سرمایه و حیثت خودمان را روی طرح شهید سلیمانی گذاشته‌ایم / باید ویروس را تعقیب کنیم‌

وی عنوان کرد: امر پژوهش در دانشگاه‌های علوم پزشکی، علاوه بر توسعه ملی می‌تواند نقش بی‌بدیلی در توسعه نظام سلامت داشته باشد، چراکه یکی از ابزارهای توسعه، تامین و توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: بنابراین مراکز تحقیقاتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی نقش حساس‌تری در مسیر توسعه ملی دارند.

نمکی تصریح کرد: تحقیقات در دانشگاه‌های علوم پزشکی به سبب نقش لاینفک از توسعه بهداشت و سلامت، می‌تواند در افزایش درآمد ناخالص ملی، افزایش طول عمر و امید به زندگی و کاهش هزینه‌های کمرشکن نظام سلامت نقش مضاعفی داشته باشد، بنابراین باید از رفتارهای جزیره‌ای جلوگیری شود و به تکمیل کار یکدیگر پرداخته شود.

وی بیان کرد: رویکرد دانش‌بنیان‌ها در راستای پیوستن به دانشگاه‌های نسل‌ جدید که قادر به حل مشکلات کشور و جهان هستند، یک رویکرد تأثیرگذار است و در این راستا در این دولت بیش از 5 هزار شرکت دانش‌بنیان شکل گرفته که 500 مورد از آنها در دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت می‌کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ما بودجه این شرکت‌ها را به عنوان متولی تخصیص منابع به شکل قابل توجهی افزایش دادیم و معتقد هستیم که دست دراز کردن به سمت آمریکا راه برون‌رفت کشور از بحران‌ها نیست، بلکه باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان کمک گرفت و به این باور رسید که در بیرون از مرزها پیام دلخوش‌کننده‌ای دریافت نخواهیم کرد.

نمکی عنوان کرد: اعتماد به متخصصان و فناوران داخلی و اتکا به دانش داخل نقطه قوت ما در کشور محسوب می‌شود و این تنها راه غلبه بر مشکلات است و دست دراز کردن سمت آمریکا هیچ گونه سرافرازی برای کشور به همراه نخواهد داشت.

وی افزود: بنده در ابتدای شیوع اپیدمی کرونا، استرس داشتم و ذهن و روح بنده درگیر این موضوع بود اما در کمتر از 50 روز، با تکیه بر توان داخلی، تولید ماسک، تست‌های PCR، شوینده‌ها، ضدعفونی‌کننده‌‌ها و سایر اقلام مورد نیاز توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شد که مایه افتخار است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: بنابراین امیدواریم با اتکا بر دانش و توان داخل و پژوهش‌های کارآمد، موفقیت‌های موثرتری را رقم بزنیم.

انتهای پیام/712/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانشگاه های علوم پزشکی درمان و آموزش پزشکی وزیر بهداشت مشکلات کشور دانش بنیان شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۸۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان قزوین رتبه نخست توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی اعلایی بعد از ظهر چهارشنبه با انتشار پستی در فضای مجازی اعلام کرد استان قزوین در زمینه توسعه اقتصاد دانش بنیان رتبه نخست کشور را به دست آورده است.

اعلایی در این پست خود آورده است:

کسب رتبه اول کشور در سال ۱۴۰۲، در توسعه اقتصاد دانش بنیان را به فعالین این عرصه در استان قزوین تبریک میگویم. از دانشگاهیان، نخبگان، کارآفرینان و مدیران اجرایی دخیل در کسب این موفقیت به سهم خودم سپاسگزارم.

کد خبر 6088052

دیگر خبرها

  • شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند
  • حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان از بخش کشاورزی زمینه تحول و جهش تولید را فراهم می‌کند
  • استفاده از توانمندی‌ دانش‌بنیان‌ها برای رشد و توسعه مدیریت شهری اصفهان
  • استان قزوین رتبه نخست توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور
  • گامی نو در صنعت راهسازی/توسعه فناوری‌های قیر و آسفالت با مشارکت دانش‌بنیان‌ها
  • عرضه توانمندی‌های صادراتی ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • ۷۰۰ غول دانش بنیان در قلب ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • نمایش توانمندی‌های صادراتی نخبگان کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی 
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی