Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سبحان‌قلی کهنبانی» عکاس پیشکسوت مطبوعات که روز گذشته دار فانی را وداع گفت، خاطره جالبی از برخوردش با امیرعباس هویدا نخست‌وزیر دوران پهلوی داشت.

به گزارش شریان نیوز،«سبحان‌قلی کهنبانی» عکاس پیشکسوت ایرنا که در سال‌های اخیر از بیماری رنج می‌برد، روز گذشته (یکشنبه ۲۳ آذر) در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

 

 

او در سال ۱۳۴۱ به استخدام خبرگزاری ایرنا که آن زمان پارس نام داشت، درآمده بود و عکس‌های بسیاری را از سال‌های قبل انقلاب و پیروزی انقلاب اسلامی ثبت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 


سخنرانی مشهور امام خمینی در بهشت زهرا، عکاس: سبحان‌قلی کهنبانی

محمد خُدادی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیامی درگذشت عکاس پیشکسوت خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) را تسلیت گفت و نوشت: خبر درگذشت زنده‌یاد سبحان‌قلی کهنبانی، عکاس پیشکسوتِ خبرگزاری ایرنا و روایتگر صاحب سبکِ ایام انقلاب و دفاع مقدس، که با هنر خود توانست صحنه‌های ناب و بدیعی از آن روز‌های پر التهاب را در حافظه بصری مردم ثبت کند، موجب تأثر و تألم شد.

کتایون لامع‌زاده، مدیرکل اخبار داخلی ایرنا خاطره‌ای از زنده‌یاد کهنبانی را اینگونه شرح می‌دهد: «او مراسم استقبال از نیکسون (سفر سی و هفتمین رئیس‌جمهوری آمریکا در سال ۱۳۵۱ به ایران) را عکاسی می‌کرد که در یک لحظه، رقاصه‌ای خودش را در آغوش نیکسون انداخت. رویترز این عکس را ٧ هزار دلار می‌خرید، اما نفروخت. عصر سراغش می‌آیند و کت بسته نزد نخست وزیر امیرعباس هویدا می‌برند. او می‌پرسد شنیده‌ام چنین عکسی گرفته‌ای؛ برو عکس را ظاهر کن و با نگاتیوش بیاور.

آقای کهنبانی می‌رود با ترس و لرز مشغول کار می‌شود و وصیتش را هم به خانواده می‌کند. سپس با مأمور‌ها به دفتر نخست‌وزیری می‌رود؛ هویدا پیپ به دست عکس‌ها را نگاه می‌کند و سپس می‌سوزاند و می‌پرسد: چرا چاپ نکردی یا نفروختی؟ عکاس جواب می‌دهد که برای کشورم خوب نبود. هویدا سری تکان داده و کشوی میزش را باز می‌کند و چند تا «۵ پهلوی» به او می‌دهد.

عکاس می‌گفت که بعد از آن هر بار که برای عکاسی هیأت دولت یا جای دیگر می‌رفتم، هویدا با اشاره سر به من سلام می‌کرد؛ تقدیر این بود که بعد از اعدامش هم من از جنازه‌اش عکس بگیرم.»

در ادامه برخی عکس‌هایی که زنده‌یاد کهنبانی ثبت کرده است را مرور می‌کنیم:

 

منبع: شریان

کلیدواژه: سبحان قلی کهنبانی عکاس پیشکسوت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۹۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تربیت فضلای دین توسط ماموستا فخری از حسنات ماندگار دفتر زرین زندگانی آن عالم فقید است

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، محسن مسچی؛ معاون امور ایران و مشاور عالی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با صدور پیامی درگذشت عالم برجسته اهل سنت؛ ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق شهرستان جوانرود را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است:
 
انالله و انا الیه راجعون
 
با کمال تأسف و تأثر رحلت عالم ربانی و فقیه ارجمند، مدرس عملی اخلاق و فضیلت، مجاهد متعهد، انقلابی و طلایه دار تقریب و وحدت امت اسلامی، علامه فرزانه حاج ماموستا ملااحمد فخری جوانرودی رضوان الله تعالی علیه را به مردم قهرمان پرور استان کرمانشاه و منطقه اورامانات و خصوصا اهالی شریف شهر جوانرود، علما اعلام، شاگردان و مستفیدان از محضر ایشان و بازماندگان آن روحانی خدوم، علی الخصوص به بیت شریف ایشان و آقازادگان مکرم شان تسلیت عرض می نمایم.
 
خدمات بیشمار آن فقید سعید در سنگر امامت جمعه و مدیریت و تدریس در حوزه های علمیه و تربیت و ارشاد چند نسل از مردم و خاصه علما و فضلا در آن خطه و فعالیتهای اجتماعی بیشمار دیگر ،از جمله حسنات ماندگار دفتر زرین زندگانی آن عالم راحل است که فراموش ناشدنی است و ذخیره شایسته ای برای جهان آخرت و عالم عقبای اوست. عاش سعیدا و مات سعیدا.
                               
از خداوند متعال خواهانم که روح پاک آن عالم متدین را با ارواح مطهر معصومین سلام الله علیهم اجمعین محشور گرداند و به خاندان و بازماندگان معزز ایشان صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید.
 
والسلام علیکم و علی عبادالله الصالحین         
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
  • عذرخواهی دومفریز از تئو هرناندز: اشتباه کردم که آن بنر را در دست گرفتم
  • تصاویر واقعی است؛ خبری از کپسول آتش نشانی نیست!+ عکس
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۱۰ اردیبهشت
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۹ اردیبهشت
  • نمایشگاه گروهی عکاسان کازرون با نام «سِی کو» در حال برگزاری است
  • قصه عبرت آموز یک دزد!
  • برگزاری یادبود نوازنده فقید در فرهنگسرای ارسباران
  • تربیت فضلای دین توسط ماموستا فخری از حسنات ماندگار دفتر زرین زندگانی آن عالم فقید است
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۸ اردیبهشت