Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، یوسف غفارزاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی ، هدایت منابع آب سطحی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه به سمت این دریاچه را یکی از اهداف مهم برای احیای آن عنوان کرد و گفت: پس از تصویب مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و فرهنگ‌سازی‌هایی که توسط شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی انجام شد، توانستیم برداشت آب از رودخانه‌ها را مدیریت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 غفارزاده افزود: قبلاً سازه‌های کنترل کننده در بسیاری از رودخانه‌های واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، سنتی بود که با انجام برخی اقدامات سازه‌ای هوشمند و بستن کانال‌های آبیاری از سال ۹۴، برای هدایت منابع آب سطحی و آب‌های جاری به دریاچه تلاش کردیم.

او با اشاره به همکاری کشاورزان و مردم در اجرای پروژه هدایت آب‌های سطحی به دریاچه ارومیه، اظهار کرد: با پایان فصل زراعی آبی، بلافاصله اقدام به بستن کانال‌های آبیاری و جلوگیری از برداشت آب در تمامی رودخانه‌های بزرگ حوضه‌ی آبریز دریاچه ارومیه در رودخانه‌ها بویژه رودخانه‌های بزرگ شهر‌های تبریز، اسکو، آذرشهر، مراغه، ملکان و بناب مانند آجی چای، صوفی چای و مردق چای شده و استفاده از پمپ برای آبیاری ممنوع می‌شود.

غفارزاده به تجهیز رودخانه آجی چای به سازه‌های کنترلی اشاره کرد و افزود: رودخانه آجی چای از بزرگ‌ترین رودخانه‌های اطراف حوضه آبریز دریاچه‌ی ارومیه است که کشاورزان حتی در فصل زمستان نیز اقدام به برداشت آب از آن برای آب شویی و یخ آب می‌کردند.

او، انسداد کانال‌های آبیاری رودخانه‌های حوضه‌ی دریاچه ارومیه برای هدایت آب‌های جاری به دریاچه را در احیای آن بسیار مؤثر ارزیابی و اعلام کرد: انتقال بخشی از حجم سد‌ها به دریاچه ارومیه نیز از دیگر پروژه‌هایی است که با مسدود کردن کانال‌های سد‌ها و هدایت آب سد‌ها به بدنه‌ی دریاچه انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه بسیاری از خطرات خشکی دریاچه ارومیه متوجه استان آذربایجان شرقی است، از مردم و کشاورزان خواست تا در راستای احیای دریاچه ارومیه و حفظ محیط زیست گام بردارند.

غفارزاده یادآور شد: اگر اقدامات لازم برای احیای دریاچه در طول این سال‌ها انجام نشده بود، شاهد خشکی کامل آن در سال ۹۵ بودیم.

انتهای پیام /ش ج 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دریاچه ارومیه خشکی دریاچه ارومیه کمبود آب ی دریاچه ارومیه آذربایجان شرقی رودخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۱۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوه گری دریاچه سد حنا در شهر هزار چشمه + فیلم

شهر سمیرم در استان اصفهان واقع شده است. این شهر به دلیل جاذبه‌های طبیعی و رودخانه خانه‌ها و چشمه‌های زیاد به شهر هزار چشمه مشهور است.

سد حنا یکی از جاذبه‌های طبیعی سمیرم است که بر روی رودخانه حنا ساخته شده است.

شهروند خبرنگار ما فیلمی از دریاچه سد حنا را به نمایش گذاشت.

منبع: شهروند خبرنگار - اصفهان 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد
  • همسطح سازی دریچه های شبکه جمع آوری فاضلاب آذربایجان شرقی
  • جلوه گری دریاچه سد حنا در شهر هزار چشمه + فیلم
  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • تصاویر| تفریح در بخش پرآب دریاچه ارومیه
  • آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند
  • فیلم| حال خوش مردم در جوار دریاچه ارومیه
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه
  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان