Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران دویچه وله در گزارشی شهر ووهان چین را تصویر کرده که  در آغاز سال جاری میلادی به خاطر آغاز پاندمی کرونا بر سر زبان‌ها بود. یک سال پس از این ماجرا اما به نظر می‌رسد که زندگی عادی به شهر بازگشته است، اگر چه همه‌چیز هنوز مانند گذشته نیست.

 

شلوغی همیشگی

شهر ووهان در زمان آغاز پاندمی کرونا حدود ۱۱ هفته در انزوای کامل به سر می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهر که در مرکز چین قرار دارند، نخستین شهر بزرگی بود که ویروس جدید کرونا نفس آن را گرفت. تا اواسط ماه مه حدود ۸۰ هزار نفر رسما در چین به این ویروس مبتلا شده بودند که ۵۰ هزار نفر از آنان ساکن ووهان بودند. یک سال پس از این رویداد خیابان‌های ووهان مانند گذشته شلوغ است.

 

 

منشأ پاندمی

گوشت، ماهی، سبزیجات و حتی حیوانات وحشی؛ همه این‌ها کالاهایی بود که در بازار بزرگ سرپوشیده در ووهان عرضه می‌شدند. در پی بروز نخستین موارد ابتلا به ویروس جدید کرونا بود که این بازار در روز اول ژانویه ۲۰۲۰ تعطیل شد. البته هنوز هم به تمام و کمال روشن نیست که این بازار دقیقا چه نقشی در آغاز پاندمی کرونا داشته است.

 

تلاش برای ادامه حیات

لای یون (۳۸ ساله ) که صاحب رستوران است، هر روز به بازار بزرگ ووهان می‌رفت تا خریدهای لازم را انجام دهد. رستوران او غذاهای ژاپنی عرضه می‌کند و از ماه ژوئن فعالیت خود را از سر گرفته است، اما اکنون قیمت مواد لازم برای غذای رستوران ۵ برابر شده است. او می‌‌گوید: «هدف ما این است که تا سال آینده بتوانیم کار و زندگی‌مان را حفظ کنیم.»

 

بهشتی برای عینکی‌ها

بازار سرپوشیده ووهان کاملا بسته نیست. فروشگاه‌ها و غرفه‌های طبقه اول همگی تعطیل‌ند، اما درهای مغازهای طبقه دوم باز هستند. البته در این طبقه فقط عینک و دیگر وسایل چشم‌پزشکی عرضه می‌شوند. یکی از فروشندگان می‌گوید: «شاید برخی‌ها وقتی وارد می‌شوند، حسی غریب داشته باشند، اما این بازار اکنون ساختمانی کم و بیش خالی است».

 

لزوم احتیاط

در بازار ووهان مدت‌هاست که دیگر خواروبار فروخته نمی‌شود و بازارهای دیگری در این شهر به راه افتاده‌اند. البته فروشندگان ماسک ایمنی زده‌اند، ولی دیگر نکات بهداشتی کمتر رعایت می‌شوند.

 

دلقک بدون ماسک

اکثر شهروندان ووهان از ماسک ایمنی استفاده می‌کنند. در پی بروز مواردی نادر از ابتلا به کووید ۱۹ در برخی نقاط چین، شهروندان ووهان نیز محتاطانه‌تر عمل می‌کنند و حتی در محل کار نیز ماسک ایمنی می‌زنند. به ویژه در خیابان‌های پرتردد، کمتر کسی است که بدون ماسک باشد. یکی از استثناءها شاید این دلقک باشد.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 چین سبزیجات گوشت ماسک ویروس سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 آغاز پاندمی کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۱۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟

آیا این امکان وجود دارد که نانوذرات از دستگاه گوارش عبور کرده و دارو را مستقیم به بافت مغز برسانند؟ محققان دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گویند بله و انتظار می‌رود آخرین یافته‌های آنها برای بیماران مبتلا به اختلالات نورودژنراتیو مانند مولتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS و بیماری پارکینسون یا PD مفید باشد. این کار با همکاری شرکت کلین نانومدیسین انجام شده است.

به گزارش ایسنا، مرتضی محمودی، دانشیار گروه رادیولوژی در کالج‌های پزشکی استئوپاتی و پزشکی انسانی و سلامت دقیق دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید: ما بر روی شناسایی هویت بیولوژیکی نانوذرات از جمله نوعی از پروتئین‌ها که به سطح می‌آیند، متمرکز هستیم. این موضوع مهم است زیرا نوع پروتئین‌هایی که به سطح می‌آیند، الگوی منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند که می‌تواند ما را برای عبور از سد خونی مغز و کار مستقیم در بافت‌های مغز یاری کند.

محمودی و تیم تحقیقاتی او دو مقاله در مورد هویت بیولوژیکی نانوذرات منتشر کرده‌اند. اولین مورد با عنوان «Measurements of heterogeneity in proteomics analysis of the nanoparticle protein corona across core facilities » در سال ۲۰۲۲ در نشریه Nature Communications منتشر شد.

دومین مقاله این گروه با عنوان « A uniform data processing pipeline enables harmonized nanoparticle protein corona analysis across proteomics core facilities » در ماه ژانویه ۲۰۲۴ در Nature Communications منتشر شد.

محمودی می‌گوید: نانوذرات یکسان با پروتئین کرونا را تهیه و به ۱۷ مرکز ارزیابی مختلف ارسال کردیم. ما تنوع داده‌های قابل‌توجهی را از پروتئین‌های ارسالی دریافت کردیم، بنابراین روشی برای تجزیه و تحلیل برای کمک به آزمایشگاه‌ها در بازتولید دقیق‌تر داده‌ها از هویت بیولوژیکی نانوذرات ایجاد کردیم. این ابزار به جامعه علمی کمک می‌کند تا در تحلیل نتایج هماهنگ‌تر شوند.

محمودی می‌گوید: از آنجایی که ما بیش از ۱۵ سال تجربه تجزیه و تحلیل قوی کرونا پروتئین را داریم، توانستیم با شرکت کلین نانومدیسین (Clene Nanomedicine) برای روشن کردن هویت بیولوژیکی نانوذرات آنها همکاری کنیم.

CNM-Au۸ سوسپانسیونی از نانوبلورهای طلا است که بیماران می‌توانند به صورت خوراکی مصرف کنند. نانوکریستال‌ها از طریق دستگاه گوارش عبور کرده و وارد سیستم گردش خون بدن می‌شوند، جایی که با پروتئین‌های خون و سایر مولکول‌های زیستی برهم‌کنش می‌کنند و توسط آنها پوشانده می‌شوند.

به نقل از ستاد نانو، محمودی توضیح داد که این ترکیب توانایی نانوبلورها را برای عبور از سد خونی مغزی افزایش می‌دهد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که این نانوبلورهای طلا که با استفاده از روشی جدید برای تشکیل ساختارهای خاص و بدون سورفکتانت‌ها ساخته شده‌اند، می‌توانند یک کرونا پروتئین متمایز تشکیل دهند که دسترسی به بافت مغز را تسهیل ‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حضور سجاد گنج زاده به عنوان مدرس در کمپ تمرینی ووهان
  • روایت هجرت اجباری ابوالرضا(ع) از مدینه به عراق
  • دیدار ایلان ماسک با نخست وزیر چین در پکن
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • پاندمی تأثیر ناچیزی بر رشد کودکان داشت
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • ربات انسان‌نمای تسلا تا سال دیگر به بازار می‌آید
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد