مجموعهای مطابق با هنجارهای جامعه
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۴۳۷۴۹
«داستانها و رمانهای مافیایی هنوز هم برای آدمها جذابند.» این یکی از جملاتی است که محمدرضا علیمردانی، بازیگردان «شبهای مافیا» پیش از شروع این مجموعه آن را بیان میکند. مجموعهای در قالب رئالیتیشو که از 27 آبان ماه در پلتفرم فیلیمو پخش خود را آغاز کرده است.
تاکنون 3 قسمت از این مجموعه که روزهای سهشنبه پخش میشود، با حضور آقایان و یک قسمت با حضور بانوان منتشر شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یک شروع متفاوت
از نکات قابل توجه این مجموعه تیتراژ متفاوت آن است که برداشتی مستقیم از فیلم «هفت» (seven) اثر دیوید فینچر است. همچنین معرفی بازیگران هر قسمت با موسیقیهای مختلف و حضور متفاوت محمدرضا علیمردانی به عنوان بازیگردان یکی دیگر از نقاط قوت «شبهای مافیا» است. با نگاهی به تاریخچه این بازی، متوجه میشویم که سازنده «مافیا» دیمیتری دیویدف و این بازی اولین بار در مسکو بازی شده است. «مافیا» به روشهای متفاوت بازی میشود. در واقع این بازی یک نوع رقابت است که در آن دو گروه مافیا و شهروند باید با اتهامزنی و دفاع یکدیگر را شناسایی کنند و در نهایت شهروندان باید بتوانند مافیا را از شهر بیرون کرده و پیروز شوند.
بازی مافیا در کافه
سعید ابوطالب درباره ایده ساخت «شبهای مافیا» به «ایران» گفت: «پیشنهاد ساخت این مجموعه از سوی شرکت هنر اول که من پیش از این مجموعه «شام ایرانی» را برای آن ساخته بودم و هنوز هم تولید آن ادامه دارد، داده شد. منتها زمانی که پیشنهاد ساخت آن به من داده شد به دلیل آنکه اصلاً با این بازی آشنا نبودم، نپذیرفتم و مدتی در کافههای مختلف این بازی را بازی کردم و پس از بررسیهای لازم، پیشنهاد ساخت را پذیرفتم.»
وی در پاسخ به این پرسش که بازی مافیا چگونه در این مجموعه اجرا میشود، خاطرنشان کرد: «بازی مافیا با ساختار مشخص خود و تنها با تغییرات اندکی در «شبهای مافیا» اجرا میشود. البته لازم است بگویم این بازی در روسیه مهد آن، کشورهای دیگر، ایران و... با تغییرات و تفاوتهای اندکی اجرا میشود اما ساختار اصلی در همه بازیها یکی است.»
کارگردان «شبهای مافیا» افزود: «ما سعی کردیم بازی را 12 نفره طراحی کنیم که قدرت شهروند و مافیا تقریباً با یکدیگر برابر باشد. همچنین برخی از عنوانها را نیز تغییر دادیم تا با شاخصههای فرهنگی ما تطابق بیشتری پیدا کند و البته از عناوین سینمایی مانند «ذهن زیبا»، «شلیک نهایی»، «پدر خوانده»، «مسیر سبز» و... برای نقشها و کارتها استفاده کردیم.»
بازیگران دو یا سه نسل بازیگری
ابوطالب در جواب به این سؤال که چگونه محمدرضا علیمردانی به عنوان لیدر و بازیگردان این پروژه انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: «محمدرضا علیمردانی علاوه بر آنکه بازی مافیا را بلد است، تجربه موفقی در بازیگری و حتی اجرای برنامههای تلویزیونی دارد. او همان کسی بود که ما احتیاج داشتیم؛ لذا از بین گزینههای متعدد به ایشان رسیدیم و البته حالا مشخص شده که انتخاب صحیحی بوده است.»
وی درباره نحوه انتخاب بازیگرانی که در این پروژه حضور دارند، بیان کرد: «شبکه نمایش خانگی طیف گستردهای از مخاطبان را در گروههای سنی مختلف در برمیگیرد. اگرچه بازی مافیا را بیشتر نسل جوان بازی میکنند اما این مجموعه در شبکه نمایش خانگی پخش میشود و همه افراد خانواده قرار است با آن ارتباط برقرار کنند. بنابراین ما باید بازیگرانمان را از دو یا سه نسل بازیگری انتخاب کنیم. همچنین باید از بازیگرانی استفاده میکردیم که علاوه بر تمرکز بالا، به این بازی علاقه داشته باشند.»
تهیهکننده «شبهای مافیا» ادامه داد: «انتخاب بازیگر برای این پروژه سخت است و دست ما در انتخاب بازیگر زیاد باز نیست و باید به اندازه پیشتولید یک فیلم سینمایی برای هر گروه 12 نفره وقت صرف کنیم.»
عدم تغییر بازیگران خانم
به گفته وی، تعداد جلسات تمرینی بستگی به علاقه و توان یادگیری افراد شرکتکننده دارد. یک مربی به کسانی که بازی مافیا را اصلاً بلد نیستند طی یک تا دو جلسه آموزش میدهد و بعد در مکانهای اختصاصی بازیگران با پلیرهای حرفهای تمرین میکنند. کارگردان «رالی ایرانی» در جواب به این سؤال که آیا بازیگران خانمی که برای این پروژه انتخاب شده بودند تغییر کردند یا نه، اظهار کرد: «ما در ابتدا بازی را با 12 خانم تمرین کردیم اما جلسهای که این مسابقه را ضبط میکردیم 4 تا 5 بازیگر خانم تغییر کردند. عدهای تصور میکردند جلسات تمرینی ما جلسه ضبط برنامه بوده است در حالی که آن جلسات تمرینی بود. ما با 20 بازیگر خانم قرارداد داریم که با 12 نفر از آنها فصل دوم را ضبط کردهایم و با بقیه بازیگران فصلهای بعدی را تولید میکنیم.»
رقابت واقعی بین بازیگران
کارگردان «شبهای مافیا» با اشاره به اینکه ذات اصلی رئالیتیشو این است که بازیگر از نقش اطلاع نداشته باشد و به عبارت دیگر خودش باشد، گفت: «در «شبهای مافیا» چون بازیگران قبل از ضبط چندین جلسه با یکدیگر بازی میکنند به طور ضمنی یک رقابت سالم و واقعی بین آنها شکل میگیرد. ما هم در طول ضبط نیز کمترین دخالت را داریم که آن هم فنی است. این عوامل کمک میکند بازی واقعی باشد.»
به گفته ابوطالب، لوکیشن، طراحی صحنه، نوع پوشش و گریم بانوان و آقایان، موسیقی و سکانسهای افتتاحیه مناسب فضای بازی مافیا طراحی شده است و جهان خاصی را برای بیننده میسازد که شبیه فیلمهای مافیایی است.
او معتقد است خانوادهها نیازمند محتوای سرگرمکننده و سالم هستند: «برخی از محتواهای تولید شده در فضای مجازی علاوه بر آنکه مناسب خانواده نیست، صدمه هم میزند. ما چه در «شام ایرانی» و چه در «شبهای مافیا» تلاش کردهایم محتوای سالم با هنجارهای جامعه تولید کنیم که علاوه بر جذابیت و خوب کردن حال مخاطب، سرگرمکننده نیز باشد.»
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: محمدرضا علیمردانی شب های مافیا بازی مافیا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۳۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مطابق با سیره امام صادق(ع) نهی از منکر باید همراه با محبت باشد
خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه: فردا ۲۵ شوال سالروز شهادت صادق آل محمد (ص) رییس مذهب شیعه جعفری است. امام صادق (علیه السلام) در سال ۱۴۸ قمری به دست عوامل منصور دوانقی مسموم شد و بر اثر آن، به شهادت رسید.
برای تبیین سیره تبلیغی امام صادق (ع) باید مقدماتی در خصوص تبلیغ صحیح بیان کرد. تبلیغ به معنای رساندن پیام به فرد یا افراد است. خداوند در آیه ۵۴ سوره نور میفرماید: «قُلْ أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَیْهِ مَا حُمِّلَ وَعَلَیْکُمْ مَا حُمِّلْتُمْ وَإِنْ تُطِیعُوهُ تَهْتَدُوا وَمَا عَلَی الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ»، همچنین در آیه ۱۸ سوره عنکبوت میفرماید: «وَإِنْ تُکَذِّبُوا فَقَدْ کَذَّبَ أُمَمٌ مِنْ قَبْلِکُمْ وَمَا عَلَی الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ». در هر دو آیه از «الْبَلَاغُ الْمُبِینُ» استفاده شده و اساساً از شئونات رسالت، تبلیغ و رساندن پیام است و این رساندن اینگونه نیست که حرفی روی هوا زده شود، بلکه مقصود آن است که باید پیام بر دلها اثر کند.
تبلیغ، عناصر و مولفههایی دارد. هرکسی که مشغول کار تبلیغی میشود در واقع میخواهد پیام مهمی را برساند. از جمله عناصر مهم دیگر تبلیغ، پیام رساننده و در وهله بعد کسی است که پیام را دریافت میکند.
همچنین شیوه رساندن پیام و اینکه از چه ابزار و شیوهای برای بیان پیام استفاده میشود از اهمیت برخوردار است. در تبلیغ رساندن پیام است که اهمیت دارد؛ پس از مقدماتی که به آن اشاره شد به سیره تبلیغی امام صادق (ع) میرسیم که درباره تمامی مؤلفههای یاد شده میتوان نظر امام را جویا شد و پیگیری کرد. طبیعتاً الگو قرار دادن آن حضرت تأثیر بسزایی در امر تبلیغ دین دارد.
عمیق بودن و کوتاه بودن پیام اهمیت به سزایی دارد، امام صادق (ع) این مولفهها را در قالب موضوعاتی نظیر امام شناسی، مبارزه با انحرافات و مبارزه با طاغوت و ظلم و ستم، وحدت و برادری، تاکید بر مواسات و حمایت از نیازمندان و بسیاری از امور مهم دیگر بیان میفرماید و همه این پیامها موضوعیت دارند، از سوی دیگر مبارزه با غلات را در دستور کار خود قرار میدهد، یعنی کسانی که پیام غلط و دروغ را در جامعه میپراکنند، افرادی که در امر محبت به اهل بیت (ع) اهل افراط هستند و آنان را در جایگاه خدایی مینشانند.
در شرایط امروز ابزارها متفاوت شده و تبلیغ در قالبهای مختلف از جمله فضای مجازی نمود یافته و با شکل سنتی خود فاصله فراوانی گرفته است، بنابراین مبلغ باید پیام را در روزگار کنونی به بهترین شکل به مخاطب منتقل کند. مبلغ نباید از ناملایمات خسته شود و باید به حرفی که خود میزند باور داشته و به آن عمل کند، باید صبور باشد و با سعه صدر به سوالات پاسخ بگوید. این موارد را در بیانات و سیره امام صادق (ع) میتوان یافت.
مساله دیگری که در مورد مبلغ اهمیت دارد و در سیره امام صادق (ع) به وضوح نمایان است، عامل بودن به آن چیزی است که مبلغ مردم را به آن دعوت میکند، به بیان دیگر عالم عامل بودن؛ لذا امام صادق (ع) میفرماید: «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم» (با غیر زبانهایتان مردم را دعوت کنید). این بدان معناست که باید در مقام عمل مردم را دعوت کرد؛ مردم باید مشاهده کنند که مبلغ خود اهل عمل است و به سخنانی که مطرح میکند عمل کرده و صرفاً شعار نمیدهد. امام صادق (ع) در حدیث دیگری نیز همین مساله را مورد توجه قرار داده و میفرماید با عمل خود بدون اینکه سخن بگویید و به صورت خاموش، مردم را به سنت ما اهل بیت دعوت کنید.
«مفضل بن عمر» از شاگردان و اصحاب امام صادق (ع) بود، روزی در خیابان دو نفر را مشاهده کرد بر سر موضوع ارث با یکدیگر دچار اختلاف شده بودند، مفضل این دو را به منزل خود دعوت کرد و پس از حل مشکل آنها و فیصله دادن دعوا با پرداخت ۴۰۰ درهم از جیب خود گفت: این درهمها برای من نیست بلکه از آن امام صادق (ع) است که این مبلغ را نزد من گذاشته است تا با آن مشکلات شیعیان را حل کنم؛ این رویکرد امام در واقع همان اقدام عملی است.
از سوی دیگر مبلغ باید انسان زیرکی باشد و به راحتی دچار فریب نشود. این سیره امام صادق (ع) است، برای مثال در برخورد با ابومسلم، ابوسلمه خلال و بسیاری از موارد دیگر حضرت متوجه شدندکه آنان به دنبال مطامع سیاسی خود هستند و لذا حضرت در زمین این افراد بازی نکردند؛ یک مبلغ نیز باید چنین باشد و با شناخت موقعیت و زمان و مکان سخن بگوید، از سوی دیگر توجه به تبلیغ آشکار و پنهان نیز اهمیت دارد. امام صادق (ع) با توجه به شرایط آن روزگار تبلیغ پنهانی را هم تجربه کردند، همچنین با توجه به موقعیت خاصی که از نزاع میان بنی امیه و عباسیان پیش آمده حوزه علمیه بزرگی را سامان داده و شاگردان متعددی را تربیت کردند؛ همچنین به پرسشها در قالب برگزاری مناظرات پاسخ گفته و با افرادی چون ابن مقفع، سفیان ثوری و … مناطره داشتند.
مطابق با سیره امام صادق (ع) امر به معروف یا نهی از منکر باید همراه با محبت باشد. در دوران زندگی آن امام همام ابوبصیر از یاران نزدیک امام صادق (ع) میگفت: مرا همسایهای بود که مرتکب کارهای ناشایست متعدد میشد به درخواست خودش حال وی را برای امام بازگو کردم. حضرت فرمود: به او بگو که: «آنچه را که تو بر آن هستی واگذار و من از برای تو بر خدا بهشت را ضامن میشوم؛ دَعْ مَا أَنْتَ عَلَیْهِ وَ أَضْمَنَ لَکَ عَلَی اللَّهِ الْجَنَّةَ».
به شقرانی به اعتبار اینکه یکی از اجدادش برده بوده و رسول خدا او را آزاد کرده بود «مولی رسول اللّه» میگفتند و این افتخاری برای وی بود. امام با کمال محبت به ایشان فرمود: «کار خوب از هر کسی خوب است، ولی از تو به واسطه انتسابی که با ما داری و تو را وابسته به خاندان رسالت میدانند خوبتر و زیباتر است. و کار بد از هرکس بد است، ولی از تو به خاطر همین انتساب زشتتر و قبیحتر است»
نکته دیگر آن است که در امر تبلیغ باید مخاطب شناس باشیم، امام صادق (ع) همواره نسبت به جوانان تاکید داشت و آنان را به کسب معارف دین و دانش اندوزی دعوت میکرد. توجه به مخاطبان جوان از جمله مسائلی بود که حضرت به آن توجه داشت؛ همچنین توجه به ظرفیت روحی افراد در انتقال یک پیام، امام صادق (ع) فرمود: کسانی که ایمان کاملتری دارند نباید از دیگران بیشتر از ظرفیتشان انتظاری داشته باشند.
اما یکی از مهمترین روشها در سیره تبلیغی امام صادق (ع) آن است که ایشان در لحظات خاص پیام را منتقل میکنند؛ برای مثال حضرت در لحظات پایانی عمر مبارک خود، اقوام و نزدیکان را فراخوانده فرمودند: شفاعت ما اهل بیت به کسی نمیرسید که نمازش را سبک بشمارد؛ همچنین در باب زمان شناسی میتوان به بهرهبرداری حضرت از مجلس عزای امام حسین (ع) اشاره داشت، رساندن پیام و بیان مطالب مختلف در ایام حج، بنابراین مکان و زمان اهمیت بسزایی در انتقال پیام دارد. در نهایت باید بر این نکته تأکید کرد که تبلیغ و رساندن پیام عناصری دارد. این عناصر تک تک باید مورد توجه قرار بگیرند تا پیام به درستی منتقل شود، همه این موارد در سیره امام صادق (ع) قابل مشاهده است.
کد خبر 6083774