Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس دانشگاه الزهرا (س) به مناسبت هفته پژوهش، فعالیت‌ها و دستاورد‌های پژوهشی این دانشگاه در سال جاری را تشریح کرد.

مهناز ملانظری، رییس دانشگاه الزهرا (س) در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو درباره فعالیت‌ها و تلاش‌های پژوهشی این دانشگاه در سال تحصیلی جاری بیان کرد: در دو سال اخیر بر روی فعالیت‌های پژوهشی تمرکز زیادی شد و تلاش بر این بود که مهارت‌های اساتید جوان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در زمینه انجام کار‌های پژوهشی استاندارد افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
حتی در سال ۹۹ با شیوع ویروس کرونا و مشغله جدی دانشگاه برای برنامه ریزی و انجام اقدامات سریع و صحیح برای آموزش مجازی و ایجاد تمهیدات زیرساختی؛ از پیش برد فعالیت‌های پژوهشی به ویژه در حوزه کرونا و اپیدمی جهانی غافل نماندیم.

ملانظری با اشاره به دستاورد‌ها و اقدامات پژوهشیِ دانشگاه الزهرا (س) با موضوع کرونا ادامه داد: اجرای طرح ساخت سامانه خالص‌سازی هوا بر اثر فوتوکاتالیستی نانوذرات دی‌اکسید تیتانیوم برای مقابله با ویروس منحوس کرونا با حمایت پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری؛ برگزاری همایشی بین‌المللی با عنوان «بحران کرونا و تبعات آن در خشونت و طلاق»؛ ارائه مقاله و سخنرانی در وبینار‌های ملی و بین‌المللی و ... از جمله اقدامات دانشگاه در این راستا بوده است.

چاپ کتاب رصد اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه الزهرا (س)
رییس دانشگاه الزهرا (س) درباره رصد اشتغال دانش‌آموختگان این دانشگاه و چاپ کتاب بعنوان یکی از اقدامات جدی و موثر امسال اظهار داشت: وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان از معیار‌های مهم در رتبه‌بندی دانشگاه‌هاست و درک وضعیت فعلی از این موضوع، گذشته از اینکه پیش‌نیاز اصلاح شرایط و بهبود اشتغال دانش‌آموختگان آتی است، در طول زمان روشنگر کیفیت دانش و مهارت‌های ارائه‌شده در هر رشتۀ آموزشی در دانشگاه است.

وی افزود: برای همین منظور اداره توسعه اشتغال و مهارت‌آموزی دانشگاه الزهرا (س) به‌منظور هماهنگی با برنامه وزارت عتف با رصد اشتغال دانش‌آموختگان سال‌های تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ از طریق ارتباط تلفنی با یکایک دانش‌آموختگان به اطلاعاتی پیرامون نرخ اشتغال، نرخ بیکاری، کیفیت اشتغال و احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی و سابقه بیمه دست یافته است که نتایج آن در کتاب «رصد اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه الزهرا» توسط انتشارات این دانشگاه منتشر و برای ذینفعان ارسال شده است.  
کمک به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان برای یافتن شغل آینده
ملانظری درباره نمایشگاه کار و برگزاری آن در هفته پژوهش امسال به صورت مجازی گفت: نمایشگاه کار، رویدادی است که با هدف تبادل اطلاعات در رابطه با مشاغل مورد نیاز، معرفی کارجویان و کارفرمایان به یکدیگر، معرفی شرکت‌ها، معرفی کسب و کار‌های جدید، برگزاری گارگاه‌های متعدد به منظور کمک به دانشجویان و تازه فارغ‌التحصیلان برای یافتن شغل آینده در برنامه عملیاتی دانشگاه وجود داشت که با توجه به شرایط کنونی آن را تعطیل نکردیم و به شکل مجازی برگزار می‌شود.

نسخه انگلیسی سامانه علم سنجی اعضای هیئت علمی الزهرا رونمایی می‌شود
رییس دانشگاه الزهرا (س) راه اندازی سامانه علم سنجی اعضای هیئت علمی و رونمایی از نسخه انگلیسی این سامانه در هفته پژوهش امسال را یکی از اقدامات معدود بین دانشگاه‌ها دانست و عنوان کرد: شاخص‌های علم‌سنجی شامل شاخص‌های ارزیابی کمیت و کیفیت برونداد علمی پژوهشگران به عنوان مبنای ارزشیابی، رتبه‌بندی و ارتقاء اعضای هیئت علمی منظور می‌شود. در زمان راه‌اندازی سامانه علم‌سنجی - اواخر پاییز سال ۱۳۹۸- دانشگاه الزهرا (س) اولین دانشگاه تحت نظر وزارت علوم بود که موفق به انجام این کار شد که البته در حال حاضر دانشگاه‌های معدود دیگر هم به این مهم اقدام کرده‌اند.

وی افزود: هدف ما شفاف‌سازی فعالیت اعضای هیئت علمی دانشگاه بوده است؛ که به خوبی معایب و محاسن را ببینیم و برای رفع نواقص و در جهت ارتقای توانمندی‌ها اقدام کنیم و مهمتر اینکه مشاهده‌پذیری فعالیت اساتید و دانشگاه را در بین دانشجویان داخلی و خارجی بالا ببریم، با این روند استنادات بیشتری داشته باشیم. این سامانه به پایگاه‌های معتبر و مهمی متصل است.

ملانظری اظهار داشت: معاونت پژوهشی ما درصدد است تا کتب منتشرشده، طرح‌های پژوهشی و مقالات علمی اساتید در پایگاه ISC را نیز در این سامانه قابل مشاهده و دسترس کند، همچنین اتصال به سامانۀ Sci-Val و نمایش مقالات پراستناد و داغ و اضافه‌شدن شاخص FWCI نیز در دست اجراست. در نتیجه، از فعالیت‌های اساتید می‌توان گزارش‌های متنوعی تهیه کرد.

شاهد رشد کمی و کیفی مقالات اعضای هیئت علمی در دانشگاه الزهرا (س) هستیم
وی عنوان کرد: معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه الزهرا تلاش کرده در سال‌های اخیر با تدوین سیاستگذاری‌های حمایتی و تشویقی موجبات رشد و ارتقای کمی و کیفی مقالات اعضای هیئت علمی این دانشگاه را فراهم کند، که از آن میان، تولید مقالات پراستناد را برای دانشگاه به ارمغان آورده است.  
فرصتی برای اشاعه دستاورد‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و خبری در وب جهانی
رییس دانشگاه الزهرا (س) بیان کرد: از اقدامات دیگر در حوزه پژوهش به جریان انداختن سامانه آرشیو دیجیتال است. آرشیو‌های دیجیتال در اصل اشاعه‌دهنده دانش سازمانی و علمی هر مجموعه هستند و باعث بالا رفتن رویت‌پذیری و پدیداری سازمان و فرد در وب جهانی می‌شوند که ما توانستیم با ایجاد آن شرایطی را فراهم کنیم که تمامی همکاران دانشگاه از کلیه گروه‌های علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی و هنر با حضور در آن بتوانند تولیدات خود را در آن ارائه کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر آرشیو دیجیتال شامل حدود ۹۰۰۰ مدرک بوده که ۷۳۵۰ عنوان آن پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری است. با توجه به قوانین صرفا ۳۰ صفحه اول پایان‌نامه‌های دانشگاه در این سامانه قابل‌رویت است.

راه‌اندازی سامانه پردازش سریع
ملانظری با اشاره به راه‌اندازی سامانه پردازش سریع دانشگاه الزهرا (س) که با حضور وزیر محترم عتف افتتاح شده است، عنوان کرد: این سامانه که در مرداد ماه سال جاری افتتاح شد؛ یک خوشه محاسباتی است که از ۱۹۶ هسته پردازنده ۲.۶ گیگاهرتزی استفاده می‌کند. انجام محاسبات سنگین مورد نیاز برای رشته‌های علوم و مهندسی و سایر پژوهش‌های تخصصی از جمله کاربرد‌های آن است که نیاز به اجرای مدل‌های محاسباتی سنگین دارند. در نسخه ابری این خدمات امکان استفاده برای دانشجویان بین المللی به صورت راه دور وجود دارد.

رییس دانشگاه الزهرا (س) اظهار داشت: پیش از این اساتید و دانشجویان با حضوری فیزیکی در آزمایشگاه و راه اندازی محیط محاسباتی روی کامپیوتر‌های pc مستقل مدل‌های خود را اجرا می‌کردند که علاوه بر محدودیت منابع و نیاز به حضور فیزیکی قابلیت به اشتراک گذاری آن‌ها نیز وجود نداشت.

انجام هسته‌های پژوهشی و طرح‌های پسادکترای داخل و خارج با روند خوبی در جریان است
وی توضیح داد: در انجام هسته‌های پژوهشی به دنبال افزایش توان و اعتلای جایگاه علمی دانشگاه الزهرا (س)، جلوگیری از پراکنده‌کاری، ارتقای دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی داخلی و بین‌المللی و هدفمندسازی پژوهش در تحصیلات تکمیلی برای گسترش پژوهش‌ها به عرصه فناوری و تجاری‌سازی در جامعه هستیم. در حال حاضر، ۴۹ محقق پسادکترای داخلی و خارجی در دانشگاه حضور دارند که تحت نظارت و هدایت اساتید دانشگاه مشغول به فعالیت هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه الزهرا هفته پژوهش فعالیت های پژوهشی رصد اشتغال دانش آموختگان رییس دانشگاه الزهرا راه اندازی سامانه اعضای هیئت علمی بین المللی فعالیت ها علم سنجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۴۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر علوم: تعداد کمی از اساتید در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند/ هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی نبوده است

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد، آنها چشم‌وچراغ دانشگاه و جامعه هستند که همواره از توان علمی و تخصصی این نخبگان برای پیشرفت کشور بهره خواهیم برد.

محمدعلی زلفی‌گل روز شنبه در حاشیه کلنگ زنی یک طرح آموزشی دانشگاه یاسوج در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به طور یقین هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی و یا بدون توجه به توانمندی‌های و ظرفیت های آنها نبوده است.

وی افزود: استادان سرمایه‌های جامعه و افتخار جامعه دانشگاهی هستند و یک سری قوانین و مقررات وجود دارد که هر کسی آن را رعایت کند، هیچ مشکلی برایش پیش نمی‌آید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: برای نمونه یک عضو هیات‌ علمی باید نظم کلاس، اداری و حرفه‌ای را به طور کامل رعایت کند، چنانچه یک عضو هیات‌ علمی نتواند ترفیع سالانه‌اش را بگیرد شامل رکود علمی می‌شود.

زلفی‌گل عنوان کرد: به‌هرحال باید تبدیل وضعیت اعضای هیات‌علمی توسط مرجع ذی‌صلاح بررسی و تأیید شود.

وی ابراز کرد: تعداد کمی از اساتید در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند و بدون تردید مشکلاتی در زمینه آموزش، پژوهش و موارد دیگری داشتند، خیلی از این افراد بازنشسته بودند که جزو افراد اخراجی قلمداد شدند.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز شنبه (هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) به شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده است.

حضور در دانشگاه یاسوج و افتتاح سردر دانشگاه، زیارت مقبره شهید گمنام، کلنگ‌زنی دومین خوابگاه متاهلی، بازدید از چندین پروژه فعال و در حال ساخت و مصاحبه با شبکه سراسری به صورت زنده از خبر ۱۴ و نشست با اعضای هیات رئیسه دانشگاه یاسوج از برنامه های این سفر است‌.

همچنین نشست آمایش آموزش عالی با حضور امام جمعه، استاندار، رؤسای دانشگاه ها ، نشست با اعضای هیات علمی در قالب جلسه گرامیداشت هفته معلم (استاد) و تجلیل از برگزیدگان و سرآمدان علمی از دیگر برنامه‌های این سفر یک روزه است.

دیگر خبرها

  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • طرح ملی درس عفاف و حجاب در طراحی پارچه و لباس دانشگاه های هنر
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • وزیر علوم: تعداد کمی از اساتید در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند/ هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی نبوده است
  • وزیر علوم: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • نشست اعضای شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اساتید دانشگاه ارومیه
  • حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
  • مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد/ تشریح جزئیات بهره‌مندی از تسهیلات قرارگاه مهارت‌آموزی