Web Analytics Made Easy - Statcounter

کانون فرهنگی هنری «مسجد الاقصی» با همکاری برخی دانشجویان دانشگاه تهران در ارائه کمک‌های مومنانه در دوران کرونا موفق عمل کرده است؛ تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی، کارت هدیه و لباس زمستانی برای دانش‌آموزان ازجمله این کمک‌ها است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: کانون های فرهنگی هنری از فراگیرترین نهادهای مسجدی در سراسر کشور هستند و در کنار بسیج ضمن فعالیت در زمینه نشر معارف قرآن کریم و چهارده معصوم (ع) و تقویت ارزش های انقلاب اسلامی، در حوزه خدمت رسانی به نیازمندان نیز فعالیت بسیار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهم نیست یک کانون فرهنگی هنری در مسجدی بزرگ در پایتخت یا در دل روستایی در نقطه صفر مرزی باشد آنچه مهم است همت بلند اعضای این کانون ها است که موانع را یکی پس از دیگری از سر راه برمی دارد تا همه گروه های مردم از برکات مساجد بهره مند شوند.

 

یکی از این کانون ها که در یکی از مستضعف ترین نقاط جنوب شهر تهران بسیار فعالانه عمل می کند، کانون فرهنگی هنری مسجد الاقصی (واقع در خیابان مولوی، خیابان ذکائی، خیابان قاسمی) است. خبرنگار ما در یکی از روزهای سرد فصل برگ ریزان در محل این مسجد حضور یافت و گزارشی از روند فعالیت های این کانون تهیه کرد که در ادامه می آید:

 

محلات مستضعفی که همت مسجدیها را برای ارتقای فرهنگی میطلبد

 

برای درک اهمیت زایدالوصف کانون فرهنگی هنری مسجد الاقصی باید ابتدا کمی با وضعیت فرهنگی و اقتصادی محلات سعادت و دروازه غار (نزدیک محله هرندی) اشاره شود. این محلات به دلایل مختلف که بحث درباره آنها خارج از مجال این گزارش است از نظر اقصادی و فرهنگی در بدترین شرایط ممکن هستند. به گفته خادم این مسجد، محله دروازه غار واقع در منطقه مولوی با آسیب های مختلف اجتماعی مواجه است و همین موضوع کار را برای مروجان و مبلغان دین بسیار سخت کرده است.

 

در چنین فضایی حجت الاسلام والمسلمین «غیاث الدین بهزاد قاسمی» که می توانست به درس و بحث خود در حوزه علمیه مکتب الصادق (ع) بپردازد و خود را درگیر چنین مشکلاتی نکند حدود دو سال پیش، امامت جماعت مسجد الاقصی را پذیرفت و چند ماه از فعالیت وی نگذشته بود که با تلاش های مستمر خود مجوز تاسیس کانون فرهنگی هنری این مسجد را از دبیرخانه ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران دریافت کرد.

 

این کانون در بدو فعالیت های خود شناسایی خانواده های نیازمند را با همکاری هیئت امنای مسجد الاقصی در اولویت قرار داد. حجت الاسلام والمسمین قاسمی در این باره به خبرنگار شبستان گفت: وقتی فعالیت این مسجد پس از ساخت ساختمان جدید آن در سال 1397 شروع شد، حدود 30 نفر از نوجوانان ۱۷-۱۸ تا ۲۰ ساله عضو کانون را را مسئول شناسایی این خانواده ها قرار دادیم تا ابتدا نیازهایشان برطرف شود بعد برای تبلیغ دین سراغ آنها برویم.

 

توزیع هفتگی غذای گرم میان نیازمندان

 

به همت هیئت امنا، هیئت حضرت سیدالشهدا (ع) قریه «زیوه (اردبیلی های مقیم تهران)» و کانون فرهنگی هنری مسجد الاقصی 50 نیازمند به صورت مستمر از کمک های مومنانه این مسجد استفاده می کنند. هر پنجشنبه نیز با تلاش 180 نفر از فعالان همین نهادها چند صد پرس غذای گرم طبخ و میان نیازمندان محلات سعادت و دروازه غار توزیع می شود.

 

وقتی سر و کله ویروس منحوس کرونا پیدا شد تلاش های اعضای کانون فرهنگی هنری مسجد الاقصی افزایش یافت که گام نخست، مشارکت با هیئت امنا و فعالان هیئت حضرت سیدالشهدا (ع) زیوه ای های مقیم مرکز در ضدعفونی کردن بخش های مختلف محلات سعادت و دروازه غار است به طوری که به گفته «مجید شهاب» خادم این مسجد که اهل گیلان است، هیچ خانه و مغازه و مکان عمومی در این محلات وجود ندارد که اهالی هنری مسجد الاقصی ضد عفونی نکرده باشند.

 

ضد عفونی کردن تک تک خانه ها و مغازه های محله دروازه غار به همت کانون‌ها

 

اقدام بعدی اهالی کانون فرهنگی هنری و سایر فعالان مسجد الاقصی توزیع ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده میان نمازگزاران این مسجد و اهالی محلات دروازه غار و سعادت و نیازمندان منطقه مولوی شهر تهران است که به گفته «محمد علی محمدی» از اعضای هیئت امنای مسجد الاقصی، تاکنون بیش از 10 هزار عدد از اقلام و لوازم بهداشتی میان گروه ها توزیع شده است.

 

کار جالب دیگری که اعضای کانون فرهنگی هنری مسجد الاقصی انجام دادند هماهنگی با چند بقالی (سوپر مارکت) برای تحویل دادن خرید ساکنان این محلات در منازل شان است که با استقبال خوبی از سوی مردم به ویژه کهنسالان همراه شد.

 

کمک مومنانه کانون فرهنگی هنری مسجد الاقصی به نیازمندان منطقه مولوی

 

فعالیت کانون فرهنگی هنری مسجد الاقصی در دوره شیوع ویروس کرونا با همراهی گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران در تهیه و توزیع بسته های ارزاق، پوشاک و کارت های هدیه میان نیازمندان به اوج خود رسید. به گفته «پناهی» یکی از اعضای هیئت امنای مسجد الاقصی و از فعالان هیئت زنجیرزنان حضرت سیدالشهدا (ع) تاکنون بیش از هزار عدد از این کمک ها میان نیازمندان توزیع شده است. نکته مهم در این خدمت رسانی ها توزیع حدود 100 عدد کاپشن میان کودکان و نوجوانان محلات سعادت و دروازه غار و همچنین توزیع گوشت و مرغ میان نیازمندان در شش نوبت بود.

 

اعضای کانون فرهنگی هنری مسجد الاقصی در چند نوبت بسته های بهداشتی و تعذیه ای همچون ماسک، دستکش، مواد ضد عفونی کننده، خرما، عسل و آبمیوه طبیعی در اختیار بیماران مبتلا به کرونا قرار دادند و مرتب از احوال این بیماران نیز جویا می شوند.

 

بزرگداشت شهید فخری زاده توسط بچههای مسجد

 

کانون فرهنگی هنری مسجد الاقصی در کنار تمام فعالیت های خود توجه ویژه ای به پاسداشت شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در میان نمازگزاران و مردم منطقه مولوی دارد که بر همین اساس، در هفته دفاع مقدس امسال، نمایشگاه عکس را در فضای این مسجد برپا کرد. همچنین از طریق شبکه های اجتماعی این خانه خدا مراسم بزرگداشت شهید محسن فخری زاده، دانشمند حوزه هسته ای و دفاعی کشورمان را برگزار کردند. عکس و نام شهید محمد فریدونی زیوه نیز بر دیوار این مسجد نقش بسته است.

 

یکی از کارهای مهم دیگر کانون فرهنگی هنری مسجد الاقصی همکاری با مجمع استادان و نخبگان حوزه علمیه استان تهران برای ویزیت رایگان اهالی محلات سعادت و دروازه غار است که طی آن قرار است هر هفته یکی از پزشکان بسیجی که از سوی این مجمع هماهنگ می شود با حضور در محل این مسجد، این کار را انجام دهد.

 

سخن آخر اینکه، اعضای کانون فرهنگی هنری مسجد الاقصی کوشیده اند به خوبی جای خالی پایگاه مقاومت بسیج را که به گفته حجت الاسلام والمسلمین قاسمی به شدت در این مسجد احساس می شود، پر کنند به گفته این روحانی، اگر تلاش اعضای این کانون نباشد، کار این مسجد لنگ می زند. البته باید گفت که اهالی قریه زیوه استان اردبیل به ویژه هیئت حضرت سیدالشهدا (ع) که برخی از آنان از بازاریان شهر تهران هستند، بخش عمده هزینه برگزاری برنامه های مختلف این مسجد و کانون را تقبل کرده اند. به هر روی محله ای که در برخی از ساعات شبانه روز به راحتی نمی توان در آن رفت و آمد کرد به همت بچه های مسجد، مرکز خدمت رسانی به نیازمندان و پاسداشت شهدایی همچون سردار قاسم سلیمانی و محسن فخری زاده شده است.

 

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: گروه جهادی دانشجویان دانشگاه تهران کمک مومنانه مسجد الاقصی حضرت سیدالشهدا میان نیازمندان مسجد الاقصی منطقه مولوی کانون ها کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۴۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی آمون شامگاه سه‌شنبه در نشست با هنرمندان تئاتر استان اردبیل اظهار کرد: تئاتر شبستان با توجه به زیست بوم مناسب استان فرصت کشف استعدادهای هنری و معرفی به جامعه هنری استان را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۶۵۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سطح استان به یک شبکه فرهنگی و هنری گسترده تبدیل شده است، افزود: کانون مساجد با وجود ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود می‌تواند گام‌های بزرگی در عرصه هنری استان ایفا کند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل با اشاره به اینکه تئاتر شبستان از جمله فعالیت‌های کانون‌‎های مساجد برای مشارکت نوجوانان و جوانان در فعالیت‌های هنری است، تصریح کرد: جشنواره تئاتر شبستان با هدف کشف و پرورش استعدادهای نوجوانان، تربیت هنرمند مومن متعهد و انقلابی، فرهنگ‌سازی با مبانی معرفتی و دینی به زبان هنر و احیای کارکردهای واقعی مساجد پایه گذاری شده و امروز شاهد ظهور و بروز استعدادهای هنری در سطح کانون های مساجد هستیم.

آمون ادامه داد: شورای سیاستگذاری تئاتر شبستان با هدف برنامه‌ریزی در حوزه تئاتر با توجه به زیست بوم منطقه و استان تشکیل می‌شود و امیدواریم تئاتر شبستان نیز با توجه به استعدادهای هنری استان اردبیل که تاکنون به عرصه تئاتر معرفی کرده بتواند گام‌های مهمی بردارد.

وی خاطرنشان کرد: تئاتر، زبان گویایی برای بیان و رفع بسیاری از معضلات و مشکلات است که با استفاده از آن می‌توان به جامعه آگاهی بخشید و زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به زبان هنر را فراهم کرد.

کد خبر 6093560

دیگر خبرها

  • البرز رتبه نخست ثبت اعضا در طرح رویداد سامانه بچه های مسجد
  • برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار در رشت
  • استان البرز رتبه نخست ثبت اعضاء را در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد کسب کرد
  • ۷۰ برنامه فرهنگی و محرومیت زدایی در هفته بسیج سازندگی
  • اعطای «گرنت» به تشکلهای دانشجویی تصویب شد
  • پوستر طرح تربیتی «هزار مشعل» رونمایی شد
  • اجرای ۷۰ برنامه فرهنگی و محرومیت زدایی در هفته بسیج سازندگی
  • برگزاری جشن بزرگ دبیران جوان در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به مناسبت روز معلم
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات با محوریت مساجد گسترش می‌یابد