مجموعهای مطابق با هنجارهای جامعه
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۴۵۳۳۸
«داستانها و رمانهای مافیایی هنوز هم برای آدمها جذابند.» این یکی از جملاتی است که محمدرضا علیمردانی، بازیگردان «شبهای مافیا» پیش از شروع این مجموعه آن را بیان میکند. مجموعهای در قالب رئالیتیشو که از 27 آبان ماه در پلتفرم فیلیمو پخش خود را آغاز کرده است.
تاکنون 3 قسمت از این مجموعه که روزهای سهشنبه پخش میشود، با حضور آقایان و یک قسمت با حضور بانوان منتشر شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یک شروع متفاوت
از نکات قابل توجه این مجموعه تیتراژ متفاوت آن است که برداشتی مستقیم از فیلم «هفت» (seven) اثر دیوید فینچر است. همچنین معرفی بازیگران هر قسمت با موسیقیهای مختلف و حضور متفاوت محمدرضا علیمردانی به عنوان بازیگردان یکی دیگر از نقاط قوت «شبهای مافیا» است. با نگاهی به تاریخچه این بازی، متوجه میشویم که سازنده «مافیا» دیمیتری دیویدف و این بازی اولین بار در مسکو بازی شده است. «مافیا» به روشهای متفاوت بازی میشود. در واقع این بازی یک نوع رقابت است که در آن دو گروه مافیا و شهروند باید با اتهامزنی و دفاع یکدیگر را شناسایی کنند و در نهایت شهروندان باید بتوانند مافیا را از شهر بیرون کرده و پیروز شوند.
بازی مافیا در کافه
سعید ابوطالب درباره ایده ساخت «شبهای مافیا» به «ایران» گفت: «پیشنهاد ساخت این مجموعه از سوی شرکت هنر اول که من پیش از این مجموعه «شام ایرانی» را برای آن ساخته بودم و هنوز هم تولید آن ادامه دارد، داده شد. منتها زمانی که پیشنهاد ساخت آن به من داده شد به دلیل آنکه اصلاً با این بازی آشنا نبودم، نپذیرفتم و مدتی در کافههای مختلف این بازی را بازی کردم و پس از بررسیهای لازم، پیشنهاد ساخت را پذیرفتم.»
وی در پاسخ به این پرسش که بازی مافیا چگونه در این مجموعه اجرا میشود، خاطرنشان کرد: «بازی مافیا با ساختار مشخص خود و تنها با تغییرات اندکی در «شبهای مافیا» اجرا میشود. البته لازم است بگویم این بازی در روسیه مهد آن، کشورهای دیگر، ایران و... با تغییرات و تفاوتهای اندکی اجرا میشود اما ساختار اصلی در همه بازیها یکی است.»
کارگردان «شبهای مافیا» افزود: «ما سعی کردیم بازی را 12 نفره طراحی کنیم که قدرت شهروند و مافیا تقریباً با یکدیگر برابر باشد. همچنین برخی از عنوانها را نیز تغییر دادیم تا با شاخصههای فرهنگی ما تطابق بیشتری پیدا کند و البته از عناوین سینمایی مانند «ذهن زیبا»، «شلیک نهایی»، «پدر خوانده»، «مسیر سبز» و... برای نقشها و کارتها استفاده کردیم.»
بازیگران دو یا سه نسل بازیگری
ابوطالب در جواب به این سؤال که چگونه محمدرضا علیمردانی به عنوان لیدر و بازیگردان این پروژه انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: «محمدرضا علیمردانی علاوه بر آنکه بازی مافیا را بلد است، تجربه موفقی در بازیگری و حتی اجرای برنامههای تلویزیونی دارد. او همان کسی بود که ما احتیاج داشتیم؛ لذا از بین گزینههای متعدد به ایشان رسیدیم و البته حالا مشخص شده که انتخاب صحیحی بوده است.»
وی درباره نحوه انتخاب بازیگرانی که در این پروژه حضور دارند، بیان کرد: «شبکه نمایش خانگی طیف گستردهای از مخاطبان را در گروههای سنی مختلف در برمیگیرد. اگرچه بازی مافیا را بیشتر نسل جوان بازی میکنند اما این مجموعه در شبکه نمایش خانگی پخش میشود و همه افراد خانواده قرار است با آن ارتباط برقرار کنند. بنابراین ما باید بازیگرانمان را از دو یا سه نسل بازیگری انتخاب کنیم. همچنین باید از بازیگرانی استفاده میکردیم که علاوه بر تمرکز بالا، به این بازی علاقه داشته باشند.»
تهیهکننده «شبهای مافیا» ادامه داد: «انتخاب بازیگر برای این پروژه سخت است و دست ما در انتخاب بازیگر زیاد باز نیست و باید به اندازه پیشتولید یک فیلم سینمایی برای هر گروه 12 نفره وقت صرف کنیم.»
عدم تغییر بازیگران خانم
به گفته وی، تعداد جلسات تمرینی بستگی به علاقه و توان یادگیری افراد شرکتکننده دارد. یک مربی به کسانی که بازی مافیا را اصلاً بلد نیستند طی یک تا دو جلسه آموزش میدهد و بعد در مکانهای اختصاصی بازیگران با پلیرهای حرفهای تمرین میکنند. کارگردان «رالی ایرانی» در جواب به این سؤال که آیا بازیگران خانمی که برای این پروژه انتخاب شده بودند تغییر کردند یا نه، اظهار کرد: «ما در ابتدا بازی را با 12 خانم تمرین کردیم اما جلسهای که این مسابقه را ضبط میکردیم 4 تا 5 بازیگر خانم تغییر کردند. عدهای تصور میکردند جلسات تمرینی ما جلسه ضبط برنامه بوده است در حالی که آن جلسات تمرینی بود. ما با 20 بازیگر خانم قرارداد داریم که با 12 نفر از آنها فصل دوم را ضبط کردهایم و با بقیه بازیگران فصلهای بعدی را تولید میکنیم.»
رقابت واقعی بین بازیگران
کارگردان «شبهای مافیا» با اشاره به اینکه ذات اصلی رئالیتیشو این است که بازیگر از نقش اطلاع نداشته باشد و به عبارت دیگر خودش باشد، گفت: «در «شبهای مافیا» چون بازیگران قبل از ضبط چندین جلسه با یکدیگر بازی میکنند به طور ضمنی یک رقابت سالم و واقعی بین آنها شکل میگیرد. ما هم در طول ضبط نیز کمترین دخالت را داریم که آن هم فنی است. این عوامل کمک میکند بازی واقعی باشد.»
به گفته ابوطالب، لوکیشن، طراحی صحنه، نوع پوشش و گریم بانوان و آقایان، موسیقی و سکانسهای افتتاحیه مناسب فضای بازی مافیا طراحی شده است و جهان خاصی را برای بیننده میسازد که شبیه فیلمهای مافیایی است.
او معتقد است خانوادهها نیازمند محتوای سرگرمکننده و سالم هستند: «برخی از محتواهای تولید شده در فضای مجازی علاوه بر آنکه مناسب خانواده نیست، صدمه هم میزند. ما چه در «شام ایرانی» و چه در «شبهای مافیا» تلاش کردهایم محتوای سالم با هنجارهای جامعه تولید کنیم که علاوه بر جذابیت و خوب کردن حال مخاطب، سرگرمکننده نیز باشد.»
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: محمدرضا علیمردانی شب های مافیا بازی مافیا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۵۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
یک حقوقدان: دستفروشی جرم نیست، بلکه صرفاً رفتاری غیرمجاز محسوب می شود
سعید اکرادی، حقوقدان و کارشناس مسائل قضایی درباره جرم تلقیشدن دستفروشی در مترو، بیان کرد: دستفروشی به صورت کلی جرم نیست، حال چه در مترو باشد و چه در خارج از مترو و این کار صرفاً رفتاری غیرمجاز به حساب میآید.
این حقوقدان ادامه داد: مطابق ماده ۵۵ شهرداریها، سد معبر خلاف است و باید از آن جلوگیری شود. مطابق قانون شهرداری و سایر قوانین، ماموران مترو صرفاً وظیفه جلوگیری از سد معبر را دارند و حتی نمیتوانند اموال دستفروشان را ضبط کنند یا از آنها تعهد محضری بگیرند.
اکرادی بیان کرد: بنابراین به طور حتم ماموران حق برخورد نامناسب و هتکحرمت دستفروشان را ندارند و درخصوص این مورد، رفتار ماموران جرم بوده و به نوعی حق شهروندی رعایت نشده است.
این حقوقدان افزود: گاهی ممکن است دستفروشان رفتاری انجام دهند که آن رفتار بهصورت مستقل جرم باشد، بهطور مثال بساط کسبوکار خود را جلوی واگن مترو قرار دهند؛ البته چنین رفتاری خارج از عرف بوده و بعید است که انجام شود اما اگر چنین اتفاقی رخ دهد به نوعی مزاحمت محسوب شده و جرم تلقی میشود که البته این رفتار به دلیل ایجاد مزاحمت جرم تلقی میشود و جرم تلقیشدن آن ارتباطی با دستفروشی ندارد.
اکرادی بیان کرد: البته نباید احساسی با این موضوعات برخورد کنیم، بلکه باید مطابق قوانین جلو برویم. دستفروشی در مترو در قوانین ما همچون دستفروشی در محلهای دیگر جرم نیست بلکه غیرمجاز است. البته در اینکه آیا مترو موجب سد معبر بوده یا خیر تفاوت نظر وجود دارد.
این حقوقدان گفت: لازم به ذکر است گرچه این رفتار جرم نیست ولی آرامش شهروندان را بر هم میزند، عبور و مرور را کُند میکند و همچنین مطابق حقوق شهروندی هر شخص باید هنگامی که کالایی را خریداری میکند بهطور مشخص بداند از کجا خریده است.
وی تاکید کرد: اگر اعلام شود این رفتار مجاز است تعداد آنها به شدت افزایش یافته و آرامش شهروندان بهطور کلی بر هم میخورد. باید این موضوع ساماندهی شود و شهرداری تهران و شهرهایی که در آن مترو وجود دارد، نظارتی درست انجام دهند تا آرامش شهروندان سلب نشود و این اشخاص بتوانند به فعالیت خود بپردازند.
منبع: پانا