Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس مازندران ـ زهرا طاهری‌پرکوهی|فصل صید ماهی‌های استخوانی امسال از ۲۰ مهر آغاز شده و تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت؛ البته فصل صید ماهی‌های استخوانی در منطقه میانکاله از ۱۵ مهر ماه امسال آغاز شد و ۱۳ تعاونی همزمان با این روز صید را شروع کردند.

۴ هزار صیاد پرتلاش مازندرانی در ۳۳۸ کیلومتر از سواحل خزر در مازندران تورهای ماهیگیری خود را با دلی پرامید و بعد از چشم انتظاری ۶ ماهه در دریای مازندران پهن کردند ولی با گذشت بیش از دو ماه از فصل صید تورهای خالی آنان را نگران کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باتوجه به رهاسازی بچه ماهی‌ها و وضعیت اقتصادی و از طرفی افزایش چندبرابری ادوات صیادی انتظار ماهیگیران بر این بود که سبد جامعه صیادی پررونق باشد اما طی بیش از دو ماه اخیر این اتفاق نیفتاد و چشم‌انتظاری صیادان همچنان ادامه دارد.

 

معیشت بیش از ۴ هزار صیاد مازندرانی به دریا وابسته است و آنان بعد از چشم انتظاری ۶ ماهه چشم به آبی بیکران دوختند تا از دل این دریا پرسخاوت روزی خود را تامین کنند اما با گذشت بیش از ۶۰ روز لحظه شماری نگرانی‌های‌شان بیشتر شده است.

در این روزهای کرونایی و باتوجه به مشکلات اما نه تنها امیدشان کم نشده بلکه هر صبح با عزم و اراده‌ای راسخ‌تر از روز قبل وارد آب‌های دریا می‌شوند و تورهای خود را در دل دریا پهن می‌کنند که امیدواریم به روزهای پررونق برگردد.

دلشان دریایی است و با وجود اینکه دل پری از مشکلات دارند اما وقتی نام دریا به میان می‌آید شوقی همه وجودشان را فرامی‌گیرد چرا که سال‌ها همنشینی با دریا همه وجودشان را دریایی کرده و درد و دل‌های خود را با نگاه به دریا بازگو می‌کنند و همچنان امیدواری در نگاه بی‌قرارشان موج می‌زند؛ نگاه‌هایی که به آبی بیکران عجین شد.

*حسرت ماهیگیران از تورهای خالی

حسین محمدیان مدیر یکی از شرکت‌های تعاونی پره در شهرستان بابلسر در این‌برپاره در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید:  امسال وضعیت صید از نصف هم کمتر شد و همین موضوع باتوجه به افزایش قیمت تورها و ادوات صیادی نگرانی ما را بیشتر کرده است.

وی اضافه می‌کند: صیادی جز مشاغل سخت است که در این روزهایی که هوا سرد شده سخت‌تر هم است و سرمای آن استخوان‌سوز است اما نکته جالب اینجاست جز مشاغل سخت محسوب نمی‌شود.

مدیر یکی از شرکت‌های تعاونی پره در شهرستان بابلسر بیان می‌کند: از سختی کارمان هر چه بگویم کم گفتم اما مجبوریم ۶ ماه چشم انتظاری می‌کنیم تا چنین روزی برسد اما در این روزها هم با نگاه به تورها باید حسرت بکشیم.

محمدیان خاطرنشان کرد: افزایش چندبرابری تورهای صیادی، پرداخت بیمه با نرخ ۲۷درصدی، خرید بنزین آزاد و از همه مهم‌ترین تورهای خالی از ماهی نگرانی ما را بیشتر کرده است اما با این وجود امیدمان را از دست ندادیم و امیدوار هستیم که در زمان صید ماهی سفید با صید پررونق نگرانی‌ها کمتر شود.

*ورشکستگی در انتظار ۶۰ درصد شرکت‌های تعاونی پره

خشایار نوایی مدیرعامل اتحادیه پره مازندران در این‌بار در گفت‌وگو با فارس می‌‌گوید: باید بگوییم کاهش صید دلایل مختلف دارد و اغلب شرکت‌های تعاونی با کاهش ۵۰ درصد مواجه هستند که با رهاسازی که داشتیم اما این موضوع در سبد جامعه صیادی خودش را نشان نداده است.

وی اضافه می‌کند: اگر این وضعیت پیش رود ۶۰ تا ۷۰ درصد شرکت‌های تعاونی ورشکسته خواهند شد؛ چراکه قبل از آغاز فصل صید به امید صید ماهی خرید انجام دادند و چک دادند ولی با آغاز فصل صید نتوانستند بدهی خود را پرداخت کنند و در حال حاضر نیز درگیر مراجع قضایی هستند.

 

*افزایش چندبرابری لوازم صیادی

مدیرعامل اتحادیه پره مازندران با اشاره به افزایش چندبرابری لوازم صیادی، تصریح می‌کند: در مقابل رشد لوازم و ادوات صیادی، قیمت ماهی چندان رشدی نداشته البته صید ماهی نیز پررونق نبوده که بتواند این هزینه‌ها را پوشش دهد.

نوایی بیان می‌کند: صیادان مازندران در پرداخت حق بیمه با کارمزد ۲۷ درصدی که بیش از ۵۰۰هزار تومان در طول ماه می‌شود ماندند و تمام شرکت‌های تعاونی بیمه عقب افتاده دارند.

وی ادامه می‌دهد: بسته حمایتی که دولت برای تعدیل شرکت‌های تعاونی قولش را داده بود برای استان‌های شمالی گیلان و گلستان محقق شده ولی هنوز این موضوع برای استان مازندران باوجود پیگیری‌های صورت گرفته محقق نشده است.

 

*کوچک شدن جامعه صیادی و تنگ‌تر شدن سفره صیادان 

مدیرعامل اتحادیه پره مازندران با بیان اینکه موضوع مهم دیگر سخت و زیان‌آور بودن شغل صیادی است که تامین اجتماعی زیربار نرفته است، خاطرنشان می‌کند: همه این مسائل موجب شده  جامعه صیادی کوچک‌تر و سفره صیادان تنگ‌تر شود که امیدواریم در این زمینه تدبیری اندیشیده شود؛ چراکه اگر دیر بجنبیم باید شاهد تعطیلی شرکت‌های تعاونی پره یکی پس از دیگری باشیم.

*صیادی؛ در ردیف مشاغل سخت قرار نگرفت

سیدمحمدرضوی رئیس اتحادیه ماهیگیران مازندران نیز در این‌باره می‌گوید: حوزه فعالیت بیش از  ۴هزار صیاد مازندرانی از رامسر تا ۵۰ کیلومتر در شرق میانکاله است.

وی با بیان اینکه بحث سخت و زیان‌آور بودن کار صیادی یکی از مسائل مهمی است که در همه دنیا تصویب شده ولی متاسفانه صیادی در ردیف کار سخت قرار نگرفته است، اضافه می‌کند: با توجه به سرمای هوا و حضور صیادان از سحر تا پاسی از شب در آب سرد دریا که موجب بروز بیماری‌های مفصلی و استخوانی می‌شود ولی نرخ بیمه انان همچنان همان ۲۷ درصد است که با هزار جان کندن باید آن را پرداخت کنند.

*صیادانی که در ۶ ماه یک میلیون درآمد هم ندارند

رئیس اتحادیه ماهیگیران مازندران تصریح می‌کند: موضوع مهم دیگر افزایش چندبرابری قیمت ادوات صیادی و در کنار آن کاهش ۵۰درصدی صید موجب شده صیادان در تامین معاش خود بمانند حتی شاید باورش برای خیلی‌ها سخت باشد ولی برخی از شرکت‌های تعاونی پره به‌ویژه در میانکاله طی ۶ ماه  یک میلیون تومان هم درآمد نداشته باشند.

*خبری از اعتبار جهت تعدیل شرکت‌های تعاونی در مازندران نشد

رضوی خاطرنشان کرد: براساس مصوبه سال ۹۲ قرار بود دولت ۹۰ میلیارد تومان اعتبار جهت تعدیل پره‌ها و صیادان اختصاص دهد که این مهم در سال ۹۵ برای استان گیلان و در سال ۹۸ برای استان گلستان محقق شد ولی چشم‌انتظاری مازندران از این اعتبار ادامه دارد و باوجود پیگیری‌ها هنوز این اعتبار پرداخت نشده است که درصورت پرداخت بخشی از مشکلات را حل خواهد کرد.

* کاهش حدود ۵۰ درصدی صید در مازندران

قاسم کریم‌زاده معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات مازندران نیز درباره وضعیت صید ماهی‌های استخوانی در دریای مازندران اظهار می‌کند: از آغاز فصل صید ماهی‌های استخوانی تا روزهای گذشته میزان صید به ۴۲۱ تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶ درصد کاهش داشته است.

 

وی درباره ارزش اقتصادی ماهی‌های صید شده در دریای مازندران، اضافه می‌کند: ارزش اقتصادی ماهی‌های صید شده طی این مدت ۲۵ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد کاهش داشته است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات مازندران با اشاره به اینکه سرانه صید هر تعاونی پره در استان ۸ تن بوده است، ادامه می‌دهد: سرانه صید هر تعاونی نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۵ درصد کاهش داشته است.

*نامساعد بودن هوا و کولاکی بودن دریا از دلایل کاهش صید

کریم‌زاده  نامساعد بودن شرایط آب و هوایی و کاهش دمای آب دریای خزر را یکی از دلایل مهم کاهش صید دانست و تصریح می‌کند: کاهش دمای آب موجب مهاجرت ماهی به اعماق شده که آلات صیادی برای صید ماهی در اعماق در دسترس نیست و همین موضوع باعث کاهش صید شده است.

 

وی ادامه می‌دهد: موضوع دیگر کولاکی بودن دریای مازندران بوده که کولاکی بودن دریا موجب کاهش ۲۲درصدی عملیات صیادی و دفعات پره‌کشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است.

به گزارش فارس، با توجه به پیگیری خبرنگار خبرگزاری فارس از اداره کل شیلات مازندران پیگیری‌ها در ارتباط با کاهش نرخ حق بیمه صیادان و همچنین دریافت اعتبار برای تعدیل شرکت‌های تعاونی پره به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد که امیدواریم هرچه زودتر شاهد خبرهای خوشی برای جامعه صیادی استان در روزهایی باشیم که تورهای ماهیگیری آنان کم‌رونق است تا امیدواری آنان بیشتر شود و با مشکلات جدی‌تری مواجه نشوند.

 

 

عکس: محمد سلطانی‌مجاوری

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

 

منبع: فارس

کلیدواژه: کریم زاده معاون شیلات مازندران کاهش صید در دریای مازندران صید ماهی های استخوانی نسبت به مدت مشابه سال شرکت های تعاونی پره افزایش چندبرابری دریای مازندران چشم انتظاری جامعه صیادی ادوات صیادی تورهای خالی برای استان فصل صید کاهش صید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۶۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوانندگی اختصاصی و جالب یوسف صیادی برای حامد آهنگی (فیلم)

 

 

 

منبع : خبرآنلاین

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: هدیه دور از انتظار سامان احتشامی برای مهران مدیری (فیلم) کل‌کل حامد آهنگی با خانم بازیگر با چاشنی نوشابه (فیلم) رقص هندی حامد آهنگی با کفش‌های عجیبش (فیلم)

دیگر خبرها

  • ۵۰۰ اثر به جشنواره مد و لباس اروند راه یافتند
  • سفر به دنیای زیبایی و ابتکار؛ تور سوئیس با ما
  • تولید ۸۰ درصد تورهای ماهیگیری در سیستان و بلوچستان
  • لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا
  • ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا
  • اصلی‌ترین محور توسعه شهرستان جاسک چیست؟
  • خوانندگی اختصاصی و جالب یوسف صیادی برای حامد آهنگی (فیلم)
  • (ویدئو) خوانندگی جالب یوسف صیادی برای حامد آهنگی
  • استقبال تعاونی ها از مجموعه پرورش ماهی در قفس خلیج گرگان
  • ضرر ۳۵۵ میلیون دلاری بوئینگ